Dette pakker jeg i fødebagen

Endelig er fødebagen nesten helt klar, det eneste som mangler nå er de tingene jeg bruker hver dag og må slenge oppi når ting er på gang. Jo mer du har på plass når termin nærmer seg, jo mer kan du senke skuldrene og fokusere på å hvile før den store endringen du står over. Slik tenker i hvert fall jeg 😉

Generelle tips

Jeg har fått masse gode tips fra venninner, følgere og andre blogger/youtubefilmer jeg har lest og sett, og mange ting går igjen. Det jeg likevel har lagt merke til er at det er ganske ulikt hva sykehusene stiller med og hva du dermed bør pakke. Derfor er det lurt å høre med ditt fødested om du får klær til baby, bleier, truser til deg, klær til deg (sykehusskjorte), bind, våtservietter, mat osv. På ABC anbefaler de at den nye verdensborgeren går mest mulig i kun bleie og har hud mot hud kontakt med dere, og derfor sier de at du ikke trenger å pakke masse klær. Tilfelle du vil ned i kantinen osv er det greit å ha med litt, så det har jeg gjort. Det tar jo uansett veldig lite plass.

På ABC har de ammepute, tube til å ha barnet i etter fødsel for hud mot hud, bleier til deg og lille, bind og et kjøkken der du kan ha egen mat.

Har du mulighet til å kjøre til sykehuset fikk jeg et gulltips fra en leser som jeg selv skal bruke. Jeg pakker ekstra klær til lille, hentesett, litt ekstra klær til meg, og ting jeg ikke er sikker på om jeg trenger i stellevesken og lar denne ligge i bilen. Da kan Jonna hente denne hvis vi trenger den, eventuelt når han henter bilsete og vi skal kle på henne for å dra.

Har du venner eller familie som bor i nærheten kan de også komme med det du eventuelt skulle glemme. På Ullevål er det også en kiwibutikk, og det er kiosker på de fleste sykehus. Om det er noe mer du trenger, eller om du vil ha et blad for eksempel kan dette kjøpes der.

Min fødebag

– Helsekort for gravide

– Gravidjoggebukse

– Ulljakke og en hettejakke

– Morgenkåpe

– Ammesingletter

– Truser (jeg kjøpte noen store i bomull på lindex)

– Birkenstock

– Ullsokker og vanlige sokker

– Pakk gjerne 2-3 amme BH’er, de er fine å ha både på dagen og natten. Jeg liker de fra boob.

– Ammeinnlegg i ull og engangsinnlegg

– Pysj

Sjekk hvordan hundene stresser når jeg pakker, haha <3

– Sjampo, balsam, krem til kropp uten for mye lukt, tannbørste og tannkrem. Jeg har kjøpt eller fått mini utgaver slik at alt kan pakkes nå.

– Purelan. Jeg bruker denne som leppomade, viktig å ha med siden du puster med åpen munn og luften er tørr. Kan også brukes som brystsalve.

– Linser

– Egne toalettsaker (jeg kjøpte en boks på lindex med flere små rom som jeg har puttet ansiktsrens, farget dagkrem osv i, så slipper jeg å pakke de store flaskene og alt er klart.

– Deo, husk å velge en uten for sterk duft. Baby vil lukte på deg, så jeg dropper å pakke med parfyme 😉

– Føner og rettetang. Jeg vet, sikkert mange som tenker at det trenger du ikke, men jeg er helt avhengig og reiser ingen steder uten.

– Jeg fikk tips av både dere og osteopaten min Mona om å pakke tørre engangskluter som dynkes i varmt vann og kokosolje. Disse kan du bruke både på baby og på deg selv etter fødsel.

– Eget dopapir er det mange som sverger til

– En pakke våtservietter er alltid greit å ha

– Energibarer. Tror disse vil bli spist mest etter fødsel da jeg ikke tror de frister under.

– Kokosvann er hydrerende og bidrar til god elektrolyttbalanse. Denne synes jeg er god og den kan kjøpes på meny.

– Mamma har bakt rundstykker til meg som jeg skal ha med, disse vet jeg nemlig at fungerer når jeg er kvalm, noe mange blir under fødsel.

Annet:

– Kamera, mobil og ladere til begge

– Vannflaske med tut, jeg har rett og slett kjøpt imsdalflaske

– Hårstrikker

– Ammeskjold

Pappabagen

Jonna må selvfølgelig ha med seg litt han også, og dette har jeg allerede pakket. Behagelige klær, toalettsaker og snack (viktig da fødselen kan være lang og de fleste fødende vil ikke at mannen skal gå noe sted). Velg noe som pappaen liker, ikke tenk på sunnhet, det kan du sikkert se at jeg ikke har gjort. Jeg fikk disse engangstøflene av min venninne Stine, veldig greie å ha!

Tror også vi pakker en macbook, koselig å kunne krype opp i sengen og se serie for eksempel. I tillegg kan denne brukes til å høre på musikk under fødsel og etterpå.

Bagen til lille

Jeg kommer kun til å pakke med et par ting til henne i min bag, resten blir som jeg skrev stående i bilen så lenge.

– Svøpeteppe

– Hjemmestrikket ullteppe

– Bæresele

– Sokker, klorevotter og noen små tøfler til hjemreisen

– Smokk (tror ikke vi får bruk for dette, men siden smokkebeholderen henger på bagen kan den jo bli med)

Hentesettet strikket av min mamma <3

Noen pysjer, luer og en sløyfe (til bilde) 😉

– Jeg har lyst til å pakke den fine gravidboken min da den har egne sider til å skrive om fødsel, men jeg er litt usikker.

– En koseklut som kan tas med hjem til hundene

– En bamse, mest til å ha med på bilde av henne

– Votter til hjemreise

– En body og en strømpebukse i ull

– Bilstol og bilstolpose

Det tror jeg var alt! Sikkert noe jeg har glemt, eventuelt glemt å skrive. Det føles som om jeg har lagt igjen hjernen min et annet sted om dagen. Har du tips jeg ikke har fått med meg, skriv dem gjerne i kommentarfeltet <3

99 kommentarer
    1. Spennende dager du har i møte-) Husker min første (som snart er 20 år siden), sommerfugler i magen-) jeg laget en «føde spilleliste» som jeg hørte på med øreklokker i den siste perioden det ble vanskelig å holde fokus. Fant musikk jeg kunne leve meg inn i og rømme vekk fra smertene. Hadde ikke klart meg uten-) Masse lykke til, gleder meg stort med deg💕

    2. Heisann 🙂 ser ut som du har dekket det meste der 🙂
      Jeg ville absolutt tatt med meg en bok til å skrive i. Jeg noterte underveis forrige gang, og tror aldri verden at jeg hadde huska noe som helst om jeg ikke hadde gjort det 🙂
      Usikker på om du har tatt med lypsyl (men så kom jeg på akkurat når jeg hadde skrevet det at du har med deg purelan). Ellers anbefaler jeg et stor badehåndkle til etter fødsel. Sykehuset har ofte små og litt harde håndklær, så jeg sverger til mitt eget håndkle 🙂
      Ellers ønsker jeg deg masse lykke til når fødselen setter i gang. Her er det 5 uker og 5 dager igjen på meg, så går fort her også 🙂 (Men jeg gruer meg selv om jeg har gjort det en gang før) 😉

    3. Koselig ☺️
      Syns selv det var veldig vanskelig å vite hva jeg skulle ta med, og samboeren maste om at jeg måtte pakke bagen allerede 2 mnd før termin 😂 Så fikk jo pakket med no etterhvert.
      Men fikk jo ikke bruk for noenting.. for vi reiste utrolig nok hjem 3 timer etter fødselen ☺️ Ubeskrivelig deilig å være i så god form at det var en mulighet. Så mye koseligere å være hjemme og dulle med henne enn på sykehuset. Takknemlig for det asså.
      Så jeg håper du får en fin fødsel og ikke føler deg helt maltraktert etterpå 😂🙈 lykke lykke til 😘❤️

    4. Kanskje slippers du kan dusje med, anbefaler ikke å dusje uten og birkenstocksene bruker lang tid å tørke. Og et stort håndkle, sykehusene har sjelden de store hånklene. Og hårstrikk under fødsel.
      Masse lykke til Helene 😀

    5. Jeg var tre dager på sykehuset og brukte kun hjemreiseklærne til meg og baby…
      Hadde jeg hatt egen brystpumpe hadde den kommet godt med. Men det gikk greit å låne uansett.

    6. Ser ut som du har pakket fornuftig🙂
      Har ganske lik historie som dere så fulgt deg lenge da vi så og si hadde lik termin også. Jenten min er kom11 dager før termin. Trengte ikke stort. Men veldig kjekt med ett eget teppe til babyen og lue rett etter fødselen😍 Lille brukte ikke klær før hjemreise.
      lykke til! Er fantastisk når du endelig får lille opp på magen din❤️

    7. Hei!
      Så fine ting du har pakket med deg i fødebagen din. Jeg vil bare komme med et tips i forhold til ammeskjold og smokken, i forhold til at du allerede har skrevet masse om hud mot hud kontakt og nærhet til babyen.
      Det er lurt å ikke bruke smokk til melkeproduksjon er etablert og eventuell sårhet og ubehag ved amming er avtagende. Babyen kan bli forvirret av smokken for hun bruker en annen teknikk på smokken iforhold til brystet, og når babyen ligger med smokken kan det kamuflere når babyen egentlig ligge til brystet. Noen foreldre synes det kan være vanskelig å tolke babyens signaler på når hun har lyst til og spise og det kan bli enda vanskeligere når babyen ligger med smokk.
      Ammeskjold frarådes å bruke med mindre man har innadvendte eller veldig flate brystknopper, og det vet jeg ikke om du har, men i tilfelle du ikke har det så er det bedre å få hjelp til teknikken dersom du blir sår fremfor å bruke skjoldet. Ulempene med ammeskjold er at brystet blir ikke stimulert på samme måte og i verste fall så kan du får brystbetennelse fordi at brystet ikke blir melket like bra. Dersom du må bruke ammeskjold så det viktig å huske på at du må pumpe minst en gang i døgnet for å opprettholde melkeproduksjonen. Det er selvsagt ikke alle som trenger det, men det er lurt å gjøre det i begynnelsen så tilfelle.
      Hvis du lurer på mer i forhold til amming i forhold til smokk, såre brystknopper, bruk av ammeskjold og pumping eller hva som helst så kan du lese masse bra informasjon på ammehjelpen.no
      Masse lykke til med fødsel og barseltiden, du er heldig♡
      – Barnepleier

    8. Så bra at du har kontroll på fødebagen! Jeg hadde egentlig pakket min også, men jeg fikk akutte rier, og måtte rett inn til sykehuset (tenkte ikke på baggen da), og sønnen min var ute på kun 45 min. Jeg hadde ingenting på sykehuset, haha. Men det gikk helt fint, fikk jo gratis mat i kantinen. Kunne gå til kiosken å kjøpe mat. Mamma tok med noen klær til meg og den lille nyfødte. Bamse fikk vi i gave, så det gikk heelt fint.
      Massee lykke til!!

    9. Jeg angra på at jeg ikke hadde pakka engangs ammeinnlegg. Sleit med å få til ammingen så det ble sårt og jeg brukte en del purelan. Skikkelig klissete å få på bh og ullinnlegg!

    10. Masse lykke til 🙂 Anbefaler å ta med et badehåndkle, noe å ha på bena når du dusjer og et pledd (elsker de fra lillelam) til mini 🙂 Jeg var så utrolig varm hele tiden, så klær som ikke sitter så stramt eller er for varme var deilig.
      Anbefaler foresten virkelig ammeputen fra your breast friend. Den eneste jeg ikke får vondt i nakken og ryggen av for den er litt fastere enn de andre. Og babyen ligger så fint på den. Kunne ikke levd uten 🙂
      Hadde foresten også med krølltang og fønbørste, men var ikke i nærheten av å få brukt det! Fikk faktisk ikke vasket håret før jeg kom hjem, for jeg lå med mini på brystet og magen HELE tiden, og tok bare en kjapp dusj to ganger. Men så verdt det da, selvom nyvasket og fønet hår gjør ganske mye for selvfølelsen det også 😉
      Masse lykke til!

    11. Jeg hadde nok tatt med boken. Er greit å få skrevet om fødselen iløpet av de første dagene,er utrolig hvor fort man glemmer detaljer og sånt:-/
      Lykke til med fødsel😊
      Line, 6 barns-mamma

    12. Så koselig bagg du har pakket. Virker som du har med deg veldig mye praktiske ting. Gleder meg til jeg skal pakke min fødebagg. Masse lykke til. Det kommer til å bli en fantastisk opplevelse.

    13. Ammeinnlegg i ull er gull, MEN de blir jo søkkvåte. Anbefaler virkelig å kjøpe innlegg i “papir” eller hva det egentlig er til å ha innafor ullen. Ellers går det bare igjennom til klærne. Den bommerten er veldig typisk, fordi folk kun “sverger” til ull. Men de blir faktisk søkkvåte. Er helt utrolig hvor mye melk som bare renner bare du holder lille bebis! 😀
      Masse lykke til <3

    14. Ser ut som du har tenkt på det meste 🙂
      Det er mange som anbefaler å pakke badehåndkle. Jeg ville sjekket med ABC før du ev pakker det. På barselavdelingen i Drammen har de store håndklær i tillegg til de vanlige små. Så det kan jo hende ABC også har det.
      Ellers ville jeg kanskje vurdert en vannflaske med større åpning enn Imsdal. Men det er bare fordi jeg syntes det var digg med isvann under/etter fødsel. Lettere å få isbiter ned i en flaske med stor åpning 🙂
      Lykke til med fødsel! Det er en fantastisk opplevelse 🙂

    15. Ser du har fått masse tips allerede! Ikke alle jeg er enig i, men det er jo veldig forskjellig hva man føler man har bruk for😊 Slenger meg på slippers i plast til å dusje med og engangs ammeinnlegg til å ha på innsiden av ullinnleggene. Du må selvfølgelig selv gjøre deg opp erfaring med ammeskjold, men jeg syns det ble klønete og følte ikke at babyen min fikk ordentlig sugetak med skjoldet på. Så jeg bet i meg smerte og sårhet og ammet uten, det gikk over etter et par uker😀 Det er jo ikke alle som blir såre heller. Lykke til med fødsel og nyt tiden på barselavdelingen💕

    16. Novemberspire?: Har ikke tenkt til å bruke smokk med en gang, men tok det med helt i tilfellet. Det er faktisk veldig forskjellig hva som sies om sugeforvirring, men jeg håper det ikke blir noe problem med ammingen og at hun bare kan få amme så masse hun vil <3 Når det gjelder skjold fikk jeg tips om dette fra en doula, at hvis en ble veldig sår kunne det være en redning. Det er heller ikke noe jeg planlegger å bruke altså, men om det er krise 😉
      Tusen takk for råd 😀

    17. Mari: Haha, hadde ikke tenkt å dusje med dem nei 😀 hårstrikk har jeg og håndkle tenker jeg at jeg ikke trenger, klarer meg med et lite og morgenkåpen min 🙂 tusen takk <3

    18. Ida: Smart, jeg pakker med meg 😀 ammeskjold håper jeg å slippe ja! Bare om det er helt krise…skal jo ikke gjøre så krise vondt om de får riktig sugetak, men jeg vet at så mange blir det! Tusen takk <3

    19. Så koselig og veldig praktisk! Supert med slike innlegg. Fortsatt et par måneder til jeg skal pakke min egen, men synes det er supert å lære litt allerede nå. 😀 Ser ut som du har fått med deg alt du trenger! 😀

    20. Hentesettet <3 Vi er så heldige å bu fem minutt unna sjukehuset, så eg er ikkje så redd om eg skulle gløyme noko. Men klede, toalettsaker og snacks til alle involverte er klart. Grådig spent no 😀

    21. Veldig bra bag det der, så deilig å være klar! Tips: ta med Multi-Mam kompresser i tilfelle du blir veldig sår. De lindrer mer enn Purelan, blir ikke klissete og henger ikke fast i tøy/innlegg som Purelan, og er mer hygieniske. Purelan funker best forebyggende eller på lett sårhet. Ta evt med en liten saks (eller lån der) til å klippe opp kompressene i to da de er unødvendig store og ganske dyre i lengden. Du kan sannsynligvis ha ett par kompresser i ca et døgn (selv om det står noe annet på pakken) om du passer godt på at de ikke blir berørt når de er av under amming, det gjorde jeg og vet andre som har gjort. Lykke til med fødsel, amming og barseltid! Gleder meg til å hilse på lillejenta etter hvert. 🙂 Hilsen frøken Sår 😉

    22. Jeg har ammet 2 barn uten problemer og har kun brukt ullinnlegg, så det er nok ulike behov. Har
      hatt rikelig med melk, men aldri problemer med lekkasje, så se an hva du trenger. Ønsker deg masse lykke til, fødsel er MAGISK<3

    23. Det er som de andre her sier, du har en bra pakking. Nå er min yngste 13, neste er 14 og deretter 15, og jeg hadde ikke problemer med melken , den kom fort. Anbefaler som de andre engangsinnlegg under ull, jeg kunne ikke bruke ull så innleggene var kun en gangs innlegg. Alt det andre som skjold og sånt er det nok forskjell på om hvem som bruker de eller ikke, jeg brukte ikke.
      Lykke til

    24. For en spennende tid du er i nå <3 Lengter tilbake 6 mnd da jeg gikk og venta på at noe skulle skje <3
      Sååå spennende og fint å pakke fødebagen og tenke på at det skal tas frem etter at baby er kommet ut 🙂
      Jeg var veldig glad for å ha pakket med meg ørepropper til tlf til musikk. Da første fasen av fødsel tok laaang tid (smertene var fortsatt overkommelige;)) og adrenalinet pumpet i kroppen, var det fint å ha rolig og behagelig musikk som hjalp meg å finne ro. Drikkeflaske var også et must både under og etter fødsel!
      Fint å ha litt skrivesaker og en liten bok til å notere i mens man er på sykehuset. Slippers til dusjing er lurt;) Jeg har pakket sminke alle tre gangene, men det ble ikke brukt for å si det sånn;) Man kan liksom ikke forestille seg på forhånd hvor lite opptatt man blir av seg selv når den lille er kommet <3 (Men den første skikkelige dusjen etter fødsel er allikevel ubeskrivelig deilig!!) En lang cardigan er også lurt å ha:) Masse lykke til <3

    25. Ikke vær redd for å dra i snora etter sykepleierne, er så fort å føle at man maser, men de er der for å hjelpe uansett når på døgnet 🙂

    26. Ville pakket slippers til å dusje i og en lang cardigan som dekker rumpen, da de store bindene lett kan gi litt bleierumpe🙊 Ellers hadde jeg pakket nokså likt deg, og hadde alt jeg trengte både til meg og lille! Lykke til, å bli mamma er FANTASTISK❤️

    27. Ååå fine deg! <3 Jeg trodde ikke jeg kunne være så engasjert i andre sin babylykke (har ikke barn selv enda og det er nok en stund til også, frivillig da altså, siden jeg føler meg for ung enda), men det kom noen tårer når du la ut videoen av graviditetstesten og jeg kjenner at det kommer til å komme noen når du deler at lille er kommet også. All lykke til dere i tiden som kommer. <3

    28. Ser ut som du har fått med deg det meste. Eneste er evt en lang genser/cardigan, kan være deilig. Vi har akkurat samme bamse/koseklut 🙂 Ble veldig populær når lille ble noen mnd. Og det at du føler du har lagt igjen hjernen et sted er bare å venne seg til 😉 med amming/mating kanskje hver 2-4t hele døgnet, så blir man ganske surrete hehe. Skrev huskelapper jeg. Men er så koselig. Masse masse lykke til.

    29. Ser ut som en god fødebag! Er ikke mye man trenger når man har født og ligger på føden.
      Et ekstra tips; mer en 1 joggebukse. Jeg blødde gjennom alt de første dagene, så pappsen måtte hjem for å hente enda flere 😉

    30. Lang cardigan til å skjule mamma si bleierumpe og ei enkel lita ullhue til baby utan klaffer eller knytting i tilfellet baby blir kald 🙂

    31. En frisk energidrikke kan være godt å ha med. Noen blir kvalm under fødselen og orker ikke å spise så mye..lykke til😊

    32. elsker å lese bloggen din!!! synes det har vært så spennende å følge med på graviditeten. Men jeg lurer på en ting, siden det nærmer seg at lille kommer. Kommer du til å fortsette å blogge? Håper vi for følge deg da også:)

    33. Synes du har en veldig fin liste!:)
      Vil fraråde på det sterkeste å bruke ammeskjold. Fokuser på å øve teknikk så går det nok mer en bra nok uten! 🙂
      Ser mange skriver ammeinnlegg. Jeg trengte ikke det før jeg kom hjem, for melken kom ikke for fult før da.
      De to tingene jeg bommet på med pakkingen var:
      1. ikke noe potetgull eller saltstenger til fødselen. Hadde med sjokolade, men var ALT for kvalm til å bry meg med den. Og dotten an en mann klarte ikke å finne potetgullet i kiosken.
      2. Ammepute. For meg er det 100% uforståelig hvorfor de ikke hadde ammepute på barsel. Men kanskje på ABC
      Det meste lar seg fikse uansett 🙂

    34. Forresten lurt å ta med pumpe om du har. Som jeg ser en annen har nevnt. Om babyen feks ikke klarer/vil amme så kan det være greit å ha mulighet til å pumpe og gi. Og da kan du også pumpe for å øke produksjonen mens dere øver på amming. Jeg måtte pumpe, og det var vel kanskje 3 pumper til utlån på hotellet. Litt stress når det er flere som trenger pumpe mange ganger i døgnet 🙂

    35. Synd vist det blir gitt ulik informasjon om smukk for det er faktisk forska på https://ammehjelpen.no/artikkel/130/Smokk
      Bruk av smukk er også omtalt i who/unicef sine 10 trinn til vellykka amming som alle barselavdelinger som er godkjent som mor/barn vennlige plikter og følge. Men når mann har nok og god nok informasjon så tar mann selvsagt valget selv. Det er tross alt din baby.

    36. Super fødebag! Du har dekket det meste og sikkert mer til, det er alltid noe en får bruk for som en annen ikke bruker 🙂 jeg tenkte ikke på å ta med skjold, men fikk faktisk på sykehuset. Jeg slet veldig med å få melken ordentlig i gang helt i starten, da var det en fantastisk barnepleier som ga meg skjold, lot babyen suge og samtidig sprøytet inn donert melk inn i skjoldet. Jeg fikk stimulert melkeproduksjon og babyen ble mett:)
      Man vet aldri før man er der selv og det er så bra vi får masse hjelp på sykehuset, de er flinke! Kos deg masse, du har så mye å glede deg til:) føltes ut som jeg var høygravid i går, men det er visst 5 mnd siden, det går så altfor fort!

    37. Lykke til med fødsel!
      Kan jeg spørre hvor dere bor? Vi leker litt med tanken på å flytte til Oslo området, men er ikke så kjent 🙂

    38. Så spennende! Jeg ville tatt med noen gravidjoggebukser til.. Man blør mye etter fødsel, og det er fort gjort å “blø gjennom”. Jeg hadde med 2 på sykehyset, men mannen måtte hjem å hente 2 til. Masse lykke til! Jeg blir så verpesyk av å lese bloggen din! <3

    39. D: Den i ull er lang 😀 har sett noen bleierumper på ABC for å si det sånn, haha! Ja, tror det blir mye kluss i toppen fremover, men så lenge det er mest gode tanker er jeg glad! klem <3

    40. Lisa: Det er nok vanskelig å planlegge, men de har jo det meste der når det gjelder bind osv. Også er ikke butikken langt unna 😉 gleder meg masse til å føde og håper jeg får en god opplevelse, uansett hvordan det går 🙂

    41. Maria: Gikk på apoteket i går og kjøpte, takk for tips!! Og tips om klipping, jeg gjør det faktisk på de padsene jeg bruker fra zo skin og da varer de selvfølgelig dobbelt så lenge! Tusen takk Maria, vi gleder oss også <3

    42. Marita: Så spennende! Jeg har lest neon blogger, men mest sett på youtube. Der er de som regel engelske eller amerikanske og har litt andre pakkebehov 😉 lykke til <3

    43. Syns det ser veldig bra ut! Skal lagre denne til jeg selv skal føde i juli!👍🏼
      Har et heeelt annet spørsmål, jeg sliter nemlig med veldig dårlig matlyst i svangerskapet, var ekstremt kvalm og kastet opp de første 13 ukene men nå har jeg bare ingen matlyst.. men prøver å få i meg mat likevel, og smoothie er noe som går ned! Så det jeg lurer på er om du har noen tips til friske, gode kaloririke og næringsrike smoothies?❤️

    44. Hei! Riene kom så tette at jeg ikke hadde sjans til å spise noe-da var det gull verdt å ha med sportsdrikk! Blir med flere liter neste gang:)

    45. Hei:) Så spennende tid du har i vente:) Her sitter jeg med min 5 dager gamle sønn 🙂 Hadde med meg mye til barsel, men ikke så mye ble brukt:P Det som ble brukt var stor drikkeflaske (man blir sykt tørst av å føde og amme), 2 energibarer tøfler, sokker, store gode truser, pysj, coxyfix ammepute (det er den de anbefaler på føden der jeg fødte) 2 joggebukser, 1 ammesinglett, 1 lang cardigan som dekket bleierumpa, engangs ammeinnlegg, purelan og ullinnlegg. Melka kom ikke før jeg kom hjem da men. Pluss basic som tannbørste, hårbørste og briller/linser. Brukte bittelitt sminke når jeg skulle hjem faktisk. Bebis brukte kun 2 bodyer og 1 bukse. Pluss hentesettet hjem. Thats it. Ble overrasket over hvor lite jeg egentlig fikk bruk for. Masse lykke til. Du kommer til å bli en super mamma:)

    46. Hårføner var et must for meg! Ble ikke brukt på håret, men var ikke spesielt godt å tørke seg nedentil med de sykehushåndklene i dagene rett etter fødsel for å si det sånn..😅 så glad jeg hadde føner i bagen! Nå måtte jeg sy en del, så ikke sikkert det er en utfordring hvis man slipper det, det vet jeg ikke. Og salt potetgull eller Ritzkjeks (eller noe lignende) Var det eneste jeg fikk i meg under fødselen☺️ Masse lykke til😍

    47. Karen: Å, så herlig! høres ut som det jeg har med egentlig! Så pent sagt, det må være det aller fineste jeg hører <3 nyt tiden! koselig å ha flere ferske mammaer her fremover <3

    48. Jeg ble så fryktelig sår av ammingen før melken kom. Melken kom ikke før 3 dag, og da var det allerede dype sår. Heldigvis holdt jeg ut til tross for sopp og dårlig sugetak og ammet et helt år. Det som reddet meg var ammeskjold. Det var faktisk det eller me. Fikk aldri for lite melk av å bruke de og aldri brystbetennelse 🙂
      Nå kommer lillesøster i slutten av februar og i fødebagen skal absolutt skjold være med. Som du sier, man bruker det jo bare om man må 🙂 hørtes ut som du har full kontroll! Mer enn jeg hadde med første mann 😉
      Det jeg har med denne gang som jeg angret på ikke var med forrige gang er:
      Ammepute
      Høretelefoner
      Ammeskjold
      Lidokainsalve (ble klippet og var eneste som lindret, og ble så lei av å mase på sykesøsteren etter mer salve)
      God vannflaske
      Hårolje/hårkur (opp og ned av badekaret samt gniing av håret mot pute resulterte i et skikkelig flokete hår jeg brukte evigheter på å gre ut. Ikke det man vil bruke tid på etter fødsel. Så denne gangen er det flette og masse hårolje)
      Kroppsskrubb (for å bli skikkelig ren etter fødsel)
      Drops/halstabletter. Ble så tørr i munnen!!
      Lykke til! Håper du får en fantastisk fødeopplevelse og barseltid <3

    49. Åh, dette er så stas!
      Da jeg ble gravid i juni kom jeg tilfeldigvis over bloggen din, og det har vært så gøy å følge deg! Jeg har termin noen uker etter deg, og pakker min egen fødebag nå, takk til alle for tips! Jeg har med en liten høytaler så jeg kan høre på små snutter med pusteteknikker – de har vært ekstremt effektive når jeg ikke har fått sove de siste ukene, håper de hjelper på å roe ned under fødselen og!
      Lykke til, jeg klikker meg spent innom hver dag nå for å se om det har skjedd noe 🙂
      Kristin

    50. Kristin: Jeg vurderte høytaler, men så går vi heller for ipad 😀 så deilig å bruke avspenning nå, det er sikkert veldig bra for kroppen også, så får den jobbe selv! <3

    51. Sara: Tusen takk for at du delte din opplevelse med meg! Jeg har veldig ømme pupper og har fått anbefalt å bruke skjord skulle det blir problemer og andre ting ikke fungerer. Jeg har masse ressurser rundt meg som kan hjelpe, så er ikke slik at jeg bruker dem om jordmor eller venninner som er ammehjelpere ikke anbefaler det heller. Må bare finne ut hva som fungerer for oss <3
      Tusen takk for tips altså <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg