Baby med magesmerter – mine tips

Vi hadde noen dager og netter der lillemor hadde fryktelig vondt i magen. Hun gråt masse, og det var helt tydelig at hun var plaget. Trakk beina masse opp mot magen, knyttet nevene og jobbet masse. Kjempe vondt for både mamma- og pappahjerte, og ikke godt for henne. Selvfølgelig blir google hyppig brukt for å prøve å finne løsninger!

Jeg skal innrømme at tanken slo meg; kolikk… Men heldigvis fikk vi raskt lindring og nå er hun stort sett fornøyd igjen. Har du en baby med kolikk bøyer jeg meg i støvet og sender deg en stor klem. Kan ikke forestille meg hvor sliten du må være <3

Jeg har samlet noen av tingene vi har funnet ut siden lillemor kom til verden 🙂

Del veldig gjerne dine tips i kommentarfeltet!!

For mye melk eller formelk

Da jeg lå innlagt på gynekologen på Ullevål med bakteriell betennelse i livmor og bryst fikk jeg tips om å bytte Lykke til den andre puppen midt i en amming for å få tømt begge puppene hele tiden. Dessverre stimulerte det melkeproduksjonen min mer enn nødvendig (tror jeg) og jeg endte opp med litt mye melk. I de første ukene er dette uansett veldig vanlig, og det tar litt tid før det stabiliserer seg.

Da vi kom hjem sprutet melken, og jeg merket at Lykke kavet ved puppen og satte melken i halsen. Det rant som regel melk ut av munnen hennes da hun slapp og hun virket frustrert da hun spiste. Hun ville liksom ha mat hele tiden, men hun ville samtidig ikke. Jeg leste på ammehjelpen og skjønte at hun fikk for mye formelk. Først i måltidet er nemlig melken tynn og inneholder mye melkesukker, så går den over til en mer fet type. Utdrivningsrefleksen min er også sterk så det struter litt mye.

Jeg har derfor intervallammet, samt melket ut litt melk i vasket før jeg legger henne til om puppen er veldig full. Har du spreng kan du bruke cottermans grep. Dette har hjulpet masse og jeg er ganske sikker på at dette var vår løsning. Det trenger ikke være din, men jeg er så glad jeg fikk vite dette så jeg fikk hjulpet Lykke (og meg!). Du kan lese masse mer om dette på ammehjelpen.no!

Rap og massasje

Å rape babyen når du ammer, og i hvert fall etter er viktig for å få opp luft de har svelget under ammingen. Dette virker godt preventivt. Barnets tarmer er umodne og de skal lære seg å spise i de første leveukene. Derfor er luft helt normalt, men det er godt å kunne hjelpe dem.

Det finnes også ting du kan gjøre for å hjelpe dem å få ut bæsj og luft. Å presse bena deres opp i magen mens du løfter rumpen deres lett osv. Se litt på youtube så finner du nok masse filmer, eller hør på podcasten til foreldrerådet, episoden om kolikk med Tone Aanderaa.

Vi gjør dette på Lykke, og Jonna er særlig flink <3

Spenninger etter fødsel

Vi tok en time hos min venninne som er kiropraktor for en sjekk av rygg, bekken, nakke og kjeve. Etter fødsel er det noen barn som har fått spenninger og dette er veldig enkelt å rette opp i. Jeg synes også det var veldig beroligende å få tatt en slik time, så selv om mange mener det er omdiskutert så er jeg så glad vi gjorde det! Jeg må også nevne at behandling av spedbarn er så ekstremt varsomt og forsiktig, det er ikke snakk om å knekke opp nakken til en baby. Det er så små trykk som skal til, og vi merket ikke engang da hun løsnet noen spenninger i nakken til Lykke.

Processed with VSCO with kp3 preset

Jeg anbefaler selvfølgelig Therese på det varmeste, hun holder til på Ullevål kiropraktorklinikk som ligger over apoteket på Ullevål sykehus. Se Lykke koste seg, både jeg og Jonna var misunnelige!

Kosthold

Det er endel matvarer som kan få magen til lille å reagere. Melkeprotein ligger høyt på listen, og er du redd barnet ditt har kolikk anbefales det å kutte all melk og melkeprodukter (også smør, ost, melk i sauser osv) i en uke. Jeg begynte på dette selv, men jeg tror ikke det er problemet, så jeg gikk litt bort i fra det. Hun har ikke hatt noe utslett og det kan være vanlig ved melkeproteinallergi. Hør gjerne med lege/helsesøster om dette før du kutter ut, jeg kan jo dette med kosthold så jeg kan fint gjøre dette uten å få mangler 😉

Andre matvarer er kål, løk, hvitløk, sjokolade, kaffe og andre koffeinholdige drikker, nøtter og søtningsmidler.

Du kan gi baby probiotika direkte via semperdråper eller pulver, selv har jeg denne. (ved å legge inn koden 107347 på min side etter registrering får du 10%)

Melkefri grøt finner du her 😀

Fjerde trimester

Jeg skrev et helt innlegg om fjerde trimester som du kan lese her.

Noen babyer trenger mer trøst enn andre, mer nærhet. Alle babyer trenger trøst og nærhet altså, men noen har større behov. Jeg leste denne boken da jeg var gravid og den har vi brukt mye når hun er urolig. Å ligge tett, rytmiske bevegelser, byssing, å høre på lyder som minner om da hun lå i magen og å få suge er alle ting som gir babyen mer ro. Jeg liker denne på youtube som jeg fikk tips om fra en dyktig ammehjelper <3

Mens jeg skriver dette innlegget ligger Lykke og sover på brystet mitt, der sover hun aller best <3

Andre ting som kan plage babyen din er refluks eller stramt tungebånd. Snakk med legen om refluks, typisk tegn på dette er at barnet ikke kan ligge ned uten å skrike. Stramt tungebånd er det noen barn som har, men det kan også sjekkes ut. Jeg har hørt masse bra om en lege som heter Anette Resch.

Lykke til!! Husk at det går over når du står der med en liten som skriker, og be om hjelp <3

 

 

36 kommentarer
    1. Fint innlegg!
      Vil bare tipse om to ting til som vi smertelig fikk erfare, men vi fant det ikke ut før baby var 3 måneder. Stramt tungebånd og/eller refluks! Det henger ofte sammen, gjerne kombinert med melkeproteinallergi.
      Disse plagene er svært lite anerkjent i det offentlige. Man må/bør oppsøke privat barnelege. Da vi selv ikke ble tatt på alvor av helsestasjon eller fastlege googlet vi opp og ned i mente, og kom til slutt over denne problemmatikken. Jeg anbefaler alle foreldre som har baby som har fått «diagnosen» kolikk, eller som på noe vis har utfordringer med mating til å sjekke facebooksiden «Norsk støttegruppe for stramt leppe- og tungebånd».
      Det kan redde småbarnstiden deres!

    2. Eg har også ein kavande baby. Høyrtest ikkje ulogisk ut at det kan kome av for heftige mengder mat i starten av amminga. Hos meg renn det, og ho stressar for å få i seg maten. Synest likevel ho kavar meir når ho er trøytt, og særleg på kvelden, så eg har ikkje heilt funne ut av mønsteret hennar. På kvelden skal jo melkeproduksjonen bli lågare, og melka feitare. Kjem uansett til å kontakte helsesøster, men det er veldig kjekt å ha nokre idear om kor problemet kan liggje 🙂

    3. Godt dere fant noe som hjalp lillemor raskt!😍 Hadde selv kolikkfrøken i 5 mnder, unner ingen å gå gjennom det. Hvordan man egentlig kommer seg gjennom det fatter jeg nesten ikke nå, men utrolig hva man klarer å stå i når man må😅

    4. Marte: ja, her var det også mest på kvelden, men kom nok av luft hun hadde svelget på dagen. Er så gull å kunne dele erfaringer! Er så takknemlig for bloggen sånn sett 🙂

    5. sandra: det står nederst i innlegget 🙂 vi har ikke sjekket tungebåndet enda, men de som har sett sier det ser bra ut. Har likevel time til sjekk, hønemor, hehe. Vi skal til legen jeg nevnte i innlegget <3

    6. Beklager at jeg overså det avsnittet, jeg skylder på ammetåka🙈 Det er Annette vi gikk til. Da er dere i veldig trygge hender. Lykke til 😊

    7. Mye bra råd! Men gammel myte at kål, løk, sjokolade og kaffe gir baby magevondt! Så trist å se sånne myter bli spredt!

    8. Hei!
      Tusen takk for mange fine tips! Jeg har 2,5 mnd igjen til termin, og vil gjerne forbedrede meg så godt som mulig ved å lese meg opp på relevant litteratur. Derfor lurer jeg på hvilke bøker du har lest for forbrede deg? Kunne du evt lage et innlegg med bok tips? Evt filmer/podcaster o.l. Selv har jeg lest «på vei» og «mamma for første gang» av gro Nylander. Nå driver jeg å leser boka om amming som ammehjelpen selger 🙂
      Veldig inspirerende å lese alle innleggene dine 😉

    9. Tusen takk for at du delar gode råd og tips. Eg har termin om ein månad og kjem nok til å bla tilbake her på bloggen da. Blir så misunneleg på deg som har ein baby å kose med, åhh som eg lengtar.. 🙂 Nå går eg snart ut i permisjon og eg ser så fram til å bli kjent med den lille. <3
      Sjekk gjerne ut bloggen min viss du vil, http://www.vaniljehjarte.com
      Ingrid

    10. Så bra at dere fant noe som hjalp Lykke så fort!! Her var det skriking både dag og natt de 3 første mnd, og jeg var alene med babyen.. Skjønner ikke helt hvordan jeg holdt ut, for jeg så ikke helt enden i tunnellen da det sto på! Men det gikk over og nå har jeg en aktiv liten 1 åring <3
      Såå koselig å følge deg gjennom svangerskapet, og nå som mamma <3

    11. Hei 😊 elsker å lese bloggen din 😊 perfekt med alle tips du kommer med i forhold til graviditet og baby👍🏻 Vi har akkurat fått vite at vi venter en liten 👶🏼

    12. Mange gode råd her <3:) babyen din er virkelig heldig som har en mamma som bryr seg å setter seg så godt inn i alt for å hjelpe henne<3
      jeg tror ofte at det fjerde trimester, kveldsuro og umodne tarmer i begynnelsen er svaret på mye, og dessverre bare en periode mange må gjennom 🙁 heldigvis går det over ( vondt i mammahjertet)! Men og forståelig at det kan være ubehagelig og luftsmerter når et så sammensatt system som fordøyelsen skal opp å gå for første gang 🙂 heldigvis hjelper det ofte med masse nærhet og kjærlighet<3 og selvfølgelig lurt å sjekke opp disse andre alternativene om det ikke går over 🙂

    13. Så masse gode råd! 🙂 Lille på 8 mnd hadde også en del vondt i magen i begynnelsen, og vi hadde god hjelp av kiropraktor og bæretøy!
      Det er så vondt når de små har det vondt, men samtidig må vi som foreldre huske på at tarmsystemet deres er umodent, så litt vondt kommer de til å ha i begynnelsen når systemet kjører seg inn <3
      Håper Lykke har det bedre nå, og at du koser deg med mammarollen! <3
      PS: gammel myte at løk, kål, sjokolade osv. kan gi babyen magevondt. Det er ingen vitenskapelig hold i dette 🙂 Les gjerne mer om dette på ammehjelpen sin side; https://ammehjelpen.no/artikkel/99/Hva-kan-du-spise

    14. Åh så liten og søt <3 Vi slet med tungebåndet og refluks, supert at du tar det opp for begge deler er jo så utrolig under-diagnosert. Min sønn gikk MYE opp vekt, selv om han hadde stramt tungebånd. Det var fordi jeg hadde kraftig utdrivning og overproduksjon (som er et typisk symptom på stramt tungebånd). De sa på helsestasjonen at siden han gikk så fint opp i vekt skulle jeg ikke bry meg om tungebåndet. Dro til spesialist og han fikk helt sjokk, ble klipp med en gang. 🙂 Så etter det sier jeg bare stol alltid på mamma-følelsen!

    15. Ser det allerede er nevnt over her, men vil bare slenge meg på. Det er en myte dette med kål, løk, kulsyre osv. Denne myten tror jeg har skapt unødvendig bekymring og elemenering når det kommer til eget kosthold 🙂

    16. Hei!
      Vil komme med et lite tips for magevondt hos de minste, det kan være lurt å varme en tøybleie/teppe for eksempel i mikroen, for så å legge på magen til den lille, og pakke den lille godt inn i et teppe. Dette funker supert når de har magesmerter 🙂

    17. Mange gode tips!
      Vil bare nevne at man må holde seg unna melkeprotein i 6-8 uker for at det skal gå helt ut av kroppen, en uke er dessverre ikke tilstrekkelig. Vet det selv da min egen datter reagerer på både melkeprotein og soyaprotien, samt refluks og tidligere stramt tungebånd. Noe som førte til gråt og misnøye i 8 mnd, før vi fant ut av det.
      Ser forøvrig ut som du storkoser deg, og lille Lykke er helt nydelig ❤️

    18. koselig Åse bilde av deg og lille <3 vet jo at du har kjempet for dette så gla på dine vegne, d er fantastisk å være mamma, <3

    19. Hvis du en dag orker det og ønsker, kan du skrive litt om hvilke stelleprodukter du bruker til lille? ❤️

    20. Har du lekt med tanken på å bli melkedonor når og hvis du får ork og kapasitet til det? 🙂

    21. I steden for å sprute litt av melken ut i vasken så kan du sprute litt i en beholder slik at du a) kan fryse ned litt i tilfelle du skulle trenge deg senere eller b) ha det i badevannet på kvelden (morsmelk er jo super godt for huden til lille)! Dumt å måtte sløse disse gulldråpene!

    22. Hej, jeg hedder “Tina Petersen” Jeg er fra Odense, Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oliver, og vi havde begge to (2) sønner sammen. Oliver var min elsker i gymnasiet, min drømmemand og jeg elskede ham mere end ord kan udtrykke. Pludselig begyndte min mand at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. De børn, der plejede at altid have været omkring deres far, ser nu byg. Han begyndte at have affærer med andre kvinder uden for ikke at overveje, hvordan børnene eller jeg vil have det.

      Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse … Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig og børnene, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

      Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med … Jeg har aldrig været fan af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg … Han bad specielle bønner og brugte rødder og urter … Inden for 2 dage ringede Oliver til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt som en stor familie igen. hvad et vidunderligt mirakel doktor Zuzu gjorde for mig og min familie. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

      Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer over hele verden, og de har haft gode nyheder … Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hastende hjælp af enhver art, kontakt doktor Zuzu nu via hans e-mail: [email protected] eller WhatsApp ham på 2347013499818 og kontakt også læge Zuzu på Viber via 2347013499818

    23. Med stor respekt og ære over for en rigtig stavebesøg, dr. Adeleke, der gendannede min kæreste efter en lang kamp, kontaktede jeg dr. Adeleke for en kærlighedsspion, og han kastede det, der kostede mig summen af 390 euro, og han, min eks, kaldte mig inden for området 48 timer, og min elsker var hjemme igen takket være ham. Min rådgivning er til jer alle, der har det samme problem at kontakte ham via opkald eller WhatsApp-nummer +27740386124 og e-mail: [email protected]

    24. Hei 🙂

      Linken til youtube under « Fjerde trimester» er ikke tilgjengelig. Vet du hva den heter? Kanskje noe lignende ligger ute andre plasser på youtube? 🙂

      Mvh

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg