Hva drev jeg med før?

Alle sa det til meg – men jeg vet ikke helt om jeg trodde på det. Selvfølgelig var det helt sant!

Tiden strekker ikke til! Selv om lille sover mye har jeg sjelden hendene fri. Hun vil gjerne ligge oppå mamma, i hvert fall når hun skal sove. Noen ganger går det å legge henne ned – sakte og forsiktig – noen ganger ikke. Når jeg har “fri” er det mat, dusj, lufting av hunder eller ryddig som ofte blir prioritert. Jeg føler på en måte at jeg får gjort mye, for mestringen når jeg får krøllet håret er jo enorm! Jeg må bare skyte inn at dette tar meg to minutter, det er nemlig noe jeg har gjort i mange år.

Bæresele er forresten gull for å få gjort litt mer! Jeg er så glad i min ergobaby adapt som jeg kjøpte hos naturligliv.no. Den er ikke sponset, men jeg stoler enormt på dem og det er denne de fører fra ergobaby. Jeg liker at den klipses på rundt livet og kan brukes uten innlegg helt fra fødsel.

Processed with VSCO with kp3 preset

Jeg hadde sett for meg at jeg skulle få gjort mer – skrevet flere innlegg, tatt flere bilder osv. Samtidig har jeg ikke lagt noe press på meg selv altså, og det synes jeg heller ikke dere har. Dette er jo en tid som går så ufattelig fort, og jeg vil bare suge den til meg og nyte den mest mulig. Selv om jeg noen ganger ser lengselsfullt på toalettet fordi jeg må tisse, når jeg står og bysser klokken to på natten.

Så langt elsker jeg å være mamma! Jeg elsker å trille vognen, amme, bysse, kalle meg selv mamma og ha en liten en som er hundre prosent avhengig av meg. Jeg tørr nesten ikke skrive at jeg nå føler at livet mitt er komplett. Jeg vet godt at ikke alle er like heldige, ikke alle føler det slik, og det er helt greit! Men for meg er dette det største i livet <3

Nå skal vi til byen for å besøke herlige Mona på klinikk for alle. Jeg skal forhåpentligvis få litt behandling, om Lykke tillater det, hehe <3 Ha en herlig onsdag fine du <3

35 kommentarer
    1. Hei Helene!
      Jeg har fulgt deg gjennom hele graviditeten din og ble så glad da drømmen din endelig gikk i oppfyllelse! Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å være prøver over så lang tid.. Jeg hadde termin kun to uker etter deg, så det ble ekstra morsomt å følge deg på denne reisen!
      Det som også er litt spesielt er at vår fødsel endte ganske likt.. Jeg hadde overhode ikke i tankene at min fødsel skulle ende i akutt keisersnitt og sitter igjen med en del vonde tanker rundt akkurat dette..
      Det å ikke få henne opp til meg rett etter fødselen sliter jeg litt med, selv om jeg forsøker å tenke at hun og pappaen fikk en veldig fin stund sammen <3
      Etter å ha lest litt om ulempene ved keisersnitt (barnet har større risiko for å utvikle astma og allergi, og også fedme) gjorde ikke det tankene noe bedre heller..
      Selve arret kan jeg leve med, selv om det sitter såpass høyt oppe på magen at jeg ikke får dekket det med bikinitruse osv, så er det 100% verdt det!
      Det jeg lurer på er; kan du skrive et innlegg om dine tanker rundt dette? Hvordan bearbeidet du utfallet av fødselen? Er det noe vi eventuelt kan gjøre for å forebygge allergi og astma hos de små? <3
      Jeg spør fordi jeg vet du er flink til å tenke på det positive og ikke la alle de negative tankene ta overhånd 🙂
      Du kler mammarollen så godt og jeg er så glad på dine vegne!
      Klem til deg!

    2. Malin: Kjære Malin <3 jeg har skrevet et helt innlegg til ære for deg, kommer ila de neste dagene! Tusen takk for komplementet, at jeg er positiv, det blir jeg kjempe glad for å høre <3 stor klem <3

    3. Jeg samsov med sønnen min de første månedene på natten. Han var mye hos meg på dagtid i tillegg, men jeg var og litt opptatt av at ikke det bare var på meg hele tiden. De er noen vanedyr når alt kommer til alt. Min sønn kan sove hos meg, samsoving går bra, men han kan også sove i egen seng, og det er bra nå som han blir større! Mer ro og fred for han også under søvnen sin.

    4. Det med astma, fedme og allergi etter keisersnitt må man legge fra seg. Jeg kjenner mange med barn som har fedme, allergi og astma og de er født vaginalt. Hvordan kan noen vite sånne ting? Det er bare synsing!

    5. Er så enig med deg, Helene. Har selv ei lita frøken på 10 dager hjemme, og lurer på hva jeg gjorde før hu kom. Vil også gi deg skryt for tekstene du skriver, de er så fine og jeg kjenner meg ofte igjen. Håper du fortsetter å nyte barseltiden ❤️

    6. Har selv en gutt som ble født 6.februar. og synes det er så fint å inn å lese på bloggen din, kjenner meg igjen i mye av det du skriver 🙂
      Gleder meg hver gang du har lagt ut et nytt innlegg.

    7. Tiden går fort. Jeg bruker mye tid på ting som gikk fort før. Merker jeg har blitt flinkere til å multitaske. Lært meg å balansere Eveline på den ene armen, mens jeg lager mat osv med den andre.
      Jeg unner meg å gå på do alene, noe som resulterer i at jeg får mye kjeft av en liten mammadalt som ligger fornærmet i kurven sin 😊😂
      Nydelig jente du har <3

    8. Det er så sant som du sier:-):-) Vi har et voksent nabopar uten barn, og jeg tar med ofte i å lure på hva de egentlig fyller dagene sine med! Ha, ha, snakk om å være inne i bobla:-)
      Jeg ble forresten kjempeglad da jeg leste over her i kommentarfeltet at du skal skrive et innlegg dedikert til de tankene “Malin” beskriver! Jeg må innrømme at jeg har tenkt noen av de sammen tankene selv, etter å ha født en “hastekeiser”. Man leser jo så mye om ulempene med å føde med keisersnitt når det gjelder både tarmflora, astma, allergier, fedme osv.. Det er jo selvfølgelig ikke noe man får gjort noe med, og jeg er jo selvfølgelig bunnløst takknemlig for å ha fått et uendelig elsket barn, men visst det er noen råd til hva man kan gjøre og hvordan man kan takle følelsene rundt dette, så er det jo topp:-) Det er virkelig ikke noe jeg går rundt og tenker på hele tiden, men jeg klarer ikke å unngå at jeg kjenner et lite stikk i magen når det dukker opp en artikkel om dette! Man vil jo for alt i verden bare gi det beste til sine små <3 🙂

    9. Gratulerer med lille:)) det er travelt i begynnelsen men det går seg til. Første 6 ukene var krevende her! Men så løsnet det, da kunne jeg bruke vippestol på badet slik jeg fikk dusjet/stelt meg, vasket badet (!) mens gutten er våken:) stokke newborn seat hjelp meg slik at jeg fikk laget middag, og spist middag uten å ha han på meg akkuratt da:) babygym er også en hit fra ca 5-6 uker:) det blir bedre når rutinene kommer på plass med soving, spising osv:)) lykke til videre!

    10. Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver! Fant ut tidlig at jeg egentlig foretrekker kald mat, ufrivillig iskaffe og å gå på do med publikum 😉 Selv i de tunge stundene hvor jeg kan gråte av utmattelse så kjenner jeg på en så stor takknemlighet for at jeg har fått en frisk sønn <3
      Jeg synes du har så sunne og gode refleksjoner rundt mammarollen. Du inspirerer meg til å tenke positivt og jeg vil gjerne takke deg for det <3 Lykke er heldig som har deg som mamma!

    11. Er så glad på deres vegne, Helene. Endelig er ønskebarnet her! <3 nyt tiden med skjønne Lykke Marie. Blir oppriktig glad av hver oppdatering og hvor glad du er 🙂
      Til "Malin" over her: Jeg har også lest litt forskning på det du sier, men jeg tror ikke man skal bekymre seg for mye. Selv er jeg født med hastekeisersnitt, da det var fare for liv og jeg fikk for lite oksygen. I dag, 26 år etter har jeg hverken astma eller allergi. Jeg har også vært sunn og sprek hele livet, altså ikke slitt med fedme. Dette er selvfølgelig bare et eksempel på meg selv, men poenger er at man ikke vet hva livet bringer. Hvilke balast man får i livet er avhengig av så mange faktorer, og keisersnitt er bare en av dem. Vi keiserinner er ikke så skjøre som man skulle tro 🙂

    12. Åh, nå ble jeg glad! Det var snilt av deg! <3
      Trenger virkelig noen positive tanker og ord for å kunne "komme over" det lille nederlaget jeg syns det var og ikke kunne føde vaginalt.
      Godt å høre andres erfaringer rundt astma- og allergi blant barn som er tatt med keisersnitt. Det hjelper litt å høre at det ikke nødvendigvis stemmer.
      Klem!

    13. Hva syntes du om Caboo sitt bæresjal? Har du fått bruk for det? Er så usikker på om jeg skal gå får det eller en vanlig sele slik du har her.

    14. Nina: Jeg liker den!! Men denne er lettere å få på når hun sover på meg, noe som skjer hele tiden. Caboo er kjempe deilig å bære i, og vi har brukt den, men hun blir ikke så glad når jeg prøver å få henne inn. Babyer er jo så forskjellige! <3

    15. Hei søte deg 🙂
      Jeg skal kjøpe bæresele nå, og det står mellom ergobaby adapt og ergobaby 360 bundle of Joy. Den siste kan barnet sitte vendt utover foran som er bra for min 4 mnd gammel gutt som har blitt så nyskjerrig. Hva fikk deg til å velge adapt? Hva er bedre med den enn de andre fra ergobaby? Greier ikke å bestemme meg! Hadde vært så takknemlig for din mening <3 klem

    16. Oliva: Anbefaler deg uansett ikke å bære fremover! Ikke ergonomisk bra for baby, og mye tyngre for deg. Så jeg anbefaler adapt 😉 ikke meningen å være mammapoliti, men har hørt så mye om dette fra både fysioterapaut, osteopat, leger og kiropraktor, så må dele videre. stor klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg