hits

Supermaten du finner p kjkkenet

  • 12.03.2018 kl. 09:55

I dag er vi s heldige f en gjesteblogger her hos meg! Ste Sunniva fra frisky.no har skrevet en artikkel om supermat som du har hjemme (eller finner p nrbutikken). Jeg er i hvert fall klar for fylle kroppen med supermat igjen, bde for fle meg fresh til vren og for holde energien oppe!!

Processed with VSCO with a6 preset

Skrevet av Sunniva fra frisky.no

Supermat er en fellesbetegnelse p matvarer som har et spesielt hyt innhold av vitaminer, mineraler og antioksidanter, og som virker mer helsefremmende enn andre. Mange som hrer betegnelsen supermat, tenker ofte p eksotiske br, som for eksempel gojibr, spirulina og chiafr.

Men visste du at mange av matvarene som gr under kategorien supermat er matvarer du kanskje allerede har liggende p kjkkenet?

I denne artikkelen finner du en liste over 10 sunnhetsbomber som du mest sannsynlig allerede har liggende p kjkkenet.

1. Peantter

Peantter gr under kategorien supermat fordi det i naturlig form er supersunt! Peantter er faktisk egentlig ikke en ntt, men en belgfrukt. De inneholder store mengder helsegunstige stoffer, som gode fettsyrer, vitamin E og B, proteiner, mineraler og massevis av fiber. Dette er stoffer som kan redusere risikoen for hjerte-og karsykdommer, i tillegg til at inntak av peantter senker nivet av kolesterol og triglyserider i blodet.

Det beste med ntter er at du ikke behver spise mye for nyte helsefordelene! 15-20 gram ntter om dagen har vist seg vre nok. Forskning har vist at inntak av til og med peanttsmr reduserer risikoen for sykdommer og dd. S smr deg en brdskive med litt peanttsmr eller dryss litt peantter over woken!

2. Dadler

Dadler er en steinfrukt opprinnelig fra India. Dadler har et hyt innhold av kalium som bidrar til et normalt blodtrykk og normal muskelfunksjon i kroppen, og et hyt innhold av kostfiber som er gunstig for fordyelsen, bidrar til forhindre vektkning, hjerte- og karsykdommer, kreft i tykk- og endetarm og kan forebygge diabetes type 2. Sliter du med drlig svn, s inneholder trkede dadler ogs aminosyren tryptofan, som omdannes i kroppen til svnhormonet melatonin som kan bidra til bedre svnkvalitet.

Dadler er perfekt som erstatning for raffinert sukker i baksten! Nr du har stsug er det vanskelig holde seg unna godterihylla p butikken. Kom stsuget i forkjpet og lag deg noen raw energikuler med dadler, kakao og kokos, eller kanskje raw snickerstrfler, en glutenfri, protein- og fiberrik blanding med dadler, peantter, havregryn og kakao?

3. Kokosolje

Mange kaller kokosolje for "helsens gull", og det er ikke en overdrivelse. Kokosolje er nemlig proppfull av gode nringsstoffer, bde vitaminer, mineraler, antioksidanter og fettsyrer.

Men det beste med kokosolje er kanskje at det kan brukes til matlaging. Kokosolje har et hyt kokepunkt og er svrt varmestabilt, s det egner seg utmerket til steking. Og visste du at to brdskiver med kokosolje dekker det daglige omega-3 behovet hos en voksen? Det fine med kokosolje er at det ikke bare er godt i maten, men det gjr ogs underverker for hud, hr og hodebunn! Du kan bruke det som en hrkur over natten eller bare ta litt i tuppene for forhindre slitt hr.

4. Kakao

Som regel kobler man ikke ordet sunt med kakao, men kakao er faktisk ekstremt sunt! Det er flavonoidet epicatechin som gjr det s gunstig for helsen. Forskeren Normann Hollenberg fra Harvard Medical School har studerte Kuna-indianerne i Panama over mange r, som drikker opp til 40 kopper med kakao i uka, og funnet at risikoen deres for utvikle kreft, diabetes, slag eller hjertesvikt kun er 10% av det normale! Og i flge forskeren kan stoffet bli like viktig som bde penicillin og bedvelsesmidler.

Men vel og merke er det r kakao man m innta for f i seg de gode stoffene. Stoffet har en tendens til avgi en litt bitter smak og blir derfor ofte i stor grad fjernet fra sjokoladen man finner i godterihylla p butikken. Men har du r kakao stende i kjkkenhylla er det gull verdt for helsa nyte en ekstra kopp med kakao i uka, eller lage litt stsaker, som nevnt tidligere, med dadler.

5. Sitron

Sitrusfrukten som blir ansett av buddhistene som en av de tre velsignede fruktene. Sitron er et kraftfullt redskap mot forkjlelse og influensa, da den er stappfull av C-vitaminer og antioksidanter. C-vitaminer styrker immunforsvaret, danner kollagen (som kan forebygge rynker), motvirker infeksjoner og forebygger kreft. Antioksidantene sitrusflavonoider hjelper med lege sr, styrker veggene i blodkarene og forebygger blant annet reforkalking. Hvis ikke det kan kalles supermat, hva kan det da?

Brygger du p en forkjlelse, lag deg en deilig kopp med ingefr- og sitronte! Tilsett litt honning, s har du et mirakelmiddel. Eller hva med forfriskende lemonade p varme sommerdager? Ellers er sitron alltid godt ved siden av fiskemiddagen eller i gulrotsuppen.

6. Blbr

Blbr er en kraftbombe i liten pakning. Det hye innholdet av antioksidanter, mineraler, C-vitaminer, fiber og fruktsyrer gjr det til en utropt supermat. Ikke bare kan den beskytte cellene dine i kroppen og forebygge sykdommer som kreft og hjerte-og karsykdommer, men det kan bidra til bedre blodsirkulasjon i yet slik at du ser bedre om natten, motvirke diar og det kan bryte ned fettceller i kroppen. Ikke s verst for et lite br! Forskning har ogs vist at det kan forebygge aldringsproblemer som drlig hukommelse og nedsatt lring.

Det som ogs er s fint med blbr er at man kan hste den selv. Er det sesong for det, g ut og plukk litt med familien, s har dere hjemmelaget blbrsyltety p egenplukkede br! Eller hva med litt hjemmelaget blbrsaft?

7. Avokado

Avokado er faktisk ikke en grnnsak, men en frukt! Og den har et hyt fettinnhold av den gode typen, nemlig enumettede fettsyrer. En forskning utfrt ved Pennsylvania State University viser at det skifte ut drlig fett i kostholdet med fett fra avokado har en gunstig effekt p det drlige kolesterolet hos overvektige mennesker. Dette kan enten skyldes det hye fiberinnholdet alene, eller en kombinasjon av det og innholdet av vitamin E, B og C, mineraler og fytosteroler.

Avokado er en fantastisk god frukt som kan bli brukt til mye forskjellig. Du bruker kanskje avokado mest til fredagstacoen, men avokado kan bli brukt til s mye mer! Inviterer du venner p middag en dag er kald avokadosuppe en ypperlig forrett. Eller pisk opp en avokado- og preis, en unik og minneverdig dessert! I hverdagen fungerer ogs avokado som en god erstatning for smr p brdskiva!

8. Brokkoli

Fler du deg mye trtt og sliten om dagen, eller blir du kanskje ofte syk? Spis litt brokkoli! Brokkoli inneholder nemlig store mengder folat, som bidrar til redusere tretthet og utmattelse. C-vitaminet i brokkolien forbedrer immunforsvaret og ker i tillegg opptak av jern i kroppen. nsker du deg strre muskler s hjelper proteinet i brokkolien deg med det. Forskning viser ogs at brokkolien forebygger kreft, srlig prostatakreft og kreft i magen, i tillegg til at den kan gjre allerede pvist kreft mindre aggressiv.

Stek deg litt brokkoli med parmesan, et supert tilbehr til biff, eller lag deg en brokkoli-og valnttpesto til tapasen!

Kilder:

- https://forskning.no/forebyggende-helse-mat-og-helse/2008/02/kakao-verdens-sunneste-stoff

- https://frisky.no/kokosolje-sunt/

- https://www.nrk.no/livsstil/derfor-bor-du-spise-sitron-1.3297041

- https://nhi.no/kosthold/ernaring/en-avokado-om-dagen-gjor-godt-for-hjertet/

- https://www.frukt.no/ravarer/gronnsaker/brokkoli/

14 Kommentarer

Stine

12.03.2018 kl. 15:23
Flott innlegg!

Og deilig med et innlegg som ikke kun handler om baby eller graviditet! ;)

Helene Ragnhild

12.03.2018 kl. 15:25
Stine: skjønner det!! Så bra du likte det :)

Celine Michaela

12.03.2018 kl. 16:05
Dette er snne type innlegg jeg ELSKER!! Da fler jeg at det er s mye lettere kunne gjre de sm forandringene i livet ved bare se litt ekstra godt i kjleskapet! Tuusen takk✨

Helene Ragnhild

13.03.2018 kl. 13:22
Celine Michaela: S koselig hre!!!

Stine

12.03.2018 kl. 16:05
Jeg er selv nettstudent n, og trives svrt godt men det, men det er ikke til stikke under en stol, at det studere er krevende. Jeg gr frste ret n, og jeg tar gjerne i mot noen tips mtp arbeidskrav/ eksamen om du har det! :) Disse tre rene her kommer til g veldig fort, det er jo allerede snart april. Og nr jeg str p som verst, s tenker jeg ofte at studietiden er heldigvis en super kort periode i livet, ogs kan jeg gjre akkuratt det jeg nsker etterp!

- Stine :)

Helene Ragnhild

13.03.2018 kl. 13:22
Stine: Jeg har skrevet studietips fr, s googler du litt finner du :D

Tone

12.03.2018 kl. 20:08
Er det omega 3 i kokosolje? Det visste jeg ikke!

Helene Ragnhild

13.03.2018 kl. 13:20
Tone: Ikke jeg heller!!

Anette

12.03.2018 kl. 21:25
Takk for herlige tips 😊

Jeg starter hver dag med ett glass vann med sitron og ingefr (lager jevnlig og fyller i karafler). Tipper det er en av grunnene til at jeg har vrt frisk nesten ett r mens mange rundt meg har hatt bde influensa og omgangssyke.

Det er alltid kjekt med pminnelser 😊

Hva tenker du om peantter? Br de bltlegges i forkant?

Helene Ragnhild

13.03.2018 kl. 13:20
Anette: Nei, de skal ikke bltlegges mener jeg ;)

Nina Bakke

13.03.2018 kl. 06:31
Masse godt, har alt i huset :D

Helene Ragnhild

13.03.2018 kl. 13:19
Nina Bakke: Yay!!

Nora

13.03.2018 kl. 17:58
Det gikk 10 uker fr jeg fikk p meg pre-gravid jeans etter keisersnitt(pga. smerter i arret, noe jeg fortsatt har etter 8 mnd)... Kan du fortelle litt om hvordan du/kroppen din har det n?

Helene Ragnhild

14.03.2018 kl. 08:34
Nora: Jeg kan fortsatt f vondt i arret, men den jeansen jeg bruker n er hy i livet s selve kanten presser ikke p arret hvis du skjnner? Kjenner det ekstra godt nr vi sover sammen og lille sparker litt i magen min <3
Jeg fikk tips fra osteopaten/fysioterapauten min at jeg skulle massere arret med en krem for gjre det mykere, da minskes arrvevet og det blir nok ogs mindre vondt.

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no