Små steg til en energifylt kropp

Våren er på vei, hvor herlig er ikke det å si?? Det er lyst ut, og ikke minst lyst lenge!! Jeg klør i fingrene etter å komme meg ut på tur, og ikke minst til å fylle på kroppen med masse herlig, sunn og fargerik mat! I dag vil jeg dele noen tips eller skritt jeg tar for å komme i gang med et næringsrikt kosthold.

Vi har alle perioder der vi ikke spiser så sunt, men det er aldri for sent å komme i gang, eventuelt komme i gang igjen!

Kutt sukkeret

Det aller første steget jeg tar når jeg kjenner at kostholdet har sklidd ut er å kutte ut matvarer med raffinert sukker. Her kan du starte med å bytte til sunnere versjoner med søtning som påvirker blodsukkeret mindre. I min store søtningsguide finner du oversikt over de mest kjente søtningsmidlene, hvilke du bør velge og hvilke du bør unngå. Sukker gir deg ikke næring, kun tomme kalorier og kan dessuten gi slappere og mer uren hud, inflammasjon i kroppen og økt vekt.

Sukkerfri is

Fyll på med farger

Fråts i grønnsaker, frukt og bær! Gå på butikken og fyll handlevognen med deilige farger. Ikke la deg hindre av å måtte kjøpe alt økologisk, vanlige grønnsaker på butikken er også sunt. Det viktigste er at du spiser dem. Rå, kokt, stekt, bakt, i supper, i smoothie, kun fantasien setter grenser. Her kan du lese et eget innlegg om hvordan du skal få i deg mer grønt.

Spis nok proteiner

Proteiner metter best per gram av alle næringsstoffer, dermed vil du enkelt jobbe mot cravings hvis du passer på å inkludere dem i alle måltider. Kjøtt, fisk, fugl, egg, meieriprodukter, bønner og linser er de beste kildene til protein. Snik inn ekstra proteiner ved å for eksempel røre et egg inn i havregrøten eller ha linser i suppen din. Nå fikk jeg skikkelig lyst på spicy linsesuppe 🙂

Fett er din venn

Sunt fett er viktig for jevnt blodsukker, vakker hud, hormonproduksjon (!!) og humør. Pass på å ha en fettkilde i hvert eneste måltid. Nøtter, olivenolje, kokosolje, smør, kjøtt, fet fisk, meieriprodukter, frø og egg er alle kilder til fett. Om du ikke skal ha melk kan du bruke klarnet smør (veldig bra silt), kokosolje eller rapskokos til steking.

Ikke tenk svart hvitt

Livet er til for å nytes, så ikke vær redd for å spise! Mat er din venn, ikke din fiende. Når kunder forteller meg at jeg har gitt dem et nytt syn på mat varmer det virkelig mitt ernæringshjerte. Når vi begynner å spise for å fylle på med næring og gi kroppen kjærlighet endres alt, jeg lover! Spiser du noe mindre sunt, stryk og gå videre. Ikke gå i fellen at du skal være perfekt eller ingenting, da vinner du aldri.

Stor stor klem fra meg <3

 

33 kommentarer
    1. Takk for innblikk i livet ditt❤
      For inspirasjon til en sunnere hverdag – og gode tips og faktaopplysninger❤
      Ønsker deg en fin dag som nybakt mamma❤

    2. Gratulerer med din skjønne datter!
      Du skriver lett og forståelig og ufarliggjør hva mat egentlig er.
      Kan du si noe om vitamin K – fikk beskjed om for høye verdier?

    3. Så fint innlegg 🙂 Liker at du er nøye på at kosthold ikke er svart/hvitt og at det går an å skeie ut en gang iblant. Håper du får en flott dag med Lykke 🙂

    4. Hei! Dette har kanskje ikke så mye med innlegget og gjøre, og jeg beklager det, men har bare et spørsmål.
      Nå for tiden pågår det en heftig debatt om eggdonasjon i Høyre, og deres standpunkt vil være avgjørende for om det i år blir flertall for det i Norge. Har du noen spesielle meninger om det? Tenker det er relevant siden du har “slitt” litt med å få barn selv.
      Jeg er personlig for, men synes det er noen etiske dilemmaer som er vanskelig, og syntes det hadde vært interessant å høre synspunktet til en som har vært i “den båten”

    5. Supert innlegg 😊 Du er virkelig en stor inspirasjon, på mange områder 😊
      Det jeg lurer på ang linser er om proteinene i disse er like lettopptakelig som kjøtt?

    6. Hei Helene! 🙂
      Kunne du laget et innlegg en dag om måltidsrytme?
      Altså hvor ofte man burde spise og ikke minst hva man burde spise for å holde seg mett lenge?
      Jeg føler meg sulten store deler av dagen, og blodsukkeret daler svært fort ned, og det blir jævlig fort slitsomt i lengden.

    7. Anette: Kjøtt er en såkalt komplett kilde til protein som inneholder alle de essensielle aminosyrene. Når det gjelder biotilgjengelighet så er det litt ulike forskningsresultater, men jeg tror ikke det vil ha noen innvirkning på det gjennomsnittlige menneske 😉

    8. Ine: Jeg er for! Synes ikke det skal diskrimineres mot noen som ønsker å bli foreldre, fordi de ikke har gode egg! Det er selvfølgelig mye mer komplisert enn jeg kan skrive om her i en kommentar, men kommer nok ikke noe innlegg om dette fordi det er noe jeg i så fall virkelig vil sette meg inn i og det har jeg ikke tid til nå 😉

    9. Hei Helene! Først og fremst: Gratulerer så mye med nydelige, lille Lykke. 🙂 og videre: Jeg lurer på en litt snål ting. Jeg ønsker å inkludere linser og bønner mer i mitt kosthold, men jeg plages med at jeg får så grusomt vondt i magen av det. Dvs, luft, hehe. Jeg vet at jeg ikke er alene om dette. Jeg tåler animalsk protein veldig godt. Er det slik at kroppen bare må «vennes» til å spise linser og bønner? Eller må jeg bare akseptere at magen min ikke ønsker slikt?

    10. Julie: Du kan prøve å bløtlegge og koke selv, mange opplever at det da er lettere å fordøye. I tillegg handler det om å bygge opp en toleranse ja. Fordi bakteriene i tarmen din ikke er vant til denne typen mat. Så litt og litt, du kan kan hvert fall prøve det 🙂

    11. Noe helt annet enn det innlegget handler om. Hvordan vil du si ammebhen fra Milki er i størrelse? Tenkte å bestille meg en derfra, men jeg blir ikke helt klok på størrelsestabellen på bildene på siden til Jollyroom… Bør jeg velge ut ifra hva jeg bruker i vanlige topper? Har ingen ammebher ennå, så har ikke noe å sammenligne med selv hvis det hadde vært likt hos alle merker…

    12. Karen: Liten!! Jeg bruker large 🙂 synes generelt at amma BH’er er små. Ikke fordi jeg er så liten, men har ikke veldig store pupper og har large i de fleste. Jeg bruker S ellers, og brukte 70D i BH før jeg ble gravid. Vet ikke om det gir deg noen peiling, hehe <3

    13. Oi, såpass ja! Rart de er så veldig ulike normalt tøy… Tusen takk! Det hjalp faktisk veldig! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg