hits

Sm steg til en energifylt kropp

  • 16.03.2018 kl. 09:10

Vren er p vei, hvor herlig er ikke det si?? Det er lyst ut, og ikke minst lyst lenge!! Jeg klr i fingrene etter komme meg ut p tur, og ikke minst til fylle p kroppen med masse herlig, sunn og fargerik mat! I dag vil jeg dele noen tips eller skritt jeg tar for komme i gang med et nringsrikt kosthold.

Vi har alle perioder der vi ikke spiser s sunt, men det er aldri for sent komme i gang, eventuelt komme i gang igjen!

Kutt sukkeret

Det aller frste steget jeg tar nr jeg kjenner at kostholdet har sklidd ut er kutte ut matvarer med raffinert sukker. Her kan du starte med bytte til sunnere versjoner med stning som pvirker blodsukkeret mindre. I min store stningsguide finner du oversikt over de mest kjente stningsmidlene, hvilke du br velge og hvilke du br unng. Sukker gir deg ikke nring, kun tomme kalorier og kan dessuten gi slappere og mer uren hud, inflammasjon i kroppen og kt vekt.

Sukkerfri is

Fyll p med farger

Frts i grnnsaker, frukt og br! G p butikken og fyll handlevognen med deilige farger. Ikke la deg hindre av mtte kjpe alt kologisk, vanlige grnnsaker p butikken er ogs sunt. Det viktigste er at du spiser dem. R, kokt, stekt, bakt, i supper, i smoothie, kun fantasien setter grenser. Her kan du lese et eget innlegg om hvordan du skal f i deg mer grnt.

Spis nok proteiner

Proteiner metter best per gram av alle nringsstoffer, dermed vil du enkelt jobbe mot cravings hvis du passer p inkludere dem i alle mltider. Kjtt, fisk, fugl, egg, meieriprodukter, bnner og linser er de beste kildene til protein. Snik inn ekstra proteiner ved for eksempel rre et egg inn i havregrten eller ha linser i suppen din. N fikk jeg skikkelig lyst p spicy linsesuppe :)

Fett er din venn

Sunt fett er viktig for jevnt blodsukker, vakker hud, hormonproduksjon (!!) og humr. Pass p ha en fettkilde i hvert eneste mltid. Ntter, olivenolje, kokosolje, smr, kjtt, fet fisk, meieriprodukter, fr og egg er alle kilder til fett. Om du ikke skal ha melk kan du bruke klarnet smr (veldig bra silt), kokosolje eller rapskokos til steking.

Ikke tenk svart hvitt

Livet er til for nytes, s ikke vr redd for spise! Mat er din venn, ikke din fiende. Nr kunder forteller meg at jeg har gitt dem et nytt syn p mat varmer det virkelig mitt ernringshjerte. Nr vi begynner spise for fylle p med nring og gi kroppen kjrlighet endres alt, jeg lover! Spiser du noe mindre sunt, stryk og g videre. Ikke g i fellen at du skal vre perfekt eller ingenting, da vinner du aldri.

Stor stor klem fra meg <3

 

33 Kommentarer

16.03.2018 kl. 09:34
Takk for innblikk i livet ditt❤

For inspirasjon til en sunnere hverdag - og gode tips og faktaopplysninger❤

nsker deg en fin dag som nybakt mamma❤

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 08:36
Anonym: Tusen takk <3

Ellen-Grethe Be

16.03.2018 kl. 09:44
Gleder meg til mer inspirasjon og pfyll.

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 08:36
Ellen: Tusen takk <3

Marita

16.03.2018 kl. 09:46
Gratulerer med det lille gullet😊. Flger deg fremdeles. Klem fra Marita i Narvik

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 08:36
Marita: Tusen takk, s koselig hre <3

Svanhild Kalvy

16.03.2018 kl. 10:01
Gratulerer med din skjnne datter!

Du skriver lett og forstelig og ufarliggjr hva mat egentlig er.

Kan du si noe om vitamin K - fikk beskjed om for hye verdier?

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 08:37
Svanhild Kalvy: Tusen takk <3

Anne Gry Aas

16.03.2018 kl. 10:39
Gratulerer s mye med den nydelige datteren din! Nyt livet med det lille vidunderet <3

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 08:36
Anne Gry Aas: Tusen takk <3

Torill

16.03.2018 kl. 10:40
Gratulerer med prinsessa,og takk for gode tips 😊

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 08:36
Torill: Tusen takk <3

Mari

16.03.2018 kl. 13:35
S fint innlegg :) Liker at du er nye p at kosthold ikke er svart/hvitt og at det gr an skeie ut en gang iblant. Hper du fr en flott dag med Lykke :)

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 08:36
Mari: Det er s viktig! Tusen takk <3

Svanhild

16.03.2018 kl. 14:38
Flotte oppskrifter og gode tips 😍Kos deg med lille prinsessa 🤗

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 08:36
Svanhild: Tusen takk <3

Reidun

16.03.2018 kl. 23:55
Flotte oppskrifter.

Gratulerer med prinsessa

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 08:35
Reidun: Tusen takk <3

Maren

17.03.2018 kl. 20:23
Dette innlegget likte jeg Helene:) veldig godt poeng det med grnnsakene:<3

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 08:35
Maren: Takk <3 ja, synes det er viktig! :)

Ine

17.03.2018 kl. 20:28
Hei! Dette har kanskje ikke s mye med innlegget og gjre, og jeg beklager det, men har bare et sprsml.

N for tiden pgr det en heftig debatt om eggdonasjon i Hyre, og deres standpunkt vil vre avgjrende for om det i r blir flertall for det i Norge. Har du noen spesielle meninger om det? Tenker det er relevant siden du har "slitt" litt med f barn selv.

Jeg er personlig for, men synes det er noen etiske dilemmaer som er vanskelig, og syntes det hadde vrt interessant hre synspunktet til en som har vrt i "den bten"

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 08:35
Ine: Jeg er for! Synes ikke det skal diskrimineres mot noen som nsker bli foreldre, fordi de ikke har gode egg! Det er selvflgelig mye mer komplisert enn jeg kan skrive om her i en kommentar, men kommer nok ikke noe innlegg om dette fordi det er noe jeg i s fall virkelig vil sette meg inn i og det har jeg ikke tid til n ;)

Anette

18.03.2018 kl. 10:19
Supert innlegg 😊 Du er virkelig en stor inspirasjon, p mange omrder 😊

Det jeg lurer p ang linser er om proteinene i disse er like lettopptakelig som kjtt?

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 08:33
Anette: Kjtt er en skalt komplett kilde til protein som inneholder alle de essensielle aminosyrene. Nr det gjelder biotilgjengelighet s er det litt ulike forskningsresultater, men jeg tror ikke det vil ha noen innvirkning p det gjennomsnittlige menneske ;)

Stine

18.03.2018 kl. 17:11
Hei Helene! :)

Kunne du laget et innlegg en dag om mltidsrytme?

Alts hvor ofte man burde spise og ikke minst hva man burde spise for holde seg mett lenge?

Jeg fler meg sulten store deler av dagen, og blodsukkeret daler svrt fort ned, og det blir jvlig fort slitsomt i lengden.

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 08:30
Stine: Hei Stine :D det er ikke noe som kommer p bloggen, det er nemlig s individuelt, og dessuten noe av det jeg lrer bort i kurs :D

Oda Marie

19.03.2018 kl. 14:57
Tusen takk for et supert innlegg Helene! Viktig lrdom 👏🏼❤️

Helene Ragnhild

19.03.2018 kl. 15:18
Oda Marie: Tusen takk <3

Julie

19.03.2018 kl. 22:10
Hei Helene! Frst og fremst: Gratulerer s mye med nydelige, lille Lykke. :) og videre: Jeg lurer p en litt snl ting. Jeg nsker inkludere linser og bnner mer i mitt kosthold, men jeg plages med at jeg fr s grusomt vondt i magen av det. Dvs, luft, hehe. Jeg vet at jeg ikke er alene om dette. Jeg tler animalsk protein veldig godt. Er det slik at kroppen bare m vennes til spise linser og bnner? Eller m jeg bare akseptere at magen min ikke nsker slikt?

Helene Ragnhild

20.03.2018 kl. 08:17
Julie: Du kan prve bltlegge og koke selv, mange opplever at det da er lettere fordye. I tillegg handler det om bygge opp en toleranse ja. Fordi bakteriene i tarmen din ikke er vant til denne typen mat. S litt og litt, du kan kan hvert fall prve det :)

Karen-Christine

20.03.2018 kl. 12:46
Noe helt annet enn det innlegget handler om. Hvordan vil du si ammebhen fra Milki er i strrelse? Tenkte bestille meg en derfra, men jeg blir ikke helt klok p strrelsestabellen p bildene p siden til Jollyroom... Br jeg velge ut ifra hva jeg bruker i vanlige topper? Har ingen ammebher enn, s har ikke noe sammenligne med selv hvis det hadde vrt likt hos alle merker...

Helene Ragnhild

20.03.2018 kl. 20:47
Karen: Liten!! Jeg bruker large :) synes generelt at amma BH'er er sm. Ikke fordi jeg er s liten, men har ikke veldig store pupper og har large i de fleste. Jeg bruker S ellers, og brukte 70D i BH fr jeg ble gravid. Vet ikke om det gir deg noen peiling, hehe <3

Karen-Christine

21.03.2018 kl. 18:18
Oi, spass ja! Rart de er s veldig ulike normalt ty... Tusen takk! Det hjalp faktisk veldig! :)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no