Jeg er usikker

I dag hadde jeg tenkt til å legge ut en oppskrift på en kjempe god brownie jeg laget på mandag, men jeg ombestemte meg. Jeg har hatt en vond følelse i magen helt siden jeg la ut innlegget på mandag. Dessverre var det mange som misforstod siste del av innlegget der jeg kom med eksempler på ting jeg ikke vil sagt til en annen mamma. Jeg burde sikkert bokstavert det enda tydeligere, men helt ærlig er det veldig vanskelig å skrive slik at absolutt ingen misforstår. Jeg går nemlig ikke ut i fra at folk leter etter feil, jeg er ikke sååå vant til det.

Helt greit at noen reagerer ut i fra hvordan de leste det, men i ettertid har det kommet noen veldig stygge kommentarer på bloggen. De har jeg valgt å la være å svare på, rett og slett fordi jeg ikke klarer å oppføre meg tilbake. Hvordan skal jeg klare det? Når du får skrevet til deg at jeg er en utrygg mor som kommer til å gjøre barnet mitt utrygt eller at jeg eksponerer hele barndommen til Lykke slik at hun vil fjerne seg fra meg når hun vokser opp….vet ikke helt hva jeg skal si jeg…Noen har blitt lei seg fordi jeg skrev at jeg hadde Lykke hud mot hud nesten hele tiden på sykehuset, jeg kan liksom ikke vinne…

At noen av disse kommentarene går på Lykke gjør at jeg får lyst til å gå inn og slette absolutt alt jeg har delt om henne, fødselen, ja, til og med før hun kom.

Jeg sitter med en følelse av at “hvorfor skal jeg gjøre dette?”. Hvorfor skal jeg ta bilder, redigere, skrive og dele når mennesker er slik. Hvorfor bruke tid som jeg kunne brukt på datteren min, på så mange som ikke vil oss vel. Hvorfor skal jeg ikke heller ligge på sofaen, gå en tur ut eller ringe en venninne med den lille tiden jeg har mellom slagene her hjemme. Jeg har en seks uker gammel baby, hvem trenger dette da?

Jeg må virkelig gå i tankeboksen om hvordan jeg skal fortsette denne bloggen. Jeg får så mange spørsmål om jeg kan dele mine tanker om nettopp barnemat, sukker til barn, eksponering av barn og til og med skikkelig betente temaer som vaksiner. Jeg vet virkelig ikke om jeg orker hvis jeg skal måtte tåle å høre at jeg er så dritt hele tiden. Jeg snakker ikke om konstruktiv kritikk, men ting som går på meg og min familie personlig.

Før du skriver at jeg må tåle det, husk at du ikke ser hva som kommer i min innboks. Etter en tøff natt åpner jeg en snapp og der står det plutselig noe ufint. Hvordan tror du det er å få slik kritikk hver dag? Kanskje jeg skal stenge kommentarfeltet og fjerne at dere kan sende meg snaps, selv om det ikke er det jeg vil. Dette er ikke et rop om kommentarer på at jeg burde fortsette å blogge eller ros, det er rett og slett tanker fra en helt nybakt mamma som ikke trenger den ekstra belastningen det er å bli kritisert for alt og ingenting.

En ting er å lese at en annen blogger gjør ting annerledes enn meg, eller mer riktig enn meg. Det gjør jeg hele tiden. Jeg blir ikke lei meg av det, fordi at en person gjør noe bra, betyr ikke at jeg gjør det dårlig. Jeg tåler å høre at vaginal fødsel er det beste for mor og barn for eksempel. Det jeg ikke tåler er å få kritikk sendt til meg personlig hele tiden. Kritikk som går på den personen dere har skapt dere et bilde av gjennom bloggen, en blogg som kun er en brøkdel av meg. Selv om jeg deler mye, deler jeg langt fra alt. Jeg måtte selv bli blogger for å skjønne dette. Det er personlig, og det er ikke greit.

Jeg er ikke et supermenneske, jeg må ikke tåle det, jeg er bare Helene, og jeg gjør så godt jeg kan.

49 kommentarer
    1. Jeg skjønte godt hva du mente med det forrige innlegget ditt 🙂 Jeg har selv vært mamma i snart 11 år, og jeg føler og att jeg fortsatt gjør ting feil,nettopp fordi andre gjør ting “bedre” enn meg… Og den perioden du er i nå, nybakt perioden, ikke bare er alt nytt, men det er så masse følelser og hormoner inne i bildet også… Men ingen er jo egentlig perfekte, så å kritisere andre for det de gjør syns jeg blir helt feil, alle er forskjellige.. Hvor kjedelig hadde det ikke blitt om alle var A4 og gjorde det samme.. Vi som mødre burde heller støtte hverandre uansett og ikke kritisere hverandre, det er ikke lett å leve opp til samfunnets standar. For etter min mening er den standaren sett så høyt att de aller fleste faller til kort.. Såklart finnes det jo dem som kan klare alt “perfekt”, og det er jo dem som liksom kommer frem i lyset og blir vist frem, men det finnes langt flere som gjør “feil”.. Jeg faller i den siste kategorien, ikke alt er perfekt, men jeg har lykkelige barn og jeg er fornøyd med livet selv, det er det viktigste 🙂 Ikke att andre skal synes jeg er perfekt 😛 Har man ikke noe pent å si trenger man ikke si noe i det hele tatt, og ihvertfall ikke kritisere og komme med dritt,,, Det er stygt gjort synes jeg.. Så gjør det du synes er riktig for deg, jeg har fulgt deg siden før du ble gravid, gråt da du fortalte du endelig ble det og har fulgt spent med hele veien 🙂 Jeg er stolt av det du har klart og det du klarer 😉 Så stå på og vær deg selv, vær den du vil være og bær det med stolthet 😉 Lykke til videre, jeg heier på deg ihvertfall 😉

    2. Heier på deg, fine Helene!
      Vi har så mye meninger og så mye på hjertet! Folk er så forskjellige, samtidig som vi alle blir triste og lei oss innimellom. Dette er det å være menneskelig, tenker jeg. Vi lar oss engasjere og rive med. Og så kommer det baby og barn inni bildet, så blir vi om mulig enda mer følsomme, engasjerte og her er det mange forskjellige meninger.. Hev deg over det, er mitt tips. Jeg gjør det i min lille boble, som ikke er i en bloggverden. Overfor min egen mors meninger, medias meninger, venner osv. Jeg plukker meg ut den retningen oppi alt dette som jeg føler funker for meg. Også lukker jeg øyne og øre for resten. Ett bevisst valg som skåner meg for mye triste følelser. Vi to er positivt skrudd sammen. Jeg har valgt og holde fast ved det og ikke bruke opp energien min på det negative. Joda, ting er tøft innimellom. Og jeg kan også bli lei meg. Men da drar jeg meg og mi lille på snart 7 mnd ut i frisk luft. Også rister jeg det av meg. Og dermed kommer smilet lurende tilbake, og takknemligheten for at jeg får være med mi lille. Så får resten av verden «stå til påske» 😉
      Gleder meg til å lese bloggen din hver dag! Heia fine Helene!

    3. Jeg skjønner deg så godt! Jeg hadde aldri orket det. Dessverre vil det nok hverken endre seg eller bedre seg etterhvert som Lykke blir større. Hvis dette gjør deg vondt vil jeg anbefale deg å slutte å blogge om disse temaene. De er veldig betente og det er beklageligvis veldig mange sårbare mammaer (og andre) som ikke klarer å oppføre seg. Det burde ikke være sånn, men det vil alltid være slemme mennesker der ute. Du er derfor nødt til å velge om du klarer å stå i det, eller om du vil verne deg og barnet ditt mot dette. Som sagt burde det ikke være sånn, men det er det, og det er lite vi får gjort med det. Jeg ønsker deg alt vel, og håper for din del at du velger å beskytte deg mot det.

    4. Jeg er på din side og kjenner jeg blir veldig engasjert og provosert i denne saken. Det er drøyt at noen legger ut kommentarer som kan ansees som personangrep. Man trenger ikke si alt man tenker.
      Det er synd at du føler du bør veie hvert ord nærmest og at du ikke la ut brownieoppskrift grunnet stygge kommentarer fra mange.
      Mange hadde hatt godt av mer empati. Håper du klarer å tenke at de stygge kommentarene handler egentlig ikke om det overhodet , men om folk som ser at du er så gjennomført på mange områder og dermed får behov for å “tråkke på deg”.
      Vi er mange som støtter deg 😊

    5. Det er så trist at folk ikke klarer å forholde seg saklige! Alle er jo forskjellige og det vil alltid være ting man er uenige om, og noen av tingene kan det også være både hensiktsmessig og fint å diskutere – jeg har selv hatt mine meninger om ting men moderert eller endret mine synspunkter etter å ha fått nye perspektiver fra andre. Det synes jeg er kjempefint! Men man er nødt til å holde sak fra person for det er så slitsomt når man skal ende med å bryte hverandre ned! Det ødelegger jo også ofte mulighetene til å ha fine diskusjoner hvor man kan dele ulike perspektiver med hverandre og dra nytte av hverandres erfaringer.
      Å få diskusjonen til å handle om deg som person og til og med datteren din og ditt forhold til henne er ikke annet enn svakt og veldig stygt. Håper du klarer å ikke la det bryte deg ned, men hvis det påvirker deg negativt så håper jeg du stenger kommentarfeltet. For sånne negative vibber verken trenger eller fortjener du eller noen andre. Aller mest håper jeg at folk snart kan lære å oppføre seg og holde en god tone, selv overfor folk de er uenige med.
      Stå på, Helene <3

    6. Jeg tror du bare må velge dine saker og kamper, og fremme å formidle de på din måte. Vi mennesker er så forskjellige, så det vil alltid være noen som føler seg truffet og tar seg nær av ting. Hvis du har lyst til å ha fokus på for eksempel naturlig barnemat uten sukker på din blogg, så gjør du det! Det er din blogg, og du skal kunne skrive om hva du vil. Og hvis den livsstilen ikke passer for alle, så trenger de ikke å klikke seg inn her. Og hvis noen føler seg veldig truffet, så er de velkommen til å gjøre en endring. Det er på en måte ikke ditt problem at ande føler seg truffet fordi de sender med barnet sitt yoghurt i barnehagen

    7. Jeg skjønner godt at det er kjipt å få negative kommentarer og sitte igjen med følelsen av å bli misforstått. Dessverre er det ofte en konsekvens av å uttale seg offentlig. Spesielt dette med mammarollen er jo noe veldig mange har veldig sterke meninger om.
      Jeg tror det beste du kan gjøre er å ignorere dem. Vi har alle ulike syn på hva som er bra/dårlig, greit/ikke greit, etc. Dessverre er det noen som ikke greier å holde seg saklige. Men ikke la det gå utover deg! Vi er mange som finner stor glede i bloggen din og synes du gjør en veldig god jobb både som mamma og som blogger. Om du synes det er litt mye akkurat nå, kan du jo stenge kommentarfeltet en stund? Jeg heier på deg! 🙂

    8. Hei Helene😊
      Jeg kjenner jeg blir så provosert og sint på dine vegne. Det er som du sier, folk leter jo etter feil! Man er så skjør og sårbar som ny mamma, følelsene ligger utenpå huden. Jeg syns du bør stenge kommentarfeltet for din egen del, hvertfall for en periode.
      Ellers vil jeg bare si at det virker som du gjør en fantastisk jobb med Lykke, ikke tvil på deg selv <3

    9. På samme måte som du blir såret av at andre snakker negativt om dine valg som mor, blir andre såret av at du snakker negativt om deres valg som mødre. Når du sier noe negativt om ferdiggrøt eller bæring av barn utover, vil noen bli lei seg. Det er sannsynligvis like lite skadelig for babyer at de blir satt en kort tid i sittende stilling som at de blir båret utover i en bæresele. Menneskebarn er forbausende robuste. Ja til mindre bombastiske meninger i alle retninger 😉

    10. Hei Helene
      Ikke slutt å skrive Helene!Men fortsett som før, skriv om ernæring, tips og triks innen kost, det du brenner for! Hvis du ønsker å dele barnemat eller andre tips triks rundt barn, gjør det! Men igjen folk tolker ting feil og i forrige innlegg gikk det banans, folk er dirkete uhygglig og jeg skjønner ikke at folk kan sitte å skrive sånt..
      Jeg vil gjerne lese mer av deg, du inspirer! Se oss som støtter deg, ikke bare de negative selv om det er veldig sårt og vanskelig og ikke ignorere..
      Stå på, du er flink! U go girl 😀

    11. Huff og huff! Er jo helt på gråten her, fordi jeg får så vondt av deg 😢 (er riktignok gravid og gråter av nesten alt 😂).
      Ingen kan vite noe om hvordan Lykke vil reagere på det du har delt om henne, men jeg tror at hun kommer til å bli glad over å kunne lese bloggen din. Tenk det å få lese om hvor høyt ønsket og elsket man var av sine foreldre allerede lenge før man var født?! Det er jo bare fantastisk! Du skriver aldri et vondt ord om prinsessa, og deler bare fine bilder av henne. Hvem blir sur for det? Ingen mor ville gjort det om hun ikke _virkelig_ var stolt over barnet sitt! Og det har du all grunn til å være!
      Dessuten; du deler ikke bilder som særpreget Lykke, og nesten bare fra siden. Jeg følger deg på blogg, snap og instagram, og har sett så å si alle bildene du har delt av Lykke, men da du delte bilde der hun satt, måtte jeg se på det flere ganger, fordi jeg ikke forstod hvem sin baby det var. Kjente henne rett og slett ikke igjen pga. vinklingen. Så bildene dine er ikke farlige, eller krenkrende. Bare søte og uskyldige👶
      Håper monstrene av noen blogglesere går og tar seg en bolle, og slutter å være så barnslige.De er vertfall ikke noe bedre selv, og har ingenting å klage og sutre over.
      Jeg synest det er fint å ha denne kontakten med deg, særlig nå som jeg er gravid etter en lang prøvetid, og finner mye informasjon her inne 🙂 Ikke glem at vi er mange flere som liker deg og bloggen din, enn det motsatte!
      Ønsker deg det beste, husk å ta vare på deg selv opp i alt dette❤

    12. Neineinei, du må ikke gå rundt å tenke på kritikerne dine.
      Selvom jeg forstår så godt at du gjør det..
      jeg heier på deg og i mine øyne er du en fantastisk mamma.
      Jeg blir selv mamma i mai og selvom man kanskje gjør ting ulikt er jo det eneste en hver mamma vil at barnet skal ha det best mulig.
      Jeg synes Lykke skal få all din oppmerksomhet nå, så får du heller stenge kommentarfeltet for en stund. Du skal jo liksom ikke ha en klump i magen fordi du bare deler helt ærlige og flotte ting i din tid som mamma.
      heia heia. Jeg synes du er topp 🙂

    13. Det var en drøy påstand å si at Lykke blir usikker fordi du er usikker. Alle mødre er usikre! sånn er det bare! Du er en flott mamma! Fortsett å dele og ikke bry deg om kritikerne!

    14. Du gjør en kjempe god jobb som mamma og på bloggen din, så aldri tvil på deg selv, ikke når alt er som verst heller <3 har en liten en på 4 mnd, så jeg vet hvor tøfft det kan være til tider. Men du skal vite at de fleste som er innom bloggen din er der for at de finner deg inspirerende, både som mamma og som ernæringsspesialist, så de som kritiserer mener jeg ikke er verd din tid rett og slett. Gleder meg til å å følge deg videre. Du er god som gull og nydelige lille lykke er så heldig som fikk netopp deg som mamma <3 klem

    15. Hei Helene,
      Jeg ville bare si at jeg finner utrolig mye inspirasjon og glede i bloggen din. Jeg har fulgt deg spent gjennom hele graviditeten og nå som jeg selv er gravid blar jeg meg ofte tilbake i arkivet ditt og leser dine gamle innlegg.
      Dessverre er det ofte sånn at det stort sett er de som har noe negativt å si som tar seg tid til å legge igjen kommentarer. Jeg tror ikke de siste dagenes kommentarer reflekterer folk flest sitt syn på deg. Likevel skjønner jeg det kan føles sånn og at det er utrolig tøft å ta imot. Derfor ville jeg bare legge igjen en kommentar for å fortelle deg hvor mye jeg har satt pris på bloggen din det siste året, selv om jeg aldri legger igjen kommentar <3

    16. Jeg skjemmes over hvordan store deler av den norske befolkningen er! En gjeng med sjalu, usikre kjærringer (og sikkert endel gamle gretne gubber også). Dette er SJALUSI, dem som angriper deg sånn. Totalt unødvendig. Jeg elsker bloggen din, jeg elsker å lese om Lykke. Jada, vi er ikke enig om alt, men trenger man være det da? Ikke i det hele tatt. Vi alle er gode mødre, uansett hvilke veier man velger å gå. Synd at folk skulle misforstå innlegget du la ut, jeg er en av dem som bruker ferdigmat og dessverre for mye sukker i hverdagen, men jeg skjønte jo med en gang at det med sukker og ferdigmat ikke var myntet slik mange tok det. Du mente det jo ikke slik og ville jo aldri lagt deg borti det ellers!
      Vi er mange som ønsker deg godt og heier på deg. Om du må stenge kommentarfelt og fjerne muligheten til å sende snaps til deg, må du bare gjøre det, du skal ikke måtte lese så mye dritt! Ønsker deg alt godt og jeg gleder meg over hvert blogginnlegg du skriver. Det er veldig få blogger jeg leser altså, men din er jeg fast leser av. STOR klem til deg, flotte menneske <3

    17. Hei 🙂 Jeg føler jeg måtte gi deg en tilbakemelding selvom jeg aldri kommenterer. For jeg virkelig elsker bloggen din og er innom hele tiden, digger positiviteten, sunnheten og alle gode velmenende tips og råd. Du er inspirerende!! Det har vært så fint å se at du klarte å bli mamma til slutt. Jeg hadde et negativt IVF forsøk nå, men SKAL klare det til slutt jeg også!! Mitt råd til deg : bare steng kommentar feltet!! Ikke slutt å blogg, og hvertfall ikke om disse temaene. Dette er DIN plattform med dine meninger. Folk trenger ikke kommentere dine meninger og hvordan du gjør ting opp i mente «i følge min mening» :p Liker man ikke hva du har å komme med, nei vel – SÅ LES EN ANNEN BLOGG DA!!
      Så steng det kommmentar feltet, og ha et innlegg innimellom hvor du åpner opp for eventuelle spørsmål e.l? Tenk på deg selv og familien din. Stor klem

    18. Jeg tenker også som Anette over her at det kanskje kan være en ide å stenge kommentarfeltet en liten stund. Skjønner så godt at det er ekstra sårt å få kommentarer nå som nybakt mor.
      Selv gir jeg både middagsglass og ferdiggrøt til mitt barn og har ikke ligget søvnløs etter mandagens innlegg :p Vi går inn her og “søker” informasjon, fordi vi alle er helt klar over hva du skriver om. Jeg tror og håper ingen ble sjokkerte når du sa at du vil lage mat fra bunnen. Du skriver om dine interesser og din hverdag og det er helt topp. Skulle jeg som leser ønske meg én ting er det litt mer ydmykhet rundt ditt fagfelt. Selvom du helt sikkert har god peiling på mye kan det være lurt å ikke være helt bastant og “kritisere” andres måter å gjøre ting på. Akkurat det kan sikkert trigge drittungen i en del folk. Vær heller bevisst på å fremme det DU syns er viktig og riktig, og ikke hva som ikke er riktig. Så kaaanskje det er noen færre som tar seg veldig nær av det og begynner med drittslenging.
      Men du skal selvfølgelig ikke tåle alt. Hadde det vært jeg som drev en stor blogg med masse stygge kommentarer da jeg var nybakt mor hadde jeg gått konstant rundt med vond følelse. Eller ikke tørt å dele noe i det hele tatt. Skal jo ikke være sånn <3

    19. Hei!
      Det er alltid folk der ute som er ute etter å være stygge, men skjønner godt at det blir mye når de går etter datteren din og deg personlig. Jeg skjønner ikke at folk holder på slik, at de orker å bruke energi på sånt. Folk som ikke liker bloggen din får jo bare slutte å lese den.
      Jeg synes du har en kjempe fin blogg, og håper du fortsetter å skrive <3 Jeg tror også du er den beste mammaen Lykke kunne hatt.

    20. Hei Helene
      Jeg syns det er utrolig trist at andre mødre føler en trang og en rett til å si at noen mødre er dårligere fordi de tar valg de kanskje nødvendigvis ikke er enige i.
      Jeg gir ferdiggrøt til min datter, men jeg blir ikke provosert eller usikker av at du som mor, eller andre mødre, velger å ikke gjøre det.
      Det er dessverre noen der ute som ikke vet å moderere seg selv og ikke klarer å respektere at man har forskjellige ønsker for sine barn.
      Vaksinering for eksempel.
      De som velger å vaksinere barna sine føler de som ikke gjør det tar et valg som er skadelig for barna og at de er dårlige foreldre. Men det samme føler gjerne de på motsatt vei.
      At de som velger å ikke vaksinere skader sine barn ved å potensielt utsette dem for livsfarlige sykdommer.
      Personlig syns jeg at vi alle skal få være mødre og fedre på våre egne måter så lenge vi tar valg basert på hva vi mener er til det beste for våre barn.
      Så lenge barnet får kjærlighet og opplever trygghet og nærhet fra de som er deres foreldre, og blir beskyttet fra de virkelig vonde tingene i livet, så ser jeg ikke noe grunn til å si at noen gjør noe feil.

    21. Man kan tydeligvis ikke ha sterke meninger uten å få motbør når man er en offentlig person. Akkurat når det kommer til morsrollen, så finnes det jo så uendelig mye å få dårlig samvittighet for. Derfor vil det nok være noen som føler seg krenket uansett hva du skriver om innenfor den sjangeren. Nå er det imidlertid en stor forskjell på konstruktiv kritikk og personangrep da. Håper du etter hvert klarer å ignorere personangrepene, for jeg liker bloggen din veldig godt 😊

    22. Jeg tenker at det kan sikkert være lurt å stenge kommentarfeltet, hvertfall for en stund 🙂 Du trenger og fortjener virkelig ikke all den kritikken du har fått.
      kan vi jo heller kontakte deg på Facebook kanskje ? Veit pilotfrue juliane bruker den metoden nå..

    23. Uff, jeg håper du vil fortsette å dele og håper de som er ufine vil stoppe å være så hensynsløse. Burde vært sånn at du kunne blokke IP adresser 😉 Skjønner godt om du vil stenge kommentarfeltet.
      Synes du har en superbra blogg og elsket å følge deg på reisen til å bli mamma. Du er akkurat den Lykke trenger. Uansett er du den beste mammaen for henne.

    24. Da syns jeg det rette du gjør er å stenge kommentarfeltet og de som ikke orker å høre dine meninger lar være med å se inn her, for det går nemlig begge veier dette. Morsrollen er en sårbar greie. Jeg personlig syns dette blir mye drama og for mye fokus på hva som er det aller beste ditt og datt. Vaginal fødsel kontra keisersnitt og ferdig mat kontra hjemmelaget. Guess what. Jeg endte også i keisersnitt og jeg er bare veldig glad for at jeg har en sønn og er glad for de alternativer jeg kan velge gjennom hverdagen med meg og han. Så med det sier jeg takk for meg. Jeg trekker meg ut av noe som er like slitsomt. Lese om allslags meninger i hytt og pine som tar bort hele fokuset på det som er aller viktigst. Fokuset på gleden og tilstedeværelsen som mamma! Lykke til!

    25. <3 Vet du.. Lykke er heldig for hun har verdens beste mamma! Hun har deg. Du er den beste mammaen for ditt barn!

    26. Ikke la disse folkene knekke deg, jeg heier på deg å syns det virker som du takler mammarollen kjempe bra:) ser på hele deg at du stråler av kjærlighet, å syns det er direkte stygt av folk å komme med sånne stygge personangrep! Om det er enten å stenge kommentarer eller slutte å blogge, så steng ned en periode å fokuser på de som vil deg godt! Å vit et vi er mange som får stor glede ut av denne bloggen, å som klikker oss inn for å lese im livet ditt og støtter deg, å som kun vil deg og familien din godt! Forstår at det er tøft, å at du føler at uansett hva du skriver så blir noen krenket.. folk bør forstå at dette er en personlig blogg de klikker seg inn på, og at personen som skriver må få lov å ytre sine egne meninger og interesser uten at de direkte har rett til å skrive stygge ting tilbake!
      Håper vi får lære mange kjekke babyoppskrifter, det er det sikkert mange som ønsker!:-) og at vi får bli med videre med dere <3

    27. Jeg synes du gjør en formidabel jobb, stå på med det 🙂 Jeg har selv akkurat fått vite at jeg har PCOS, og har bekymret meg mye for hvordan prosessen for å bli gravid kommer til å bli, nå som både jeg og min ektemann er klare for det veldig snart. Jeg har allerede funnet mye trøst og støtte i bloggen din, og ikke minst at dere lyktes til slutt med nydelige Lykke 🙂
      Stå på!

    28. Hei Helene 😊 håper at både du og Lykke har fått sove godt i natt, og ikke tenkt for mye på bloggen. Du har mange lesere, meg inkludert, som klikker seg inn her fordi vi liker å lese om hverdagen din og tips til kosthold. Jeg liker bloggen din enda bedre etter du ble gravid og fikk Lykke. Mye fordi jeg har gått gravid og fått ei jente kort tid etter deg. Fortsett å være mamma, og ha tro på at du er den absolutt beste mammaen som du kan være! Alle mammaer er forskjellige, akkurat som at alle barn er forskjellige, og du vet hva som er best for ditt barn.
      Hvis du synes det blir for mange negative og usaklige kommentarer, håper jeg du stenger kommentarfeltet en periode. Vi som leser, og liker, bloggen din klikker oss inn uansett ❤️ dessuten kan vi skrive på facebooksiden din.
      Håper du får en super dag sammen med den nydelige datteren din 😘

    29. Jeg synes du har en superfin blogg, la det være sagt. Du er så kunnskapsrik om ernæring, og det var det som trakk meg til bloggen din i utgangspunktet. Jeg behøver ikke være en bitch om jeg minner om Menneskerettighetene og punkt nummer 12: Retten til et privatliv. Din datter har ikke gitt samtykke til å bli lagt ut på nettet.

    30. Ikke la de vonde kommentarene knekke deg! Mennesker leser tekster og ser verden med ulike briller. Alle har ulik bakgrunn, ulik historie, og ulike forutsetninger. På denne måten vil alt som blir skrevet kunne bli tolket forskjellig. Det er trist at folk mener de har en rett til å angripe deg som person, bare fordi du skriver en blogg som er offentlig. Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg nok stengt kommentarfeltet for en stund. Å være nybakt mamma bringer med seg nok usikkerhet som det er. Og skulle bli utsatt for andre menneskers ufinhet i dette kommentarfeltet trenger du ikke da <3
      Å være mamma er vanskelig. Det er verdens beste jobb, men åh så tøft! Det er ikke lett å la være å sammenligne seg selv med andre mødre i den sosiale verden vi lever i. Jeg håper mammaer kan bli litt flinkere til å heie på hverandre!
      Stå på videre. Du er den beste mammaen for din datter <3

    31. Så trist at det alltid er noen som skal skrive noe ufint! Det sier nok mer om koss menneska dem er! Sender en stor klem💖 og du er den beste mamman for din datter, hun er heldig som har deg som mamma.

    32. Skjønne Helene, Bare fortsett som du gjør, du er en stooor inspirasjon både til unge og gamle. Jeg har levd noen år, har 3 barn, to på snart 40 år og en på snart 33 år. Da de to eldste var små, så laget jeg all mat fra bunnen av. Hadde god tid og synes det var kjekt. Da ‘minstemann’ var liten så kjøpte jeg mye ferdigmat. Har ikke dårlig samvittighet for det, og det kunne jo ikke falle meg inn å kritisere deg fordi du vil lage mat fra bunnen av til lille Lykke.
      Og at du har lille Lykke hud mot hud så mye du kan, så er jo det et valg du har tatt, og hvis vi ser på mødre i andre land, så bærer jo de barnet sitt med seg hele tiden.
      Du har min fulle støtte i det du gjør, og når man ser hvor harmonisk og rolig lille Lykke er, så er det i allefall i mine øyne riktig.
      Ha en fin dag Helene, klem 🙂

    33. Hei Helene, det er lett for meg å si, men hvorfor skal du bry deg om alle som er ute etter å ta deg? Det er ikke ditt problem at de velger å mistolke/vri og vende på det du sier. Hvis de har så store problemer med det du skriver kan de vel finne seg en annen blogg å lese! Folk som kommer med sånne kommentarer har det nok ikke godt med seg selv, kanskje de følte seg truffet fordi de ikke klarer å være like gjennomført som deg når det gjelder kosthold, men det er ingen unnskyldning for å slenge dritt.
      Jeg opplever at mange her i landet er så hårsåre og ikke tåler noe som helst når det gjelder visse temaer. Det er én ting hva som blir kommunisert og en annen ting hvordan folk velger å tolke det, og du kan ikke stå ansvarlig for hvordan andre tolker alt du skriver. Du har jo tatt NLP, kanskje du kan finne noen teknikker som kan hjelpe deg til å prelle av deg kritikken?
      Vi trenger bloggere som deg! Og til alle dere usaklige, overfølsomme og slemme mennesker: Finn dere noe annet å gjøre! Jeg trøster meg med at de som sprer negativitet får negativitet tilbake! Jeg heier på deg, Helene og håper du ikke lar deg knekke av disse tragiske nett-trollene som ikke har bedre å gjøre!
      PS: Jeg skjønner at det er lettere sagt enn gjort, men jeg ville bare minne deg på at det ikke er din feil at folk slenger dritt.
      Klem til deg <3

    34. Vi er mange som heier på deg Helene! <3 Du er en fantastisk mor til Lykke, og hun er heldig som har deg. Steng kommentarfeltet her, så kan vi skrive til deg på Facebook i stedet. Er selv gravid 25+2 med nr.2 og synes bloggen din er veldig interessant. Gleder meg til gode oppskrifter til baby/barn etterhvert. Akkurat nå klarer jeg ikke synet av mat pga hyperemesis, men må scrolle forbi ;-P Kan du forresten lage et innlegg eller videoblogg om hva du hadde med deg (hva du fikk bruk for eller ikke) ved fødselen? Her er det fire år siden sist, så jeg husker ikke hva jeg brukte. Håper virkelig du fortsetter å blogge.
      Stor klem fra meg <3

    35. Hei!
      Jeg blir sjokkert over hvor kjipe folk kan være. Det er opp til hver enkelt om de vil lese bloggen din eller ikke. Blir de provosert så kan de la være. Jeg leser bloggen din fordi jeg vil ha dine meninger og tanker rundt de temaene som engasjerer deg, så fortsett som du gjør! Du er til stor inspirasjon og hvis folk lar seg krenke av måten du velger å leve på så er det de som har et problem. Folk må senke skuldrene og gjøre sine valg som passer sin livsstil, uavhengig av hva de leser på en blogg. Stå på videre 🙂

    36. For å skåne deg selv og dine kan det kanskje, som du er inne på, være lurt å skrive om mat kosthold og bakst og ikke om barn og den biten der. Tror barn og alt som omhandler dem er veldig betent i medier og på blogger. Det å dele bilder av barn er det ulike meninger om, men slik lovverket er så er det opp til foreldrene og bestemme, så du gjør ikke noe galt. Jeg liker bloggen din og deg, håper du finner ut av dette, det er ikke godt å ha det slik som du har det nå. Sender deg en klem.

    37. Hei Helene, først så vil jeg si at jeg elsker bloggen din. Det er faktisk kun din blogg jeg leser slavisk.
      Når det kommer til disse nett-trollene skjønner jeg godt at du blir lei deg, og det er helt fryktelig at disse folkene skal kunne sitte bak skjermene sine å slenge dritt om deg og dine. Jeg synes at du skal gjøre akkurat som du vil, det er ditt liv, ditt barn og din blogg.
      Jeg leste bloggen din før du ble gravid og syntes den var super da, jeg elsket å lese om graviditeten din og jeg elsker å lese om Lykke. Jeg har selv ikke fått barn enda, men å lese bloggen din har lært meg så mye nytt om akkurat dette. Stå på, gjør som du vil. Hvis du bestemmer deg for at du vil skjerme deg selv og Lykke for disse fryktelige komentarene, så gjør det, men hvis du føler at det er riktig å fortsette å dele så gjør det. Igjen, Ditt liv, ditt barn og din blogg. <3
      Jeg kommer til å fortsette å lese bloggen din uanset.

    38. Har ikke så mange kommentarer på min blogg ( heldigvis, tror jeg), men skjønner at det kan være slitsomt når folk tror at sine meninger er den eneste og beste løsningen for alle. Og folk som bare spyr ut av seg kritikk uten at det er konstruktivt. Du kan vel kanskje vurdere å slå av kommentarer for enkelte innlegg? Eventuelt hele bloggen i perioder? Tror nok uansett at Lykke kommer til å klare seg bra med deg som mamma.

    39. Hei vakre fine gode Helene,
      Jeg oppdaget deg først i høst når jeg var så heldig å få være med på kurset ditt. Du er drivende dyktig, inspirerende, ikke dømmende, kunnskapsrik og herlig! Jeg har fått opp øynene for så mye nytt som har vært SÅ bra for helsen min. Digger at du holder oss oppdatert på ernæringsfronten og at du er så inspirerende! Noe som er aller best med deg er at du er så ekte og ærlig (jatter ikke med om man ikke tar tak selv). Jeg har ikke barn, men synes det har vært veldig fint å følge deg i graviditeten. Lykke er veldig ønsket, og det har du både sagt og vist med hele deg!! Helt sikker på at du er en fantastisk mamma <3 Du må IKKE slutte med bloggen, heller stenge kommentarer som mange foreslår. Du er deg, og du duger!! I massevis! Mange gode klemmer din vei <3

    40. Jeg heier sånn på deg! Du er en slik inspirasjon og stappfull av kunnskap som du deler. Hadde det ikke vært for deg hadde jeg vært sengeliggende enda. Håper du fortsetter! Sender deg en god klem ❤️

    41. Kjære fine deg <3
      Jeg forstår deg så godt, og jeg vet at jeg aldri hadde taklet alt dette du møter da jeg var nybakt mamma!!
      Den første tiden etter fødsel er man utroooolig sårbar, og kanskje aller mest sårbar overfor den lille man har fått. Dette er jo helt naturlig og en del av morsinstinktet, siden man akkurat har fått ansvar for en liten bylt.
      Ansvaret er jo overveldende nok i seg selv...
      Jeg husker at det var da jeg ble mamma for første gang at jeg «oppdaget» alt det vonde i verden, alt ble plutselig så mye mer skummelt:/
      Men etter en stund, kanskje noen måneder, kommer man litt ut av den lille boblen man er inne i, og er mer klar for å møte verden med et litt «hardere skall» <3
      Jeg håper du fortsetter å blogge, men kanskje vil det være godt å slippe å høre all verdens meninger om alt man foretar seg, og heller komme sterkere tilbake når du føler deg mer klar. Den første tiden med baby er hellig, og energien skal brukes på baby, og ikke på negative kommentarer fra folk som er ute etter å finne feil.. <3
      Håper du finner ut av hva som er best for deg <3

    42. Jeg forstår deg så godt helene! Jeg er 100% enig i alt du har skrevet! Enkelte mødre/fedre og også folk uten egne barn skal alltid finne noe å pirke på, de leter etter feil. Hadde du ikke vist lille lykke på bloggen så hadde du sikkert fått pes for det også. Sånne type mennesker lever av å hakke på andre! Men vet du hva? Det er DE som er de uteygge.. man kan ikke ha det bra med seg selv om man slenger ut sånne kommentarer til andre mennesker.
      Det du sier å gjør er et speil av hvordan du er som person. Hakke/tråkke på andre for å fremheve seg selv! Synes du får ufortjent mye kritikk. Du fortjener såå mye bedre! Jeg synes du er et supert menneske! En super mamma, blogger, kursholder🙌🏻 En super person! Ikke la deg bli tråkket på!
      Jeg har såå lyst til at du skal fortsette å blogge, men sjønner godt om du trenger å logge av.
      Jeg ønsker deg i hvertfall alt godt💗 Hev deg over dem! Stakkars DEM som har det så fælt med seg selv at de må tråkke på andre mennesker!
      Stooooor klem fra meg💗💗

    43. Hei, Helene. Jeg syns du virker som en veldig god mamma som gjør alt for at lille nydelige Lykke skal ha det bra. Fint at lille Lykke fikk kose med mammaen sin hud mot hud i begynnelsen. Det burde alle babyer fått gjøre. Vårt første barn var født prematurt og hun var 4 døgn gammel da jeg fikk henne i fanget for første gang. Jeg hadde henne ikke hud mot hud og ingen fortalte til meg at det skulle vært best for henne. Jeg synes det er dumt at ingen oppfordret meg til det. Men det har gått bra med henne likevel. Jeg synes det er fint at du forteller at du hadde henne hud mot hud. Det kan gi selvtillit så andre også tør å gjøre det.
      Ellers så syns jeg det virker som det er endel som misforstår med vilje det du skrev om ferdiggrøt. Helt utrolig at det går ann.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg