Babygym

Reklame | Sponset Barnas hus

Nå som Lykke har blitt 10 uker koser hun seg masse i babygymmen sin! Det er så koselig å se henne ligge under denne og titte opp på figurene. Ikke minst elsker hun å ligge og titte på Kokos som liker å ligge i sengen sin ved siden av. Jeg husker jeg lærte for lenge siden hvor viktig farger er for barns utvikling. Jeg innrømmer at det er fristende å ha alle babyting i farger som passer interiøret, men det er faktisk ikke så bra for de små. Denne er heldigvis veldig fin å se på, men likevel gøy for lille. 

Forrige uke var vi hos fysioterapaut på helsestasjonen og hun oppfordret oss til å bruke babygym for å bidra til god motorikk hos barnet. Hun viste oss hvordan leker kan brukes for å unngå eller forbedre små som har fått favorittside, samt styrke muskulatur.

Lykke elsker å ligge på magen og er kjempe sterk i nakke og rygg. Vi fikk derfor tips om hvordan vi kan hjelpe henne å styrke fremside, og at vi kan støtte armene hennes under henne så hun får jobbet med motorikk i dem også. Trening for liten kropp rett og slett. Barn som utvikler god motorikk er både mer aktive og sosiale, utrolig spennende egentlig! Dette er selvfølgelig ikke noe en skal stresse med, men jeg synes det er litt gøy.

I dag skal vi ta det mest mulig med ro, trille tur og kose oss. Det blir en travel uke med bryllup i helgen så vi lader opp til det. Masse å planlegge slik at alt er i orden til jeg skal kjøre alene til bryllupet på fredag, ha med bunader og alt stæsj til Lykke, og mest sannsynlig lage brudebuketten. Det er søsteren min som gifter seg så det blir kjempe stas! Heldigvis elsker Lykke å ligge i bilsetet sitt, så kjøretur er som egentid for meg 🙂

Ha en nydelig uke fine du <3

19 kommentarer
    1. Lykke er bare helt nydelig! Den babygymmen har jeg også sett på og den er veldig delikat i fargene samtidig som den er fargerik nok 🙂 Jeg koser meg også med en liten jente på syv uker. Synes de første ukene var veldig tøffe, men nå nyter jeg hvert sekund.

    2. Har nesten lik babygym til min frøken på 7 uker, bare den som er mer grønn i fargen. Vi er veldig fornøyd med den og lillemor koser seg masse ❤️ ha en fin dag hjemme med Lykke!

    3. så utrolig voksen lykke marie ser ut der hun ligger! nydelig!
      Vi har samme babygym, bare i sterkere farger. Valgte den av samme grunner som deg, og tenkte ikke på interiøret i hjemmet i det hele tatt.
      Ha en strålende dag kjære Helene!

    4. Så skjønn lita jente! Har et spørsmål: ligner hun mest på far eller deg da dere var små? Kanskje litt tidlig å si, men dere har vell kanskje en formening om det? 🙂

    5. For en nydelig liten prinsesse du har 😍
      Har et spørsmål jeg håper du svarer på, selv om det ikke har noe med innlegget å gjøre. Holder meg anonym pga. det 🙂
      Jeg er gravid i uke 16 etter å ha prøvd i lang tid. Har en vennine med termin til samme til, og jeg klarer ikke å være 100% glad på hennes vegne selv om jeg ønsker. Hun ble nemmelig uplanlagt gravid.
      Jeg trodde desse vonde følelsene forsvant når jeg ble gravid, men tydeligvis ikke helt. Merket du noe til dette i graviditeten? Altså at de vonde følelsene knyttet til prøvingen ikke helt forsvinner.. Forandret det seg evt. etter du fikk Lykke?
      Håper du tar deg tid til å svare!

    6. Hei Helene!
      Har fulgt bloggen din en god stund nå, og sitter med inntrykket om at du virkelig vet det du snakker om. Kommer derfor med et spørsmål som du kanskje kan svare på. Hadde vært kjempekjekt om du ville lagd et innlegg på dine meninger rundt dette temaet, men ellers er et svar her også satt veldig pris på.
      Har nylig sett på flere av Netflix-dokumentarene om måten kjøttindustrien og melkeindustrien påvirker helsen vår negativt. Det er jo mange leger, ernæringseksperter osv med i disse dokumentarene (What the Health, Forks over Knives, Cowspiracy), mens andre kilder sier dette er tull. Har du dannet deg en mening om dette? Vet jo at du nå har kuttet ut melk og soya for søte Lykkes del, så det virker jo som det så klart kan ha en negativ effekt.
      Jeg er frisk og rask, uten allergier og andre saker.
      Håper du kan svare! Stor klem fra fast leser

    7. Så nydelig Lykke er!
      Jeg har selv en liten baby som jeg lurer på om kan ha melkeintoleranse/allergi og er derfor veldig nysgjerrig på hvordan man får dekket behovet for kalsium, jod og evt andre viktige næringsstoffer fra melk til både mor og barn? Og barnet når man slutter å amme? Er kosttilskudd eneste løsning?
      Hadde blitt veldig takknemlig for svar😊

    8. Anonym: Takk! Jeg kan ikke gi veiledning på det, men jeg tar selv kosttilskudd nåsom jeg ammer. Det er en hektisk periode i livet (i hvertfall i mitt) og jeg vil gjerne forsikre meg om at jeg får i meg det jeg skal ift melken og meg selv. Det er vanskelig å dekke jod om du ikke spiser mye torsk og tang, så det anbefaler jeg uansett alle jenter so ønsker å bli gravide, er gravide eller ammer å ta 🙂

    9. Linnea: Tusen takk Linnea, det er veldig hyggelig at du synes det! Jeg er ingen fan av disse filmene. Dessverre brukes statistikk på en svært manipulerende måte, og det virker ikke som om disse ekspertene ved forskjell på korrelasjon og kausjon. Det vil si at de sier at fordi to ting skjer likt, betyr det at de påvirker hverandre. Det er som å si at fordi antall storker og antall barn økte likt i et land, betyr det at barn kommer med storken, satt på spissen. I forks over knives vises det f eks en graf der kjøttinntak under krigen i Norge korrelerte med hjertesykdom, og eksperten sier at et lavere antall hjerteinfarkt skyltes lavere inntak av kjøtt. Selv vil jeg tro (for ingen vet) at det skyldes at nordmenn på denne tiden hadde lite tilgang på mat, særlig energitung mat.
      Jo lengerjeg jobber med ernæring, jo mindre bombastisk blir jeg. Om du leser tilbake for noen år siden vil du nok oppfatte meg som mer bestemt, hehe.
      Sannheten er at det er veldig vanskelig å forske på maten vi spiser fordi det er så mange faktorer som påvirker. Vi kan se at grønnsaker er sunt, men vi er ikke sikre på hvorfor. Det kan være antioksidanter eller andre plantekjemikalier, fiber, at de inneholder lite kalorier eller noe vi ikke vet, eller en kombinasjon…skjønner du hvor jeg vil?
      “Naturlig” mat er mest sannsynlig sunt for oss i passe mengder. Kjøtt og meieriprodukter er ikke skadelig, men å leve på fastfood er det. De fleste som spiser store mengder kjøtt spiser mye burgere, pølser osv, og ikke så mye økologisk høne.
      Når det er sagt er melk tungt å fordøye for mange, men hvorfor? Er tarmene våre mindre robuste enn før fordi vi ikke tar vare på dem…vi kan stille oss spørsmålene i evig tid, men det viktigste er at vi spiser mat som gjør at vi føler oss bra, både i kropp og sjel <3
      Oj, nå merket jeg hvor deilig det var å snakke om ernæring igjen, takk!
      Stor klem fra meg <3

    10. anonym: Kjære deg <3 takk for at du sendte meg dette, skjønner at du vil være anonym. Jeg kjente veldig på dette før jeg ble gravid, og også da følte jeg at det var tabu. Da jeg ble gravid var det mange prøvere som ble så glade på min vegne, selv om de hadde prøvd lenger enn meg. Jeg skrev alltid at jeg synes det var sååå fint, for selv om jeg selvfølgelig unner andre å bli gravid ble jeg veldig lei meg.
      Det jeg har kjent på etterpå er når folk skal si til meg at de vet hvajeg gikk gjennom, fordi de prøvde i 4 måneder eller typ tok en pille og så ble gravide. Men så er det jo så mange som har prøvd mye lenger enn oss og fortsatt ikke lykkes! Det som er med følelser er at de er bare det, følelser. De trenger ikke være rasjonelle. Jeg prøver å se følelser som bølger på en strand. De skyller over deg, men blir borte like fort. Og ofte hjelper det å snakke om det <3
      Du trenger ikke føle at du skal passe inn i noen mal, bare vær deg. Det er lov å være sliten gravid selv om du prøvde lenge, lov å kjenne på det du kjenner.
      Stor klem fra meg <3

    11. Ingrid: Begge! Jeg mener hun har Jonna sine øyne og min munn, men hun er veldig lik oss begge på bilder. Babyer har jo så mange uttrykk, noen ganger er hun prikk lik meg, noen ganger pappaen sin <3

    12. Henriette: Jeg lette lenge for jeg synes så mange var enten for sarte eller litt grelle. Hadde bare kjøpt en grell altså, men denne synes jeg liksom var helt perfekt!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg