Deilig nøttemelk laget på 1-2-3

Ååå, det er så deilig å være inspirert i matveien igjen! Vil du være med?

Hjemmelaget nøttemelk eller mylk som mange kaller det er en klassiker i “ernæringsverden”. Det er utrolig allsidig og lettere å fordøye enn vanlig melk. Jeg har ofte laget mandelmelk selv, men den må siles av, og det blir så mye jobb synes jeg. Nå har jeg fått dilla på cashewmelk som du lager på 5 minutter.

Her kan du se en film der jeg lager melken, utrolig lett!

Du trenger:

2 dl naturelle cashewnøtter

8 dl vann

en klype himalyasalt

En dråpe stevia eller en ts vaniljeessens

Du kan også bruke annen søtning om du vil ha den søtere! Har du ikke lastet ned søtningsguiden min kan du gjøre det her, der forklarer jeg hvilke søtningsstoffer du trygt kan bruke og hvilke du bør holde deg langt unna 😉

Slik gjør du:

Legg cashewnøttene i bløt i minst 4 timer, jeg legger de i vann over natten. Har du lyst til å lage melk med en gang kan du bruke varmt vann som du har kokt opp og helle over. Da holder det med rundt 30 minutter 😉

Sil av vannet og ha nøttene i blenderen. Tilsett 8 dl vann, salt og søtning. Begynn på lav hastighet, men øk gradvis til du kjører på høy hastighet. Kjør melken i minst et minutt til den er helt jevn og fin, det skal ikke være klumper av nøtter i melken.

Hell den over på flaske og sett den i kjøleskapet, den holder opp til en uke i mitt kjøleskap 😉

Jeg lager chiapudding av min cashewmelk, lager latte av den eller har den i smoothie. Du kan også tilsette noen dadler og litt rå kakao når du blender for en nydelig sjokolademelk, nam!

Har du laget nøttemelk før?

20 kommentarer
    1. Spennende med nøttemelk. Det har jeg aldri smakt 🙂 Det er gøy med videoer som dette!! Ja takk til flere 😀

    2. Dette så jo dødsgodt ut! Jeg har aldri tenkt på å lage melk selv 😀 Nå ble jeg veldig inspirert! Dette hørtes godt ut å ha i havregryn eller kjøleskapsgrøt!

    3. så praktisk at man slipper og sile av! 🙂 tror det går an å lage denne melken med en blender på kun 300W? også må jeg bare nevne at den blusen var skikkelig fin, husker du hvor den er ifra?:)

    4. Hei Helene!
      Jeg har sett at du tidligere har skrevet en veldig god artikkel om kosthold med PCOS. Jeg ble veldig glad for den, da jeg synes det er mye forvirrende info ellers på nettet. Uansett har jeg et par konkrete spørsmål jeg håper du kan svare meg på. Jeg har akkurat selv fått vite at jeg er helt i grenseland for PCOS. Jeg er normalvektig, men har fått beskjed om at kosthold, bevegelse og et par kilo ned kan gjøre enorm forskjell. Jeg har allerede merket forskjellen, så jeg tror absolutt det ligger noe i det. Alt i alt tror jeg det er mitt relativt sunne kosthold og aktive hverdag som har medført at situasjonen ikke er verre enn den er 🙂
      I matveien fungerer ikke et strengt regime for meg, jeg må finne en balanse og en middelvei, hvor alt er lov med måte. Jeg ser du har samme filosofi – og jeg digger at det er mulig å få til 🙂 Jeg tenker uansett det er greit å være fornuftig og stramme inn der det går, og her kommer vi til spørsmålene mine:
      – Hva er dine tanker rundt meieriprodukter? Er dette ok, eller bør det unngås? Bør man i så tilfelle velge lettprodukter eller helprodukter (typ. lett eller helrømme etc.)
      – Bør all pasta unngås, eller er fullkornspasta innenfor en gang i blant?
      – Hva tenker du om frukt? Dette har vært min to-go når søtsuget melder seg.
      -Bør man velge sukkerfrie varianter med kunstig søtning, foran f.eks “vanlige produkter”?
      – Hvis man først skal unne seg et glass brus. Bør man gå for lettbrus eller vanlig brus?
      – Er chips like gale som godteri, hvis man først skal unne seg noe?
      Generelt synes jeg det er vanskelig å vite hva man skal se etter på pakningsvedlegget på varene, så hvis du har noen generelle tips blir jeg veldig glad!
      Håper du har tid til å hjelpe meg med dette 🙂 Setter stor pris på bloggen din og dine erfaringer i denne situasjonen jeg har kommet i.

    5. Ang. kommentaren over så glemte jeg en viktig detalj: grunnen til at jeg ønsker å gjøre det jeg kan er selvfølgelig fordi vi ønsker å bli gravide ganske snart, og syklusen min er helt ute og kjører 🙂 Heldigvis har du gitt meg tilbake håpet på at alt går bra til slutt!

    6. MEL: Hei MEL! Takk for kommentar 🙂
      Jeg har dessverre ikke mulighet til å gi individuelle råd via bloggen, men jeg deler masse generelt <3 for de som øsnker dypere holder jeg kurs også 😉
      Ønsker deg masse masse lykke til <3

    7. Tusen takk for at du deler så enkle og gode tips 😀 Er det noe krav til hvilken blender man må ha til å lage nøttemelk? Hvordan vet jeg at nøttene er naturell,står det på pakningen ? 🤔

    8. Så bra tips! Her ligger cashewnøtter i bløt og i morgen skal de bli til melk. 🙂 Takk for inspirasjon! Har en sønn på 10 mnd, det er vel en sunn melk å introdusere han for..?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg