Kremet hummus – næringsrikt og supergodt

Hei og gos fredag solstråle, er du like klar for helg som meg?

De siste ukene har jeg hatt totalt dilla på hummus, en puré av blant annet kikerter, hvitløk og sesamfrø. Jeg har faktisk aldri laget dette hjemme før, jeg har liksom tenkt at det var så vanskelig. Det viste seg å være ekstremt enkelt og så utrolig godt!

Hummus er supersunt fordi:

  • Kikerter er fulle av fiber som tarmbakteriene dine elsker
  • Sesamfrø er rike på kalsium som er ekstra viktig dersom du ikke drikker melk
  • Hvitløk er antibakterielt og styrker immunforsvaret
  • Sitroner er fulle av c-vitamin
  • Olivenolje er rikt på enumettet fett og er gunstig for hjertehelse

Dette er altså skikkelig supermat der du får alle ingrediensene på matbutikken. Beklager litt rare mål, sånn er det når du smaker til, hehe!

Helenes hummus

2 bokser kikerter (jeg bruker økologiske fra kartong)

Saften fra 2 sitroner

1 dl tahini (sesampuré som jeg kjøper på meny)

1/2 dl olivenolje

1-2 fedd hvitløk (jeg brukte en halv kinesisk hvitløk)

Mellom 1/2 og 1 dl aqua faba (se lenger ned)

1 ts spisskummen

En klype eller to med salt

Slik gjør du:

Sil kikertene over en bolle og ta vare på vannet. Dette kalles aqua faba (bønnevann) og du skal ha litt av dette i hummusen senere.

Ha alle ingrediensene i blenderen, en foodprocessor eller en bolle som du kan bruke en stavmikser i.

Når det gjelder bønnevannet kan du begynne med 1/2 dl hvis du vil ha en fast hummus eller ta mer om du vil ha den litt mer flytende. Jeg bruker noe mellom 1/2 og 1 dl selv.

Kjør hummusen til du får den helt jevn, jeg elsker at den er skikkelig kremet og god! Smak gjerne til om du vil ha mer salt, hvitløk eller spisskummen.

Jeg elsker å spise grønnsaker dyppet i hummus eller ha hummus som tilbehør til grillmaten. Det smaker utrolig godt, metter godt og gjør godt! Jeg pleier å lage denne klar og ha den i kjøleskapet, så er det klart når jeg vil ha noe godt å kose meg med, eller jeg vil sprite opp en enkel middag. Ikke minst er dette perfekt å ha med til venner eller servere når du er verten 😉

Når du skal servere kan du legge hummus på en tallerken, ha over et dryss paprika og en splæsj olivenolje, det ser så proft ut!

Hva skal du i helgen? Her blir det kaffedate med venninner og familiekos med Jonna, han har nemlig fri <3

22 kommentarer
    1. Så gøy at du har begynt å legge ut oppskrifter igjen. Alltid inspirerende 🙂 Har du prøvd å fryse hummus? Hadde jo vært genialt å lage en stor porsjon og fryse ned i mindre glass 😀

    2. Lite tips..den blir heeeelt perfekt om man tar seg tid til å fjerne skallet på kikertene. Heller de bare i en skål med vann og triller de mellom fingrene til skallet slipper og flyter opp. Faktisk litt meditativt 😉

    3. Marthe: Oj, det skal jeg prøve! Bare et ikke blir en sånn “dørstokkmil”.. merker det er så digg å lage hummus siden det er så enkelt og gjør det lett for meg å ha noe sunt i kjøleskapet 😀

    4. Hei, hva slags foodprosessor bruker du eller anbefaler du? Jeg har vært på leiting lenge, men vet ikke hva som er bra?

    5. Snadder oppskrift, tusen takk! Jeg synes det ble litt voldsomt med to sitroner, den ble veldig god med saften av en sitron 🤗☀️

      1. Har du forslag på et godt alternativ til sitron? Jeg tåler ikke sitrus (får migrene av selv en liten dråpe)

    6. Hei Helene,
      Jeg skal lage denne digge hummusen i helgen, men en ting jeg lurer på, er om du kan skrive litt om kjøkkenredskapene du bruker. Den blenderen på bildet ser helt rå ut. Merker at min Kitchen Aid er fin å se på, men fungerer dårlig i praktisk til annet enn enkle smoothier. Topp kjøkkenutstyr, gjør også kjøkkenarbeid med lystbetont, så jeg tar gjerne imot tips om hva du liker:)

    7. Hei. Jeg har laget denne et par ganger nå, og synes det er kjempe digg! 🙂 Men du delte en video en gang der du tilsatte kombucha eller annet fermentert og lot den stå på benken. Hadde du lufttett lokk da? Og hvor lenge lar du den stå? 🙂

    8. Dette med at vi må skylle kikerter godt, gjelder ikke det når de kommer fra kartong? Siden du bruker væsken i hummusen går jeg utfra at disse ikke trenger det. Hvilken «tilstand» er de i når de må skylles?

    9. Jeg koker alltid kikertene selv, derfor lurer jeg på hvor mange gram kikerter skal jeg bruke til denne oppskriften?

    10. Hei!
      Når du fermenterer hummusen, vil den da på en måte heve/boble opp litt, og sprekke på oppå? Eller har den stått for lenge på benken da? 😅🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg