Mettende linsesuppe som styrker tarmen

God mandag vakre <3

I dag vil jeg dele en av mine favorittsupper med deg! Det begynner å bli noen år siden jeg begynte å lage suppe selv, men jeg husker det fortsatt som om det var i går! Jeg ble veldig overrasket over hvor utrolig enkelt og godt det var! Siden har jeg laget suppe med mange venninner, og det overrasker meg stadig over at vi ikke lager dette oftere. Suppe har faktisk vært en stor del av min helsereise, pussig nok!

Hjemmelaget suppe er utrolig godt, og toro kan rett og slett ikke måle seg! Ikke la deg skremme fra å prøve, det er nemlig så utrolig mye enklere enn du tror! Har du ikke kraft er det ingen krise, men jeg vil oppfordre deg til å teste med. Nå som kraft har blitt så poppis kan du kjøpe ekte kraft fra stange på både meny og mange rema1000. Den er langtidskokt og næringsrik, jeg har spurt dem 😉

Det billigste er selvfølgelig å lage sin egen kraft, det kan du lære her! I tillegg kan du lese om alle fordelene kraft gir, blant annet styrket tarmslimhinne, vakker hud og bedre immunforsvar 😉

Linsesuppen min er næringsrik, vegetarisk, proteinrik og mettende! Den er også svært budsjettvennlig, og miljøvennlig så klart! Også er den alt for god til å ikke prøves!!

Helenes linsesuppe

En liter væske (jeg bruker kraft)

3 store eller 5 små gulrøtter

2 gule løk

2 fedd hvitløk

2 bokser hakkede tomater

2 dl røde linser

2 store ss kokoskrem (den fete delen av kokosmelken som har stått kaldt) eller en pakke oatly havrefløte

Krydder: salt, gurkemeie, paprika, ingefær og litt cayenne hvis du liker den spicy

Slik gjør du:

Del løk i terninger og stek i smør eller rapskokos til den er blank. Jeg pleier å hive oppi hvitløken også.

Kok opp kraft og ha i gulrøttene etter å ha delt dem i biter. Kok til de er møre, ca 12 minutter.

Tilsett løk, hvitløk og krydder, samt de hermetiske tomatene til kraften og gulrøttene. La dette putre videre i noen minutter på lav varme.

Bruk en stavmikser på suppen til den er helt glatt. Tilsett kokoskrem eller havrefløte og stavmiks til alt er blandet.

Nå kan du ha i linsene og koke suppen videre i ca 15 minutter for at de skal bli myke. Du kan også bruke ferdige linser, men da blir suppen tynnere.

Slik ser det egentlig ut når jeg koker suppe…

Bloggversjonen….

Suppen kan fryses i porsjonsstørrelser eller oppbevares i kjøleskap i opp til 4 dager, utrolig deilig å ha denne på lur!

Jeg elsker å spise suppe med gresskarkjerner oppå, det er liksom min greie <3

Har du prøvd å lage suppe selv?

17 kommentarer
    1. Takk for tips. Så morsomt at du blogger mere om mat👍! Dette skal jeg koke når jeg kommer hjem fra ferie. Har noen liter kraft i fryseren. Jeg trodde linsene også skulle stavmikses. Bløtlegge eller skyller du linsene før bruk?
      Ps. Det er onsdag idag😊

    2. Linken til å koke egen kraft fungerte ikke.
      MEN denne oppskriften skal prøves! Blir det mye kokossmak?

    3. Ja, jeg har testet flere av dine suppeoppskrifter og det er fantastisk! Det ser ut som linken til kraftkoking ikke fungerer. Det gjelder alle linker til den gamle bloggen din. Håper det går an å fikse, for det lå mange gode oppskrifter der!

    4. Hei Helene!
      Jeg kommer ikke inn på lenka der du har skrevet om hvordan man lager kraft. Står at jeg må logge meg på, men skjønner ikke helt etter det 🙂

    5. May K: Jeg pleier ikke stavmikse dem, liker litt tyggemotstand! Men du kan om du vil eller du vil lure dem inn, hehe 😉 jeg bløtlegger ikke røde linser 🙂 og takk! lett å surre i disse dager, hehe <3

    6. Tusen takk for spennende oppskrift! Jeg vil bare si tusen takk for alt du deler! Jeg har hatt veldig god effekt av kraft, kollagen og fermentert kål 😊 Har levd de siste 20 årene med magesmerter, men nå er de betydelig redusert. Jeg bare lurte på en ting, hva gjør du når du er ute og reiser? Jeg kan liksom ikke ta med kålen og kraften, selv om jeg føler meg ganske avhengig 😂

    7. Siri: SÅ herlig å høre Siri!! 😀
      Jeg pleier å ha med meg probiotika, men hvis du tåler melk kan du prøve å kjøpe en lokal yoghurt. Kombucha finner jeg også av og til når jeg reiser 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg