Bæring av baby – mine erfaringer og råd

God torsdag! Vi har allerede vært på en times trilletur i dag, så deilig at vi kan bruke vognen igjen! Når det er sagt vet jeg ikke hvordan jeg skulle klart meg uten bæretøy! Så mange av dere har spurt om jeg kan skrive om bæring, og det kan jeg selvfølgelig 🙂

Jeg kjøpte bæretøy før Lykke kom fordi jeg visste at jeg ville være en “bæremamma”. Bæring er ikke bare utrolig koselig, bra for tilknytning og for utvikling av ryggen til lille, det er utrolig praktisk.

En ting som er viktig å huske er at ikke alle babyer liker å bæres, og ikke alle mammaer trives med bæring. Noen babyer trenger mer nærhet enn andre, sånn er det bare. Hvis din baby sover godt i seng, vugge eller vogn og du trives med det trenger du ikke føle at du burde bært mer. Men en ting bæring er bra for er ammingen, for å stimulere amming er det positivt å ha babyen masse nære i starten, så det kan være et tips om det går trått 😉

De første månedene ville ikke Lykke sitte i bæretøy, jeg brukte det kun da jeg bysset henne i søvn før jeg snek på bæretøyet. Fra rundt tre måneder kunne jeg putte henne i sele da hun var våken og det ble en ny verden for oss! Nå har jeg alltid sele med meg under vognen, og vi bærer veldig mye. Mange har spurt hvilket bæretøy jeg liker best og det har jeg egentlig ikke noe klart svar på.

Det er viktig å få litt veiledning før du bærer synes jeg. På bilde under sitter Lykke for lavt og løst slik at sjalet siger. Dette var jo delvis fordi jeg ikke kunne putte henne oppi våken, så det ble bedre etterhvert. Jeg trodde jeg hadde fått den på så fint, men det hadde jeg altså ikke :p

Processed with VSCO with kp3 preset

Det første bæretøyet jeg kjøpte var en close caboo, et ferdigknytt sjal i økologisk bomull. Jeg brukte denne allerede på sykehuset, og den er veldig god å bære spedbarn i. Inne har jeg elsket denne, og hadde ikke Lykke hatt så mye vondt i magen hadde jeg nok brukt den mye mer. Den er så deilig å bære i og lettere å sitte i osv. Nå har hun vokst ut av den dessverre, men til tross for at hun ikke bare kunne legges der for så å sovne (som hun ikke kunne noen steder), så har jeg brukt den masse. Særlig likte jeg å ha henne i dette sjalet da vi var på besøk. Da kunne jeg få henne til å sovne, snike på sjalet og hun sov i opp til 3 timer før hun ville ha pupp. I sjalet fikk hun være i fred når hun trengte det, og hun følte seg trygg inntil meg.

Ergobaby adapt og Tula free to grow

Jeg kjøpte meg en ergobaby adapt fordi jeg kunne klipse den rundt livet, stå og bysse, for så å løfte på selene når hun hadde sovnet. Ergobaby synes jeg er den aller beste selen å bære i for ryggen min. Det eneste som er negativt med den er at stoffet er ganske tykt, så den blir veldig fort varm. Da vi fikk så varm sommer dro jeg på bæreglede i Oslo for råd, og forelsket meg i denne rosa selen fra Tula. Det er en tula free to grow. Den er også veldig god å bære i, og den tar mindre plass, og er mykere enn ergobaby.

Ellers vil jeg si at de er ganske like! Mange menn vil kanskje like den sorte selen best, men Jonna sa han ikke brydde seg om å ha rosa sele. Det er skikkelig overdådig å ha begge, jeg vet det, men jeg har bært så mye og siden jeg bare elsket det rosa stoffet slo jeg til. Bæring har jo nesten blitt endel av antrekket mitt, haha.

Tula har vært bedre i varmen og den er som sagt mindre å ha med seg i bag eller under vognen.

 Processed with VSCO with kp3 preset

Her sitter også selen for lavt, barnet skal sitte mye høyere, da blir det også bedre for mamma eller pappa å bære!

Processed with VSCO with kp3 preset

Her er høyden riktig tror jeg 😉

Lykkes første 17. mai tog <3

Lykke elsker selene sine <3

Ringslynge

Det siste bæretøyet jeg har er en ringslynge fra bæreglede! Denne er veldig deilig å bære i, men jeg personlig synes det er mer praktisk med sele. Jeg må nok bare øve meg mer så jeg får dreisen på slyngen, for når du får det til går det jo fort å få baby oppi og den blir utrolig praktisk! Ringslyngen tar nesten ikke plass i vesken og den er god å sitte med. Jeg brukte denne endel på ferie i Frankrike, blant annet sov Lykke hele flyturen til i denne.

Slyngen er laget i et deilig linstoff, så den er sval og fin. Likevel synes jeg Lykke blir mer svett i denne enn i tula selen. Stoffer er uansett utrolig deilig, og håndlaget, samt farget med blomster! En hippiedrøm rett og slett, hehe <3

Det som er sikkert er at alt bæretøyet vårt har og blir godt brukt. Vi bærer begge to og det har gjort det mye lettere å komme seg rundt, få Lykke til å sove og ha hendene fri når hun vil ligge inntil. Jeg synes det er kjempekoselig å bære, men jeg liker også godt å trille i vogn. Det trenger altså ikke være enten eller! Har jeg bæreselen, solhatt eller lure og smokk med meg vet jeg at mammalivet ordner seg <3

Det er heller ikke slik at babyer blir bortskjemt av å bli bært, de kan ikke få for mye nærhet og kjærlighet <3

Nå bruker jeg denne mest og Jonna bruker ergobaby. Utover høsten vil jeg nok bruke ergo mer også!

Det var mine erfaringer med bæring! Jeg håper dere likte det, del gjerne egne erfaringer og tips med meg!! Da blir jeg glad 😀 Jeg kunne tenkt meg på et bæretreff en gang også, har noen av dere vært på det? Hvis du venter en liten skatt, skal du bære?

Klem fra oss <3

29 kommentarer
    1. Takk for mye nytting info.
      Jeg bar første, men hadde en litt løs sele så det ble litt vondt i ryggen. Venter en skatt til å har forberedt meg bedre denne gang. Skal også prøve den afrikanske måten å bære på ryggen etterhvert som babyen blir eldre. Det ser så behagelig ut for ryggen å bære på den måten

    2. Skulle ønske jeg hadde hatt en bæresele fra min var nyfødt. Vognen ble innesnødd ganske mange dager den vinteren jeg hadde permisjon. Da jeg endelig kjøpte sele fikk jeg en ny hverdag. Kjøpte en brukt manduca på finn.no for å teste og den er fortsatt i bruk, men snart er det slutt på både bæresele og vogn. Snuppa er snart 4 år. Og om alt går bra tas utstyret i bruk igjen i februar.

    3. Så fint innlegg! Eg har tricot slen og bruka det i starten for nærhet og kos. Heilt fantastisk synes eg, utrulig deilig og kjenne pusten til babyen inntil seg. Men så kom varmen og det blei mykje mindre bæring, det er rett og slett for varmt. Eg får sjå om eg tek det opp igjen når det er svalare, dessutan synes eg det er vanskelig å knyte sjalet akkurat passe stramt og løst. Kor lenge er det vanlig å bruke bæretøy? Eg er enig med deg, dei kan ikkje bli bortskjemte, dei treng sin trygge havn.

    4. Takk for flott innlegg! Her har vi Ergobaby original, som vi kjøpte til eldstemann, og den likar veslejenta på 5 månadar godt. Endeleg har vi fått ein bærebaby😍 Men er einig med deg i at den er veldig varm… Så vurderer å investere i fleire. Kan babyen sitte forovervendt i Tula free to grow?

    5. Hei
      Veldig fint innlegg. Selv har jeg prøvd både ergobaby 360 og Baby k?tan. Sistnevnte har jeg ikke fått til så godt, og gir litt vondt i ryggen. Ergobaby ble brukt mye i starten, men mindre etterhvert. Nå på sommeren har jeg tenkt å bruke den litt igjen, spesielt siden vi tenkte å ta noen dager på fjellhytte om ikke lenge (og har veldig lyst til å gå noen fjellturer). Synes likevel det er litt vanskelig med baby i bæresele når det er varmt og sol. Smører du Lykke? Babyen min er bare noen dager yngre enn henne, og har foreløpig blitt dekket mest til i solen (men det er jo kjempevanskelig for blir jo så klamt). Har du noen erfaringer å dele?
      Flott blogg, flott baby og flott mamma!

    6. For et flott innlegg. Jeg brukte Ergobaby 360 masse med nummer en. Både inne og ute på tur. Jeg var blandt annet på mange fjellturer og elsket friheten. Spesielt siden babyen min ikke ville ligge i vogn. Nå har jeg fått baby nummer to for kun noen uker siden. Jeg har kjøpt close cabo, men pga varmen har jeg ikke brukt den enda. Føler meg litt låst inne i huset, så håper varmen gir seg snart! Jeg håper å få brukt selen hjemme snart, og tenker å ta frem ergobabyen igjen når mini blir større:)

    7. Venter en liten en i januar, og har cabo close på utstyrslisten 🙂 håper jeg får en bærebaby (som også sover i vogn eller seng når det er ønskelig 🙂 ), ser så koselig ut å bære de små. I tillegg er det vel god trening for rygg og mage for mor?!

    8. Hanne: Så koselig at du likte det! Skjønner godt at du føler deg låst..jeg følte meg sånn da Lykke gråt så mye og jeg turte til slutt nesten ikke gå ut :/ men så er det plutselig over og du kan komme deg ut, lover! Kos deg med to små <3

    9. Agnes: Så søt du er, tusen takk! Vi har brukt solkrem fra iherb som har fysisk filter, jeg tror ikke de dør av å få litt sol på bena i denne alderen så lenge det ikke er snakk om mye. Står ikke og steker i solen, men kommer meg fra a til b liksom 😉 jeg bruker mye plagg med korte ermer og ben, men i et stykke stoff. Da blir det mindre tett enn om du har både body og shorts f eks. Armene er inne i selen, også har hun solhatt. Da kan hun fint sove! Våkner ofte etter en times tid da det er varmt da, men det er i hvert fall mulig å komme seg ut 🙂

    10. Ingrid: Enig, veldig varmt i sjal synes jeg! Mange bruker sjal veldig lenge, men kommer an på sjalet. Sånne elastiske tror jeg ikke varer mer enn rundt 6-7 kg, men kan godt hende jeg tar feil! 🙂

    11. Ligger hun på gulvet for å få beveget seg når hun er våken? Har lest at mange babyer blir for mye bært og sitter for mye på fanget, slik at de er sene motorisk. Å ligge på magen skal visst være superbra for utviklingen 🙂

    12. Hei. Jeg har fått meg tula til tulla mi. Er veldig fornøyd, men lurer litt på hvordan du setter på hetten? Haha. Mulighet å forklare? Finner ikke forklaring på nett 🙂

    13. Mitt stalltips er å kjøpe en ekstra sele til partneren sin slik at man slipper å justere selene altfor mye hver gang (med mindre man er svært like i kroppsstørrelse). Hvis man kun har en sele blir det fort til at kun en person bruker den og det kan fort tære på både skuldre, rygg og humøret. Bæring er best når den deles litt på!

    14. Har du tenkt å bære Lykke i vinter? 🙂 hvordan gjør du det da med tula selen? Vurderer å kjøpe den til min jente på 9 uker, men finner ikke noe trekk til den og tenker det er en fordel om jeg skal bruke den i høst/vinter.. Ville du heller kjøpt ergobaby da?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg