Pannekaker med søtpotet

Er det lov å si at det er deilig at vi har en dag med litt ruskevær i Oslo? Endelig er det “lov” å sitte inne og kose seg med en stor tekopp og litt kosejobbing mens jeg lytter til pludring fra babygymmen <3

Da passer det perfekt med pannekaker, skikkelig kosemat! Disse skjønner jeg ikke at jeg ikke lager oftere, de er så gode og ikke minst utrolig enkle å lage!

SØTPOTETLAPPER

En porsjon

2 egg

1 dl kokt eller dampet søtpotet

Tips til variasjoner:

♥ Jeg liker å ha en klype salt i, for å få litt salte pannekaker. Så topper jeg de heller med noe søtt, og får den søt-salte smaken, nam!

♥ Hvis du heller vil ha dem søtere kan du ha i en ts honning, lønnesirup, sukrin gold eller noen dråper stevia.

♥ TIlsett kanel og kardemumme for mer smak

♥ Topp med annen frukt, hakket mørk sjokolade, gresk yoghurt, nøtter eller hva annet du har lyst på

 

Skrell og del søtpoteten i terninger. Ha litt vann i en kjele og “damp” søtpotetene i ca 13 minutter. Jeg koker dem på middels varme med lokket på for å få en dampet effekt. Hell av vannet og la dem avkjøles litt før du bruker dem. Restene kan du ha i kjøleskapet og enten hive i salat, mose eller bruke i andre oppskrifter.

Bruk en stavmikser eller blender til å blande egg og søtpotet.

Stek lappene i smør eller kokosolje. Snu hver lapp når de begynner å boble på toppen.

I dag skal jeg møte søte Malin på Oslo raw, som jeg gleder meg til å skravle om babymat, ernæring og sikkert masse annet gøy. Jeg er så takknemlig for venninner jeg har funnet gjennom ernæringen, er så gøy å ha noen å diskutere det du brenner for med!

Ha en herlig dag <3

8 kommentarer
    1. De ser fantastisk gode ut!
      Jeg har et spørsmål som ikke hører til her, men… Klarer du å la barnet ditt ligge på lekematten/sitte i vippestolen og leke selv, uten at du selv er med? Jeg føler nemlig at jeg er nødt til å være med min i lek hele tiden, hvis ikke får jeg så dårlig samvittighet.

    2. Hei!
      Det er noe jeg har lurt på veldig lenge.
      Hva slags jobbmuligheter har man egentlig med en bachelor i ernæring?
      Jeg gikk inn på nav.no og finn.no + karrierestart, og så og si alle annonsene hadde et krav for å kunne jobbe innen ernæring, at man har tatt den 5 årige utdanningen ( klinisk ernæring) ved blant annet UIO .

    3. Hei!
      Jeg er en person som sliter med å få i meg mat om morgenen, både pga. dårlig tid og at jeg generelt ikke er sulten. Jeg har funnet ut at smoothie er et godt alternativ til meg for å komme i gang med dagen!
      Det går fort til skolen begynner igjen, og fordi jeg nå tar høyere utdanning er det viktig at jeg får i meg noe som gir kroppen energi slik at jeg greier å konsentrere meg.
      Jeg lurer på om du kan komme med noen sunne og næringsrike oppskrifter på smoothie? 😀
      Jeg er så lite kreativ selv når det gjelder smoothie, og jeg har så lyst til å teste ut nye oppskrifter.
      Ha en fin dag, klem! 🙂

    4. Hei ☺
      I dag fikk jeg omsider tatt “magesyretesten”. Etter 6 minutter kom det en liten rap og det indikerer at jeg har for lite magesyre?
      Føler jeg tar mange gode valg innen kosthold. Starter alltid dagen med ett glass sitron/ingefærrotvann og spiser daglig sauerkraut, men dette er tydeligvis ikke nok?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg