Når er baby klar for fast føde? Hvorfor vi gikk tilbake til fullamming

Siden jeg får masse spørsmål om babymat nå som Lykke straks er 6 måneder tenkte jeg at jeg skulle dele med deg litt av vår reise med fast føde så langt. Jeg synes balansen mellom mine følelser av å ville dele for å hjelpe andre og følelsene av å ville skjerme min baby er vanskelig. Samtidig tenker jeg at en liten titt vil vise at jeg er langt fra perfekt og altvitende. For selv om jeg har lest masse om babymat er det noen helt annet når det kommer til min baby! I mine øyne er hun liksom et uskrevet blad som selvfølgelig må få den perfekte maten ellers er det krise…

Ja, du skjønner, jeg legger opp for å mislykkes. For selv om vi foreldre gjerne vil gjøre alt perfekt for våre små blir det aldri sånn. Ikke bare er de individer med egne viljer, det er så mange faktorer som påvirker dem. Ting går ikke alltid (eller la oss si aldri) slik som vi hadde tenkt.

Lykke er en slank jente, det har hun alltid vært. Da hun var litt over 4 måneder ble det mye snakk om smaksprøver og jeg gledet meg til å starte. Jeg fikk også tips av barnelegen vi var hos om at det var lurt, både med tanke på utvikling av allergier og for energi. Hun er nemlig en skikkelig aktiv spire, som rullet ved 12 måneder og aldri har villet ligge stille. Hun virket interessert i mat og ikke minst synes jeg hun virket litt mer sulten.

Hennes aller første måltid var litt øko avokado med morsmelk. Jeg tok en liten ss avokado i en kopp, klemte melk fra puppen oppi og finmoste med gaffel. Det virket som om hun likte det og selv om hun fikk endel fordøyelsesplager så tenkte jeg at det er vel “normalt”. Så begynte jeg å snakke med noen venninner som også er utdannet innen ernæring om min bekymring om at Lykke fikk for lite energii, samt gjøre endel research. Det tok ikke lang tid før jeg skjønte at hun ikke var klar. I ettertid føler jeg at jeg lot meg presse av de rundt meg til å gi henne mat, i stedet for å stole på min egen kunnskap og magefølelse.

Jeg vil at introduksjon av fast føde, og mat generelt, skal være positivt for henne. Jeg har ikke lyst at mat skal bli en stressfaktor for barnet mitt, at det skal bli et mas om å få i henne næring. Da vil jeg heller passe på at maten som serveres er både næringstett og energitett. Jeg vil ikke belaste tarmene hennes for tidlig med fast føde, fordi jeg er redd hun ikke får nok energi.

Vi gikk raskt tilbake til kun pupp og Lykke har vært mer fornøyd med det. For å være ærlig synes jeg det er vanskelig å vite om hun får nok, fordi det er lett for meg å sammenligne med andres små. Men når jeg tilbyr henne mer melk vil hun ikke ha, og det sier jo egentlig alt mener jeg. Jeg hadde et dupp i melkemengden min og en pupp som streika, men det har jeg faktisk klart å løse. Jeg kan gjerne dele om noen er interessert 😉

Bare fordi Lykke ikke var klar betyr ikke det at du har gjort noe galt med din lille! Vi har hatt mye magegreier fra starten, og det er det jo langt fra alle som har!

Når er babien din klar for mat?

Noen tegn på at babier er klare for fast føde er:

– at de kan sitte uten eller med minimal støtte

– at de er interessert i mat, gjerne følger maten med øynene fra tallerken til munnen

– at de har mistet refleksen der de skyver tungen ut av munnen når de får noe i munnen

– når de åpner munnen når de blir tilbudt mat

– når de kan snu seg bort eller gi andre signaler om at de ikke vil ha mat

– når de har begynt å utvikle pinsettgrepet mellom tommel og pekefinger

Nå som lille nærmer seg 6 måneder (som tiden flyr!!) kommer jeg forsiktig til å begynne med litt mat. Akkurat hva jeg gir deler jeg nok ikke før det har gått noen uker, så jeg får testet og gjort meg opp ernæringer. Jeg vil gjerne inspirere andre, og jeg føler at jeg har mye av kunnskapen, men når det gjelder ernæring mener jeg at erfaring er like viktig! Jeg hadde aldri kunnet lære bort så mye til voksne om jeg ikke hadde prøvd så mye selv og ikke minst hatt så mange kunder som har lært meg utrolig mye!

Når begynte du med mat til din spire??

30 kommentarer
    1. Generelt synes jeg det virker som det mye press ang å starte med fast føde og synes det virker som mange stresser når babyen er 4-5 mnd og tenker “nå må vi starte med fast føde”.
      Har ett barn som nærmer seg 4 år og vi startet med fast føde da hun var ei uke over seks mnd. Gå henne en økologisk eggeplomme hver kveld. Hun har aldri hatt vondt i magen/mageproblemer.
      Nå som hun nærmer seg 4 år er det ikke alltid like enkelt å få henne til å spise “perfekt”, eks når vi er hos hennes oldeforeldre setter de frem kjeks etc som jeg aldri ville gitt , men kan ikke nekte henne. Trøster meg med at det er hverdagskostholdet som teller mest .
      Gleder meg til flere innlegg om fast føde. Jeg brenner for ernæring og særlig næringsrik mat til søte små 😍

    2. Har egentlig akkurat samme erfaring som deg. Startet med noen smaksprøver rundt 4,5 mnd. Gikk tilbake til fullamming frem til 9-10 mnd. Da var hun klar for å spise selv, nektet å bli matet – så vi har kjørt BLW, ikke bevist, men det bare ble sånn 🙂

    3. Jeg er helt sikker på at du er helt perfekt mor for datteren din. Jeg syntes det virker som du higer litt etter det perfekte, men du er helt perfekt allerede. Du vet best for din baby, ikke hør på hva andre sier og nyt alt du kan.
      Jeg har en sønn som er 2 uker yngre enn Lykke. Babyer er enormt forskjellige og vi må gjøre det som er riktig for våre barn. Det viktigste er jo kjærlighet, trygghet og nærhet <3

    4. Victoria: Takk <3 jeg vil som andre bare gjøre det beste for henne, samtidig som jeg vet at jeg kommer til å gjøre feil som alle andre. Så er det bare den balansen mellom hva vi vet og hva vi føler innimellom da... jeg er så enig med deg i at babyer er så forskjellige! Derfor synes jeg det er best å følge babyen og ikke tenke for mye på hvor gammel osv 🙂

    5. Anette: Jeg er så enig! Det er viktigst å følge barnet 😀 de første årene har du mulighet til å i hvert fall prøve å legge et godt grunnlag, så blir det kanskje vanskeligere etterhvert som hun får egne meninger og er mer borte. Det kommer jeg ikke til å stresse med 😀

    6. Med første startet jeg med fast føde fra 3 mnd. Hun var et matvrak og da roet hun seg med en gang og hadde aldri magevondt. Nå med neste har jeg ikke trengt da hun har vært ganske fornøyd med bare pupp frem til hun ble 6 mnd og i løpet av den siste mnd nå frem til 7 mnd har hun begynt å spise alt! Se an barnet er best spør du meg 😊

    7. Me prøva litt når han var litt over 4 mnd. Eg kunne nok også ha venta lengere, for eg er usikker på dei tegna som ein skal sjå etter. Han fekk ferdiggrøt men nå får han fruktmos. Han er veldig interessert, og har vist masse interesse for mat i ettertid. Eg holder litt igjen, det er bare for øvinga og det sosiale. Eg vil fortsette med amming så lenge eg kan. men eg og følte “press” eller forventing etter 4 mnd sjølv om amming gjekk veldig bra. Med nestemann vil eg vente til eg ser tydelige teikn i forkant. Perfekte mødre blir me aldri, ikkje eg i alle fall.

    8. Vi begynte med fast føde 2 uker etter han fylte 6 mnd. Frem til da fikk han bare morsmelk. Opplevde mye press på å begynne med smaksprøver og grøt fra han var 4 mnd. Utrolig frustrerende! Vi var begge fornøyd med å bare amme, og han gikk fint opp i vekt. Vi begynte med BLW, og jeg har ikke angret et sekund. Han spiser alt han får servert, og var tidlig ute med pinsettgrepet. Omverden har vært skeptisk, men jeg og barnefar er veldig fornøyd med hvor enkelt det er med BLW 🙂

    9. Du er helt utrolig selvgod. “Ta på vernesko for å unngå å bli krenket”.. Det er jo du som blir krenket hele tiden fordi at noen våger å si imot deg. Kom deg ned fra den åh, så altfor høye hesten din.

    10. Begynte ikke skikkelig med fast føde før etter hun var 6måneder. Ammet i totalt 13mnd. Vil påstå at 99% av maten og drikken jenta mi fikk de første 6månedene var morsmelk. Tok det sakte og rolig med baby led weaning/ babystyrt mattilvenning. Noe grøt innimellom, den var stort sett hjemmelaget. Det er bare å ta tiden til hjelp. Husker jeg på et tidspunkt ikke kunne skjønne hvordan jenta skulle bli klar til barnehagestart da jeg ikke syns hun spiste noe og bare slurpet pupp… Det gikk naturligvis bra. 🙂

    11. Del gjerne hvordan du løste problemet med en pupp som streiket. Opplevde det samme med mitt første barn, og nå som jeg er gravid med nummer 2 så prøver jeg å forberede meg mest mulig på potensielle problemer 🙂

    12. Datteren min er bare to dager yngre en datteren din. Hun har også vært aktiv, og langt mer frempå og aktiv. Da hun rundet fire måneder, merket jeg at hun var veldig nysgjerrig når jeg spiste og hun grep etter maten min. Jeg tok det opp med helsesøster, og fikk da en anbefaling om å begynne å gi henne mat. Hun fikk smake på helt rene, økologiske grønnsaker men da merket jeg at interessen ikke var så stor og hun kastet seg over puppen etter på. I tillegg fikk jeg en følelse som tilsa at hun ikke var klar.
      På 5 månders kontroll fikk jeg beskjed av en annen helsesøster at jeg bare skulle vente med å gi henne faste måltider. Jeg fikk beskjed om at hun vokste ekstremt bra på morsmelk og at jeg ikke skulle være nervøs for at hun ikke fikk i seg nok næring og energi.
      Nå som hun nærmer seg 6 måneder, har hun begynt å få litt smaksprøver igjen av helt rene grønnsaker og frukt bare. Nå har hun blitt veldig interessert. Hun spiser med stor glede og nysgjerrighet, og skal holde skjeen selv. Morsmelk er fortsatt hovednæringen hennes 🙂 Hun blir ammet før, og noen ganger etter for at det skal bli lettere for fordøyelsen hennes.

    13. Heia deg! Syntes det er så utrolig fint at du deler. Er ikke mange steder man kan lese om andre metoder en «det som alle andre gjør». Syntes du er tøff som deler og vi er mange som setter pris på det og har stor tillit til deg. Fortsett å stole på deg selv, du gjør en knallbra jobb 🤩
      Her er planen å fullamme til 6mnd og deretter begynne med BLW 🙂

    14. Astri: Tusen takk Astri <3 det betyr så mye for meg! Jeg har tenkt på nettopp dette noen dager nå og kommet frem til at jeg må tørre å dele. Så får noen bare ha meninger om meg, det er uansett ikke min sak 🙂
      Stor klem til fine deg <3

    15. Ingrid Minde: Så bra du også stolte på deg selv og ikke minst fulgte snuppa di 😀 det er jo det viktigste! Og gøy med jenter som er aktive, selv om det ikke blir så mye stillesitting 😀

    16. Interessant innlegg! Har óg ein slank baby, uansett om eg har amma og amma og amma. Men ungar er vel berre ulike. Sjølv om han har vore liten, begynte vi først med fast føde først då han var 6 mnd. Så glad for at helsesøster støtta meg på dette! Venta til han tydeleg kunne sei ifrå når han var mett eller ville ha meir. Håpar dette kan hjelpe han til å halde på evnen til sjølvregulering når det gjeld metthetsfølelse. Ungane har det jo når dei ammar, så kvifor ikkje halde på den? Det er i alle fall det beste rådet eg har fått når det gjeld fast føde 🙂

    17. Astrid Rydland Aasen: Og det er et fantastisk råd! Jeg blir så glad for at å høre at andre tenker på dette, lett å glemme i stresset av å “få i dem” det i trenger 😀

    18. Jeg så ann mine jeg også. Men jeg gav aldri grøt eller de tingene der, helt fra begynnelsen fikk de den samme maten som oss, bare most da slvfølgelig. Tror han eldste var 4 mnd, mens mellomste var vel litt over 3. Når yngste mann ble født var han vel 8 mnd før han kunne spise noe annet enn morsmelk.
      Gjør det som er best for dere

    19. Spennende lesning! Jeg har en datter på 5 mnd selv, så er jo veldig interessert i hvordan andre tenker, samtidig som jeg prøver å følge magefølelsen og signalene til baby. Vi begynte så vidt med smaksprøver for noen uker siden, sånn typ én grønnsak blanda med morsmelk, og det var fascinerende å se hvordan hun holdt skjeen selv og viste stor interesse (selv om det ikke kom særlig mye i munnen ;)). Jeg holder litt igjen, for jeg syns hun vokser så fort og vil ikke haste til neste steg. (Pluss at hun da får god tid til å venne seg til mat og vi kan følge godt med på om hun ikke tåler noe, med bare én ss per dag) Hun er en plugg, så hun var absolutt ingen næringsmangel med bare pupp! Men vi syns det har vært fint at hun kan sitte med oss ved bordet til middag og få en skje selv. Det er liksom noe sosialt og hun blir mer fornøyd når hun sitter der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg