hits

Oppblst i magen?

  • 25.07.2018 kl. 09:18

Har du utfordringer med oppblst mage? En mage som str i spenn, rumler av luft og gjr at du ser ut som du er 6 mneder gravid? Dessverre fnyses det ofte av slike mageproblemer.  ha vondt i magen og reagere p mat blir ofte mtt som hysteri av leger og det blir mye latterliggjort i media. Selv fikk jeg hre fra min lege at "de fleste kvinner har endel vondt i magen". Det var heldigvis ikke noe jeg hadde tenkt finne meg i.

Selv om det ikke alltid tas p alvor, er det en ting som er sikkert og det er at dette er noe som plager mange i hverdagen, og frarver oss livskvaliteten. ha en mage du kan stole p er viktig, det vil si en tarm som ikke blir oppblst, full av luft eller forstoppet. Jeg blir s lei meg nr jeg hrer at disse plagene blir avfeid som normale. Det at magevondt har blitt vanlig betyr ikke at det er normalt!

Har du merket av jo sunnere du spiser, jo mer oppblst blir du? Frustrerende ikke sant?

"Synderen" kan vre fiber, det er i hvert fall fiber som ofte fr skylden for magetrbbel. De fleste har hrt om fiber, men du er kanskje usikker usikker p hva fiber faktisk er?

Fiber er lange kjeder med karbohydrater som tarmen vr ikke klarer fordye skikkelig. Vi mangler rett og slett saksene (les: enzymer) for klippe disse kjedene fra hverandre. De gr derfor gjennom tarmen uten gi oss nevneverdige kalorier, men det betyr ikke at de er uten betydning. Fiber ker metthetsflelsen, det gir mat til de gode bakteriene, det er gunstig for fettstoffene i blodet og det ker volumet av avfringen slik at vi gr oftere p do. Det siste er bra fordi vi da kan f slagstoffer transportert ut av kroppen, som hormoner vi er ferdig med, stoffer vi ikke har lyst til at dette skal ligge lenge i tarmen. I tillegg til disse fordelene og mange flere er det faktisk slik at fiber reduserer risiko for tarmkreft.

Hvordan kan fiber som er s sunt, skape s mye trbbel?

Fiber skaper trbbel nr det fermenteres/gjrer i tarmen, som regel et resultat av for lite gode bakterier i tykktarmen eller overvekst av bakterier i tynntarmen (SIBO). Da skapes det gasser som kan gjre magen din opplst, full av luft og gi deg smerter. Men fr du kutter fiber og begynner p en lavfiber diett (FODMAP, google it) vil jeg gi deg noen tips p andre ting du kan gjre for f fordyelsen din i balanse igjen!

Tygg maten din

Mye kan faktisk gjres allerede her, likevel er det ofte det vanskeligste! Hvem har tid til tygge?? haha

Hele fordyelsen din er en kjedereaksjon, skapes det trbbel i frste ledd vil dette faktisk skape trbbel hele veien. Magesekken din har ikke tenner! tygge skikkelig gjr det lettere for magen din fortsette fordyelsesprosessen din, for s sende maten videre ned i tarmen som tar resten av jobben. Husk gjre din jobb, den mekaniske!

Rest and digest

Nervesystemet vrt bestr av ulike deler, og det skal vi ikke g inn p i detalj n. Jeg vil likevel nevne den delen av nervesystemet som er automatisk, nemlig det autonome. Dette systemet har to ulike programmer, det sympatiske (fight or flight) og det parasympatiske (rest and digest). Hvis en lve plutselig lper mot deg vil det sympatiske sl til. Det vil pumpes blod til musklene dine, til hjernen din og til hjertet ditt, og alle sanser vil skjerpes. Dette er ikke en god tid for fordye det eple du spiste i sted eller reparere skrubbsret du har p kneet. Dette gjres i det parasymatiske. Nr du er avslappet og under pvirkning av det parasympatiske nervesystemet, vil blod strmme til fordyelsen din og kroppen vil blant annet jobbe med reparere seg selv.

Spiser du nr du stresser vil du alts kunne spise p deg en oppblst mage. Sett deg ned fr du skal spise, ta noen dype pust og takk for maten. Hres spesielt ut, men det hjelper ;)

Pass p magesyren din

Uten nok magesyre vil magesekken din faktisk ikke klare bryte ned maten du spiser. Ufordyd mat kan du ligge og gjre i magesekken og begynne skape gass. Dette skaper et trykk mot spiserret og muskelen som skal holde mageinnholdet nede i magesekken. Dermed kan du faktisk f halsbrann av for lite magesyre, ikke for lite! Du kan ta magesyretesten her for finne ut om du har nok magesyre.

Tarmbakterier

Har du gtt p antibiotika eller hatt en periode med mye stress i livet er det en god sjanse for at tarmfloraen din har ftt seg et slag. innta gode bakterier for holde tarmen sunn er helt essensielt for god helse, og det m gjres hele livet. I dagens samfunn er vi alt for renslige og ikke flinke nok til spise rkost med litt jord p, vre ute og spise fermentert. Fr i tiden var dette helt normalt.

Det er faktisk tarmbakteriene dine som hjelper deg fordye fiber! Spis derfor noe fermentert hver eneste dag for vise tarmen din litt kjrlighet, du kan kjpe stadig flere produkter og fermentering er lett. Har du ikke tid kan du eventuelt bruke et probiotisk tilskudd.

Husk at det er lurt begynne forsiktig, det tar litt tid fr de nye bakteriene bor seg til ;)

Bltlegg og fermenter

Ved bltlegge bnner, linser, kikerter, ntter, fr og korn vil du gjre dem lettere fordye. Srlig belgfrukter kan gi oppblst mage grunnet fiberet i dem, men ved fermentering slipper du ofte dette problemet! Her kan du lese mer om bltlegging og hvorfor det er s lurt!

Bde bltlegging og fermentering er s mye enklere enn det hres ut som, men har du ikke tid eller lyst til fermentere finnes det mye godt kjpe ogs, for eksempel selger flere og flere kafeer kombucha n.

Jeg hper disse tipsene kan hjelpe tarmen din og dermed deg <3

11 Kommentarer

Inger Ann Berg

25.07.2018 kl. 11:29
Heia du🤗. Jobber som en helt med f magen frisk. Har ftt konstatert metansibo og har hatt 2 urtekurer( Tor p lysakersenteret. og Joakim iversen). Men tynntarmen ligger der som ei tjukk 10 kilos plse og presser p. Er i god form, spiser en blanding av ftd og scd diett. Er jo slank men en gravidmage p ca 100/110 cm i omkrets. Har du noen tips kanskje? Har ikke melk, gluten, eggehvite, soya proteiner i mitt kosthold( intoleranse) Har holdt p siden juli i fjor. Ha en fin dag og kos dokk masse med vakre Lykke.

Helene Ragnhild

29.07.2018 kl. 20:11
Inger Ann Berg: Hei Inger Ann :D hres ut som du allerede gjr veldig mye! Jeg kan dessverre ikke gi individuelle rd her p bloggen <3

Maiken

25.07.2018 kl. 18:58
Takk Helene! du er awesome❤️

Helene Ragnhild

29.07.2018 kl. 20:10
Maiken: <3 <3 <3 s st du er da!

Anette

25.07.2018 kl. 22:19
Viktig tema og det kan aldri repeteres nok 😊

Jeg tok magesyretesten og jeg taper etter 6 minutter (liten rap), betyr det at jeg har for lite magesyre?

Hvor mye sauerkraut (fermentert kl) br jeg spise per dag? N tar jeg en spiseskje daglig.

Er kambucha kjpt p sunkost sunt? Jeg drakk det for frste gang denne uken og det smakte helt herlig 😍, men koster 42 kr s kan ikke kjpe det daglig 😉😅

Helene Ragnhild

29.07.2018 kl. 20:12
Anette: Det kan vre lav magesyre, om du kjenner deg igjen i symptomene kan du teste tiltakene jeg tipser om i mailen etter magesyre! Det kommer veldig an p mengde, noen ss til mat er veldig bra, srlig til tyngre mltider. Kombucha er sunt, noen kjpte har mer sukker. Jeg drikker det ikke hver dag selv, liker surf og norsk kombucha best ;D <3

Anita Zezanski

26.07.2018 kl. 07:25
Hei!

Fulgte kurset ditt i vinter, og etter ha begynt drikke vannkefir hver dag og spise fermetert mat s ofte som mulig, er magen mye bedre! Bruker mange av oppskriftene dine, og synes maten er kjempegod! S takk til deg, Helene!

Planen er bli "enda flinkere", for jeg har ikke endra kosten helt enda. Men jeg jobber med saken😊

Klem til deg

Helene Ragnhild

29.07.2018 kl. 20:09
Anita Zezanski: S koselig med kommentar fra deg Anita :D hvis du har innfrt fermentert mat og bruker oppskriftene er det jo klart du har endret kosten, synes du skal gi deg selv creds for det :D <3 alltid mer vi kan gjre, men fint ta sm steg av gangen om det passer best for deg :D stor klem <3

Emilie

28.07.2018 kl. 18:12
Digger nr du skriver slike informative innlegg! Spennende lesning og masse nytt lre :D

Helene Ragnhild

29.07.2018 kl. 20:07
Emilie: Takk <3

Katrine

30.07.2018 kl. 17:53
Takk for en super blogg!

Har et sprsml ang. vannkefir og oppblst mage. Jeg fler egentlig at magen min blir enda mer oppblst over lengre tid hvis jeg drikker vannkefir. Hrt om liknende? Har prvd lese meg frem til om andre har det likt, men det finner jeg ikke noe om.

Hva kan det komme av? Drikker ikke mer enn et glass om dagen, men har gitt meg nr magen fles verre og verre ut. Kanskje jeg kuttet ut for fort? Kanskje jeg drakk for mye for raskt? Noen tanker?

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no