hits

F i baby jern uten ferdiggrt

  • 10.08.2018 kl. 12:09

Siden s mange likte innlegget mitt om babygrt og gjerne ville lre mer skal jeg legge hodet p hoggestabben igjen og snakke om babymat. Selv om du ikke har en baby hjemme kan det hende du synes dette innlegget er interessant. Det forteller nemlig endel om kroppen vr, om hvorfor den er s fantastisk og hvilken mat vi burde gi den for at den skal fungere optimalt. Eller i babiens tilfelle; vokse og fungere optimalt.

Jeg synes det er s interessant hvordan jeg kunne skrevet dette innlegget om jern for voksne uten en reaksjon, men med en gang det handler om vre sm koker nettet. Jeg skjnner kjempe godt at du kan fle for forsvare valgene du har tatt til ditt barn, det gjr jeg raskt selv. Men dette er informasjon som dessverre ikke gis p helsestasjoner eller i barselgrupper. Jeg er kun ute etter gi info, ikke komme med pekefinger og moralisere. Samtidig m jeg jo si at dette er viktig i mine yne. Dette er en blogg skrevet av en ernringsnerd, s det br ikke komme som noe sjokk at jeg brenner for hva babier spiser ogs. Har du ikke lyst til lage babymaten selv er det selvflgelig helt ok, men da tenker jeg at det er fint at du har ftt info s kan du ta valget p riktig grunnlag.

P.S: fr du kaller meg mammapoliti, husk at politi ikke skriver informasjonsartikler p nett, men gr etter individer hvis de ikke flger loven. vre mammapoliti er i mine yne kommentere hva en enkelt mamma gjr f eks i en barselgruppe. gi informasjon p en blogg du helt frivillig kan oppske kvalifiserer ikke som politiarbeid ;)

Hvorfor introduserer vi fast fde?

I Norge anbefales det fullamme frem til 6 mneder s fremt bde mor og barn trives med det. Det diskuteres hvorvidt denne anbefalingen skal endres til 4 mneder, men det har den slangt ikke blitt. Nr babyen din nrmer seg 6 mneder trenger den et sporstoff kalt jern, i kroppen kalles mineraler vi har mindre mengder av for sporstoffer. Jern er viktig for at blodet vrt skal kunne transportere oksygen i blodet vrt, i tillegg til nevrologisk utvikling. Barn er fdt med et jernlager som brukes opp i lpet av de frste 6 mnedene. Etter dette er det jernet i blodet som brukes, og fra maten de spiser. Morsmelk inneholder lite jern, derfor anbefales det begynne med jernrik kost p dette tidspunktet.

Nr baby skal begynne spise er det logisk velge den mest nringsrike matvaren vi har. Baby spiser lite, men trenger mye nring, og noen ganger mye energi. S skal du tenke p en ting nr du skal gi barnet ditt mat er det dette; velg nringsrikt.

Hvor finner vi jern i maten?

Det finnes to typer jern; hemjern og ikke-hemjern. Hemjern kommer fra dyreriket (alt med et ansikt) som fisk, kjtt, innmat og egg. Ikke-hemjern finner vi planteriket som trkede aprikoser, hirse, havre og brokkoli. Hemjern er mye lettere for kroppen ta opp, da dette jernet ikke pvirkes av andre faktorer. Ikke-hemjern hemmes av blant annet kumelk og kaffe. Vitamin C fremmer opptak av ikke-hemjern. Kroppene vre er ogs s fantastiske at de tar opp mer jern om vi trenger det, via porter som aktiveres i tarmen (kult ikke sant?).

Jernstjernen lever

Den mest jernrike matvaren vi har er lever, og dette er en tradisjonell matvare gi til bde gravide, ammende og babyer i mange kulturer. Den er nemlig ikke bare full av jern, den er ogs rik p mange andre mikronringsstoffer, blant zink, kalsium, B12, sm doser vitamin d og vitamin A. Sistnevnte har dessverre ftt et drlig rykte, s drlig at bde gravide og barn frardes spise srlig med lever i Norge. A-vitamin toksisitet hos barn har forekommet ved svrt hye doser av gjerne syntetisk vitamin A...og for si det slik; 500 000 barn (!!) blir blinde av vitamin A mangel, og ca 200 tilfeller av toksisitet rapporteres (voksne og barn) i verden hvert r.

Fun fact: selv om lever er et renseorgan som bidrar til fjerne avfallsstoffer, er den ikke et lager av avfallsstoffer. Jeg anbefaler likevel velge lever fra friske dyr og gjerne kologisk. Velger du vilt er det viktig at det ikke er forurenset.

Vitamin D til baby

Det anbefales et inntak av vitamin D til babier i Norge via tran eller d-vitamin drper. Det er viktig vite at D-vitamin og A-vitamin fungerer sammen, et hyt inntak av kun den ene er uheldig. Derfor er det faktisk viktig at babien fr i seg vitamin A. Det er logisk at spise mat i sin hele form gir en bedre balanse av vitaminer, mineraler og sporstoffer enn spise dem i kosttilskudd med enkeltnringsstoffer. Tenk bare selv alle nringsstoffene du trenger, tenk at du m passe p f i deg alle hver eneste dag. Det er da heldig at de fleste matvarer inneholder flere nringsstoffer, og at ved spise vriert og nringsrikt, samt passe p at maten er lettopptakelig for tarmen, dekker du behovet ditt.

S hvordan f i babyen nok jern?

Heldigvis trenger du ikke regne hver dag, gir du babyen matvarer som er rike p jern fr de nok jern ganske lett! Eksempler p dette er eggeplomme, rdt kjtt, innmat, fisk (de fete inneholder mest). Du kan ogs ke opptaket av jern ved gi barnet frukt og grnnsaker som er naturlig rike p vitamin C til jernrike matvarer fra planteriket, som trket aprikos og hirse. Les gjerne denne fine artikkelen for mer info!

Det er lurt vente 3-4 dager fr du introduserer en ny matvare, for holde orden p hvorvidt baby reagerer. Mos gjerne maten med morsmelk, da melken inneholder enzymer som bryter ned maten samt smaker stt og er en vant smak for baby.

Eksempler p hvordan du kan gi lever er kjpe kologisk kyllinglever, eventuelt lever fra lam og surre den i litt kraft (kan kjpes p meny eller lag din egen her) og litt fett som smr eller kokosolje. Stavmiks og voila! Du kan ogs lage en skikkelig leverpostei, men det har jeg ikke testet selv enda, s har ingen eksakt oppskrift. Du kan til og med rive litt r lever over maten til baby, som moser eller middagsmat etter hvert. Hvis du vil kan du bruke trket lever fra kapsler, det er lett f tak i og veldig enkelt! Mer om leverkapslene jeg bruker kan du se her.

Eggeplomme er en superstjerne den ogs, faktisk inneholder den alle vitaminene og mineralene vi trenger, med unntak av vitamin C. Det er best vente med hviten da den kan vre allergifremkallende. Eggeplommen skal bltkokes for bevare enzymene og for at den skal vre lettere spise. Jeg drysser litt trket lever over eggeplommen ogs,

De frste dagene kan du starte med bare en liten smak av egget. Det kan fort bli for mye, s ta det gradvis!

Hva med grt?

Vil du lage grten selv anbefaler jeg uansett at du ikke starter med dette som frste fde. Grt er ikke usunt, jeg er glad i det selv, men det er ikke lettfordyelig for sm tarmer. Nr barnet er litt eldre kan du fint lage grt, men bltlegg gjerne kornet og bruk jernrike kornslag som hirse og havre. Bltlegging gjr kornet letter fordye og lser opp bindinger slik at mineralene blir lettere absorbert i tarmen.

Et eksempel p hvordan du kan ke jerninnholdet ytterligere er tilsette revet lever her ogs, eller pur av trket aprikos. Sjekk ut Magit Vea, Bare bra barnemat, Linn Sprudlende sunn eller Malin bruset p facebook for masse oppskrifter. Det finnes allerede s mye god info om du er klar!

Det blir fort langt og det er masse mer jeg vil skrive, s det fr komme i egne innlegg! Jeg har bare svidt dyppet ten i gi Lykke mat, s den historien m komme nr jeg har ftt litt egenerfaring. Husk at du bestemmer hva du skal gi til ditt barn, og det er ditt ansvar, ingen andres ;)

26 Kommentarer

Stine R.

10.08.2018 kl. 12:55
S fint at du tar opp hvor bra lever er, og at grt kan vre vanskelig for sm kropper fordye! Alle gir jo grt til sine sm. Vi begynte med eggeplomme, og lever og kraft til vr, mens alle rundt himlet med ynene og brakk seg🙈 Noen ble til og med bekymret, spesielt helsesster som var redd han ikke fikk i seg nok jern siden vi ikke kjpte ferdiggrt!! 😅🤦‍♀️

Celine A. Simonsen

10.08.2018 kl. 13:31
Jeg er s GLAD for at jeg har kommet over bloggere som deg, om ikke hadde jeg som frstegangsmamma garantert hrt p rd fra helsestasjonen om at det beste for baby er kjpegrt og middagsglass (gjerne samme glass, for baby liker kjente smaker.....).

Min erfaring n som jeg har kommet litt inn i babymatverden er at ihvertfall min baby liker SMAK, og ikke minst f smake p litt forskjellig! Eggeplomme og lever har blitt kjempepopulrt hos lille <3

Blir hver dag litt tryggere p at jeg sitter p kunnskap nok til gi min lille alt hun trenger for vokse seg stor og sterk - det er mye p grunn av deg! Etter all lesingen og forskningen (😂) jeg har gjort p egenhnd har jeg ogs blitt mer obs p hvor mye jeg bryr meg om lilles kosthold, og blitt mer inspirert til endre mitt eget og gi kroppen min det den trenger! Takk <3

Kristine

10.08.2018 kl. 13:46
Helt fantastisk! 😍😍

Vi fulgte introduksjonsplanen fra boka Super Nutrition for Babies og startet med eggeplomme og lever, deretter marg, kraft, kjtt og talg. Fra vilt og gressfra dyr. <3

Hun var nesten to r fr hun smakte (syrnet) korn frste gang! <3

Takk for at du legger hodet p huggestabben, du er tff! 😍

Anbefaler denne boka til alle!

https://www.adlibris.com/no/bok/super-nutrition-for-babies-the-right-way-to-feed-your-baby-for-optimal-health-9781592335039

Tonje

10.08.2018 kl. 13:51
Her spiser vesla p 7 mnd alt vi spiser noe annet gr ikke heller da storesster p 3 r ogs spiser det vi spiser og det ser hun..s hun sksl g det samme. Hun fikk tenner fr 5 mnd og var veldig klar for mat. S her gr det i brdskiver med plegg og middager som vi spiser. En liten kropp kan alts klare spise 2 poteter, 1 gulrot og laks til middag. Hun har smakt grt, liker det ikke og vil ikke ha. Hva slags plegg kan hun spise for f i seg nok jern? Hun spiser fra fr prim (Vi kjper den med tilsatt jern), smreost, vanlig ost, leverpostei og ja..egentlig det meste da.

Ingrid Minde

10.08.2018 kl. 13:55
Fantastisk at du skriver om slikt. Jeg er ogs veldig opptatt av ernring, og blir lei meg over hvor drlige rdene er p dette omrdet.

Jeg ble mer bevisst p dette da jeg snublet over en bok fra Margit Vea. Hadde jeg ikke funnet den er jeg redd for at datteren min kun hadde ftt glass og ferdiggrt- tross alt det som det blir pratet om. Heldigvis fant jeg boken og bloggen din i tide <3

Tonje

10.08.2018 kl. 14:19
For et flott innlegg! Det er slik mat jeg ogs har gitt min lille. Han er veldig nrsynt og det du skrev om blindhet og vitamin A fikk meg til tenke. Kan evt mangel hos meg da jeg var gravid vrt en grunn til at han ser s drlig? Selv om jeg prvde s godt jeg kunne spise et slik kosthold du fremmer p bloggen her, s ble jeg uplanlagt gravid, og har i ettertid skjnt at jeg hadde lekk tarm, som forvrret seg etter fdsel. Jeg vet fra prver jeg tok at jeg hadde mange mangler av vitaminer og mineraler under svangerskapet og i tiden etterp. Kan det vre slik at jeg ikke tok opp all nring og han har ftt for lite av noe? Vet at det er vanskelig svare p for deg her i en slik kommentar bare, men kan vit a-mangel ogs fre til svaksynthet?

Han er frisk og rask p alle andre omrder, og n har jeg brukt 5 r p bli friskere slik at jeg snart er klar for planlegge en veldig nsket nr 2 uten bli syk som jeg ble den frste gangen.

nymfemamma

10.08.2018 kl. 14:27
Fortsett med snne innlegg! Lrerikt og spennende!

Lisbeth

10.08.2018 kl. 23:14
Heier p deg og innlegg som dette :)

Astri

10.08.2018 kl. 23:51
Veldig bra skrevet! S glad for at du deler din kunnskap med oss andre! Gleder meg til mange innlegg om babymat framover. Heia deg 👏🏻☺️❤️

Sandra

11.08.2018 kl. 00:01
Hei, supert innlegg! Venter en liten en i desember, s er vel lenge til jeg trenger tenke p babymat. Men vil vre fre var og du inspirerer!

Har du innlegg for oss som er gravide og tips til sunne matoppskrifter og smoothier?

Marte

11.08.2018 kl. 10:48
For eit flott og opplysande innlegg, tusen takk!

Eg har ei som er ei veke yngre enn Lykke, og ho har ftt smaksprver sidan ho var 4 mnadar, men vi har ikkje komt lengre enn det, vi har god tid. Men no er det p tide med jern, s dette var midt i blinken! Eg har lasta ned kraftguiden og er klar som eit (blautkokt) egg 😁

Gir du innhaldet fr slike leverkapslar til baby? Og har du salt i krafta du koker til babymat?

Stine

11.08.2018 kl. 13:41
Hei Helene!

Siden du er utdannet innen ernring og virkelig brenner for dette, hva er dine meninger/ tanker rundt det spise kjtt, fisk og fugl?

Det vre veganer er jo veldig i vinden om dagen, og mange mener jo at det kutte ut kjtt/ fisk og fugl, egg osv er det beste, men jeg hadde nok ikke klart dette.

Jeg elsker spise allsidig, det feks kutte ut fisk ( som er noe av det beste jeg vet ) til middag, virker bare stusselig rett og slett.

Alle disse som skal ha det til at fisk inneholder alt for mye giftstoffer, og at det spise rdt kjtt, er fy fy- jeg aner jo ikke hva jeg skal tro til slutt.

Anette

11.08.2018 kl. 21:51
Kjempebra og informativt innlegg 😊 Jeg har et barn som er nesten 4 r og da hun var 6 mnd startet vi med ko eggeplomme og jeg husker enda da hun var 8 mnd og satt og gaflet seg bde lever og spekk 😃

Rikke

12.08.2018 kl. 11:33
Nok et fantastisk innlegg Helene. Jeg hper du slipper unna mammapolitiet og kommentarer fra skeptikere. Selvom jeg ikke selv alltid spiser optimalt har jeg et nske om det, og det er via dine informative og godt skrevde innlegg som pvirker meg til ta bedre valg i hverdagen. Jeg hper du fortsetter dele mer av din kunnskap:)

Helene Ragnhild

13.08.2018 kl. 08:01
Rikke: Takk <3 jeg spiser ikke optimalt selv, det er det nok veldig f som gjr! Men jeg liker ha mest mulig informasjon og kunne ta valg deretter :D <3

Elin

12.08.2018 kl. 13:47
Hei.

Det stemmer ikke at det er hemjern i egg. Faktisk s hemmer egg opptak av jern fra mltidet.

I tillegg, s blir ogs opptaket av hemjern bremset av kalsium. Vi lste det ved gi kalsiumrike matvarer som egne mltider frem til Mini var rundt 16 mnd.

Helene Ragnhild

13.08.2018 kl. 08:00
Elin: Det stemmer at det er et komponent som hemmer opptak av mineraler i egg, men det er slike komponenter i omtrent alle matvarer.

Silje

13.08.2018 kl. 18:48
Utrolig interessant og viktig!

Jeg bare lurte p en ting; Kunne man ha blandet en eggeplomme i (hirse)grten, tro?

Helene Ragnhild

14.08.2018 kl. 21:00
Silje: klart du kan!! :)

Kaja

16.08.2018 kl. 16:44
Kan du begyne legge opp noen videoer p YouTube igjen. Har lyst til se litt mere av livet dres.

Helene Ragnhild

16.08.2018 kl. 17:50
Kaja: s gy at du vil det! Har dessverre ikke tid om dagen, fler dagene gr s utrolig fort, men jeg skal legge mer ut p insta stories :)

Kaja

17.08.2018 kl. 21:44
Ok

Mari

21.08.2018 kl. 18:12
Veldig fint og informativt innlegg <3 Interessant lese, selv om jeg ikke har barn selv. Kult at du tr dele kunnskapen din, og si hva du mener!

Men jeg m si jeg synes det er litt synd at begrepet "Mammapoliti" brukes. Ordet politi fortjener ikke vre et negativt ladet ord, synes jeg. En etat som beskytter personer, opprettholder orden og sikkerhet, forebygger kriminalitet og mye mer - kan ikke sammenlignes med en gjeng mdre som tror de har fasiten for andres barneoppdragelse.

Helene Ragnhild

22.08.2018 kl. 20:57
Mari: Helt enig, jeg skrev det kun fordi jeg noen ganger blir beskyldt for vre mammapoliti nr jeg skriver om ernring for barn/baby ;)
Veldig glad i politiet jeg, det vet i hvert fall de som kjenner meg personlig ;)

Rubia

06.09.2018 kl. 09:41
"I Norge anbefales det fullamme frem til 6 mneder s fremt bde mor og barn trives med det. Det diskuteres hvorvidt denne anbefalingen skal endres til 4 mneder, men det har den slangt ikke blitt. " Vet du hvorfor det diskuteres om endre til 4 mneder? =) Og hvordan tilbereder du eggeplommen uten eggehviten?

Helene Ragnhild

08.09.2018 kl. 05:35
Rubia: det er flere ting, blant annet utvikling av allergi, b12 status og om vi kan gjre barnet mindre kresent. Men det er ingen studier som har overbevist slik at anbefalingen har blitt flyttet. Barn er forskjellige, s vi m se an nr vrt barn er klart. Eggehvite kan barnet reagere allergisk p :)

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no