hits

Mettende chiagrt

  • 13.08.2018 kl. 08:44

God morgen vakre <3 jeg hper du har hatt en god helg?

Jeg har tatt noen grep i kostholdet mitt i det siste, og allerede kjennes livet lettere! Jeg blir faktisk like overrasket hver eneste gang jeg tar et blikk p hva jeg spiser og gjr noen gunstige endringer, effekten kommer utrolig fort! I det siste har jeg nemlig latt ting "skli litt ut". Jeg har spist sunt, men jeg har spist mer karbohydrater enn jeg trives med, noe som har gitt meg cravings og blodsukker i sving. N som jeg ammer er det en hrfin balanse, jeg anbefaler nemlig ikke noe lavkarbo for ammende.

Uansett har jeg tatt chiagrten inn i varmen igjen og den er perfekt ha med i vesken/sekken/stellebagen. Ikke minst er denne oppskriften utrolig enkel, og det kan vi jo like!

Chiafr er rike p omega 3, men det er litt omdiskutert hvor mye du faktisk klarer ta opp. Jeg liker dem best for deres innhold av fiber og deres evne til holde p vske. Faktisk kan de holde opp til 12 ganger sin egen vekt i vann, og dermed kan du lage en slags grt av dem.

Helenes chiagrt

En boks lett kokosmelk

4 ss chiafr

Eventuelt litt kanel

Br

Hjemmelaget granola eller ntter

Chiapudding lager du ved helle kokosmelken i et tett glass, tilsette chiafr og riste godt. Vent 5 minutter og rist godt igjen. N kan du sette den i kjleskapet og la den st i minst en time, gjerne lenger. Jeg pleier la min st over natten.

Her kan du se en film der jeg lager chiapuddingen jeg tar med meg!

N skal jeg ta turen til byen snart for mte en venninne p Oslo raw, permisjonskos p sitt beste <3

27 Kommentarer

Linda

13.08.2018 kl. 13:44
Takk for inspirerende oppskrift <3

Kan jeg sprre hvor du kjper beholderne du tar med p farten?

Helene Ragnhild

13.08.2018 kl. 17:43
Linda: Denne er fra bloomingville og var en gave, men sett lignende p chlas olsen :)

Bibi

13.08.2018 kl. 13:48
Jeg er ogs veldig glad i chiapudding, har s smtt begynt spise p det igjen selv, men med mango :) Men lurte p hva du mente med chiafrets opptak av omega-3, hvorfor er det omdiskutert? Har alltid tenkt at chiafr er s sunt og nringsrikt nemlig :)

Helene Ragnhild

13.08.2018 kl. 17:44
Bibi: Det er omdiskutert hvorvidt vi klarer ta opp omega 3 fra chiafr. Fiskeolje er uansett en bedre kilde til de langkjedede omega-3-fettsyrene :)

Heidi

13.08.2018 kl. 16:21
Hei.

Du, Ca hvor mye blir dette nr den har svellet ferdig? 😄 Har kjpt skal prve n men ville hre hvor mye det blir med en boks kokosmelk p 400 ml og frene nr den er ferdig.

Helene Ragnhild

13.08.2018 kl. 17:42
Heidi: mengden ker ikke, det blir bare fastere :)

Heidi

13.08.2018 kl. 17:47
Takk for svar. Siden dette er helt nytt for meg blir jeg usikker. Om dette brukes som frokost, anbefales hele posjonen eller dele opp? 😄

Helene Ragnhild

13.08.2018 kl. 17:48
Heidi: Dele opp, men som frokost anbefaler jeg proteiner i tillegg, spis et egg ved siden av!

Heidi

13.08.2018 kl. 18:57
Tusen takk. Da er den laget og str i kjleskapet 😄 Blir spennende smake nr den er klar

Helene Ragnhild

14.08.2018 kl. 21:31
Heidi: Hper du likte det! Jeg spiste i dag selv :D

Helene

14.08.2018 kl. 17:42
Alltid inspirerende lese bloggen din! Takk for flott oppskrift som prves idag 😊 gleder meg til en spennende hst med masse tips p bloggen din!

Helene Ragnhild

14.08.2018 kl. 21:31
Helene: Tusen takk <3

Maja

14.08.2018 kl. 19:04
Kan du lage flere innlegg med middagsoppskrifter?:) elsker den gulrotsuppen din, hadde vrt topp med flere oppskrifter:)

Helene Ragnhild

14.08.2018 kl. 21:31
Maja: Som regel lager jeg veldig enkel mat som laks, salat, stpotet osv, derfor jeg ikke deler s mange oppskrifter. Anbefaler f eks Linda Stuhaug, hun er helt r p oppskrifter, mye flinkere enn meg <3

Madde

14.08.2018 kl. 20:56
Kan du skrive litt om dine beste tips i forhold til bli synlig trent? Jeg fr ikke magemuskler men trener 5 dager i uken... jeg s at du hadde det p ett av dine gamle innlegg:) hva er dine tips og tanker rundt kaloribehov, protrinbehov, trening osv for oppn dette?:)

Helene Ragnhild

14.08.2018 kl. 21:30
Madde: Det er ikke alle som lett oppnr f eks synlige magemuskler, og det er dessverre ikke alle kropper som trives p den fettprosenten som trengs. g ned i fettprosent handler om en kombinasjon av mat, trening, stress, svn og gener :)

Lene

15.08.2018 kl. 06:57
Hei.

Er det en spesiell grunn til at du bruker lett kokosmelk istedenfor vanlig til chiagrt?

Helene Ragnhild

15.08.2018 kl. 09:08
Lene: Jeg synes den blir for tung med vanlig, i tillegg til at den blir veldig kaloririk. Med lett kokosmelk fr du fortsatt kokosfettet, men jeg opplever det som mer mettende, da du kan spise en strre porsjon :)

Jannike

15.08.2018 kl. 10:17
Jeg prvde meg p denne og likte det egentlig ganske godt, spesielt med br og tilbehr til :) Men lurer p om det er mulig eller finnes andre nringsrike ting man kan bruke i stedet for denne kokosmelken p boks. Syns det ble litt for mye hermetisk smak p denne kokosen..

Helene Ragnhild

15.08.2018 kl. 13:27
Jannike: det kan vre den typen du brukte, kanskje teste et annet merke? Har aldri merket det selv i hvert fall. Men du kan bruke f eks mandelmelk eller havremelk! Tilsett eventuelt en ss ekstra chia!

Tone

15.08.2018 kl. 14:21
Hei Helene,

Takk for inspirerende oppskrift :) Chiapudding str i kjleskapet og granola i ovnen n. Jeg bare lurte p en ting - jeg har ogs bebis med melkeproteinallergi ogs ser jeg det er smr i granola-oppskriften. Erstatter du smret med noe n som du er melkefri eller bare dropper du det?

Helene Ragnhild

15.08.2018 kl. 17:45
Tone: bra du sa! Jeg ville erstattet med rapskokos eller kokosolje. Bruker du siste m du gjerne salte litt ekstra!

Ida

16.08.2018 kl. 11:56
Hei Helene😊 Jeg lurer litt p en ting.

Jeg ble mamma i April og har det helt fantastisk!

Lillegutt er en blid og fornyd gutt p 4 mnd og har ftt gode svnrutiner p han n.

Vi legger han rundt 8-9 p kvelden og han sover som regel til 3-4, og vkner for litt mat fr han sover videre til 7-8 tiden😊

Jeg sliter endel med svnen min selv etter ha blitt mamma. Sover lett og vkner ofte og kan ofte bli liggende vken 1-2 timer etter at lille har ftt mat og man skal "legge seg" igjen.

Dette er ganske frustrerende nr lillegutt sover s godt. Har lenge slitt litt med svnen men det har blitt vrre etter at jeg ble mamma.

Selv om jeg har noen gode netter innimellom fler jeg meg lite uthvilt.

Etter at jeg ble mamma har kostholdet mitt sklidd veldig ut jeg spiser mat med mye karbohydrater og sukker/fett. Jeg har cravings hele tiden og spiser mer enn det jeg er vant med. Aktivitetsnivet mitt er ogs litt lavt n.

Det jeg vil sprre deg om svnen kan bli bedre hvis man legger om til et sunnere kosthold (noe ala ditt😊) ? Isfall er det verdt prve for min del😊 Hilsen Ida

Helene Ragnhild

16.08.2018 kl. 17:52
Ida: hei Ida :) Skjnner du blir frustrert av det ja! Det er veldig lurt spise bedre, pass p balansere mltidene dine ved redusere karbo og ha mer fett og fiber, pluss grnnsaker! Avspenning er ogs utrolig virkningsfullt, sk opp guided meditation sleep p YouTube :) lykke til <3

Natalia Johansen

19.10.2018 kl. 10:46
Hei.Takk for oppskriften. Det blir spennende prve. Chiagrt str i kjleskapet n. Det blir min kvelds mat. Liker godt dine oppskrifter. Du er kjempeflink og dyktig.Takk for at du deler det med oss. Ha ei fin uke videre.Klem.

Helene Ragnhild

16.11.2018 kl. 09:09
Natalia Johansen: tusen takk, hper det smakte <3

Hilde Karin

05.11.2018 kl. 18:08
Jeg har hatt litt proteinpulver i chiapuddingen for f i meg protein. Da har jeg laget av mandelmelk. Det blir god smak.

Helene Ragnhild

16.11.2018 kl. 09:09
Hilde Karin: nam <3

Skriv en ny kommentar

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no