Mettende chiagrøt

God morgen vakre <3 jeg håper du har hatt en god helg?

Jeg har tatt noen grep i kostholdet mitt i det siste, og allerede kjennes livet lettere! Jeg blir faktisk like overrasket hver eneste gang jeg tar et blikk på hva jeg spiser og gjør noen gunstige endringer, effekten kommer utrolig fort! I det siste har jeg nemlig latt ting “skli litt ut”. Jeg har spist sunt, men jeg har spist mer karbohydrater enn jeg trives med, noe som har gitt meg cravings og blodsukker i sving. Nå som jeg ammer er det en hårfin balanse, jeg anbefaler nemlig ikke noe lavkarbo for ammende.

Uansett har jeg tatt chiagrøten inn i varmen igjen og den er perfekt å ha med i vesken/sekken/stellebagen. Ikke minst er denne oppskriften utrolig enkel, og det kan vi jo like!

Chiafrø er rike på omega 3, men det er litt omdiskutert hvor mye du faktisk klarer å ta opp. Jeg liker dem best for deres innhold av fiber og deres evne til å holde på væske. Faktisk kan de holde opp til 12 ganger sin egen vekt i vann, og dermed kan du lage en slags grøt av dem.

Helenes chiagrøt

En boks lett kokosmelk

4 ss chiafrø

Eventuelt litt kanel

Bær

Hjemmelaget granola eller nøtter

Chiapudding lager du ved å helle kokosmelken i et tett glass, tilsette chiafrø og riste godt. Vent 5 minutter og rist godt igjen. Nå kan du sette den i kjøleskapet og la den stå i minst en time, gjerne lenger. Jeg pleier å la min stå over natten.

Her kan du se en film der jeg lager chiapuddingen jeg tar med meg!

Nå skal jeg ta turen til byen snart for å møte en venninne på Oslo raw, permisjonskos på sitt beste <3

28 kommentarer
    1. Jeg er også veldig glad i chiapudding, har så smått begynt å spise på det igjen selv, men med mango 🙂 Men lurte på hva du mente med chiafrøets opptak av omega-3, hvorfor er det omdiskutert? Har alltid tenkt at chiafrø er så sunt og næringsrikt nemlig 🙂

    2. Hei.
      Du, Ca hvor mye blir dette når den har svellet ferdig? 😄 Har kjøpt å skal prøve nå men ville høre hvor mye det blir med en boks kokosmelk på 400 ml og frøene når den er ferdig.

    3. Takk for svar. Siden dette er helt nytt for meg blir jeg usikker. Om dette brukes som frokost, anbefales hele posjonen eller dele opp? 😄

    4. Alltid inspirerende å lese bloggen din! Takk for flott oppskrift som prøves idag 😊 gleder meg til en spennende høst med masse tips på bloggen din!

    5. Kan du lage flere innlegg med middagsoppskrifter?:) elsker den gulrotsuppen din, hadde vært topp med flere oppskrifter:)

    6. Kan du skrive litt om dine beste tips i forhold til å bli «synlig» trent? Jeg får ikke magemuskler men trener 5 dager i uken… jeg så at du hadde det på ett av dine gamle innlegg:) hva er dine tips og tanker rundt kaloribehov, protrinbehov, trening osv for å oppnå dette?:)

    7. Madde: Det er ikke alle som lett oppnår f eks synlige magemuskler, og det er dessverre ikke alle kropper som trives på den fettprosenten som trengs. Å gå ned i fettprosent handler om en kombinasjon av mat, trening, stress, søvn og gener 🙂

    8. Maja: Som regel lager jeg veldig enkel mat som laks, salat, søtpotet osv, derfor jeg ikke deler så mange oppskrifter. Anbefaler f eks Linda Stuhaug, hun er helt rå på oppskrifter, mye flinkere enn meg <3

    9. Lene: Jeg synes den blir for tung med vanlig, i tillegg til at den blir veldig kaloririk. Med lett kokosmelk får du fortsatt kokosfettet, men jeg opplever det som mer mettende, da du kan spise en større porsjon 🙂

      1. Tips: Jeg blander gjerne vanlig kokosmelk med vann fremfor å kjøpe lett (det er vel i prinsippet utvannet kokosmelk).

    10. Jeg prøvde meg på denne og likte det egentlig ganske godt, spesielt med bær og tilbehør til 🙂 Men lurer på om det er mulig eller finnes andre næringsrike ting man kan bruke i stedet for denne kokosmelken på boks. Syns det ble litt for mye hermetisk smak på denne kokosen..

    11. Jannike: det kan være den typen du brukte, kanskje teste et annet merke? Har aldri merket det selv i hvert fall. Men du kan bruke f eks mandelmelk eller havremelk! Tilsett eventuelt en ss ekstra chia!

    12. Hei Helene,
      Takk for inspirerende oppskrift 🙂 Chiapudding står i kjøleskapet og granola i ovnen nå. Jeg bare lurte på en ting – jeg har også bebis med melkeproteinallergi også ser jeg det er smør i granola-oppskriften. Erstatter du smøret med noe nå som du er melkefri eller bare dropper du det?

    13. Hei Helene😊 Jeg lurer litt på en ting.
      Jeg ble mamma i April og har det helt fantastisk!
      Lillegutt er en blid og fornøyd gutt på 4 mnd og har fått gode søvnrutiner på han nå.
      Vi legger han rundt 8-9 på kvelden og han sover som regel til 3-4, og våkner for litt mat før han sover videre til 7-8 tiden😊
      Jeg sliter endel med søvnen min selv etter å ha blitt mamma. Sover lett og våkner ofte og kan ofte bli liggende våken 1-2 timer etter at lille har fått mat og man skal “legge seg” igjen.
      Dette er ganske frustrerende når lillegutt sover så godt. Har lenge slitt litt med søvnen men det har blitt værre etter at jeg ble mamma.
      Selv om jeg har noen gode netter innimellom føler jeg meg lite uthvilt.
      Etter at jeg ble mamma har kostholdet mitt sklidd veldig ut å jeg spiser mat med mye karbohydrater og sukker/fett. Jeg har cravings hele tiden og spiser mer enn det jeg er vant med. Aktivitetsnivået mitt er også litt lavt nå.
      Det jeg vil spørre deg om søvnen kan bli bedre hvis man legger om til et sunnere kosthold (noe ala ditt😊) ? Isåfall er det verdt å prøve for min del😊 Hilsen Ida

    14. Ida: hei Ida 🙂 Skjønner du blir frustrert av det ja! Det er veldig lurt å spise bedre, pass på å balansere måltidene dine ved å redusere karbo og ha mer fett og fiber, pluss grønnsaker! Avspenning er også utrolig virkningsfullt, søk opp guided meditation sleep på YouTube 🙂 lykke til <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg