Hvem har ansvaret?

I Norge har vi en av verdens rauseste helseordninger. VI får utrolig mye “gratis”, noe jeg synes er riktig. Da jeg ble gravid fikk jeg legetimer, timer hos jordmor og fødselskurs gratis. Jeg møtte opp på Ullevål sykehus for å føde, og endte med en stor operasjon. Jeg fikk hjelp av masse mennesker, livsreddende prosedyrer og omsorgsfull pleie. Jeg bodde på sykehuset i en uke, og så aldri en regning. Slik er det ikke i alle land, og det er ikke noe vi burde ta for gitt.

Dessverre tror jeg dette fungerer som en slags krykke for mange. For hvem har egentlig ansvar for deg og hvordan du har det? I sekundene der Lykke ble skåret ut av meg var det ikke jeg som hadde ansvaret. Men å trene meg opp igjen etterpå er mitt ansvar. Det er rett og slett ikke ressurser til å følge opp hver enkelt på deres vei til optimal funksjon og helse, og en ti minutters legetime er ikke lang nok til å skape et helhetlig bilde.

Jeg hadde diagnosen ME i mange år. Jeg fikk den av tre ulike overleger, alle på hvert sitt store sykehus i Norge. Det er dessverre ingen medisiner mot ME. Jeg fikk kurs, råd og til og med rehabiliteringsopphold for å lære å takle sykdommen, men jeg hadde likevel ME. Jeg kunne ikke gå på skole, være med venner, jobbe eller trene, rett og slett leve det livet jeg ønsket meg.

For meg er det veldig naturlig å være proaktiv. Når jeg har en utfordring jobber jeg intenst for å løse den. Å få god helse ble mitt prosjekt, og ved siden av å studere ernæring hjemmefra ble det min fulltids jobb. Jeg la opp livet mitt, spiste, hvilte, tok tilskudd og jobbet mentalt. Jeg brukte penger og hundrevis av timer på å lese forskning, bøker og å høre på podcaster. For rundt 4 år siden kunne jeg kalle meg helt frisk, og det er jeg enda.

Jeg er enormt takknemlig, men jeg hadde ikke flaks, og det var ikke tilfeldig. Jeg jobbet beinhardt for å komme dit jeg er nå. Jeg lever fortsatt en helhetlig livsstil, men jeg tåler fint påkjenninger. Jeg har for eksempel kommet meg fint etter mitt katastrofesnitt og mange måneder med lite søvn og mye stress. Jeg er sliten (hvem mamma er ikke det), men jeg er ikke ME-sliten (noe kun de med ME kan forstå hva er vil jeg tro).

Jeg vet at det jeg skriver her provoserer mange, faktisk får jeg aldri så mange stygge kommentarer (også sendt i innboks) som når jeg skriver at jeg ble frisk fra ME. Men jeg gjør det likevel. Hvorfor? Fordi jeg vet at det nytter. Jeg vet at jo flere som kan vekkes til å forstå at vi selv er ansvarlige, jo flere kan få hjelp. Jeg får de mailene, av de som har blitt bedre, og av de som har blitt friske. De lever bedre liv, og da er det verdt det <3

For meg var det ME, men det kan være så mye! Vondt i ryggen, vondt i magen eller usunn livsstil – du kan faktisk gjøre noe med det! Jeg sier ikke dette for å gi deg dårlig samvittighet, det gagner ingen. Det er aldri din skyld, men det er ditt ansvar. SÅ snart vi innser at vi selv har ansvar for helsen vår får vi også den store muligheten til å selv ta grep! Begynn med små grep, det er ikke gjort på en dag <3

Hadde jeg ventet med å ta grep selv, hadde jeg fortsatt hatt ME. Jeg hadde ventet på Rituximab – medisinen som skulle redde ME pasientene, men som ble en enda større skuffelse. Hadde jeg ventet med å teste melkefridiett hadde Lykke fortsatt lidd. Hadde jeg stolt på legen som nesten lo av meg og omtrent ga meg diagnose hysterisk mor hadde hun ikke hatt det så bra som i dag. Heldigvis kunne jeg nå andre mammaer som har møtt lignende holdning via facebook, heldigvis stolte jeg på meg selv. Ikke minst krevde jeg å få en ny lege. Det har jeg rett på og det er mitt ansvar å be om det. Leger er fantastisk å ha, men du trenger ikke være lege for å lese forskning, og du trenger ikke være lege for å ta vare på kroppen din.

Så selv om dette er vanskelig å snakke om, må vi snakke om det. For det er flere og flere av oss som får det bedre, og flere kan oppleve at de har et valg. Vi trenger ikke vente på legen for å ta oss på alvor, vi kan ta oss selv på alvor og få det bedre nå!

59 kommentarer
    1. Fantastisk innlegg! Det er så viktig at vi lærer oss at vi er ansvarlig for oss selv. Livet blir så mye bedre på alle plan når man slutter å legge ansvaret på andre, men heller tar egne grep. Det gjelder mange punker i livet!

    2. Linn…, Eller når de er 3-4 år. Det går også an. Min søsters barn “vokste av seg” mage vondt så fort de fikk spesialtilpasset melk fra apoteket, og kuttet ut alt annet.
      Til Helene Ragnhild. Veldig bra artikkel. Jeg er en av de som har fått stor hjelp av at du forteller din historie.

    3. Veldig fint innlegg 🙂 veldig sant at vi har et ansvar når det gjelder helsen vår, veldig mye man kan gjøre selv 😊

    4. Linn: eller når de er 23 år, da “vokste” jeg fra magevondter fordi jeg endelig forstod at jeg ikke tålte melkeprotein. Uvitende foreldre sa bare at det er vanlig å ha vondt i magen…
      Veldig bra skrevet Helene! Du er stor inspirasjon😊

    5. Jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe barnet mitt med jevnlig forstoppelse.. hva kan hun reagere på og hvordan finne ut?

    6. Kjære Helene Ragnhild 😊
      Takk for at du tør å skrive om at du ble frisk av ME. Det hjelper i hvert fall meg med håpet om at kanskje jeg også blir bra en dag. Det er bare så synd at det ikke er én “kur” for oss alle sammen. Klem til deg ❤

    7. Så fint innlegg! ❤️ Er helt enig med deg. Og takket vært din innstilling til akkurat dette, fikk jeg se bedring også! Heier på deg ❤️ Og igjen, tusen takk!

    8. Hei 🙂
      Hvordan reagerte Lykke når du spiste melk? Hvordan fant du det ut? Er redd min datter og reagerer på melkeprotein.

    9. Hei skjønne! <3 Hvorfor i alle dager får du negative kommentarer ang at du ble frisk av ME??? Det kan jeg ikke fatte!!! Jeg har selv ME, går inn i mitt 5. år... Går sakte fremover. Om jeg blir helt frisk noen gang vet jeg ikke, men selvfølgelig ville jeg dele det med andre å prøve å hjelpe andre i samme situasjon! Kjenner jeg blir helt tom av dette.... Allllt for mye negativitet som visse folk skal spy ut av seg! Kan vi ikke heller heie på hverandre å holde visse tanker for oss selv INNIMELLOM?!?! Stor klem til deg, digger deg! <3<3<3

    10. Fantastisk innlegg! Så sjukt enig med deg <3
      Selv har jeg vært alvorlig psykisk syk 2 ganger, men kosthold og mental trening har for meg og vært en stor grunn til at jeg er frisk, fresh og (stort sett) min beste versjon den dag i dag!

    11. Er så enig! Din holdning til utfordringer inspirerer meg og har hjulpet meg til å bli mye bedre. Jeg skal også bli frisk! <3

    12. Til Linn
      Akkurat denne type holdninger som du viser her, er grunnen til at jeg har tvilt på meg selv som mor og mors instinktet. Jeg har i 5 måneder hatt en gnagende mistanke og uro over at jenta mi ikke hadde det godt, at hun slet med magen. Mammahjertet vant til slutt over alle skeptikerne og nå er vi i gang med melkefri diett og ser endelig bedring på lille. Dette er klarert og i samråd med lege.
      Så nei, ikke alle babyer vokser slikt av seg, tvert i mot.
      Til Helene Ragnhild
      Stå på, du gjør en fremragende jobb med Lykke og som mamma, og ikke minst som ernærings fagperson 🙂

    13. fantastisk innlegg. Barndommen min var preget av store smerter i kroppen. Jeg hadde så vondt i ryggen, i nakke, hofte og bein at jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Smerter i hverdagen ble tilslutt helt normalt. Legen hørte aldri på meg, fysioterapauter hjalp ikke. Jeg ga opp og aksepterte at livet mitt ville bli preget av smerter i kroppen. En dag ble jeg tipset om en som kunne hjelpe meg, og etter første behandling var jeg mye bedre og jeg fikk etter 11 år svar på hva som var galt! Etter flere behandlinger har jeg fått det mye bedre, mye hjelp og informasjon. Fortsatt en lang vei igjen, men nå er jeg bedre rustet for å ta vare på meg selv

    14. Kunne ikke ha vært mer enig! Jeg opplever at leger ofte kan litt om mye, men sjeldent mer enn å skrape på overflaten. I tillegg synes jeg det er trist at mange leger er «låste» og ikke tar for seg av viktig informasjon og forskning. Det er utrolig hva man kan finne ut på egenhånd om man er nøye med å lese seriøs forskning og viktige erfaringer folk har gjort seg. Bra skrevet Helene!

    15. Flott innlegg! Ja, det er kjempeviktig å ta ansvar selv! Det er ikke legene som skal gjøre oss frisk, vi har en viktig rolle i denne prosessen.

    16. Hei, eg kommenterte under innlegget om jern og baby, og skulle så gjerne hatt eit svar, då eg blei inspirert til både kraftkoking og kjøp av leverkapslar. Gir du innhaldet av slike leverkapslar til baby på 6 månadar? Og kor mykje i tilfellet? Og når du koker kraft til baby på same alder, kuttar du ut saltet?
      Du gjer ein kjempejobb, for deg sjølv, Lykke og oss lesarane. Takk!

    17. At man ikke kan bli frisk av ME er noe forbannet tull. Ærevære de som fronter det, DET trengs. Tenk på foreninger og alle andre som sier noe annet som igjen gjør alt folk mister håpet. Og ære være LP kurs, det gjorde meg helt frisk,etter to år i sengen.

    18. Marte: Hei Marte 🙂 jeg kan dessverre ikke gi deg veiledning via bloggen når det gjelder mengder for å dekke næringsbehov osv, men du kan helt trygt gi jernkapsler til baby. Åpne dem opp og dryss over/i maten du gir. Kraft kan du koke på f eks et helt nøytralt kyllingskråg. Selv bruker jeg ikke salt når jeg koker kraft 🙂 tusen takk <3

    19. Jeg er så enig i det du skriver og du skisserer det så bra 😊 Nå har jeg aldri hatt ME selv og kan ikke forestille meg hvordan det er, men alt du skriver gir mening. Det er mange som har blitt friske når de har forsket på egenhånd og vært proaktiv. Man kan ikke bare sitte å vente på at alt skal fikse seg av seg selv. Det er så viktig å ta grep. Mange skylder nok på omgivelsene, men man blir ikke bedre av det og det er da fort at en havner i “offerrollen”.
      Jeg kan ikke fatte at noen mennesker blir provosert for at du ble frisk av ME . Det gir ingen mening.
      Stå på, du er virkelig en inspirasjon 😊

    20. Jeg tror ikke folk blir provosert fordi du ble frisk av ME. Det som provoserer folk er at måten du skriver om ME på gjør at flere i helsevesenet ikke tar dem på alvor. Når folk hører om tidligere ME-syke som forteller at de ble friske fordi de gjorde noe riktig tenker man automatisk at de andre gjør noe feil. Jeg har som deg interessert meg for ernæring siden barndommen. Jeg har lest alt jeg har kommet over og har ekstremt mye kunnskap om alt fra fodmap, paleo, vegetarkosthold, lektinfritt kosthold, AIP diett, tarmhelse, lavkarbo osv. Jeg har brukt de 10 siste årene av livet mitt på å lese og lese (fra 4 år før jeg ble syk), og jeg har prøvd det meste du kan teste av ulike typer kosthold (ja, faktisk! Jeg er ernæringsnerd som deg. Jeg brenner virkelig for kosthold og tror det har enormt mye å si). Jeg vet at et kosthold med lite karbohydrater, mye sunt fett og fermentert mat og kraft gjør enormt mye for helsa mi og hverdagen min. Jeg slipper de enorme magesmertene hver dag, men jeg er fortsatt veldig veldig syk. Jeg har fulgt bloggen din omtrent siden du startet å blogge, og vi har et likt syn på hva som er et godt kosthold. Hvorfor er jeg fortsatt syk når du ikke er det? Hva er det jeg ikke gjorde rett? Jeg elsker virkelig bloggen din og du er utrolig dyktig! At du formidler det kostholdet du gjør er fantastisk og jeg håper alle ser viktigheten av det å spise riktig, men det er vondt for oss som vil og prøver og bruker all den energien vi har, og så er vi fortsatt syke – men kanskje verst av alt; Vi møter folk som tror vi aldri prøvde hardt nok

    21. A: Den ser jeg virkelig! Og det er det som blir vanskelig, for helt ærlig tror jeg ikke flertallet er som deg. Jeg tror veldig mange ikke gjør det du gjør. Jeg ble heller ikke frisk før jeg angrep ME fra flere sider enn kostholdet, og det er selvfølgelig helt umulig å si om vi har hatt/har samme sykdom og samme vei ut. Mange faktorer som spiller inn! Ønsker virkelig at du skal bli frisk, og sender deg masse god energi <3

    22. Det er så fint å lese det du skriver. Du virker til å ha utrolig mye kunnskap og erfaring. Husk at når folk blir sint eller provosert eller det vel fordi de føler seg truffet 🙂

    23. Jeg liker bloggen din godt, og jeg synes du skriver reflektert om mange temaer. Vil minne deg på at man ikke kan gjøre seg selv frisk ved all sykdom. Jeg er syk, og er avhengig av hjelp fra leger og helsetjenesten for å være frisk. Blir trist når jeg blir møtt med holdninger om at det er mitt eget ansvar å bli så frisk som mulig. Det er forskjell på plager som kan endres av sunnere livsstil, og plager man trenger medisiner/ behandling for for å holde i sjakk.

    24. Bra innlegg! Men hva har hendt med bloggen din, pg headeren er av en strandstol? Er det gjort noe feil? Klem

    25. Hei!
      Kanskje du kan hjelpe meg med et spørsmål.
      Baker hjemmelagd brød med lite gjær og kald/langtidsheving. Ca 1/4 ts gjær til 600g mel, deigen står i et døgn.
      Lurer da på om dette brødet er ”bra” (mtp å få i seg mindre gjær) eller om gjæren bare vokser i koloni mens deigen utvikler seg, og dermed ender med å inneholde mer gjær enn tilsatt?
      Håper på svar, klem 🙂

    26. Hei Helene!
      Jeg vil først bare si; jeg elsker bloggen din! Temaene du skriver om er så viktige og interessante, og jeg lærer så utrolig mye av deg!
      Derfor kommer jeg nå med dette spørsmålet, som jeg håper du kan svare på..
      Jeg har nettopp fått barn som jeg fullammer, og har videre tenkt å amme så lenge det lar seg gjøre. Vi planlegger også å begynne å prøve på nestemann om rundt 1 – 1,5 år.
      Kan jeg/bør jeg ta HPV vaksine nå? Hva er dine tanker rundt denne vaksinen?
      Klem til deg!

    27. Silje: Det er bedre md langtidshevet brød! Det bryter ned endel av antinæringsstoffene i kornet 🙂 tror ikke du ender opp med mer gjær, men jeg er neimen ikke sikker 😀

    28. S: Nå vet jeg jo ikke hvilken sykdom du har, men selvfølgelig skjønner jeg at ikke alle kan “spise/leve seg friske” 🙂 men jeg tror alle kan få det bedre ved riktig livsstil, slik som jeg skriver. Jeg sier at jeg ble frisk, men å bli bedre bør vel være et like bra mål?

    29. Marie: Jeg tror mange har for lite tid til å gå i dybden, det er for mye sykdom og for lite ressurser til å gjøre annet enn å plastre. Kanskje kan vi nå oppdra en generasjon som tar vare på kroppene sine slik at færre blir syke? 😀

    30. Kristin: Hei! Jeg har ikke lyst til å skrive hvilke symptomer hun hadde, men jeg kan si at de er både subjektive og veldig “fysiske”, lett å se at hun ikke tåler det. Google litt så finner du lister over symptomer <3 lykke til!

    31. Hi everyone, it’s my first visit at this site,
      and piece of writing is actually fruitful designed
      for me, keep up posting these articles or reviews.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg