hits

Mettende chiagrt

  • 13.08.2018 kl. 08:44

God morgen vakre <3 jeg hper du har hatt en god helg?

Jeg har tatt noen grep i kostholdet mitt i det siste, og allerede kjennes livet lettere! Jeg blir faktisk like overrasket hver eneste gang jeg tar et blikk p hva jeg spiser og gjr noen gunstige endringer, effekten kommer utrolig fort! I det siste har jeg nemlig latt ting "skli litt ut". Jeg har spist sunt, men jeg har spist mer karbohydrater enn jeg trives med, noe som har gitt meg cravings og blodsukker i sving. N som jeg ammer er det en hrfin balanse, jeg anbefaler nemlig ikke noe lavkarbo for ammende.

Uansett har jeg tatt chiagrten inn i varmen igjen og den er perfekt ha med i vesken/sekken/stellebagen. Ikke minst er denne oppskriften utrolig enkel, og det kan vi jo like!

Chiafr er rike p omega 3, men det er litt omdiskutert hvor mye du faktisk klarer ta opp. Jeg liker dem best for deres innhold av fiber og deres evne til holde p vske. Faktisk kan de holde opp til 12 ganger sin egen vekt i vann, og dermed kan du lage en slags grt av dem.

Helenes chiagrt

En boks lett kokosmelk

4 ss chiafr

Eventuelt litt kanel

Br

Hjemmelaget granola eller ntter

Chiapudding lager du ved helle kokosmelken i et tett glass, tilsette chiafr og riste godt. Vent 5 minutter og rist godt igjen. N kan du sette den i kjleskapet og la den st i minst en time, gjerne lenger. Jeg pleier la min st over natten.

Her kan du se en film der jeg lager chiapuddingen jeg tar med meg!

N skal jeg ta turen til byen snart for mte en venninne p Oslo raw, permisjonskos p sitt beste <3

Dette trikset holder matpakken din fresh hele dagen

  • 11.10.2016 kl. 08:37

Guri, tydeligvis at dette med mengder engasjerer folk. Jeg synes virkelig at jeg spiser endel om dagen jeg, men kanskje det ikke kom s godt frem p bildene. Jeg spiser fortsatt masse fett og det ser en jo ikke. I "mellommltidet" mitt er det for eksempel en ss kokosolje i tillegg til granola, og alt av fisk, kjtt, kylling og grnnsaker lages i godt med smr eller olivenolje. Vi er forskjellige, men jeg kan avslre at jeg ikke har gtt ned i vekt siden jeg startet ;)

Jeg hadde klart bomme helt p dagen i gr, og troppet opp hos Karianne en dag for tidlig. I dag skal alts lokkene f pleid seg, gleder meg! Jeg heller mot holde lengden, men fjerne det slitte og ikke minst f nye fine striper. Det er s godt bli dullet med hos frisren <3



Nr jeg skal vre p farten en stund er det viktig pakke matpakke, noen ganger flere. I dag skal jeg ha med meg cottage cheese og kefir, og da har jeg et triks som holder matpakken min fresh. Jeg fyller halve boksen med frosne br, da fungerer de som et kjleelement og holder melkeproduktene kalde. Enkelt og dette er s godt! Og ja, jeg har prinsesse tupperware!

Forresten veldig mange som spr hvor jeg kjper frosne br og hvorvidt jeg bruker de vanlige p butikken. Jeg plukker s mye jeg kan nr det er sesong, men i r ble det helt borte i alt annet, noe jeg selvflgelig angrer bittert p, hehe. Jeg kjpte masse bringebr fra en bonde som jeg fortsatt har endel av, og eller supplerer jeg med de fra butikken.

Finner jeg kologiske kjper jeg det, men jeg er ikke fanatisk. Jeg koker ikke brene p forhnd, grunnen til at dette ble anbefalt var p grunn av en mulig smittefare for hepatitt A. Synderen viste seg vre en ferdig brkake, men for sikkerhetsskyld anbefales fortsatt koking. Jeg har spist masse av dette i flere r og det gr helt fint ;)

Jeg spiste forresten halvparten fr jeg tok bilde, sn kan det gr ;)
 

Enkel chiagrt med kokos og bringebr

  • 06.09.2016 kl. 07:04

Da chiafr frst kom til Norge var det bde mystisk og fremmed. N har blitt tatt inn i vre hjerter og finnes til og med p matbutikken.

Det spesielle med chiafr er at de sveller i vske og kan faktisk holde s mye som 12 ganger sin egen vekt. Dermed kan de brukes til lage grt, eller en slags pudding. Chiafr er rike p fiber, de metter godt og de fr i gang magen. De er ogs svrt rike p omega 3 og mineraler!

Jeg synes chiagrt passer godt som mellommltid. Det er lett lage p forhnd (det m jo faktisk det) og er lett ha med seg. Som regel lager jeg denne veldig enkle varianten som jeg ville dele med dere i dag. Den er forresten uten sukker, melk og gluten ;)

Helenes chiagrt

2 dl lett kokosmelk (jeg bruker rema sin)

2 ss chiafr

3 drper stevia (jeg synes det holder i denne)



Ha alle ingrediensene i et glass og rist godt. Jeg har brukt et gammelt peanttsmrglass. Sett i kjleskapet over natten.

Fr jeg drar hjemmefra fyller jeg opp glasset med frosne br og strr over litt hakkede ntter eller kokosmasse. Brene fungerer som et kjleelement og holder grten kald frem til lunsj <3





Bruker du chiafr?

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg hper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Etter flere r som prver er jeg endelig gravid! Flg gjerne min reise mot bli mamma februar 2018 <3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Sk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no