Dette trikset holder matpakken din fresh hele dagen

  • 11.10.2016 kl. 08:37

Guri, tydeligvis at dette med mengder engasjerer folk. Jeg synes virkelig at jeg spiser endel om dagen jeg, men kanskje det ikke kom så godt frem på bildene. Jeg spiser fortsatt masse fett og det ser en jo ikke. I "mellommåltidet" mitt er det for eksempel en ss kokosolje i tillegg til granola, og alt av fisk, kjøtt, kylling og grønnsaker lages i godt med smør eller olivenolje. Vi er forskjellige, men jeg kan avsløre at jeg ikke har gått ned i vekt siden jeg startet ;)

Jeg hadde klart å bomme helt på dagen i går, og troppet opp hos Karianne en dag for tidlig. I dag skal altså lokkene få pleid seg, gleder meg! Jeg heller mot å holde lengden, men fjerne det slitte og ikke minst få nye fine striper. Det er så godt å bli dullet med hos frisøren <3



Når jeg skal være på farten en stund er det viktig å pakke matpakke, noen ganger flere. I dag skal jeg ha med meg cottage cheese og kefir, og da har jeg et triks som holder matpakken min fresh. Jeg fyller halve boksen med frosne bær, da fungerer de som et kjøleelement og holder melkeproduktene kalde. Enkelt og dette er så godt! Og ja, jeg har prinsesse tupperware!

Forresten veldig mange som spør hvor jeg kjøper frosne bær og hvorvidt jeg bruker de vanlige på butikken. Jeg plukker så mye jeg kan når det er sesong, men i år ble det helt borte i alt annet, noe jeg selvfølgelig angrer bittert på, hehe. Jeg kjøpte masse bringebær fra en bonde som jeg fortsatt har endel av, og eller supplerer jeg med de fra butikken.

Finner jeg økologiske kjøper jeg det, men jeg er ikke fanatisk. Jeg koker ikke bærene på forhånd, grunnen til at dette ble anbefalt var på grunn av en mulig smittefare for hepatitt A. Synderen viste seg å være en ferdig bærkake, men for sikkerhetsskyld anbefales fortsatt koking. Jeg har spist masse av dette i flere år og det går helt fint ;)

Jeg spiste forresten halvparten før jeg tok bilde, sån kan det går ;)
 

Enkel chiagrøt med kokos og bringebær

  • 06.09.2016 kl. 07:04

Da chiafrø først kom til Norge var det både mystisk og fremmed. Nå har blitt tatt inn i våre hjerter og finnes til og med på matbutikken.

Det spesielle med chiafrø er at de sveller i væske og kan faktisk holde så mye som 12 ganger sin egen vekt. Dermed kan de brukes til å lage grøt, eller en slags pudding. Chiafrø er rike på fiber, de metter godt og de får i gang magen. De er også svært rike på omega 3 og mineraler!

Jeg synes chiagrøt passer godt som mellommåltid. Det er lett å lage på forhånd (det må jo faktisk det) og er lett å ha med seg. Som regel lager jeg denne veldig enkle varianten som jeg ville dele med dere i dag. Den er forresten uten sukker, melk og gluten ;)

Helenes chiagrøt

2 dl lett kokosmelk (jeg bruker rema sin)

2 ss chiafrø

3 dråper stevia (jeg synes det holder i denne)



Ha alle ingrediensene i et glass og rist godt. Jeg har brukt et gammelt peanøttsmørglass. Sett i kjøleskapet over natten.

Før jeg drar hjemmefra fyller jeg opp glasset med frosne bær og strør over litt hakkede nøtter eller kokosmasse. Bærene fungerer som et kjøleelement og holder grøten kald frem til lunsj <3





Bruker du chiafrø?

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernæringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til å leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg håper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no