Nyt deg slank og sukkerfri

  • 10.01.2017 kl. 08:09

Å være sukkerfri betyr ikke at du ikke kan kose deg med god mat. Faktisk er det slik at etter få dager uten sukker begynner maten du ellers spiser å smake bedre. Smaksløkene dine tilpasses maten du spiser og derfor kan du merke at ting du før syntes smakte lite nå smaker mer. Plutselig trenger du kun en halv banan i smoothien eller noen dråper stevia i kefiren for at den skal være søt nok. Ikke minst begynner du å tilpasse deg andre smaker som syrlig og bittert. Selv om vi er voksne er det så viktig å smake på maten og tilvenne oss ny mat.

Kroppen din trenger skikkelig mat, sånn er det. Så fyll tallerkenen med egg, grønnsaker, kjøtt, fisk, meieriprodukter, frø og nøtter. I tillegg til dette kan du finne ting du kan kose deg med, uten at det gir deg mer søtsug, svingende blodsukker og uren hud. Høres det bra ut?

Mange vil sikkert si at absolutt all søtning må kuttes ut for at en skal være "sukkerfri", men det er ingen livvstil for meg i hvert fall. Livet er ikke sort hvitt, og jeg har lyst til å kose meg på veien til topp helse, energi og overskudd. Jeg mener også at det er fullt mulig! Hvis du vil lære hvilke søtningsstoffer jeg anbefaler og hvilke jeg synes du bør styre unna kan du laste ned den store søtningsguiden - helt gratis <3

Mer er mine søte favoritter:

Hjemmelaget rå sjokolademousse

Denne oppskriften inneholder masse deilig næring, den smaker fantastisk og den holder deg mett. Jeg lager ofte opp en porsjon av denne og har i kjøleskapet slik at jeg kan ta meg en porsjon når jeg har lyst på noe godt, men sunt. Du finner min beste oppskrift her :D

Questbarer

Jeg har litt sånn elsk hat forhold til questbarene da jeg liker dem veldig godt, men ikke ønsker å spise for mange av dem i hverdagen. Innholdet er det beste av alle barer jeg har funnet da jeg ønsker å unngå frukt- og nøttebarer. Jeg bruker disse som kos til kaffen eller som et på farten måltid i knipe. Mine favoritter er cookie dough og blueberry pie, men det er så mange gode.

Kremet sukkerfri is



Har du en god blender, en foodprosessor eller en stavmikser kan du lage deg en sunn is på 123. Jeg blander bær, proteinpulver og litt kokosmelk eller fløte for å få en is som blir kremet og god, men samtidig ikke får blodsukkeret mitt til å svinge. Selv om is er veldig sommer er det godt hele året, særlig etter trening er dette skikkelig digg! Her finner du en av mine favoritter :)

Hjemmelaget nøttesmør eller kokossmør

Nøttesmør smaker himmelsk, inneholder mye sunt fett og fungerer knall mot søtsug. Selv elsker jeg å lage mitt eget, da kan jeg være kreativ og tilsette de smakene jeg selv har lyst på. Mine favoritter er mandelsmør, mandelsmør med valnøtter, hasselnøttsmør og kokossmør. Sistnevnte er ganske annerledes enn de første, men må bare prøves. Du kan spise nøttesmør som snacks på en skje, men du kan også tilsette det i smoothie, cottage cheese eller sjokolademousse, eventulet i grøt. Skikkelig nam!

Hva er din søte favoritt?

Lær mer om søtsug i mitt gratiskurs "slik blir du kvitt søtsug" her eller i min store søtningsguide!

Lag deg en nydelig tirsdag <3 Jeg skal jobbe på "kontoret" og møte beste Tilly med baby <3

 

Den store søtningsguiden

  • 05.01.2017 kl. 20:30

Endelig kan jeg avsløre det jeg har jobbet med de siste dagene!

Helt siden jeg begynte å blogge og snakket varmt om å bli sukkerfri har jeg fått en drøss med spørsmål om søtningsmidler. Hvilke som er sunne, hvilke som er trygge og hvilke som rett og slett kan være skadelig for helsen din.

Det er ingen tvil om hvor godt det gjør kroppen å kvitte seg med sukkeret! For meg betyr det stabilt humør, så mye mindre humørsvingninger (Jonna takker meg, haha), hud som er så fin at jeg kan gå uten sminke og en mage som er flat! Jatakk, jeg elsker det!!

Etter mange år som sukkerfri har jeg lest mengder med forskning på søtning og dannet meg en mening om de aller fleste. Det er så lett å bli forvirret i jungelen av søtstoffer, så for å hjelpe deg har jeg laget en stor guide.

Du trenger ikke kutte alt søtt for å bli sukkerfri, men du har lurt i å være selektiv på hvilken søtning du velger. Ikke alle vil få deg i mål, noen vil rett og slett stikke skjepper i hjulene på din vei til flatere mage, lavere vekt og en gladere kropp.

Jeg vil gjerne hjelpe deg å nyte deg sukkerfri - akkurat slik jeg gjør :D

Her kan du laste ned den store SØTNINGSGUIDEN min <3

Klem fra meg!
 

 

Dette redder meg fra søtsug i hverdagen, brenner fett og inneholder kun en ingrediens

  • 03.01.2017 kl. 09:34

En av årsakene til søtsug er rett og slett sult. Når du ikke spiser nok gjennom dagen, og ikke holder blodsukkeret ditt stabilt opplever du mer søtsug på kvelden. Nettopp denne småmumsingen på kvelden er et av de store hinderne for å gå ned i vekt.

Jeg har ingen tro på dietter der en skal gå rundt med rumlende mage. Viljestyrken vår er bare så sterk, og den er faktisk ikke sterk nok til å holde våre instinkter borte. Vi er ikke skapt for å gå rundt sultne, det strider mot vår overlevelse.

Et av triksene mine er å spise nok fett fra kilder som smør, kokos, nøtter, frø, avokado, fet fisk, kjøtt og andre meieriprodukter. Jeg oppdaget kokossmør for noen år siden og jeg har laget det jevnlig siden. Det må ikke blandes med kokosolje, det er nemlig presset kokos der kun fettet er med. Kokossmør er rett og slett kokosmasse kjørt til et silkemykt smør. Det smaker himmelsk og overraskende søtt.

Når det får avkjølt seg blir det som regel ganske hardt og da kan du spise en skje rett fra boksen, omtrent som en bit fudge - nam!

Det eneste du trenger for å lage kokossmør er en pose kokosmasse og en foodprosessor eller sterk blender. Kjør kokosmassen i blenderen til det ser ut som på bildene.

Vil du ha flere tips til søtsug? Jeg lærer deg alle tipsene mine her! I dag skal jeg også ha facebook live klokken 20 der jeg oppdatterer deg på hvordan det går på min 6. sukkerfri dag og hvilke snacks jeg nyter :)

I dag har jeg kostholdsdamene snappen så følg meg gjerne der for kostholdstips og glimt fra min hverdag!

Ha en nydelig dag - klem fra meg <3

Sukkerfritt syltetøy med kirsebær

  • 22.10.2016 kl. 19:09

Foredraget gikk så bra i dag, jeg koste meg virkelig!! Tusen takk for alle lykkeønskninger og til alle som kom og hørte på!

Over til en enkel, men deilig oppskrift:

Hver gang jeg finner frosne kirsebær på butikken må jeg nesten hoppe i taket, det er jo så godt! Jeg elsker å ha det i smoothie, men her om dagen fikk jeg en ny idé. Hvorfor ikke lage deilig syltetøy jeg kan ha på pannekakene mine?

Dette syltetøyet er veldig enkelt, men utrolig deilig. Selv synes jeg bærsmak er så godt at jeg ikke trenger mye søtning, men det er bare å smake seg til mengden selv.

Kirsebærsyltetøy uten sukker

♥ 200 - 300 gram kirsebær

♥ Stevia, kokosblomstsukker, sukrin eller annen søtning

♥ En ts chiafrø for å få et stivere syltetøy (kan sløyfes)

Putt bærene i en liten kjele og varm dem opp. Når de er varme (trenger ikke koke), stavmikser du til du får konsistensen du øsnker. Så smaker du til med søtning. Jeg brukte tre dråper stevia. TIlsett chiafrø og rør godt.

Syltetøyet holder seg i kjøleskapet i ca 5 dager, men du merker om det blir dårlig.

Jeg har funnet frosne kirebær fra eldorado på både kiwi og meny.

Ha en nydelig lørdagskveld! Selv sitter jeg i hotellsengen med et glass prosecco og skal staks ut og spise i Stavanger <3

Helene Ragnhild

Velkommen! Jeg heter Helene Ragnhild og har en stor lidenskap for naturlig mat og sunn livsstil, og en bachelorgrad i ernæringsfysiologi. I denne bloggen vil du finne inspirasjon til å leve sunnere, lytte til din egen kropp og finne hverdagslykke. Jeg håper jeg kan inspirere nettopp deg<3 Kontakt: helene.ragnhild@gmail.com

Søk i bloggen

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no