Sunn Sverige guide

Før jeg gir dere alle tipsene mine vil jeg bare si at mange av varene jeg har handlet er langt i fra nødvendige for et sunt kosthold. Jeg elsker å prøve nye ting, og ikke minst, sunne ting! I Sverige er også prisene veldig bra og da er det lurt å kjøpe inn masse så jeg har. Hadde jeg hatt mer fryseplass hadde jeg også kjøpt inn mer kjøtt og fisk. Å få plass til det jeg kjøpte i går var som å spille tetris, men jeg fikk tilslutt klemt alt oppi der. Både egg og smør hadde jeg allerede endel av i kjøleskapet, så det ble ikke prioritert.

Sunn Sverige guideDet som er så gøy med denne typen handlerunder er at en finner så mye spennende en ikke finner i Norge. Prisene er også langt bedre. Et glass pesto kostet vel rundt 30 kroner, i forhold til 50 her hjemme. Det blir mye penger når en skal handle endel.

♥ Sunn Sverige guide ♥

Sunn Sverige guideDen første butikken vi dro til var Strømstad mat. Denne butikken ligger i det nye senteret i Strømstad, som er det første en kommer til når en kjører inn i byen. Det ligger i bygget bak bygget der polet, godteributikken, helsekostbutikken osv ligger. Her er det et par andre butikker også, som interiørbutikk, life osv. Strømstad mat er ikke en ren helsekostbutikk i det hele tatt, og alt er ikke økologisk, men dette er en butikk der de har masse sunn mat, et stort utvalg av økologisk mat og egne områder med spesialmat. Dette er virkelig et mekka for en helsehippie som meg, men også for en som elsker å lage mat. Det er fokus på utvalg og kvalitet, så her kan mange kose seg.

♥ Bildedryss ♥

DSC07577Sunn Sverige guideDSC07580  Sunn Sverige guideDSC07588Sunn Sverige guideDSC07590Sunn Sverige guideSunn Sverige guideSunn Sverige guideSunn Sverige guideSunn Sverige guideSunn Sverige guidesunn shoppingsunn shoppingsunn shoppingsunn shoppingsunn shoppingDSC07608DSC07610Kjøpte denne på helsekosten før vi gikk i butikken, jeg spiser nemlig alltid quest bars når vi er i Sverige. Jeg elsker disse, men prøver å ikke kjøpe de for ofte da jeg får litt vondt i magen av dem og lett spiser for mange. Noen som kjenner seg igjen?

DSC07611DSC07612DSC07614DSC07615DSC07616DSC07618På strømstad mat har de et stort utvalg av attitude produktene, trygge produkter helt uten skadelige stoffer. Jeg kjøpte ingen av disse, men ville vise dere at de finnes 😉

DSC07619DSC07620DSC07622DSC07625Disse balsamikoeddikene er visst sykt gode! Jeg hadde tenkt å kjøpe den med daddel, men glemte det helt. Neste gang skal den med!

DSC07627DSC07631DSC07635Vi fylte en hel kurv!

Etter Strømstad mat dro vi inn i Strømstad på Coop. Her tok jeg ingen bilder, men dere skal få se alt jeg kjøpte lenger ned. På coop har de sitt eget økologiske merke, Änglemark. De har masse bra til veldig god pris, så verdt å sjekke ut.

DSC07638Må ha litt snacks i bilen også! I posen er det litt nøtter og ved siden av dakk jeg en slurk av denne kombuchaen. Grunnen til at det kun ble en slurk var at den rett og slett var dårlig, så skuffende!! Den både luktet og smakte gjæret, kanskje tilfeldig, men veldig skuffende uansett. Den andre jeg kjøpte var ikke dårlig, men smakte ikke på langt nær så godt som den jeg lager selv. Dyre er de også, så jeg fortsetter med egenproduksjon. Flaskene er glass, så de kan heldigvis brukes. Jeg må si at jeg elsker designet!

DSC07644Denne baren var også skuffende, tørr og kvalmende. Jeg endte med å kaste den, så disse blir ikke kjøpt igjen.

DSC07647

♥ Min handlekurv ♥

sunn shoppingJeg elsker disse koljefiletene. Jeg steker dem i smør og spiser med masse grønnsaker til, eller lager fiskepinner ved å først snu dem i vispet egg og så i mandelmel eller sesamfrø. Fisk er så undervurdert, utrolig sunt og så billig!

sunn shoppingJeg skrek nesten av lykke da jeg fant disse frosne solbærene! Altså, de kostet 21 kr og det er ca det beste jeg vet i hele verden. Økologiske til og med! Spinaten tilsetter jeg i smoothie, jeg tror de kostet rundt 10 kroner stykke. Jeg vil jo nesten ikke tipse om disse i redsel for at det skal være utsolgt neste gang jeg kommer, haha.

sunn pastaJeg spiser ikke så mye pasta, men kom hjem med tre stykker. Er ikke de to første søte?? De er til Jon Anders, jeg koker ofte pasta til ham selv om jeg ikke spiser det selv. Den første er fra coop, de to siste fra Strømstad mat. Den siste pakken er laget 100% av linser, kult ikke sant? Jeg testet den i dag ved å ha den i suppe, veldig godt faktisk. Eget innlegg om denne kommer.

mandelmelkHver gang jeg er i Sverige (eller mamma og pappa drar) kjøper vi usøtet mandelmel. På Strømstad mat kjøpte jeg i tillegg deres egne merke mandelmelk og cashewdrikk fra gogreen. Jeg tror merket heter garant og det var veldig mye bra mat i dette merket.Det er også langt billigere enn andre merkevarer. Gogreen har også mandelmelk, men den inneholder karragenan, som kan være skadelig for tarmen.

økologisk guideDenne kaffen kjøpte jeg fordi svigerfamilien min elsker den, så jeg tok med en til dem og en vi kunne bruke i presskanne. Den skal visst være veldig god. Jeg elsker virkelig kaffe og vil alltid teste nye. Det finnes et stort utvalg av økologisk kaffe på begge butikkene, men jeg fant ingen til presskanne dessverre. Det er virkelig ingen krise altså, men hvis du leter etter økokaffe kan du finne det.

økologisk guideTørrvarer er genialt å kjøpe da det er lett å oppbevare. Krossade tomater bruker jeg når jeg lager tomatsuppen min, frø til brød og knekkebrød, bokhvete til bokhvetebrød og peanøttsmør til…alt? hehe <3

økologisk guideKylling buljong bruker jeg ikke så ofte, men jeg synes det er greit å ha liggende. Denne kan jeg bruke i suppe hvis jeg ikke har kraft eller når jeg koker quinoa. Mullberries, eller morbær som det heter på norsk, er mitt favoritt superbær. Det er så godt på smoothie, sjokolademousse eller bare som en snack. Pesto er også noe en kan ha på alt mulig rart, og det er veldig greit å ha liggende når en blir matlei og trenger litt variasjon. Test også squashnudler med parmesan og pesto, himmelsk. Olivenolje bruker jeg som hudpleie, på salat og noen ganger når jeg baker grønnsaker i ovnen.

økologisk guideVaniljepulver smaker godt i cottage cheese/kefir, bakst og all mulig rawfood. Det er så godt og veldig billig i Sverige. Finnes både på coop og Strømstad mat.

kombuchaSøder te er en søt, svart te som jeg hadde helt dilla på før. Jeg drakk det hver eneste dag med usøtet soyamelk (det var tider). Nå kjøpte jeg den for å bruke i kombucha. Honningen skal jeg bruke i jun-te. Dette er begge fermenterte drikker. Jeg kunne selvfølgelig brukt økologisk honning, men jeg gadd rett og slett ikke bruke penger på det, hehe.

økologisk guideI grønnsakshyllen kjøpte jeg en god blanding av økologisk og ikke-økologisk ut i fra hva jeg fant. Mye av dette er grønnsaker som holder en stund som løk og gresskar. Jeg gleder meg til gresskarsuppe, det er en av favorittene mine på høsten.

økologisk guideJon Anders mobber meg alltid når jeg kjøper dadler, særlig siden jeg kun kjøper et par. Har jeg disse liggende forsvinner de fort for å si det slik. Dadler er sunt og inneholder mye kalium, men de inneholder mye sukker så jeg får litt blodsukkersvingninger av dem. Mango bruker jeg i salat, mens bananene kutter jeg opp og putter i fryseren. Det dere ser nederst er en kokebanan og den skal jeg gi dere en oppskrift med snart.

økologisk guidePå Strømstad mat var jeg i ostehimmelen. Jeg kjøpte økologisk halloumi, moxarella, parmesan og hvitost. Sistnevnte har jeg ikke funnet i Norge (med unntak av Norvegia som ikke smaker noe), så den gleder jeg meg til å smake på.

økologisk guideøkologisk guideøkologisk guideDisse chipsene er så gode og veldig sunne i forhold til annet potetgull. Det inneholder like mye kalorier, men er laget på rotgrønnsaker og stekt i palmeolje. Det er ikke prosessert og miljøvennlig høstet og er da like sunt som for eksempel kokosolje. Vanligvis brukes solsikkeolje til potetgull, og denne oljen inneholder mye omega 6 og tåler ikke varmen den utsettes for når den blir prosessert.

økologisk guideØkosmør (Strømstad mat), kalkunpålegg med høy andel kjøtt og økologisk kjøttdeig (coop).

økologisk guideVanlige tacolefser til Jon Anders og flere barer. Ikke testet alle, men de jeg har smakt var ikke gode. Anbefaler ikke disse!

økologisk guideMiljøvennlige og rene produkter fra coop änglamark. Vaskemidler til hvitt og farget tøy, oppvaskmiddel og intimwipes. Jeg vet at dette er babywipes, men jeg liker å bruke disse selv for å holde meg fresh og ikke minst på hundene, hehe.

økologisk guideøkologisk guideJeg vasker opp alt for hånd (har ikke oppvaskmaskin tro det eller ei) og merker stor forskjell når jeg bruker et økologisk vaksemiddel. Langt sterkere negler og ikke tørre hender <3

sunn shoppingPå coop fant jeg disse glassene med surkål, lykke! De inneholder levende melkesyrebakterier og er helt perfekte for deg som ikke orker å lage din egen. Jeg har laget egen og blogget om dette mange ganger, men de siste to (!!) gangene har den blitt råtten. Jeg blir nesten lei meg, når jeg bruker tid og energi og ender med å måtte kaste. Nå ville jeg bare kjøpe meg et par glass så kan jeg få det i meg hver dag. De kostet rundt 50 kroner per stykk, så veldig billig! Glasset på bilde kjøpte jeg også på coop, det skal brukes til kombucha eller jun.

sunn shoppingsunn shoppingYmse varer til slutt; mer kaffe, kombucha, økologisk tacopulver og noen fruktgodterier jeg har sett at Linn pleier å kjøpe.

Det var alt for denne gang! Som dere ser er det utolig mye rart en finner i butikkene jeg har tipset om, og jeg har jo langt i fra kjøpt alt. Dette var det jeg kjøpte denne gangen, neste gang kan det kanskje bli litt annet. Som nevnt hadde jeg allerede egg og endel andre varer hjemme, og da kjøper jeg naturligvis ikke dem. Lagringsplass blir også en faktor, jeg skulle så gjerne hatt større kjøkken! Dette er likevel mye av det jeg pleier å kjøpe, så jeg håper du ble inspirert og ikke minst fikk noen tips på ting du kan prøve neste gang du kjører over grensen.

PS. polet i Strømstad har et stort utvalg av økologisk vin <3

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg