Levertilskudd – naturens multivitamin

Adlink

Dette innlegget vet jeg mange har ventet på, da levertilskudd er noe jeg stadig får spørsmål om. Å spise lever er ganske sært for mange, også for meg! Jeg har aldri vært en leverpostei-jente, men da jeg lærte om lever og dens mange helsefordeler måtte jeg jo finne en måte å få i meg denne supermaten. Pappa fylte kofferten med leverkapsler på vei hjem fra USA og jeg knasket i vei. Når jeg spiser lever merker jeg forbedring i energinivåene mine, samt merker at hår og negler vokser som crazy!

Det er et av mine favorittilskudd, men siden det har vært klin umulig å få fått på en pakke leverkapsler i Norge har jeg ikke delt så mye om det på bloggen. Jeg kjenner flere som satte i gang prosjekt «lage egne kapsler hjemme», men det har jeg selv ikke orket. Nå slipper jeg og alle andre det, da det første levertilskuddet produsert og solgt i Norge har ankommet markedet.

Reinlever er økologisk lever fra norske rein som er skånsomt tørket og pakket i gelatinkapsler fra storfe. Damene bak dette vidundertilskuddet er ingen andre enn Gry Hammer (kjent kraftmamma med et stort hjerte for naturlig mat og nulltolleranse for bullshit) og Ellen Cecilie Triumf (en nydelig dame som kommer fra en stor samisk familie og har forsket på reinkjøtt på Norges miljø- og biovitenskapelige universitet).

levertilskuddHvorfor du bør spise lever

Lever er først og fremst svært næringsrikt. Det er faktisk den matvaren som troner med det høyeste næringsinnholdet, gram for gram, over alle andre matvarer! Lever er en fantastisk kilde til vitamin A, vitamin K, B-vitaminer særlig B12 og jern. Særlig B12 og jern er to mikronæringsstoffer kvinner sliter med å få i seg nok av. Spiser du ikke mye kjøtt, er vegetarianer eller har forhøyet behov for næringsstoffer er det ektra viktig å passe på inntak av disse.

levertilskudd4 kapsler reinlever

Jern: 14,4 milligram (kvinner anbefales 15 mg per dag)

Vitamin A: 791,3 mikrogram (kvinner anbefales 800 mikrogram per dag)

Vitamin B12: 9,5 mikrogram (kvinner anbeflales 2 mikrogram per dag, men veganere anbefales tilskudd på minst 9 mikrogram)

Vi får i oss for lite B12, og det tar lang tid for lageret i kroppen å tappes. B12 mangel er derfor ikke noe en får over natten, det kan faktisk ta flere år før du merker symptomer.

levertilskuddLever og fertilitet

Lever er hellig graviditetsmat i alle tradisjonelle kulturer. Det var vanlig å gi lever til unge par etter bryllupet, just saying. Dette var nok fordi lever er så næringsrikt, og særlig rikt på næringsstoffene vi trenger for å bli gravide og få en sunn baby. Dette inkluderer blant annet vitamin A, D, K, alle B-vitaminene, jern, selen, sink med flere.

Alle fertile kvinner anbefales et tilskudd av folat da dette B-vitaminet er viktig for utviklingen av sentralnervesystemet til babyer i første trimester (når en ofte ikke vet at en er gravid). Dette er det veldig mange som ikke vet, men slik er det altså. Hvis du prøver å bli gravid er det veldig viktig at du får i deg folat, og helst fra mat. Lever inneholder naturlig folat, i motsetning til kjemisk fremstilte tilskudd som inneholder folsyre. Dette er en form av folat som må omgjøres i kroppen, og denne omgjøringen er mangelfull hos mange kvinner. Dette er en av grunnen til at det er så viktig å få næringsstoffer fra mat, som for eksempel lever, og ikke kjemisk fremstilte tilskudd.

levertilskuddMen er ikke dette et levertilskudd?

Men er ikke dette et tilskudd da? Jo, det kommer i kapsler og er derfor et tilskudd, men dette er jo egentlig mat. Dette er lever som er tørket og puttet i en kapsel slik at du slipper å spise det rått (frister ikke meg i hvert fall). En annen grunn til at lever er så suveren er at vitaminene kommer i synergi. Vi ser nemlig at mange næringsstoffer ikke gir de forventede effektene når vi syntetiserer dem og gir dem alene. Dette er det forsket mye på, og underbygger at hel mat danker prossesert mat med tilsatte vitaminer ned i støvlene hver gang.

Næringsstoffene i lever er også biotilgjengelige, det vil si at de lett tas opp i kroppen. Det hjelper jo ikke å ta en masse tilskudd om en bare tisser det ut igjen, det skaper kun dyr urin. Vi er hva vi absorberer, ikke hva vi spiser, husk det 😉

levertilskuddKan gravide og ammende ta levertilskudd?

Ja!! Ikke bare kan du ta dette om du er gravid eller ammer, du bør! Dette er næringsstoffer som er helt essensielle for utvikling av barnets kropp. Jeg tar levertilskuddene min ehver dag og kommer til å ta de gjennom hele graviditeten og ammeperioden når den tid kommer.

Du har kanskje hørt at gravide faktisk ikke skal ha lever? Dette stammer fra forskning på tokiske virkninger av et for høyt inntak av vitamin A via tilskudd. Ved å innta 7500-15000 mikrogram per dag via tilskudd kan en oppnå toksiske verdier av vitamin A og oppleve en rekke symptomer. Vi så også at polfarere som spiste isbjørnlever utviklet vitamin A-forgiftning. Nå vet ikke jeg hvordan det er med deg, men jeg møter ikke så ofte på isbjørn, og hadde jeg gjort det hadde jeg vært mer redd for at den skulle spise meg! Isbjørnlever inneholder dessuten 20 000 mikrogram vitamin A, PER GRAM! Det vil si 50 ganger så mye som lever fra rein. Det anbefales at en holder seg til et inntak under 10 000 mikrogram per dag, og som nevnt er anbefalt daglig dose av leverkapsler tilsvarende dagens anbefaling for kvinner. Det er altså helt helt trygt!

A-vitamin som brukes i hudpleie som isotretinoin (aknebehandlingen roaccutan) er en form av A-vitamin som er svært fosterskadelig, men det er viktig å ikke blande denne med den formen av A-vitamin som vi spiser, som heter retinol. Det er bare å spørre om dette er uklart!

levertilskudd Reinstyrke selges som abonnement, noe som er helt genialt da du slipper å glemme å bestille opp nye. Jeg glemmer alltid det selv og sitter plutselig uten en av favorittene mine. Jeg har selv Áhppi Rein styrke leverabonnent og tar 4-8 piller hver dag, dobbel dose de dagene jeg kjenner kroppen trenger noe ekstra. Det finnes egne abonnent for de som ønsker å ta dobbel dose over tid og for familier.

Hvis du sitter igjen med spørsmål blir jeg veldig glad om du legger igjen en kommentar! Jeg var selv skeptisk til lever i starten, men nå er jeg så glad jeg begynte og ikke minst glad jeg endelig kan dele denne ernæringshemmeligheten med dere <3

3 kommentarer
    1. Er det trygt å ta 8 kapsler ift å ikke overskride kroppens dagsbehov av enkelte fettløselige vitaminer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg