Hverdagsmat

God morgen hjerter <3

I dag skal jeg og mamma over grenser for å shoppe litt. Jeg skal endelig på den «nye» matbutikken i Strømstad, kan ikke tro jeg ikke har kommet meg dit før. Etter at mamma og pappa fikk tesla drar de stadig over grensen, og da tar de jo med det jeg vil ha. Den faste bestillingen min er mandelmelk, økologiske grønnsaker og colabokser til Jonna, haha. Jeg tar med kamera og lover å gi dere en skikkelig Sverigeguide ala Helene. Jeg har hørt så mye bra om denne matbutikken, en matnerds mekka rett og slett.

Hverdagsmat

hverdagsmat kyllingFør jeg drar ville jeg bare gi dere en rask oppdatering og dele noen tanker rundt hverdagsmat. En ting jeg prøver å bli flinkere til er å spise middag sammen med kjæresten min. Helt siden jeg var liten kan jeg huske å ha sittet sammen med familien min og spist frokost og middag. Dette er en veldig viktig tradisjon for meg, og noe jeg ønsker å videreformidle når jeg får min egen familie. Jeg og Jon Anders er jo en liten familie allerede med hundene, og jeg merker godt når vi er flinke til å ha disse stundene sammen. Dessuten har dette flere fordeler, å møtes over mat er ikke bare viktig for samhold, men også for fordøyelsen vet dere 😉

hverdagsmat fiskekakerNår vi skal lage mat er det likevel noen utfordringer. Det er et par ting jeg ikke spiser, i tillegg til at jeg generelt har større ambisjoner om å spise sunt enn det han har. Vi har funnet ut hva som funker for oss, og jeg må si at vi nyter mye god mat sammen.

Når jeg planlegger middag bestemmer jeg meg først for hvilke grønnsaker jeg har lyst på, noen ganger på om jeg vil ha fisk eller kjøtt. Når vi lager grønt er det alltid tilberedt for å smake godt, og nei, det er heller ikke vanskelig. Som jeg skrev for noen dager siden bruker jeg enten en god ost, nøtter eller frukt/bær i salater. Skal vi ha varme grønnsaker eller for eksempel søtpotetfries blir dette tilberedt i smør eller olivenolje med salt. Jeg får nesten ikke noe bedre enn dette jeg!

Når vi velger kjøtt eller fisk går vi for rene stykker eller karbonadedeig. Noen ganger kjøper jeg fiskekaker som i går, det går helt fint og er fortsatt sunt sist jeg sjekket 😉

hverdagsmat kyllingHer ser dere fersk salat med stekt halloumi og kylling stekt i smør med fermentert ketchup. Sistnevnte er jeg så dilla på om dagen, jeg må ha det på alt!

Jon Anders er jo 194 og trenger mer mat enn meg. Han lager som regel ris, pasta eller et par brødskiver til maten, noen ganger en god saus. Jeg har så lyst til å bli skikkelig god på å lage hjemmelaget saus, øvelse gjør visst mester.hverdagsmat fiskekakerI går fant jeg økologisk betemixs på Coop og stekte dette i smør med havsalt på, så enkelt og så godt! Rotgrønnsaker kommer til å bli mer og mer tilgjengelige fremover, så det er bare å glede seg!

Her ser du to eksempler på mat vi har laget i det siste i hverdagen, begge veldig enkle, sunn og gode. Dette er heller ikke dyr mat, særlig hvis du som meg handler de grønnsakene som er på tilbud.

hverdagsmat fiskekakerHva er dine hverdagsfavoritter?

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg