Hva er sunn fornuft?

Hei alle sammen <3

Nå sitter jeg på klinikken mellom pasienter og lese den nye Sunn fornuft plakaten. Plakaten er utarbeidet av kvinneguiden.no og United Influencers i samarbeid med psykiater Finn Skårderud, Bonnier media og Aller media. Jeg hørte også den nyeste episoden av Ingefær der Sara og Susanne snakker om denne plakaten, hvorfor den er laget og hva de håper at den skal utrette.

Deres formål er å bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer.

Dette er altså 10 retningslinjer som bloggere som meg oppfordres til å følge. Jeg synes disse er fantastiske og føyer meg inn i rekken av andre bloggere som mener dette er viktig!

sunn fornuft

De 10 retningslinjene til Sunn Fornuft:

1.      Unngå å skrive hvor mye du veier, BMI, kaloriinntak, midjemål, armmål og liknende tall. Husk at du har unge lesere som sammenlikner seg med deg.

2.      Unngå å være for bastant når du skriver om positive eller negative sider ved en enkelt matvare eller en livsstil. Husk at du skriver fra egen erfaring og ikke er fagperson. Det som er bra for deg er ikke nødvendigvis bra for alle andre.

3.      Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong.

4.      Del gjerne mat og treningsinspirasjon, men vær flink til å understreke hvem det er ment for, at ikke alle løper like fort, veier like mye eller i det hele tatt trenger å endre noe. Husk at du ikke har noe kontroll på hvem som leser det du poster på nett. Selv om du har en kjernegruppe faste lesere som kommenterer har du også lesere som er yngre og eldre, friskere og sykere.

5.      Fokuser heller på treningsgleden fremfor hvor langt du selv løper og hvor mange repetisjoner du tar. Husk at du ikke trenger å skrive om hver eneste gang du selv trener for å dele treningsinspirasjon. Poster du et treningsopplegg, så presiser hvem det er laget for, og hvem det ikke er laget for.

6.      Når du skriver om mat, ta gjerne bilde av matlagingen, bordet eller hele retten, men vær bevisst om du poster bilder som viser størrelsen på din egen porsjon. Vis særlig omtanke om din egen porsjon er liten. Presiser gjerne at du for eksempel forsynte deg flere ganger.

7.      Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter på om deres kropper faktisk er like. Får du spørsmål om størrelsen du bruker i et plagg, svar heller på om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i størrelsen.

8.      Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i biniki er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv.

9.      Vær varsom om du deler informasjon om dine egne kosmetiske inngrep. Sett deg inn i hva loven sier om markedsføring av slike inngrep.

10.  Hvis du blir kontaktet av lesere som forteller at de er syke eller har det vanskelig, send dem videre til fagpersoner. Mental Helse har en gratis, døgnåpen hjelpetelefon for mennesker som trenger noen å snakke med. Telefonnummer:  116 123 De som synes det er vanskelig å snakke med noen kan få skriftlig hjelp på Mental Helses nett-tjeneste sidetmedord.no

sunn fornuftJeg prøver selv å følge disse rådene så godt jeg kan, og har vel gjort det hele tiden. Jeg er likevel langt fra perfekt, da dette med kropp og mat er områder hvor grensen mellom positiv og negativ innvirkning er hårfin. Det som er så fint med disse punktene er at alle bloggere kan bli mer obs på hva de legger ut. Jeg mener det er forskjell på en fitnessblogger som dokumenterer sin egen reise og en blogger med en utdannelse, men alle kan trå feil. Et viktig standpunkt jeg har tatt er at jeg aldri gir ut individuelle råd via bloggen, da jeg rett og slett ikke vet hvem jeg snakker til. Det er et stort skille mellom hva jeg kan lære bort på kurs og på klinikken og hva jeg skal skrive på bloggen. Det er stor forskjell på hva jeg ville sagt til en mann på 50 og en jente på 16.

Når det gjelder kropp har jeg ikke delt mye av det på bloggen. Jeg skal faktisk innrømme at jeg er redd for å få negative kommentarer. Jeg synes ikke nødvendigvis at det er feil å dele kropp, jeg synes bare det er så innmari skummelt selv. Her er det så mange feller, enten er en for stor eller så er en for liten. Det kan være både feil og riktig å dele erfaringer med kosmetiske inngrep. Utrolig mange etterspør mengder, og jeg vil helst ikke dele. Samtidig er det bra å si at det går helt fint å spise flere egg om dagen eller å spise ost med frokosten. Det er veldig vanskelig å gjøre alt riktig.

Jeg skrev et innlegg for noen måneder siden der jeg snakket om hvor lei jeg var av alt sunnhetspresset. Jeg føler mange ganger at jeg selv ikke er sunn nok, og det er jo bare helt på tryne! Les gjerne innlegget og legg gjerne igjen en kommentar her på hva du tenker om bloggere og kroppspress.

Ha en nydelig fredag <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg