Gelatin vs kollagen

Et av spørsmålene jeg får oftest er; «hva er forskjellen på gelatin og kollagen»? Å spise kollagen og gelatin er svært gunstig for helsen og jeg har selv opplevd positive effekter av å innta dette gjennom kraft og pulver. I tillegg kan du bruke gelatin til å lage masse godt som gelégodis. Jeg har fått mange snaps av fortvilte lesere som ikke får gelefigurer til å stivne, og det er ikke noe å skamme seg over! Det er nemlig lett å blande disse sammen! Selv om jeg har skrevet dette i en del innlegg, tenkte jeg at det kunne være greit med en oppklaring en gang for alle 😉

I utgangspunktet er kollagen og gelatin nesten det samme. De har de samme helsevirkningene, men de har ulike bruksområder.

DSC06881

Hva er kollagen?

Kollagen er det proteinet vi har mest av i kroppen. Det bygger opp hud, sener, ledd og brusk og vil derfor ha en gunstig effekt på disse strukturene. Proteinet kollagen er rikt på aminosyrene prolin, glysin og glutamin. Disse er det mindre av i muskelkjøtt, som vi spiser mye av. Inntak av kollagen vil derfor være med og balansere inntaket vårt av aminosyrer, og dette kan virke betennelsesdempende. Jeg har skrevet en lang artikkel om kraft (som er rikt på kollagen/gelatin) der jeg beskriver de ulike fordelene av inntak av kollagen/gelatin.

Kollagen løser seg lett opp i både varm og kald væske og kan derfor blandes i smoothie, kaffe, te, vann, juice osv. Jeg anbefaler kollagen som tilskudd hvis du ønsker å få i deg dette proteinet på en enkel måte, uten å måtte kokkelere for mye.

Hva er gelatin?

Gelatin er kokt kollagen. Når vi blander gelatin i væske vil det stivne som gelé. Gelatin brukes derfor til gelégodis, gelé, marshmellows, fromage og puddinger. Skal du lage dette må du ha gelatinpulver eller plater, ikke kollagen. Kollagenet stivner ikke når det avkjøles, og da blir det jo ikke gelé. Har du gelatin hjemme kan du også røre dette inn i supper og gryter for å gjøre dem mer næringsrike. Her er det bare å være kreativ!

Hva skal jeg kjøpe?

Selv liker jeg å ha både kollagen og gelatin hjemme. Jeg bestiller kollagen fra iherb og velger enten fra storfe eller fra fisk. Sistnevnte er fint for dem som ikke ønsker å spise kjøtt. Gelatin kjøper jeg her eller her. Har du ikke handlet på iherb før kan du bruke koden NOX480 og få 5$ i rabatt. Du kan kjøpe geleplater fra butikken, men jeg ønsker å kjøpe dette fra en kilde jeg kan stole på. Jeg vet at dyrene har hatt det godt og fått riktig fôr. Det finnes ikke forskning på hvorvidt kvaliteten påvirkes av disse tingene, så dette valget er helt opp til deg.

Jeg bruker gelatin til å lage gelefigurer:

Gelefigurer med sitron og bringebær

Kokosmelk og bær

Kefir og blåbær

Gelegodteri med sitron og blåbær

For at gelatin og kollagen skal ha god virkning er det viktig å få i seg nok vitamin C, da dette vitaminet er viktig for oppbyggingen av kollagen i kroppen. Vitamin C trenger du ikke å ta som tilskudd, det finner du rikelig av i frukt, bær og grønnsaker. Jeg anbefaler mine kunder å få i seg 2 dl kraft hver dag og/eller 2-4 ss kollagen/gelatin.

Har du prøvd gelatin eller kraft?

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg