Ukens leserspørsmål – annerledes kosthold

Annerledes kosthold

annerledes kostholdJeg får stadig spørsmål om dette med annerledes kosthold i sosiale settinger. I dag tenkte jeg å reposte et innlegg om nettopp dette, der jeg gir mine beste tips til å gjøre dette på en enkel måte. Jeg har endret litt på innholdet og oppdatert litt 😉

Jeg har mange ganger blitt spurt om å skrive et innlegg om hvordan jeg takler et annerledes kosthold i sosiale settinger. Nå er det faktisk over 8 år siden jeg begynte å endre kostholdsvanene mine, og det er godt etablert at jeg er en «særing» i matveien. Jeg har i perioder unngått en rekke matvarer, før var det null gluten, melk, sukker, koffein, soya, gjær, svin, nøtter osv. Magen min er bedre enn før, men jeg har fortsatt et ganske annerledes kosthold enn mange andre. Jeg spiser mer proteiner og fett og holder meg unna sukker og det meste av gryn. Dette gjør jeg fordi disse matvarene rett og slett gjør at jeg ikke føler meg bra. Jeg får vondt i magen og mindre energi, og det ønsker jeg ikke. Kostholdsomlegging har vært en stor del av min bedring av ME, og den bedringen vil jeg fortsette med! Hjemme er det ikke noe problem da det er så mye annet godt jeg kan spise. Jeg liker også å lage alternativer til ting jeg ikke tåler som pizzabunn, brød, kaker og godteri. Jeg fokuserer alltid på alt det jeg kan spise, som gjør kroppen min glad, og ikke på det jeg ikke skal ha for mye av.

annerledes kostholdSå er det situasjonene der du kommer på besøk til noen og de har laget hjemmelaget pizza. Hva gjør du da? Før møtte jeg endel utfordringer knyttet til intoleranser og «sære» matvaner. Det er ikke alltid lett for den som skal be i selskap, når mange unngår ditt og datt. Noen spiser ikke kjøtt, noen unngår gluten og noen unngår melk. Heldigvis har denne problematikken blitt mer kjent med årene og det blir stadig lettere, både å finne alternativer og være åpen om sine utfordringer. Som regel blir ikke folk irritert når jeg sier nei takk, de aller fleste er nysgjerrige. De fleste jeg møter har faktisk utfordringer knyttet til fordøyelse og helse, og mange vil gjerne høre mer om hva mat kan gjøre for å lindre plagene deres. Jeg er også veldig heldig med både familie, svigerfamilie og venner. Alle viser respekt for at jeg tar visse valg for min helse, og det er jeg så takknemlig for.

Disse tipsene fungerer like bra for deg som ikke har intoleranser, men som ønsker å unngå visse matvarer grunnet egne preferanser.

Ikke lag for stort nummer av det

annerledes kostholdJeg velger ofte annerledes enn andre på resturant, på kafé og hjemme hos andre. Noen ganger får jeg kommentarer på det, men som regel er det ingen som merker det. De fleste er mest opptatt av hva de selv gjør og hva du putter på din tallerken er ikke det mest spennende i verden. Jo mindre nummer du gjør av det jo bedre. Hvis noen spør om du skal ha potet, og du ikke vil ha, sier du nei takk og sender videre. Ikke rop ut at du ikke spiser det. I værste fall kan folk føle seg truffet. Ønsker du ikke å spise kake kan du si at du allerede er forsynt eller ikke er sulten. Du må ikke, foran alle, legge ut om mageproblemene den kakebiten vil gi deg.

Vær åpen

annerledes kostholdEr det første gang du skal besøke noen eller nylig har begynt å unngå visse matvarer er det lurt å si ifra på forhånd. Ta kontakt med den du skal til og forklar situasjonen. Spør om du kan ta med en rett du selv tåler, enten til deg selv eller som et bidrag til selskapet. Prøv å se situasjonen fra den som inviterer sitt synspunkt. Det er ganske kjipt å stå på kjøkkenedt en hel dag for så å servere mat til en som ikke kan spise det. Selv om det kan virke kjipt å måtte ta med egen mat er det mye bedre å avklare situasjonen på forhånd. Da slipper du å spise mat du ikke tåler og du slipper å skuffe verten. De fleste misforståelser skjer fordi vi er dårlige til å kommunisere, så vær åpen og forklar situasjonen så skal du se at det går veldig greit. Mange ønsker så inderlig å bidra, og legger gjerne til rette hvis de får vite hvordan. Vertskapet ønsker at alle skal ha det bra, så signaliser at du ikke lider, selv om du ikke kan spise kaken. Selv er jeg veldig fornøyd med en god kopp kaffe!

Vær forberedt

annerledes kostholdSkal jeg på en frokost eller lunsj pleier jeg å ta med brød eller rundstykker jeg selv tåler. Noen ganger tar jeg med til alle, men det er fullt forståelig at det kan bli både dyrt og slitsomt i lengden. Ikke ha dårlig samvittighet for å ha et par skiver med deg i vesken som du ikke deler. Skal jeg på jentekveld er grønnsaker og dipp, en kake uten gluten eller raw food kuler alltid en hit. De fleste synes det er veldig stas å få smake. Det er ikke alltid jeg forteller at det er snakk om «allergikake». Disse cupcakesene går ned på høykant og ingen spør om de er sunne. Jeg passer også på å la andre lage ting til meg. Mamma baker gjerne brød, kaker osv som jeg tåler, og mormoren til Jon Anders lager saus uten gluten og laktose. Det er hyggelig for dem å kunne lage ting til meg også 🙂

Ta deg selv seriøst

annerledes kostholdHvis du sier at du «prøver» å unngå melk, men likevel drikker latte et par ganger i uken fordi det er så godt – da kan du ikke forvent at andre skal ta din intoleranse så alvorlig. Du kan jo ikke forvente at andre skal ta problemene dine mer seriøst enn deg selv. Sett deg også inn i hva du faktisk kan spise. Har du problemer med laktose må du ikke unngå smør for eksempel. Jeg tror dette er mye av grunnen til respekten jeg selv har møtt hos andre. Ikke alle har skjønt det først, men etterhvert har de sett at dette er noe jeg lever med, og da blir det også lettere for dem å forstå.

Unngå å være belærende

annerledes kostholdIngen liker at andre kommenterer det de spiser, heller ikke jeg. Har du spesielle matpreferanser er det naturlig at andre lurer på hvorfor. Jeg anbefaler at du svarer at du unngår matvaren fordi det gjør at DU føler seg bedre. Du kan også si; «skulle gjerne kunnet ta meg en bolle, det ser kjempe godt ut». Ikke kom med en lang lekse om hvor skadelig sukker er, eller hvordan du mener gluten er roten til alt ondt. Selv om du får ballongmage av hvetebakst betyr ikke at tanten din skal ha dårlig samvittighet for å spise det. Dette gjelder også dersom du unngår visse matvarer av dyre- eller miljøhensyn. Hopp av den høye hesten din og kos deg i selskapet i stedet for å lage dårlig stemning. Vis respekt for andres matvalg slik du selv ønkser respekt for dine.

Du fortjener også respekt

annerledes kostholdNår du unngår å dømme andre for deres valg har du også rett til å få respekt for dine. Det er din kropp og du bestemmer hva du vil gi den. Dessverre er det ikke alle som får være «i fred» med sine matvalg. En ting jeg ofte synes mangler i ernæringsdebatten er fokus på at vi er individer. Vi har alle ulike kropper og ulike behov. Noen kan spise mye sukker uten problem, mens andre får blodsukkertopp av en banan. Hvis vi kan respekterer disse ulikhetene blir også diskusjonen mye enklere. Fokuser på det som fungerer for deg og unngå å diskutere med andre hva som er «sunt». Alle spiser mat, så alle har en mening om mat, men det betyr ikke at du må diskutere hva du putter i din kropp.

Jeg håper du liker tipsene! Nå skal jeg ta en deilig dusj, smøre den røde magen min med kokosolje og legge meg tidlig <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg