Hjemmelaget ketsjup

Har dere hatt en fin søndag?

Vi har hatt besøk av et vennepar, drukket kaffe og sett på sønnen deres leke med Kokos. Det er så koselig å se at Kokos leker så fint med barn. Han elsket alle små da han selv var valp, men dessverre ble han sklidd på en sklie av noen barn en gang. Etter det har han vært så skeptisk til alle barn og det har jeg vært litt lei meg for. Nå virker det som om han har roet seg, for i dag lekte han så fint!

hjemmelaget ketchupI dag skal jeg dele oppskriften på min nye dille, hjemmelaget ketsjup. Jeg har aldri vært fan av ketsjup. Jeg likte det ikke som liten og har derfor aldri spist det som voksen. Jeg elsker tomat, så det er jo egentlig litt rart? Uansett er det nok derfor jeg har ventet så lenge med å lage en hjemmelaget variant. Denne er jo i tillegg fermentert, så i tillegg til antioksidanter fra tomat får du levende bakterier med på kjøpet.

Jeg laget denne for å få litt melkesyregjæret mat i kjæresten, men han ville ikke smake engang. Da jeg smakte selv var det likegreit, for nå får jeg ha denne godbiten helt for meg selv!

hjemmelaget ketchupFor å lage ketsjup trenger du tomatpuré, og jeg kjøper økologisk. Det har jeg funnet både på rema og på coop, så det er ikke vanskelig å få tak i. Kjøp tre slike tuber eller tre glass.

hjemmelaget ketchup

Hjemmelaget ketsjup

3 glass økologisk tomatpuré

3-4 ss lønnesirup

3-4 ss startkultur*

2 ss eplecidereddik

1 ts salt

1 ts allehånde

hjemmelaget ketsjup

*Startkulturen er nødvendig for å få i gang fermenteringen. Du kan bruke saften fra hjemmelaget surkål, kombucha, vannkefir, vita biosa, myse fra kefir eller ketsjup du allerede har fermentert. Du trenger dette for å få i gang melkesyregjæringen, så dette kan du ikke hoppe over.

hjemmelaget ketchupBland alle ingrediensene i en bolle og rør godt. Hvis du vil kan du presse et fedd hvitløk oppi også! Nå har du ketsjupen over på glass og lukker lokket. Husk å ha et par cm plass til overs i hvert glass. Mine rant over etter en dag!

hjemmelaget ketchupSett ketchupen et lunt sted, jeg har dem i krydderskapet. La dem stå i rundt 2 dager. Det blir lett overfermentert så følg med. Du kan la de stå opp til 4 dager, men jeg synes 2 er akkurat passe.

hjemmelaget ketchupKetsjupen holder seg godt i kjøleskapet, men kan også fryses. Den tiner raskt og smaker fantastisk på alt fra pølser, kylling, egg, pizza, fries og egentlig alt som er godt med ketchup? Dette er jo som sagt en ny verden for meg!

Har du barn kan det være lurt å ha ketsjupen over på en tom og vasket heinz eller idunflaske. Det er det jeg skulle gjort, så hadde kanskje Jonna spist fermentert ketchup han også?

13 kommentarer
    1. Hei!!
      Hva er den enkleste formen for en startkultur til ketchup?? Jeg har ikke fermetert før….. Hva er vannkefir??
      Takk for masse flott inspirasjon!!
      Hilsen Marianne

    2. Marianne: Det er egentlig ikke en ting som er enklere enn en annen, det beste er jo å finne noe nær deg. Hvis du ikke kjenner noen som fermenterer som kan gi deg en skvett surkålsaft, kombucha, myse eller ferdigfermentert ketsjup kan du kjøpe vita biosa eller en ekte kombucha på helsekost og bruke dette. Poenget er at en trenger noe levende for å sette i gang prosessen, da ingrediensene i ketsjupen er helt “døde”. Vannkefir er vann fermentert med spesielle kefirkorn, til sammenligning med melkekefir som er laget av melk og melkekefirkorn. Happy fermentering 😀

    3. Hei! Så fin blogg du har med masse gode tips! Har lyst til å prøve denne, men hva vil det si at den lett blir overfermentert? Når er det for mye?
      Mvh Christine

    4. Ok, takk:) Men lurte på hva du legger i “overfermentert”, blir den for sur? Altså smaken blir dårlig? Er den i såfall likevel sunn å spise? Eller blir den muggen?

    5. Hei Helene 🙂
      Har så lyst til å prøve både fermentert ketchup og kål ettersom jeg har blitt så hekta på surdeigsbaking. Men er det mulig å bruke samme startkultur for disse prosessene? Så du brukte molkosan for å lage surkål, kan jeg bruke det til ketchup også, eller må jeg gå til innkjøp av både vita biosa og molkosan? 🙂

    6. Hei!
      Jeg har endelig tatt steget for å fermentere ketchup. Sliter også litt med fordøyelsen, og bestemt meg for å teste ut fermentering i hål om at bakteriene kan hjelpe meg.
      Inne på Melkesyregjæring på FB fikk jeg tips om å bruke laken som dannet seg på yoghurt (mysen). Så jeg har brukt et kopphåndduk og klemt ut denne mysen fra naturell yoghurt og lagd ketchup. Tingen er, jeg var inne på en nettside hvor det sto at yoghurten måtte være lagd av upasteurisert og ikke-homogenisert melk/fløte og det var ikke min. Brukte myse fra vanlig Tine Naturell yoghurt. Har jeg da sløst bort masse matvarer på en batch som ikke kommer til å gjæres?
      Digger bloggen din, og blir inspirert hver dag både her og på snap. Keep up the good work.

    7. Helene Ånonli: Takk for at du spurte her søta!

      Det er ikke levende bakterier i denne dessverre 🙁 bruk molkosan, kombucha, vannkefir eller mye fra fermentert kefir (hjemmelaget)

      Klem<3

    8. Hei Helene, jeg stusser over at du skriver at det ikke er levende bakterier i vanlig naturell yoghurt. Det stemmer vel ikke? Selve definisjonen på yoghurt er “melk som er syrnet med [levende] melkesyrebakterier”. Om det ikke er tilsatt en slik bakteriekultur, nærmere bestemt Lactobacillus bulgaricus og Streptococcus thermophilus, er det heller ikke yoghurt. Tines naturell yoghurt har derfor selvfølgelig levende melkesyrebakterier og mysen fra den kan fint brukes som starter i feks fermentert ketchup. Før jeg fikk melkekefirkorn laget jeg myse selv ved å sile vanlig, naturell yoghurt fra butikken, og det fungerer utmerket.

    9. Hei!
      Dette har jeg veldig lyst å prøve ut.
      Vet du hva holdbarheten på ketchupen er om den står i kjøleskap i tett glass?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg