Surdeig – klassisk oppskrift

surdeig oppskriftDenne uken bakte jeg de fineste surdeigsbrødene! Dette brødet er langt lettere å fordøye enn vanlig brød og det er bedre for blodsukkeret. Jeg spiser ikke mye karbohydrater da jeg kjenner at kroppen min ikke liker det. Skal jeg spise det velger jeg dessuten gode kilder og spiser dem til de riktige tidene.

surdeig oppskriftNår vi baker med surdeig brytes antinæringsstoffer i brødet ned, gluten deles til mindre peptider og endel av stivelsen omgjøres til organiske syrer. Selv om dette gjør surdeig lettere for kroppen min spiser jeg ikke mengder av det. Jeg har lyst til å bake dette brødet til barn den dagen jeg får det og de er store nok til å spise brød. I tillegg hadde jo dere lyst på oppskrift! Jeg skar opp brødene og la dem i fryseren, så nå har jeg brød i lange baner. Det er deilig å kunne ta en skive i ny og ne, godt med masse smør og egg på! Eller smør, pesto og bønnespirer, nam!!

surdeig oppskrift

Surdeig oppskrift

Jeg bruker oppskriften jeg har fått fra Gry. For å lage surdeig trenger du en starter og økologisk mel. Det er viktig at melet er økologisk så det ikke er dødt. Jeg kjøper melet på meny fra blant annet Holli mølle. Du kan lage en starter selv, men det enkleste er å få en som fungerer bra. Du kan bruke den til masse, bare les her.

surdeig oppskriftHar du starteren i kjøleskapet er det lurt å mate den dagen før. Da tar du den ut, mater den med mel og vann og lar den stå fremme til neste dag.

Først tok jeg 500 gram fint speltmel og 0,5 liter lunkent vann og blandet med to store ss surdeigsstarter. Dette lot jeg stå en time og godgjøre seg.

Så blandet jeg inn 1,5 kg finmalt grov spelt, 1,2 liter lunkent vann og en ss uraffinert salt. Hvis deigen er veldig rennende kan du ha i mer mel, det er litt forskjellig hver gang og en må føle seg frem. Jeg brukte en stor plastbolle med en plastpose rundt. La denne blandingen stå et varmt sted, ikke i direkte solstek eller noe, men f eks på badet hvis det er kaldt ute. Mitt brød stod i stuen.

surdeig oppskriftsurdeig oppskriftEtter 12 i 20 timer er det ferdig. Hvor lenge du lar det stå kommer an på hvor surt du vil ha det. Mitt stod i nesten 20 timer (jeg var ikke hjemme!) og det ble ganske surt!

surdeig oppskriftDet er så kult å se hvordan deigen bobler og lever 🙂

surdeig oppskriftNår deigen har stått så lenge du vil har du den over i former. Jeg fikk så masse brøddeig at jeg måtte bruke tre brødformer og en kakeform (ref. hjertebrød).

surdeig oppskriftLa det etterheve i 1-3 timer.

surdeig oppskriftNå skal du steke brødene, så sett ovnen på 250 grader. Når den er varmet putter du brødene inn i ovnen og kaster en dl vann nederst i ovnen og lukker døren raskt. Dette gir finere skorpe! Etter et par minutter setter du ned varmen til 160 grader og steker brødene i 1,5 time.

surdeig oppskriftsurdeig oppskriftVelt brødene ut av formene og la det avskjøles helt før du skjærer i det.

surdeig oppskriftsurdeig oppskriftEr det ikke lekkert? Jeg har absolutt sett vakrere brød, men jeg synes likevel dette hjertebrødet var ganske søtt. Når du baker på denne måten blir brødet lettest å fordøye og best for kroppen, og det er det viktigste for meg. Hvis du virkelig vil prøve deg på surdeig og øsnker å få til store luftige brød med lekker skorpe ville jeg tittet i boken surdeig.

surdeig oppskriftEn skive med dette, masse smør, eggerøre, pesto pg bønnespirer! Du må bare prøve det!

surdeig oppskriftHar du testet surdeigsbaking?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg