Hvilken kokosmelk skal jeg velge?

Kokosmelk har blitt en populær matvare de siste årene, men hvilken kokosmelk skal en egentlig velge? Vi får nå kjøpt denne melken i både fullfett, lavfett og i kartong. Noen steder er den økologisk og noen steder er den ikke.

Selv kjøper jeg de fleste typer, men jeg prøver å velge varianter med mest mulig kokos og minst mulig tilsetningsstoffer.

Hvilken kokosmelk

hvilken kokosmelkHer om dagen oppdaget jeg denne på bunnpris av alle steder. Den inneholder kun kokos og vann og er derfor et svært godt alternativ i min mening. I tillegg kommer den i kartong, noe jeg velger når jeg har mulighet. Boksmat kan nemlig inneholde hormonforstyrrende stoffer, og selv om jeg ikke er helt petimeter på det tenker jeg at hvorfor ikke velge kartong når en har anledning. Du får også kokosmelk på kartong på endel innvanderbutikker under navnet aroy-d. De finnes til og med i ulike størrelser.

hvilken kokosmelkHvilken kokosmelk jeg anbefaler avhenger av bruken. Skal jeg ha kokosmelk i smoothie velger jeg faktisk ofte lettvarianten. Jeg synes rett og slett at det blir for tungt med den helfete. Jeg anbefaler uansett at du holder deg til et par dl kokosmelk i smoothien og eller bruker vann eller isbiter hvis du vil ha mer væske.

Når jeg lager supper bruker jeg alltid fullfett. Da lar jeg boksen stå i kjøleskapet noen timer og bruker kun den fete delen som legger seg på toppen. «Vannet» som er igjen smaker ofte mer søtt og det ønsker jeg ikke i suppen. Dette setter jeg i en tupparware boks i kjøleskapet og demper i en smoothie eller sjokolademousse senere.

hvilken kokosmelkSå det var dagens lille tips fra meg! Nå har jeg vært på klinikken en tur og er straks klar for helg. Jeg er så veldig stolt av kjæresten min i dag, han har nemlig klart et stort mål han hadde satt seg og jobbet så bra mot! Han blir så sur om jeg avslører hva, men jeg lover å si det etterhvert altså 😉 Vi skal i hvert fall feire dette i helgen!!

Ha en nydelig helg fine du, husk å kose deg <3

2 kommentarer
    1. Hvor lenge vil du si at kokosmelk holder seg i kjøleskapet etter åpning? Er det slik at fettet oksiderer og blir harskt veldig fort?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg