Søtpotetsuppe med kokosmelk

Suppeoppskriftene er noen av de mest populære oppskriftene mine! Både på instagram, snap og når jeg møter dere hører jeg at dere har laget suppe og det gjør meg så glad! Å lage hjemmelaget suppe er nemlig både enkelt og veldig sunt. Jeg lager en stor porsjon ca en gang i uken og har dermed alltid suppe tilgjengelig. Dette er ikke bare næringsrikt og mettende, det er også godt og klassifiseres som «comfort food». Det vil si mat som får deg til å føle deg vel i mine øyne.

søtpotetsuppe

Søtpotetsuppe

For å lage en stor porsjon (nok til en hel familie og litt rester) trenger du:

♥ 2 store søtpoteter ♥ en bit sellerirot eller blomkål ♥ 4 gule løk ♥ 2 kinesiske hvitløk eller 2-3 fedd ♥ smør til steking (kokosolje for melkefri) ♥ ca 8 dl kraft eller vann og buljong ♥ Fersk ingefær ♥ en kartong eller boks kokosmelk ♥ krydder ♥

søtpotetsuppe med kokosmelkSkrell søtpotet og sellerirot og del det i terninger. Bruker du blomkål kan du selvfølgelig bare dele den i biter. Kok opp kraft/vann og tilsett grønnsakene når det koker. La dette koke til det blir mørt. Jeg har tatt bilde av mengdene jeg brukte 😉

DSC04690Skrell og hakk løk og hvitløk, for så å steke dette i smør til det er blankt. Ha dette oppi med søtpotet og sellerirot og tilsett skrelt og del fersk ingefær.

ingefærMin suppe ble ganske sterk og jeg brukte mengden på bilde.

søtpotetsuppe med kokosmelkTilsett en hel kartong eller boks kokosmelk og stavmiks suppen glatt.

søtpotetsuppe med kokosmelkSkvis en liten sitron i suppen og stavmiks igjen.

søtpotetsuppe med kokosmelkSmak til med salt og pepper. Jeg hadde også i paprikakrydder, cummin og gurkemeie. Sistnevnte er betennelsesdempende og gir suppen en sterkere gulfarge.

søtpotetsuppe med kokosmelkSuppen er uten gluten og melk, lindrende for slitne tarmer og god for hormonene.

søtpotetsuppe med kokosmelk  Jeg elsker å toppe suppene mine med gresskarkjerner. Jeg vet ikke helt hvordan jeg begynte med dette, men det er utrolig godt. Gresskarkjerner er rike på blant annet sink, et viktig mineral for blant annet hud og mannlig fertilitet. Dagens funfact 😉

P.S. Du kan se meg lage suppen på snapchat frem til i morgen!

søtpotetsuppe med kokosmelkHåper det smaker <3

 Vinneren av konkurransen med synergy er nå trukket og kontaktet. Husk at arnika.no gir 10% rabatt på alle kjøp ved bruk av koden 107347. For å bruke koden må en registrere seg med koden, ikke bruke den ved utsjekk. Du får dermed 10% rabatt på alle fremtidige kjøp 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg