Slik blir du kvitt småspising

Småspising, særlig når en kjeder seg, er ekstremt vanlig og noe mange vil oppleve i løpet av livet. Matinntaket vårt styres nemlig ikke bare av sult og hormoner, men også via emosjoner. Det er mye følelser i mat og mat brukes av mange for å dempe følelser vi opplever som ubehagelige.

Uansett hvilken diett du følger og hvor sunt du spiser vil du ikke gå ned i vekt hvis du spiser når du ikke er sulten. Skal du ned i vekt er det så viktig å ta tak i emosjonelle utfordringer i livet, da kjedespising ikke vil opphøre før du selv innser at du gjør det.

Jeg har lett for å fyse på mat når jeg sitter og jobber, særlig når jeg sitter hjemme og når jeg skal gjøre noe jeg gruer meg litt til. Jeg har et par tips jeg selv bruker for å beskjempe dette og jeg tenkte jeg skulle dele disse med dere i dag 🙂

Mine beste triks mot småspising

småspising

Fokuser på andre nytelser enn mat

Helt fra vi er små blir mat assosiert med kos. Å kose seg innebærer ofte å spise noe spesielt, om det er fredagspizza, lørdagsgodt eller kake på bursdag. Dette er faktisk noe som sitter veldig sterkt i oss mennesker, jeg kjenner i hvert fall at jeg har lyst til å spise når jeg skal kose meg. Det er ingenting galt med dette, men det er noe vi kan være obs på. Prøv å tenk på andre ting som gjør deg glad. Ferske blomster, et nytt blad, å klappe hunden din eller få en klem av en du er glad i. Det trenger ikke være store ting, bare det å kjenne vårsolen på ansiktet kan gi deg nytelse, hvis du bare stopper opp og setter pris på det.

Ha sunne snacks tilgjengelig

Når jeg skal sitte hjemme forran macen i mange timer vet jeg at jeg kommer til å bli fysen. Da er det så vitkig å ha gode alternativer i nærheten. Min favoritt er (og det vet alle som følger meg på snap) er faktisk rå gjønnsaker. Jeg er ikke så opptatt av at ting skal være lavkalori, men når det gjelder snacking er det faktisk lurt at maten ikke er en kaloribombe. Da er grønnsaker genialt da det metter godt og ikke gir deg masse ekstra energi som du faktisk ikke trenger når du sitter på den søte stumpen din! Bær er også genialt! Trenger du noe mer mettende er litt peanøttsmør på grønnsakene en hit hos meg!

Lag en stor kopp te

Jeg har skapet helt fullt av ulike teposer, løsvekt te og til og med pulverte (jeg er besatt av denne). Jeg lager en stor kopp krydderte med mandelmelk som gir en litt søt drikk som fyller magen, gjør deg varm og virker nesten som en klem. Dette er perfekt når du er fysen, men egentlig ikke er sulten. Her, her og her finner du tre av mine favoritter når jeg skal ha en litt søt kopp te, helt uten sukker selvsagt 🙂 Husk å bruke koden NOX480 hvis det er din første bestilling på iherb.

Ring en venn

Hvis du kjeder deg er det en perfekt unnskyldning til å ringe en du er glad i. Jeg er faktisk litt redd for å ringe andre, jeg tenker ofte at jeg ikke vil plage dem. Når jeg gjør det blir jo alltid personen glad, og passer det ikke er det jo bare å ikke ta telefonen, hehe. Ring bestemor, mamma, en venninne eller onkelen din og slå av en prat. Jeg lover deg at det distraherer deg fra suget og garantert gjør dagen din bedre. Å snakke med noen er også lurt hvis du føler deg trist eller stressa. Dette er også situasjoner der det er lett å ty til mat som trøst, men det vil som regel ikke gi deg svarene du søker. Å snakke ut er mye lurere!

Gå en tur

Å gå en kveldstur gjør det alltid lettere for meg å unngå småspising på kveldstid. Har du anleding er en tur på dagtid optimalt. Da får du fylt på d-vitaminlageret og lykkehormoner fra solen. Trening og bevegelse gjør på en eller annen måte at vi får mindre lyst på tullemat og mer lyst på maten som gjør oss godt. Kanskje trenger du en ordentlig pause fra arbeidet ditt, og da vil en tur i frisk luft gjøre deg langt mer klar i toppen enn å åpne den sjokoladen som ligger bakerst i kjøleskapet.

Spis nok til hovedmåltidene

Er du mye sulten mellom måltidene er det et tegn på at du faktisk spiser for lite eller feil mat til hovedmåltidene. Pass på å få i deg nok protein og fett til måltidene slik at du holder deg mett til neste måltid. Egg og avokado er mine favoritter til mettende måltider!

Drikk vann

Å være dehydrert kan få deg til å fyse på mat. Kjenner du deg sulten selv om du har spist kan det hende at du egentlig er tørst. Begynn dagen med en kopp varmt vann med sitron, og drikk vann mellom måltidene gjennom dagen. Unngå å drikke for mye til måltider da dette tynner ut fordøyelsessaftene våre og kan gi deg oppblåst mage. For å gjøre vannet mer spennende kan du tilsette bær, mynthe, agurk eller sitron. Husk at hvis du trener må du passe på å få i deg mer væske!

Ta frem strikketøyet

småspising

Genialt hvis du trenger noe du kan ha fingrene i mens du ser film eller er på jentekveld. Det er så lett å strekke seg etter chipsposen eller smågodtet bare fordi det er der. Å ha strikketøy er et av mine beste triks til å unngå å overspise. Kanskje et noe uvanlig triks, men det funker som bare det!

Har du et bra tips mot småspising?

4 kommentarer
    1. Jeg ble kvitt søtsug, saltsug og fysing da jeg fikk orden på tarmfloraen min. Anbefaler boken “sunn tarm, klart hode”.
      Jeg har også blitt mye bedre ift ME, når jeg, etter viktig inspirasjon fra deg, la om kostholdet og tilførte gode bakterier for tarmene. Jeg har gjort det meste ift hodet/psykisk helse, siden lege og “ME-ekspert” mente at det var det som måtte til. Men energien kom først når jeg fikk orden på tarmfloraen. Fiffige greier denne kroppen vår.
      Takk for at du har delt så mye Helene! Det har vært veldig nyttig for meg. Jeg håper at langt flere som har ME, kan oppdage denne bloggen og ditt viktige budskap.
      Ha en fin dag ❤
      Gro

    2. Hei Helene. Jeg spiser sunt, og føler jeg spiser mer enn nok til hovedmåltidene. Men selv om jeg er STAPP METT, så har jeg umiddelbart lyst på dessert (søtt) helst sjokolade rett etter maten. Det suget varer i minst en halvtime. Hvorfor er det sånn? Jeg føler det skjer uansett om jeg har spist 3 brødskiver med leverpostei, eller om jeg har spist wok med grønnsaker og kylling….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg