Bør du spise frokost?

En av de store diskusjonene innen ernæring er hvorvidt vi bør spise frokost. De lærde strides og jeg får mange spørsmål om faste, hvor mange måltider en bør spise og hva den sunneste frokosten består av.

frokost suntDet er en helt naturlig forklaring på hvorfor det er så mange ulike meninger, og det er at vi er forskjellige! Vi reagerer ulikt på stress, vi reagerer ulikt på mat, vi sover ulikt og vi har ulike gener. Derfor finnes det ingen «one size fits all». Jeg skjønner at mange leter etter den perfekte oppskrift, og mange reklamerer også med å ha funnet denne. Selv mener jeg at jeg vet en hel del om ernæring og kan hjelpe mennesker. Samtidig har jeg ikke en rask løsning som passer alle, du må selv være villig til å prøve og feile litt for å finne ut hva som passer for deg.

Når det gjelder faste er det likevel en ting jeg kan si. Da jeg hørte på Børge Fagerli på Ingefær podcast i går måtte jeg nikke der jeg ruslet ute i solen. Han snakket nemlig om dette med periodisk faste og kvinner, og hans opplevelse stemmer på en prikk med både egne erfaringer og erfaringer fra klinisk arbeid. Det ser ut til at kvinner reagerer dårligere på stresset kroppen utsettes for ved faste og kan komme i ubalanser. Vi er rett og slett ikke like skuddsikre som menn. Dette er ikke rart da vi har et langt mer komplisert hormonelt bilde. Dette vil ikke si at periodisk faste ikke kan fungere for deg, i hvert fall ikke i det korte løp, men etterhvert vil de positive effektene kunne oppveies av de negative. Jeg hører gjerne dine erfaringer hvor du har testet?

frokost suntJeg anbefaler spesielt kvinner å alltid spise frokost. Den bør bestå av spesielt proteiner og fett, og heller være lav på karbohydrater. Disse anbefaler jeg å innta etter trening eller på kveldstid. Da får en utnyttet effektene karbohydrater har på kroppen. Å spise karbohydrater på kveldstid kan påvirke produksjon av melatonin og gjøre oss trøtte 😉

frokostDette er en av mine favorittfrokoster og den er både utrolig god og veldig lett å lage. Den er naturlig glutenfri og inneholder proteiner, fett, nok karbohydrat fra bør og fiber. Dette holder blodsukkeret stabilt og virker derfor positivt inn på stresshormonene våre.

For å lage den varmer du frosne bær med en ts kokosolje i en panne/kjele. I en liten bolle blander jeg en dl kefir med et par dl cottage cheese. Ha bærene over og topp med kanel, en dråpe stevia, eventuelt litt vanilje og nøtter, frø eller hjemmelaget musli. Ved siden av spiste jeg noen skjeer med hjemmelaget surkål for å gi magen en dose gunstige bakterier.

frokostNå som syklusen min har blitt mer regelmessig (forhåpentligvis) skal jeg prøve meg på seed cycling igjen. Dette går ut på å spise to ss en to typer frø hver dag ut i fra hvor du er i syklusen. Fra første dag menstruasjon og frem til eggløsning spiser du en ss linfrø og en ss gresskarfrø. Fra eggløsning til menstruasjon spiser du en ss sesamfrø og en ss solsikkekjerner. Kvern frø til 3 dager i strekk og sett i en liten krukke så er det lett å tilsette til cottage cheese, smoothie osv. Næringsstoffene i frøene skal støtte opp produksjon av østrogen og progesteron som er viktige for de ulike fasene.

frokostfrokostI dag skal jeg dra og møte min fine venninne til lunsj før jeg skal hjem til mamma og pappa og jobbe med kurset mitt. Det er ikke lenge til det lanseres nå og jeg gleder meg så veldig til å komme igang. Jeg har så mye jeg vil lære bort og vil så gjerne hjelpe andre til en bedre hverdag. Kostholdet vårt har så mye å si for hvordan vi har det, men i min mening er hvordan vi legger opp et sunt kosthold uhyre viktig. Å følge en streng og kjip diett er rett og slett ikke liv laga, du må elske maten du spiser!

Spiser du frokost?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg