Denne isen kan du spise hver dag!

Nam! Dette er skikkelig godsaker!

I tillegg er det så sunt at det kan nytes når som helst! Likevel vil jeg slå et slag for denne herligheten etter trening elelr til kvelds. Karbohydratene i bananen er nemlig perfekt som påfyll til de slitne muskelene dine etter en hard økt.

Det er også særlig gunstig å spise karbohydrater på kvelden. Det bidrar til en insulinutskillelse som fjerner aminosyrer (byggeklossene i protein) fra blodet. En av aminosyrene som blir igjen er tryptofan. Denne omgjøres først til lykkehormonet serotonin, før den omgjøres til melatonin. Dette er “sovehormonet” vårt. Ved å spise karbohydrater på kveldstid kan du dermed sove bedre, er ikke ernæring gøy??

Denne isen er lett å lage og inneholder få ingredienser.

Sunn is med smak av snickers

En frossen banan

1-2 ss melk (jeg bruker mandelmelk)

1 ss peanøttsmør

1/2 ts råkakao eller kakaopulver

Et par dryss salt

Topping: kakaonibs, hakket mørk sjokolade og peanøtter

Kjør alle ingrediensene med unntak av toppingen i en blender, foodprosessor eller i en bolle med stavmikser.

bruk så lite væske som mulig, og bruk en skje til å skrape nedi blenderen hvis du må.

Server isen straks med sjokolade og nøtter

Tips: legg serveringsbollen i fryseren en halvtime før du skal spise, da holder isen seg kald lenger 😉

Nå har jeg vært på en svett økt på sats og skal kose meg med denne før gåtur med beste Maria <3

28 kommentarer
    1. Hei jeg lurte på en ting anngående kraft! Kan du koke kraft på hvilke som helst bein? Tenker feks hvis vi har spist grillet kylling fra ferskvaredisken til middag.. Kan jeg da slenge restene fra den i en gryte å koke kraft på den? Haha

    2. Stine: Jeg ville ikke kokt på ferdiggrillet da den inneholder så mye krydder og tilsetninger som setter veldig rar smak på kraften. Grill gjerne en hel kylling selv og bruk den! Det er mye enklere enn du tror 😀

    3. Du har en så enkel filosofi anng mat og ernæring, jeg blir like imponert hver gang. Gleder meg til kurset og 🙃.Fra is laging til et spørsmål, har kjøpt surdeigspulver (bogmel) og lurer på hvordan det kan brukes. Har prøvd 2 ganger å bake brød, 1. Var kald/langtidsheving uten gjær og ingen heving, 2. Hadde jeg i surdeigspulver og 1/2 Ts gjær, men dårlig resultat. God smak, men har du et tips der ??? Ha en fin dag

    4. Ikke lurt om man vil ned i vekt, skikkelig kaloribombe. Men sikkert sunn mtp rene ingeedienser. Sunn for meg er mindre av sukker og fett og å spise variert. Det du spiser minst av er sunt. Spiser du denne hver dag… Ikke særlig sunt.

    5. Javel, så kan du jo plusse på noen hundre kalorier med peanøtter og sjokolade. Irriterende bare at bloggere skal kalle ring for sunt bare fordi det er rene råvarer. Det er ikke Sundt å spise godteri hver dag. Det bør jo du forstå. Eller hadde du ikke utdanning innen ernæring?

    6. Stine: Nå er jeg ikke bare en blogger, men jeg har en bachelor i ernæringsfysiologi, akkurat som du sier. Det er greit at du er uenig, men jeg mener at en banan og en ss peanøttsmør ikke kan kalles godteri (med unntak av at jeg synes det er like godt selvfølgelig!).

    7. Ja, det må du gjerne. Tok frem blogginnlegget og viste til en lærer i ernæringsfysiologi, og utdannede ernæringsfysiologer og forskere og ved sykehuset. Og de var jo enig i at ekstra-kos som dette hver dag ikke er spesielt sunt. Men du må jo få lov å være uenig 🙂

    8. Stine: Haha, det kan selvfølgelig ikke spises i tillegg til alt annet en spiser. Hvis jeg hadde lagt ut havregrøt, hadde du trykket i deg den i tillegg til middag da? Men si at en bytter denne med en banan og en sjokomelk etter trening? Må si du er villig til å gå langt, jeg sier meg ferdig med denne tullediskusjonen jeg nå 😉

    9. Lagde denne nå i kveld. Fantastisk med så enkel oppskrift og med en så nydelig smak – yummy!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg