Kjøttfri mandag – glødende linsesuppe

God morgen fine du! Jeg håper du er klar for en ny, sporty uke!

Jeg startet dagen med morgentur og nå sitter jeg her med håret surret i et håndkle, kaffekoppen fylt og et tent lys ved siden av meg. Høst er så koselig synes jeg, selv med ruskevær <3

For meg er det ikke noe mål å kutte alt kjøtt, da jeg mener det er en viktig del av et sunt kosthold. Likevel skal jeg glatt innrømme at jeg ikke er så glad i kjøtt, og absolutt ikke spiser det hver dag. Slik har jeg alltid vært, helt siden jeg var liten. Jeg er veldig glad i grønnsaker, frukt, bær, egg, nøtter og fisk. For oss er det heller et mål å spise mindre kjøtt, og velge bedre kvalitet på det vi kjøper.

Supper er en stor del av mitt kosthold da de metter godt, er lett å lage i store porsjoner, er billig og smaker fantastisk. Høst er klassisk suppetid, så forbered deg på å se supper i fleng fremover. Denne suppeoppskriften er født slik de fleste av mine oppskrifter, ut i fra det jeg hadde hjemme. Å lage suppe er ikke rakettforskning, du kan ikke gjøre så mye feil! Følg gjerne oppskrifter i starten, men eksperimenter og lag dine egne versjoner hvis du vil 😉

Glødende linsesuppe

2 gule løk

1-2 fedd hvitløk (eller 1-2 kinesiske hvitløk)

5 gulrøtter

Et lite blomkålhode (trenger ikke være en gul slik jeg hadde)

En bit fersk ingefær

1 liter kraft eller 1 liter vann og buljong

Kokosmelk

Krydder: salt, paprika, gurkemeie, curry (jeg måler ikke men drysser godt, og smaker til mens jeg holder på)

2 dl røde linser

Kutt løk og hvitløk og stek dette i et par ss smør til det er blankt.

Kok opp kraft eller vann med buljong. Fjern gulrotstilken og del opp gulrøttene og blomkålen i biter. Ha dette oppi kraften og kok til det er mørt (ca 10-12 minutter).

Skrell ingefæren og del den i biter. Ha ingefær og den stekte løken over i suppekjelen sammen med gulrøttene og blomkålen. Krydre godt med krydderet du ønsker.

Kokosmelk: hvis du bruker kartong kan du ha hele i. Bruker du boks kan du gjerne fiske ut den tykke delen og heller bruke resten av vannet i en smoothie.

Stavmiks hele suppen til den er helt glatt. Tilsett så linsene og kok i 15-20 minutter. Smak eventuelt til med mer krydder.

Her har jeg toppet med valnøtter <3 (og en kvast grønnkål, men det er for at bilde skulle bli lekkert, haha)


Hva er din favorittoppskrift til kjøttfri mandag? Jeg tar gjerne imot tips!

5 kommentarer
    1. Dette ble dagens lunsj! Den var supergod! Lagde opp ekstra så jeg har flere bokser med suppe til rask studiemat 🙂
      Sett du bruker lecithin i smoothies/is. Hva er fordelene med lecithin (lest mye forskjellig, så blir litt forvirret), og vet du om den fra iherb er bra? Litt billigere enn hos helsekost:)
      Ha en super dag videre!

    2. Julie: Så gøy å høre Julie! Jeg har selv fylt kjøleskap og fryser, så digg å ha maten klar når en kommer hjem 🙂
      Lecithin er et fettstoff som omgjir alle cellemembraner i tillegg til å utgjøre en stor del av hjernen. I smoothie vil lecithin emulgere (blande fett og væske). Det finnes også lecithin i egg, egg er jo magisk!!
      Jeg liker best den fra supernature, de jeg har kjøpt fra iherb før smakte ikke så godt dessverre. Får jo det en betaler for 😉
      Ha en nydelig dag fine du <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg