Kjøttfri mandag – glødende linsesuppe

God morgen fine du! Jeg håper du er klar for en ny, sporty uke!

Jeg startet dagen med morgentur og nå sitter jeg her med håret surret i et håndkle, kaffekoppen fylt og et tent lys ved siden av meg. Høst er så koselig synes jeg, selv med ruskevær <3

For meg er det ikke noe mål å kutte alt kjøtt, da jeg mener det er en viktig del av et sunt kosthold. Likevel skal jeg glatt innrømme at jeg ikke er så glad i kjøtt, og absolutt ikke spiser det hver dag. Slik har jeg alltid vært, helt siden jeg var liten. Jeg er veldig glad i grønnsaker, frukt, bær, egg, nøtter og fisk. For oss er det heller et mål å spise mindre kjøtt, og velge bedre kvalitet på det vi kjøper.

Supper er en stor del av mitt kosthold da de metter godt, er lett å lage i store porsjoner, er billig og smaker fantastisk. Høst er klassisk suppetid, så forbered deg på å se supper i fleng fremover. Denne suppeoppskriften er født slik de fleste av mine oppskrifter, ut i fra det jeg hadde hjemme. Å lage suppe er ikke rakettforskning, du kan ikke gjøre så mye feil! Følg gjerne oppskrifter i starten, men eksperimenter og lag dine egne versjoner hvis du vil 😉

Glødende linsesuppe

2 gule løk

1-2 fedd hvitløk (eller 1-2 kinesiske hvitløk)

5 gulrøtter

Et lite blomkålhode (trenger ikke være en gul slik jeg hadde)

En bit fersk ingefær

1 liter kraft eller 1 liter vann og buljong

Kokosmelk

Krydder: salt, paprika, gurkemeie, curry (jeg måler ikke men drysser godt, og smaker til mens jeg holder på)

2 dl røde linser

Kutt løk og hvitløk og stek dette i et par ss smør til det er blankt.

Kok opp kraft eller vann med buljong. Fjern gulrotstilken og del opp gulrøttene og blomkålen i biter. Ha dette oppi kraften og kok til det er mørt (ca 10-12 minutter).

Skrell ingefæren og del den i biter. Ha ingefær og den stekte løken over i suppekjelen sammen med gulrøttene og blomkålen. Krydre godt med krydderet du ønsker.

Kokosmelk: hvis du bruker kartong kan du ha hele i. Bruker du boks kan du gjerne fiske ut den tykke delen og heller bruke resten av vannet i en smoothie.

Stavmiks hele suppen til den er helt glatt. Tilsett så linsene og kok i 15-20 minutter. Smak eventuelt til med mer krydder.

Her har jeg toppet med valnøtter <3 (og en kvast grønnkål, men det er for at bilde skulle bli lekkert, haha)


Hva er din favorittoppskrift til kjøttfri mandag? Jeg tar gjerne imot tips!

    1. Dette ble dagens lunsj! Den var supergod! Lagde opp ekstra så jeg har flere bokser med suppe til rask studiemat 🙂
      Sett du bruker lecithin i smoothies/is. Hva er fordelene med lecithin (lest mye forskjellig, så blir litt forvirret), og vet du om den fra iherb er bra? Litt billigere enn hos helsekost:)
      Ha en super dag videre!

    2. Julie: Så gøy å høre Julie! Jeg har selv fylt kjøleskap og fryser, så digg å ha maten klar når en kommer hjem 🙂
      Lecithin er et fettstoff som omgjir alle cellemembraner i tillegg til å utgjøre en stor del av hjernen. I smoothie vil lecithin emulgere (blande fett og væske). Det finnes også lecithin i egg, egg er jo magisk!!
      Jeg liker best den fra supernature, de jeg har kjøpt fra iherb før smakte ikke så godt dessverre. Får jo det en betaler for 😉
      Ha en nydelig dag fine du <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg