7 grunner til at du ikke går ned i vekt

Veldig mange av de jeg møter ønsker å gå ned i vekt, uten å ha lykkes med det. Selv om vekt har blitt et alt for stort fokus i samfunnet vårt, synes jeg det er viktig å kunne gi gode råd til de som søker etter dem. Det finnes dessverre utrolig mye tulleråd som enten ikke fungerer i lengden, eller som er direkte skadelig!

Jeg tenker at det ikke er en løsning å aldri snakke om vekt, fordi vi er opptatt av det uansett. Jeg innrømmer at jeg er opptatt av vekt selv, i den grad at jeg har lyst til å ha en stabil vekt jeg trives med, uten å måtte slanke meg for å holde den. Jeg har selv gått i mange feller på veien, og ved å dele disse håper jeg å hjelpe andre.

7 grunner til at du ikke går ned i vekt

Du setter for høye mål

Det tar tid å gå ned i vekt, i hvert fall hvis vektnedgangen skal være varig. Dette kommer av at det tar lang tid å endre vaner. For de aller fleste er det lurt å ikke gå for hardt ut, men gjøre små endringer i hverdagen. Over tid hvis disse endringene gi store resultater! Hvis du forventer å gå ned ti kg på 8 uker er du nesten dømt til å mislykkes, hva skjer da med mestring og motivasjon? Sett et overkommelig mål, og fokuser gjerne på hvordan klærne dine sitter og hvordan du ser ut i stedet for vekten!

Du trøstespiser

De fleste av oss er oppvokst med mat som en stor del av føelseslivet. Vi fikk is da vi skulle kose oss, ekstra digg mat ved høytider og kanskje en sjokolade som trøst? Dette kan prege hvordan vi spiser som voksne. Når vi opplever en vond følelse, kan det kjennes godt å spise. Da får vi tankene over på noe annet. Dette temaet krever et eget innlegg, men hvis du kjenner deg igjen kommer du langt ved å identifisere problemet. Da har du gjort et stort steg mot å endre vanene dine.

Du leter konstant etter den riktige dietten

Her hadde du meg i mange år! Vegansk, paleo, lavkarbo, lavfett, fitnessinspirert diett, faste, you name it! Ingen av dem ga langvarige resultater og alle fikk meg til å føle et savn etter visse matvarer. Nå unngår jeg å definere kostholdet mitt, rett og slett fordi det ikke gir meg noe som helst! Jeg spiser det jeg har lyst på, fordi jeg har lyst på masse sunt mat. Noen ganger spiser jeg usunn mat og det går også fint! Det er mer enn bra nok!

Du hater kroppen din

Du kan ikke slanke deg glad eller lykkelig! Stol på meg, jeg vet! Jeg sier ikke at du ikke kan få det bedre med deg selv om du går ned i vekt, men hvis du tror at en slank kropp er nøkkelen til lykke tar du feil. Å akseptere kroppen din er et av de store stegene på vei til bedre helse. Vi har jo bare en kropp, og vi må jobbe med deg og ikke mot den for å komme i mål.

Du ser på mat som fienden

Ved å bytte fokuset fra “hvordan få i meg minst mulig kalorier” til “hvordan gi kroppen min riktig næring” gikk jeg faktisk ned i vekt! Jeg begynte å se på mat som mer enn tall, karbohydrat og fett og mer som byggeklosser kroppen trengte for å blir sterk og frisk. Da ble det ikke så fristende med dobbel null yoghurt, proteinfluff og eggehviteomelett. Hel mat, nærmest mulig naturen ga kroppen min alt den trengte, og den sluttet å hige etter mat.

Du sover for lite eller dårlig

Forskning har vist gang på gang at stress og dårlig søvn øker apetitten. Har du merket hvordan du får mer søtsug når du har sovet dårlig eller har en stressende dag på jobb? Blandet med mange kpper kaffe gir ikke dette noen god hormonellbalanse i kroppen. Prioriter god søvn så godt du kan, det er minst like viktig som hva du spiser!

Du lytter ikke til kroppen

Kroppen din er smart og den sier faktisk ifra hva den trenger. Hvis du har spist en stor helgefrokost har du mest sannsynlig ikke lyst på mer mat bare noen timer senere. Hvis du har trent mye en uke kan kroppen din fortelle deg at den trenger mer mat. Vi jenter trenger ofte litt mer mat rundt mensen.

Hvis du virkelig lytter kan du til og med kjenne på kroppen hva den trenger. Fyser du på iskrem kan det hende du trenger mer fett, fyser du på brødbakst; prøv mer karbohydrater fra søtpotet og banan. Er du egentlig mett, men fysen? Ring en venninne, gå en raskt tur eller lag en kopp te <3

26 kommentarer
    1. Uff, sikkert mye sannhet i dette ja. Jeg vil helst gå opp i vekt, og har aaaltfor høy forbrenning. Så jeg har egentlig ikke noen grunn til å ikke å gå opp i vekt. Har prøvd å spise som bare det og trene mindre 😛

    2. Heihei! Elsker bloggen din, og vil bare si at jeg likte veldig godt innlegget ditt om soya. Har vært så forvirra rundt det. Jeg lurte på om du kanskje kunne skrive ett innlegg om koffein? 🙂 Lurer på hva det gjør i/med kroppen. Drikker selv ikke kaffe eller te som inneholder koffein, men drikker en Nocco som inneholder 180mg koffein i ny og ne. Føler at jeg blir mer våken av det og det setter også fart på fordøyelsen :p vet du hvorfor? Håper du får en fin kveld! Spennende å følge deg. Skal øve meg på å bli flinkere til å kommentere 🙂

    3. Kari: så koselig! og så gøy at du likte soyainnlegget! jeg skal fortsette med slike “er …. sunt” sjønner jeg 😀 jeg elsker selv kaffe, og det er et veldig spennende tema! stor klem <3

    4. Henriette Celin: da er mitt tips til deg å spise ofte, og tilsette mye sunt fett i maten. Nøtter som mellommåltid for eksempel, ha ekstra smør på grønnsaker og på ris og potet. Spis både protein, fett og karbohydrater 😀

    5. Interessant innlegg 😊 Jeg synes det er synd at mange har så usunt forhold til mat, med det mener jeg eks at de kun velger mat ut fra hvor mange kalorier det er, ikke minst er det trist at fettskrekken enda råder, selv om det er helt ubegrunnet. Før spiste jeg “bastant” etter klokka og jeg fikk fnatt om det gikk mer enn 3 rimer mellom hvert måltid pga jeg trodde det gikk negativt ut over forbrenning, men det stemmer jo ikke. Nå lytter jeg til kroppen min og stopper å spise når jeg er mett og spiser kun når jeg er sulten. Kjedespising er det slutt på. Jeg føler meg mye bedre og vekta er konstant. Etter at jeg skjønte at fettskrekk ikke har rot i virkeligheten hr jeg også fått flatere mage 😊

    6. Takk for dette innlegget! Du gir meg masse inspirasjon til et sunt kosthold. Selv spiser jeg veldig sunt, med noen utskeielser i ny og ned 🙂 Det trives jeg med! Likevel skulle jeg ha kvittet meg med litt magefett, og tror kankske jeg er en av de som spiser litt for mye når jeg ikke er sulten. Spesielt på kveldene, så tror nok problemet ligger der, kanskje 🙂 ha en fin dag du <3

    7. Har du noen tips til å stresse ned? Jeg føler ofte at jeg spiser usunt pga en stressende hverdag 🙁 Takk for fine tips Helene!

    8. Tonje: Jeg gjør det selv i perioder! Jeg skal skrive et innlegg om de beste matvarene når en bar er fysen, men egentlig ikke sulten. Det beste er selvfølgelig å gå tur osv, men greit å noen ganger ha smarte snacks også! Takk i lige måte <3

    9. Hei 🙂
      Pussig at du skulle komme med dette innlegget nå… Vekten min har stått bom stille i 3 uker nå. Men heldigvis så klarer jeg å le av det istedenfor å gråte da, en dag må det jo løsne 😉 Ønsker deg en finfin helg.

    10. Hei, har du hørt om 28 dagers dietten det er endel annonser om på Facebook? Har du noe tips om hvordan få litt energi og ‘livslyst’ til å trene/bevege seg mer? Noen store endringer i livet mitt har det definitivt vært de siste 2 årene. Da begge våre barn flyttet ut, ønsket mannen min og jeg et ‘enklere liv’ uten hus og en hage som krevde mye stell. Vi solgte huset, tok med oss hunden vår og flyttet i blokk. Katten ble omplassert til familie, og er den nye gatas skrekk i deres nabolag nå 🙂 Så for litt over ett år siden ble hunden vår syk, og vi valgte avliving. Det var, og er totalt hjerteknusende! Jeg tok ikke noe pause, bare fortsatte å jobbe 150%. Det sier seg selv at det måtte smelle. Jeg fikk Krystallsyken. Den ble behandlet, har bare hatt ett tilbakefall heldigvis! Min tidligere treningsglede forsvant på ett blunk. Bare tanken på høy musikk, hopp og sprett, og å presse kroppen gjør meg kvalm. Elsker turer i skog og mark, men jeg klarer sjelden å gjennomføre de turene, ihvertfall ikke alene, da jeg bare gråter og savner hunden min. Sånn kan det ikke fortsette! Vi har nå tatt ett valg om å flytte, vi har kjøpt oss rekkehus, der er det muligheter for å ha hund <3 Tror psyken og sjelen min trenger det, rett og slett! Dette innlegget ble noe langt, men jeg tenker du trenger litt info for å kunne gi meg (og kanskje andre voksne kvinner 50+) noen gode råd for energi og vektnedgang. Jeg har begynt med å drikke ett glass vann på morgenen før frokost, og en smoothie med mye grønt, bær og bra fett til lunsj. Klem fra meg 🙂

    11. Kjempeflott innlegg!😊 Jeg håper du skriver et innlegg om følelser og mat. Der tror jeg MANGE har et problem! MEG inkludert. Jeg er både høy og slank, og legger aldri særlig på meg, uansett hva jeg spiser. Jeg spiser bare sunt, stort sett. Lite karbohydrater, uten å være redd dem. Har kuttet ut brød og poteter, null problem. Får i meg både proteiner og sunt fett. Men jeg småspiser!! Går og mumser nøtter, kokosflak osv…Mellom måltidene! Selv om jeg vet at dette ikke er bra for fordøyelsen, klarer jeg liksom ikke slutte! I perioder kan jeg spise nesten en hel 100grams plate 90%kakao sjokolade per dag!!
      Vekten min har vært den samme siden jeg var 17. Det er over 15 år siden. Selv om jeg nå har et kosthold som ligner ditt, har ikke vekten forandret seg. Jeg kan variere et par kilo. Kostholdet jeg har nå gir stabilt blodsukker, og jeg er sjelden sulten. Likevel mumser jeg… Hvorfor?? Alle disse kaloriene fra nøtter og kokos… Naturlig for meg må jo egentlig (uten mumsingen) være å være enda slankere?!

    12. Hei takk for flott og tankevekkende innlegg. Det jeg lurer på er dette med denne celriset kuren og hvor bra den kan være. Har du noen erfaringer der? Ellers så har jeg i mange år vært plaget av en sterk overgangsalder som har ført til vektøkning og dårlig nattesøvn. Kroppen er i hormonell ubalanse. Har du noen gode råd som kan hjelpe?

    13. Hei. Jeg har prøvd mange slankekurer som ikke har virket. Nå spiser jeg ganske sunn mat uten at jeg går ned i vekt. Har lavt stoffskifte og allergisk mot melkeprotein. Det sies at man ikke kan gå ned i vekt når man har lavt stoffskifte, noe som virker som er sant. Har du noen formening om å gå ned i vekt og lavt stoffskifte?

    14. Sylvia Kupkow: Hei Sylvia 🙂 jeg kan dessverre ikke rådgi via bloggen, og for tiden har jeg ikke kapasitet til en til en konsultasjoner. Jeg tilbyr kurs over nett der jeg lærer bort alt jeg anbefaler, og neste kurs starter i august 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg