Enkel chiagrøt med kokos og bringebær

Da chiafrø først kom til Norge var det både mystisk og fremmed. Nå har blitt tatt inn i våre hjerter og finnes til og med på matbutikken.

Det spesielle med chiafrø er at de sveller i væske og kan faktisk holde så mye som 12 ganger sin egen vekt. Dermed kan de brukes til å lage grøt, eller en slags pudding. Chiafrø er rike på fiber, de metter godt og de får i gang magen. De er også svært rike på omega 3 og mineraler!

Jeg synes chiagrøt passer godt som mellommåltid. Det er lett å lage på forhånd (det må jo faktisk det) og er lett å ha med seg. Som regel lager jeg denne veldig enkle varianten som jeg ville dele med dere i dag. Den er forresten uten sukker, melk og gluten 😉

Helenes chiagrøt

2 dl lett kokosmelk (jeg bruker rema sin)

2 ss chiafrø

3 dråper stevia (jeg synes det holder i denne)

Ha alle ingrediensene i et glass og rist godt. Jeg har brukt et gammelt peanøttsmørglass. Sett i kjøleskapet over natten.

Før jeg drar hjemmefra fyller jeg opp glasset med frosne bær og strør over litt hakkede nøtter eller kokosmasse. Bærene fungerer som et kjøleelement og holder grøten kald frem til lunsj <3

Bruker du chiafrø?

Siste innlegg