Start hver morgen med dette for finere hud, bedre fordøyelse og lavere vekt

En ting jeg anbefaler både kunder, lesere og venninner er å starte dagen med et glass varmt vann med sitron. I de periodene jeg gjør dette selv merker jeg det virkelig på kroppen, det gjør så godt!

Dette er en av tingene jeg får mest spørsmål om på snapchat, da jeg ofte deler et bilde av noen ihjelklemte sitroner på morgenkvisten. Jeg skal forklare nøye hvordan jeg lager denne vidunderdrikken, men først skal jeg gi deg noen grunner til at du skal starte dagen med nettopp dette.

Bidrar til god fordøyelse

Å starte dagen med et stort glass varmt vann vil i seg være bra for magen. Sitron har i tillegg en stimulerende effekt på magesyren, noe som er viktig for god fordøyelse. Vi trenger faktisk magesyre for å bryte ned maten i magen, ellers blir den liggende og gjære og forstyrrer resten av fordøyelsesprosessen.

Virker rensende

Her har vi igjen effekten av å drikke rikelig på morgenen. Du får en naturlig “flush” ved å drikke rikelig med vann på tom mage. Vannet går raskt gjennom fordøyelsessystemet, noe som er gunstig for både lever og galle.

Renere hud

Sitroner er rike på vitamin C som er viktig for å bygge opp kollagenet i hud, ledd og knokler. Huden din er som et speil som viser hvordan kroppen din har det på innsiden, og jeg ser stor forskjell på min egen hud når jeg er flink med sitronvannet.

Booster immunsystemet

Som sagt gir sitron deg en shot med vitamin C som bidrar til å styrke immunforsvaret. Binyrene våre er også avhengig av vitamin C, så du støtter faktisk disse ved å starte dagen med sitronvann. Binyrene våre er viktige i stresshåndtering, og her tar vi vel den hjelpen vi kan få?

Kan gi vektnedgang

Å starte dagen med hydrering er viktig for en god metthetsfølelse og for å unngå overspising. Ofte er vi egentlig tørste når vi blir fysne!

Sitronvann får ofte tilskrevet en rekke helseeffekter som det ikke finnes grunnlag for, så jeg skal ikke ta alt for hardt i. For meg er det en fantastisk start på dagen som jeg virkelig setter pris på, og som jeg merker gjør godt for min kropp.

Slik lager jeg sitronvann

Jeg starter med å ta et stort glass fra skapet.

Oppi her klemmer jeg en halv til en hel sitron

Så fyller jeg 50% av plassen som er igjen i glasset med kaldt vann.

Så fyller jeg resten med varmt vann som jeg har kokt opp i vannkokeren

Så drikker jeg hele glasset på null komma niks, deilig!

Hvis du er ekstra modig kan du tilsette en ts eplecider eddik eller en klype cayennepepper

Spørsmål

Skader sitronvann tennene?

Noen bruker sugerør når de drikker vannet, men jeg heller det bare raskt i meg og jeg har aldri fått noe klager fra tannlegen min. Det mest skadelige er å gå og nippe til vannet lenge, så gjør du det ville jeg brukt sugerør. Jeg må nevne at jeg anbefaler at du drikker det kjapt, da får du best effekt.

Må vannet være varmt?

Helst! Lunkent vann er lettest for kroppen å “ta opp” og gir den beste effekten.

Kan jeg bruke ferdig sitronsaft?

Nei! Denne er pasteurisert (dvs varmet til høy temperatur) og inneholder derfor omtrent ngen næring. Det tar seriøst ti sek å klemme en sitron, og du får i tillegg brent sikkert to ektra kalorier, haha. Neida, men bare gjør det! Legg frem sitronen før du legger deg eller gjør som meg, ha de fremme, de er jo fine å se på 🙂

Drikker du sitronvann? Fortell meg din opplevelse <3

18 kommentarer
    1. Har lest du også starter dagen med aloe vera, tar du dette før eller etter sitronvann? Har det noe å si for effekten?

    2. Jeg drikker veldig skjeldent sitronvann fordi jeg ikke er så veldig glad i sitron, men jeg skal prøve å venne meg til det fordi jeg har hørt det er veldig bra å drikke sitronvann og nå fikk jeg jo noen punkter til for at jeg bør gå for innkjøp av sitroner, hehe. Takk for et godt tips 🙂 bloggen din skal jeg følge videre, den var veldig fin!

    3. Hei:) Bra innlegg! Hva er forskjellen på sitron i vannet, eller litt eplecideredikk i vannet? 🙂 Gjør det de samme tingene for kroppen? Har begynt å drikke litt eplecideredrikk i vannet før frokost og middag de siste dagene.
      Ønsker deg en fin dag:) Har fått mange gode tips fra bloggen din!

    4. Har veldig lyst til å teste ut dette:) Jeg trener ofte på morgningen, og uansett om jeg gjør det eller ikke må jeg ha en kopp kaffe for å våkne:p Gjør det noe om man drikker sitronvannet etter en kopp med kaffe? I og med at man skal drikke det på “tom mage”. Ha en fin dag :)<3
      Klem

    5. Takk for svar Helene:) Har også et annet spørsmål jeg håper du kan svare på. Du reklamerer så godt for “omega cure” på snap (kanskje du kan lage et eget innlegg her på bloggen om omega 3). Jeg har en kronisk bindevevs- og leddsykdom og er blitt anbefalt å ta omega 3 tilskudd. I tillegg til å innføre omega cure i ditt kosthold, tar du også omega 3 kapsler? Lurer liksom på hvor mye tilskudd jeg bør få i meg:p<3

    6. Haha ågud, husker jeg prøvde dette en gang og kastet opp! Har helt skrekken, men skal prøve måten du lager det på <3

    7. Jeg kokte opp sitronskiver og ingefær i 45 minutter, og lagde da en slags shot. Den var jo supersunn, men greide dessverre ikke drikke den da den ble altfor sterk – selv med ekstra vann oppi. Mamma drikker masse sitronvann, så kan absolutt tenke meg å teste det. Særlig etter alle disse fine helsefordelene her 😀

    8. Hei søtnos!
      For meg blir det dyrt om jeg skal bruke ferske sitroner. Har det ingen effekt om man bruker sitronsaft på flaske fra konsentrat? 🙂

    9. Jeg drikker sitronvann hver morgen. Det vil si, jeg lager en termos om kvelden med varmt vann og har oppi ingefær i skiver. Om morgenen er ingefærvannet fortsatt ganske varmt, og oppi et glass fyller jeg vann, sitron og en spiseskje kokosolje. Kokosolje fordi jeg spiser LCHF og dette er den absolutt eneste måten jeg kan få i meg fettet på (unntatt i matlaging, liker ikke kokossmaken). Syns dette er en bra start på dagen, og fettet setter også igang kroppen og gir en metthet som er fin å starte dagen med.

    10. Tusen takk for ditt fokus på hvordan man kan helbrede tarmen, framfor alt man skal unngå å spise når man har en trøblete mage med mye luft… Jeg har begynt med sitronvann om morgenen, og tenkte også å prøve Molkosan (og ikke minst kollagen og MCT). Kan jeg ta Molkosan oppi dagens første glass med lunkent sitronvann? Eller bør det tas litt seinere?

    11. Eller enda bedre: økologisk sitronolje fra DoTerra. Ren eterisk olje og my billigere. Sitron får ned syren i kroppen og gir mindre revmatiske smerter for de som sliter med det😊

    12. Jeg følger også dette trikset: halv sitron i et 2 dl glass lunket vann, før jeg inntar noe som helst. Styrter det og skyller munnen etterpå:-) lurt det med å blande kokt og kaldt vann. Men hva med litt ingefær og chili oppi?

    13. Jeg har hørt at sitron skal få ligge uklemt som skiver i vannet, at det er sunnest. Uansett takk for godt tips!

    14. Hei
      Hørt at sitron te hjelper mot å tynne slimhinnene så det er enklere å bli gravid da
      Har blitt anbefalt å drikke sitron te om morgenen hverdag da jeg har prøvd en stund nå å lykkes etter å ha mistet i uke 6 ifjor
      Har ikke startet med det ennå
      Men ja derimot sitron vann er jo bra for kroppen skal nok starte med det å 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg