Lettfordøyelige rundstykker – uten gluten

Forrige uke postet jeg disse rundstykkene, etter en veldig populær oppskrift som mange bloggere har delt. Den går varmt hjem hos mange, men siden jeg før har delt mye om bløtlegging av korn, nøtter og frø tenkte jeg at jeg kunne legge ut en variant som er enda lettere å fordøye.

Når vi bløtlegger i surt miljø brytes fytinsyre, lektiner og andre antinæringsstoffer opp og gjør maten både lettere å fordøye og mer næringsrik. Dette er fordi næringsstoffene blir lettere tilgjengelige for tarmen din å ta opp. Korn, nøtter og frø vil helst ikke fordøyes, de vil helst spres i naturen slik at de kan slå røtter og vokse i stadig større områder.

Når jeg laget disse i ny drakt synes jeg ikke de ble like vakre som de forrige, men hvis det gjør magen min og din gladere er vel det en lett sak å akseptere!

Lettfordøyelige rundstykker

Slik gjør du:

Hell to dl vann i en stor bolle

Tilsett enten en ss surdeigsstarter, en ss molkosan eller en ss eplecidereddik

Ha i 250 gram havregryn og en 1/4 ts salt

Rør godt, dekk til og la stå i 8 timer på benken

Så tilsetter du 250 gram cottage cheese, 2 egg og en ts bakepulver og rører godt.

Hvis røren er veldig rennende kan du tilsette en ss fiberhusk eller chiafrø, det vil svelle og gjøre deigen fastere.

Bruk en skje til å lage rundstykker på et bakebrett med bakepapir og stek på 180 grader i ca 30 minutter.

Disse rundstykkene har reddet meg de siste dagene med null matlyst og vond kropp. Da har jeg spist de med smør på, det er sikkert fordi det er dette jeg spiste da jeg var syk som liten. Minner om mat er veldig sterk for oss mennesker, er ikke det rart?

Det blir jobbkveld for meg i dag, jeg må nemlig vaske en hel haug med klær og vaske meg ut av huset jeg har passet. Skal ikke slite meg ut altså, men det er jo koselig for mamma og pappa å komme hjem til et nogenlunde fint hjem.

Ha en super fredagskveld, så sees vi i morgen! Klem fra meg <3

21 kommentarer

Siste innlegg