Trenddrikken som gir energi, metthet og god tarmhelse

Adlinks

Jeg elsker kaffe og jeg har i flere år eksperimentert med ulike kaffedrikker. Jeg måtte teste den såkalte bulletproofkaffen da den først kom og jeg har også laget en video der du kan se hvordan jeg lager den.

De siste månedene har jeg hatt en fast morgenrutine som inkluderer blant annet sitronvann, bulletproof og morgentur. Jeg må ikke ha kaffe om morgenen og liker egentlig best å utsette kaffen til litt senere. Det blir som regel et par kopper hjemme og kanskje en kaffe når jeg er på møter ila dagen, så det blir nok. Derfor er jeg så glad jeg har oppdaget dandyblend. Jeg har erstattet kaffen i min bulletproof med dandyblend og elsker det!

Min morgendrikk smaker fantastisk og gjør meg mettere hele dagen. Jeg føler også at jeg får mer energi og får bedre fordøyelse, mange fordeler med andre ord!

Dandyblend

Dandyblend er en urtedrikk som kjøpes i pulverform. Smaken minner om kaffe, særlig når du har i melk. Jeg elsker den, og det er veldig mange av dere som også har blitt hekta på denne drikken. En stor del av dandyblend er løvetann (dnadylion), som kan virke rensende på leveren blandt annet.

Kollagen

Jeg tilsetter alltid kollagen, et protein som er betennelsesdempende, virker helende på tarmcellene og er supert for hud, hår og negler. Jeg kjøper dette på iherb og tilsetter det til te og bulletproof, men det kan tilsettes i all væske.

Usaltet smør

Jeg vet at det høres ekkelt ut, men gi det en sjanse! Det er smøret som gir den kremete, latteaktige smaken og utseende. Når drikken blendes deles smøret opp i små, små partikler og det blir som å tilsette litt kremfløte i drikken, bare så mye bedre. Jeg bruket et upasteurisert smør fra røtter, men vanlig usaltet kan fint brukes. Noen liker også å bruke saltet smør, men det er ikke jeg så glad i.

MCT-olje

MCT står for medium chain triglyseride, altså mellomlange fettsyrer. Dette er fettsyrer som tas direkte opp i leveren fra tarmen der de brennes til energi. MCT har vist å kunne øke forbrenningen og vektnedgangen i noen studier (1, 2, 3, 4), veldig spennede. Det kan også ha en effekt på metthet, noe jeg selv virkelig merker!

Slik lager du min morgendrikk

Fyll en kopp (størrelse velger du selv) med varmt vann og hell i blenderen. Her kan du selvfølgelig også bruke kaffe 😉

Tilsett en stor ss dandyblend

Tilsett en ss kollagen

Tilsett 10-20 gram usaltet smør

Tilsett en ts mct-olje

Blend og nyt!

Husk at du må være forsiktig når du blender, begynn på aller laveste innstilling og jobb deg opp 🙂

Tørr du teste?? Husk at det bare er å spørre hvis du lurer på noe <3
 

24 kommentarer
    1. Digger deg Helene Ragnhild 🙂 min nye morgenrutine er sitronvann :)) helt fantastisk rett og slett :)))) Kjempefin blogg :)))

    2. Bestilt dandyblend og kollagen på iherb i morges 👍 Hvor finner man den type mct olje du bruker? Har skrevet spørsmål på Facebook innlegget du la ut i morges, håper du har anledning å svar? Klem 😊

    3. Hei! Digger bloggen din! 🙂 Vet du er fan av kokos og jeg har akkurat oppdaget Jax Coco coconut chips. Fntastisk!!! Har du prøvd? Fått inntrykk at det er rene produkter. Vet du hvor det lønner seg å handle disse produktene?
      Mvh Marie

    4. Blitt så fan av den drikken der. Brukt kollagen/gelantin en stund, men enda bedre å bruke det i en sånn kaffe. Putter også i et par dråper stevia toffee. Blir som en deilig latte : )

    5. Aha, kikket bare kjapt over siden, og da så jeg bare “koffeinfri” på noen av dem 🙂 PS, muffinsene ble kjempegode med laktosefri blåbær yoghurt, men jeg brukte litt for lite yoghurt, så de klistret seg veldig til muffinsformpapiret…(ikke enkelt å få tak i laktosefrie produkter på søndagsåpne butikker!) 🙂 Prøver med mer neste gang! Takk for tipset! 🙂

    6. Hei:) da var det bestilt på iherb. Gleder meg!! Kan man få kjøpt det usalta smørret i vanlig butikk? Og den mct olja. Kan man bruke kokos olje uten kokos smak? Blir det det samme greiene som mct olja? Mvh Jeanette

    7. Takk for tips, bruker du dette som frokost.? Lurte på om en ikke bare kan ta en ts kokosolje istedenfor kjøpe den mct.? Slik jeg leser det så er det så og si det samme.? 🙂 Vivian

    8. God formiddag:) Sitronvann har blitt fast rutine om morgningen nå, og jeg har faktisk byttet ut kaffen med det! Er så forfriskende og blir virkelig mer våken av det, så takk til deg Helene Ragnhild som inspirerer og deler så mange fine oppskrifter med oss leserne.
      Jeg har imidlertid et spørsmål i forhold til en annen drikk. Jeg har lest om noen som drikker limesaft med rosa Himalayasalt og mener at det skal være så bra. Hva tenker du om dette?
      Ha en fin dag og nyt solen:) Klem

    9. Jeg har prøvd å komme inn i denne rutinen med sitronvann om morgenen, men jeg får så ekstremt halsbrann av det. Vet du hva det kan skyldes?

    10. Hei frøken! Jeg lurer på noe mtp kollagen. Kan jeg tilsette det til bakst/yoghurt/grøt eller funker det bare i drikke? blir det ødelagt av varme?

    11. Hei på deg =) Jeg har blitt skikkelig fan av bloggen din, og følger deg også på Instagram og når du er på Kostholddamene på snap. Du er veldig inspirerende og flott! Jeg er intolerant mot melkeprotein, og lurer på om du har noen forslag til hva jeg kan bruke i stedet for smør? Har så lyst til å prøve denne drikken. Jeg har en leddsykdom, så tenker at dette kan være en super start på dagen. Klem til deg <3

    12. Martine: Noen liker kokosolje i, eller kan du prøve å lage klarnet smør. Når det er sagt er det ekstremt lite melkeprotein i smør, i hvert fall i ti gram som jeg bruker her. Tipper det vil gå helt fint 😉
      Du kan følge min snap også hvis du vil? heleneragnhild heter jeg der 😉 stor klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg