Kremet kyllingsuppe med kokos og karri

Høst er suppetid, og jeg eeelsker suppe! Jeg elsker også alt annet med høsten; løvet, te, friske roser i skinnene, store skjerf og fyr i peisen.

Jeg har jo delt så mange suppeoppskrifter før, og som de andre er denne laget på slump. Jeg lager supper på rester av grønnsaker jeg har liggende, da kaster jeg mer og sparer miljøet litt. Jeg har likevel sånn ca oppskrift til dere så dere kan lage den, for denne var så god at den gikk rett inn i rekken av favoritter.

Helenes kyllingsuppe med karri og kokos

En liter kyllingkraft (eller 1 liter vann og en buljongterning)

2 store guler løk

2 kinesiske hvitløk eller tre fedd vanlig hvitløk

4 gulrøtter

1 lite blomkålhode

1/2 søtpotet

3 dl fullfedt kokosmelk

1 ts karri (jeg bruker denne) (10% rabatt på alt på arnika med koden 107347)

Salt, paprika, chili (smak til)

Ca 2/3 kyllingfilet per person

Skrell og hakk løk og hvitløk og stek dette i et par ss smør til det er blankt.

Kok opp kraft i en stor kjele.

Skjær blomkål, gulrøtter og skrelt søtpotet i biter og ha det oppi kraften når det koker.

La det koke til det er mørt, altså til du lett kan stikken gaffel gjennom.

Mens grønnsakene koker kan du dele kyllingen i passe store biter.

Ha den stekte løken over i resten og tilsett kokosmelk og krydder.

Fres kyllingen i pannen du hadde løken i, med litt mer smør.

Stavmiks hele suppen glatt.

Tilsett kylling og la det stå og putre til kyllingen er ferdig kokt.

På bildene hadde jeg oppi kylling som var ferdigstekt, det fungerer det også 😉

Server med ferskt brød til, nå kan det ikke bli mer høst! <3

7 kommentarer

Siste innlegg