Blir du feit av karbohydrater på kvelden?

God morgen <3 Her startet dagen med en rolig treningsøkt, så utrolig deilig! Jeg føler meg mye bedre etter en litt tung kveld i går. Takk for utrolig mange koselige snaps, jeg setter så pris på dere <3

Over til dagens tips:

Mange kostholdseksperter hevder at du skal begynne dagen med karbohydrater for da har du hele dagen til å forbrenne dem. Dette kan sikkert høres logisk ut, men det er faktisk ikke sant. Det er rett og slett ikke slik kroppen fungerer! Å spise karbohydratene til kvelden har faktisk vist å kunne gi en rekke helsefordeler, alt fra økt muskelmasse til mer futt på trening.

Visste du at å spise karbohydrater til kvelds gir bedre søvn? Når vi spiser karbohydrater utskilles insulin som “låser opp” cellene slik at aminosyrer, fettsyrer og sukker kan gå inn i cellene fra blodbanen. Når dette skjer kan hjernen ta opp mer tryptofan, en aminosyre vi får fra maten vi spiser. Her omgjøres først tryptofan til serotonin før det omgjøres til melatonin.

Melatonin er kroppens søvnhormon, da det får oss til å bli trøtte. Når det er mørk stimuleres omgjøringen av melatonin, så det er lurt å både spise karbohydrater ca 3 timer før du skal legge deg samt slå av mest mulig lys på kvelden.

Jeg spiser for å optimalisere hormonbalansen min om dagen, så for meg er dette veldig spennende! Jeg har lært bort dette måltidsmønsteret i kursene mine, men nå går jeg virkelig inn for å følge det selv. Det er vanskelig å utfordre meg selv faktisk, det er utrolig hvor hardt gamle tanker og overbevisninger kan sitte i.

Havregrøt til kvelds <3

13 kommentarer
    1. Kan du legge ut oppskrift på havregrøt? Dette var noe nytt, karbohydrater på kveld. Kanskje jeg skal prøve det 😊 Havregrøten din så supergod ut 😃

    2. Hei,
      Pannekakene som du spiser til frokost (med havregryn) følger de etter hva som er lurt å spise til frokost? Siden det er fokus på proteiner og fett til frokost og heller karbohydrater til kvelds? Er det så lite karbohydrater i pannekakene at det ikke gjør noe, eller hva er dine tanker her? 🙂

    3. Hei!
      Det du skriver her, er noe jeg har lurt litt på en stund. Har en diett plan, hvorpå havregrøt er ført opp som kveldsmåltid. Og fett riklig mat på morgenen. Men nå fikk jeg svar på nettopp det jeg lurte på ang karb. 👍
      Synes du har en flott blogg og du tar opp så mye interessant. Digger det 👏
      Ha en fortsatt flott onsdag.

    4. Ein skal nok generelt vere forsiktig med karbohydratar. Eg for min del tar eit feittrikt måltid til kvelds, og somnar som ein stein kvar natt.

    5. Dette (biorytmedietten) har jeg lest en del om,og synes det virker interessant, men har bare funnet noe skriftlig fra den norske kilden (husker ikke navnet nå). Han viser riktignok til vitenskapelige kilder, men jeg har ikke lest meg opp på disse. Har du noen tips til mer litteratur eller forskning på dette?

    6. Kunne du ha skrevet et innlegg om kunstig søtning? Synes det er en heftig trend i sosiale medier nå (spesielt i fitness-miljøet) der det promoteres så hardt for det jeg vil kalle “ikke-mat” fulle av søtningsmidler. Tenker da spesielt på alle aminosyre-drikker, proteinpuddinger og barer.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg