Mettende smoothie, bivirkninger og takknemlighet

God morgen vakre <3

Så gøy at så mange har lyst til å lære mer om fermentering! Jeg var jo som jeg skrev helt nube på dette selv, men nå føler jeg at jeg har lært så mye. I går satte jeg en runde med fermenterte grønnsaker og jeg gleder meg til resultatet. I løpet av uken skal jeg gi dere tips til hvor dere kan kjøpe ekte fermentert mat, da jeg vet at mange av dere ønsker å smake og prøve før dere setter i gang selv. Det er helt greit! Selv om det er mye dyrere, er det jo helt greit å kjøpe om en ikke har tid eller lyst. Ingen skal ha dårlig samvittighet for det synes jeg, helst skal vi bare droppe den dårlige samvittigheten helt! Enig?

Jeg våknet hos mamma og pappa i dag med den deiligste utsikten, en helt stille Oslofjord. Den stillheten som finnes her er bare ubeskrivelig deilig! Det ble sent i går da jeg hentet mamma på Oslo S, så vi sov litt lenger i dag (helt til 8, hehe).

Nå har vi spist frokost og jeg er klar for å rigge meg til foran macen med tente lys og dandyblend i koppen. Jeg er på dag 6 i syklusen og har fire dager med sprøyter igjen. Jeg kjenner litt bivirkninger, men det er absolutt ikke ille. Jeg merker veldig at jeg har vært flink med kostholdet mitt i det siste. Jeg spiser riktig, nok (!) og tar tilskuddene mine. Hadde jeg ikke gjort dette, vet jeg ikke hvordan kroppen min hadde hatt det altså. Jeg føler meg veldig takknemlig for all hjelpen jeg har fått, og jeg er stolt av meg selv som turte å ta imot hjelp. Det har nemlig vært vanskelig for meg å slakke tøylene og la andre slippe til. Både Børge og Anette på Frøyaklinikken har vært gull for meg i denne perioden <3

Jeg synes det var på tide å vise frem en smoothie igjen, for jeg spiser fortsatt disse altså! Smoothie er genial fastfood, du kan lure inn masse næring, det lages i en fei og det er lett å ta med seg.

Denne inneholder bær, frossen spinat, kokosmelk, litt vann, vaniljeprotein, en rå eggeplomme, lecithin, greens og peanøttsmør (se lenger ned).

Jeg måtte ta noen bilder av den fine kosekroken min. Denne ble bygd da vi pusset opp kjøkkenet da vinduet var så lavt. Jeg elsker den lille kroken, den gjør kjøkkenet så lunt og godt. Når jeg har venninner på middag sitter de ofte der mens jeg lager mat <3

Jeg elsker peanøttsmør og noen ganger kjøper jeg dette pulveret fra iherb til å ha i smoothie. Det gir veldig god peanøttsmak i tillegg til å gi mer protein enn når du bruker peanøttsmør. Dette er absolutt ikke noe must i kostholdet, men jeg liker å teste alternative ting i matveien noen ganger. Jeg bruker dette sammen med kokosmelk for å få inn godt fett, så fett blir det uansett 😀

Nå må jeg sette i gang med jobbingen, jeg har masse ting hengende over meg som jeg skal få unna. I løpet av dagen skal jeg også komme meg en tur på trening, det gjør så godt og gir meg masse energi!

Ha en nydelig tirsdag så lenge <3
 

 

9 kommentarer
    1. Hei.
      Oppdaget bloggen din i vår, og leser den daglig. Er mye interessant du skriver om 🙂
      Jeg lurte på hva slags blender du bruker til å lage smoothie?

    2. Høres ut som en deilig start på dagen! 🙂 Kjempefin kosekrok! <3 Innlegget om fermentering var utrolig spennende, bare synd jeg ikke tåler fermentert mat. Prøvde det ut en stund og ble bare verre og verre i magen. Skjønte ikke hvorfor, (det skulle jo være bra for magen!) helt til jeg fant ut at det faktisk frarådes for de som følger lavfodmapkosthold! Har du hørt noe om dette? Men kraft skal jeg sannelig prøve meg på igjen! 🙂

    3. Merete: Det vet jeg, men så er jeg jo litt delt ift lavFODMAP. Det er ikke en kur for IBS, men et kosthold der en fjerner ting tarmen reagerer på. Tarmen er jo i ubalanse og det er derfor den reagerer, derfor er det viktig å reparere tarmen også!

    4. Takk for hyggelig omtale, setter pris på det. 🙂 Vil bare presisere at jeg ikke jobber på Frøya-klinikken – har fått noen spørsmål om det, da det kunne tolkes sånn ut fra ordlyden her ;-D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg