Slik gjør du brødskiven sunnere

Nordmenn elsker brød, og mange av kundene mine spiser brød tre ganger om dagen. Selv om jeg er fan av å få ned brødspisingen og ser at det gjør underverker for mager, vektproblemer og helsen (kommer selvfølgelig an på hva du bytter det ut med) må en ikke kutte brød helt. Hvis tanken på å spise mindre brød gjør deg skremt kan du jo ta noen tak for å få en sunnere skive? Her er mine triks til et mettende og sunt brødmåltid:

Velg riktig brød

Det er mange som reagerer på kjøpebrød med magevondt, men heldigvis finnes det alternativer. Butikkbrød er ofte tilsatt ekstra gluten for å spare tid i bakeprosessen, noe som ikke er gunstig for tarmen din. Selv kjøper jeg surdeigsbrød av spelt på godt brød eller røtter eller baker brød selv. Ekte surdeigsbrød, langtidshevede brød eller lavkarbobrød er mine favoritter.

Velg riktig pålegg

For at brødskiven skal mette er viktig med et proteinrikt pålegg. Egg, kjøttpålegg eller pålegg av fisk er gode alternativer som gir rikelig med protein og metter godt. Hummus er også et godt alternativ, særlig hvis den lages selv!

Fett

For å holde deg mett og holde blodsukkeret stabilt er det viktig med gunstig fett. Jeg anbefaler å spise færre brødskiver med mer pålegg for å bli mett! Fettfavorittene er ekste smør, pesto og avokado, nam!

Farger

Ingen brødskive er komplett uten fargerike grønnsaker! Det gir vitaminer og mineraler, i tillegg til å gjøre skiven langt freshere og mer smakfull. Mine favoritter er spirer, agurk, paprika og fermenterte grønnsaker. Husk at det er lov til å eksperimentere, og at det kun er fantasien som setter grenser!

Smashed avocado toast

To skiver brød

1/2 avokado

2 egg

salt og eventulet pepper og chiliflakes

Lag eggerøre av eggene. Jeg bruker litt vann og steker eggene i smør med salt.

Mos avokado en en skål med en gaffel og fordel på to brødskiver.

Så kan du legge eggerøren oppå, voila! Du kan gjerne krydre med mer salt, pepper og chiliflakes.

Enkelt og så godt!

Ha en nydelig torsdag da dere <3

P.S. Jeg har lastet opp spørsmålsrunden uten musikk for dere som ønsket det, den finner du her.

 

11 kommentarer
    1. Ååh, nam nam NAM! Smashed egg og avokado er jo bare det beste som finnes 😀 Brød er veldig godt, men jeg pleier ofte å spise proteinrundstykker eller hjemmelaget fullkornsbrød istedenfor 🙂 Elsker pålegget mest, men må jo ha noe å ha det på, haha!

    2. Nam! Vil også si takk for alle inspirerende og varierte blogginnlegg! Pleier ikke å kommentere på bloggen din, men merker hvor glad jeg blir av den – så heia deg! Spennende å følge med på babyreisen også. Jeg er selv i en ganske lik situasjon, og begynner ivf-prosessen om ikke lenge.. 🙂

    3. Pleier å spise ristet brød med most avokado, masse godt krydder og posjert egg på toppen – helt himmelsk frokost som metter lenge 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg