Lavkarbo pepperkakecookies – uten sukker og gluten

Adlinks

Sen oppdatering herfra i dag <3 Jeg kjørte Jon Anders på skolen da jeg tror han begynner å bli syk. Jeg jobber med mammarollen og pakket havreflarn og vannflaske i sekken hans, haha. Stakkars Jonna, men alle trenger å bli dullet litt med når de er syke!

I dag har jeg kokkelert masse på mamma og pappas kjøkken, og et av resultatene er disse seige cookiesene.

Jeg er veldig glad i pepperkaker, men magen min er ikke så glad i hverken hvetemel eller sukker. I flere år har jeg bakt sunnere pepperkaker, men jeg synes aldri de blir som originalen. Derfor tenkte jeg å begynne juletiden med noen pepperkakecookies som ikke prøver å være pepperkaker, men bare er seg selv! Disse er seige og uimotståelige, virkelig gode altså!! Jeg har allerede spist tre stykker, ups. De ser mest ut som havreflarn på bildene, men i virkeligheten er de seige, med perfekt pepperkakesmak.

Jeg håper dere prøver dere på disse og gir meg tilbakemelding <3

Pepperkakecookies

4 dl kvernede mandler (jeg bruker ferdig fra funksjonell mat)

1 dl fibersirup clear

3 ss sukrin gold

60 gram smeltet smør (eller kokosolje og en dæsj salt for melkefri)

1 ts kanel

3/4 ts nellik

3/4 ts ingefær

1 ts bakepulver

1/2 ts natron

Bland alle ingrediensene i en bolle og rør godt. Smak gjerne til med krydder og søtning etter dine smaksløker.

Trill kuler og press dem ut til runde cookies på en bakeplate. Mine rant litt ut i ovnen, så pass på at de har god nok plass (mer enn jeg ga mine).

Stek cookiesene i mellom 8-10 minutter på 190 grader. Pass godt på da disse kan fort bli for godt stekt.

De skal være lett gyldne på toppen, da er de ferdig.

Nytes med noen du er glad i, eller helt alene selvfølgelig <3

P.S. Nå er det straks black friday og det betyr salg på masse nettbutikker. Jeg skal i hvert fall handle endel julegaver på salg, det er jo helt genialt! Ellers vil jeg tipse dere om at det er 30% på en rekke av mine favorittprodukter fra funksjonellmat.

Kakemix

Denne er helt genial hvis du vil lage kaker som er snille mot blodsukkeret med et godt resultat hver gang. Jeg bruker også denne til å lage cupcakes! Jeg får alltid mye skryt for gulrotkake laget på denne, oppskriften finner du her. Kakemiksen finner du her.

Lavkarbobrød

Selv spiser jeg ikke mye brød, men jeg vil gjerne ha brød i fryseren så jeg kan spise det når jeg har lyst på. Dette brødet er veldig enkelt å få til, smaker kjempe godt, er saftig og snilt mot blodsukkeret. Det har vært populært hos både “vanlige brødspisere” og hos kunder. Du finner brødet her.

Fibersirup

Dette er en sirup som er laget av en spesiell type fiber. Dette regnes faktisk som probiotika, det vil si mat for tarmbakteriene våre. Noen med IBS kan reagere på fibersirup, men selv synes jeg det fungerer veldig bra som søtning. Det er samme type søtning som brukes for å lage den seige konsistensen på questbarer. Clear er ca 60% så søt som sukker og gir seig konsistens til barer og cookies, mens gold er like søt som sukker og passer bra til all bakst samt som sirup på for eksempel pannekaker.

Sukrin gold

Jeg liker sukrin gold så mye bedre enn sukring og bruker stort sett kun denne når jeg bruker sukrin. Jeg liker for eksempel å bruke denne i musli og cookies, eller strø litt over pannekaker. Mange opplever den isende smaken av sukrin som plagsom og det skjønner jeg godt. For å unngå denne anbefaler jeg å blande flere søtningsmidler, i stedet for å kun bruke en type 😉

Alt er på 30% rabatt, perfekt nå før jul! Jeg kommer med flere tips utover uken, salg er jo bare genialt og tenk så kult at vi har fått salg i Norge FØR jul!


Tusen takk for alle gode meldinger dere, disse dagene altså… har skikkelig dårlig følelse av en eller annen grunn og klarer ikke helt få opp humøret. På en måte vil jeg bare vite, og få overstått skuffelsen. Jeg som pleier å være så optimistisk føler meg plutselig helt flat. Jeg vet mer om noen dager heldigvis <3

 

49 kommentarer

Siste innlegg