Hjemmelaget økologisk kroppsolje – julegave på budsjett

Tusen takk for så mange gode kommentarer på forrige innlegg <3 veien videre kan jeg skrive litt mer om etterhvert. Nå vil jeg dele en av mine favoritt “do it yourself” prosjekter!

Jeg er opptatt av å bruke mest mulig naturlige produkter på huden min. Visste du at huden din absorberer mye av det du smører på den? Det er jo dette som gjør at for eksempel p-plaster eller ibux-gel fungerer. Opptaket er effektivt og stoffer fra kremer, parfyme og sjampo kan derfor raskt overføres til blodbanen. På mange måter hadde det vært bedre å spise produktene, da hadde de i hvert fall blitt renset via leveren før de kom inn i blodet vårt. Jeg er langt fra fanatisk, men akkurat det jeg smører på kroppen (stor overflate) er jeg nøye med.

Denne oljen har jeg sverget til i flere år og jeg tror ikke det finnes et produkt i hele verden som kan erstatte den. Jeg har alltid hatt tørr hud, da jeg var liten var det faktisk så ille at jeg kunne vokne midt på natten fordi det klødde og gjorde vondt. Nå som jeg har en riktig fettsyresammensetning i kostholdet kan jeg fint hoppe over smøring etter dusj en gang i blant, men bruker jeg denne oljen er huden silkemyk. Den har virkelig reddet leggene mine i mange vintre <3

For å lage den trenger du kun to ingredienser; økologisk olivenolje og en eterisk olje. Selv bruker jeg lavendel da den virker beroligende og skal redusere emosjonelt stress. Lavendel kan også lindre både eksem og psoriasis, samt bedre søvnkvaliteten. Andre lukter du kan prøve er sitron, mynte eller tetre (som er særlig bra hvis du har acne).

Du bør også ha en såpedispenser som du kan fylle oljen på. Jeg har kjøpt denne på HM, men de finnes overalt. Fyll dispenseren nesten helt full med olivenolje før du heller ca 40 dråper eteriskolje oppi. Skru på pumpen og du er ferdig!

Oppbevar oljen i dusjen så den alltid er tilgjengelig. I tillegg til å være ekstremt billig sparer denne oljen deg faktisk for tid etter dusjen. Når du er ferdigdusjet skrur du bare av vannet og smører deg inn med olje. Jeg bruker kun to-tre pump på hele kroppen. Så går jeg ut av dusjen og klapper huden tørr, uten å skylle av. Hvis du har tørr hud som meg vil oljen lett trekke inn i huden. Jeg får i hvert fall aldri olje på håndklærne mine.

Denne oljen er den perfekte julegave til noen som har alt. Det er så koselig å få noe hjemmelaget, og er du student er det kjekt med personlige gaver som ikke koster skjorta. Knytt et fint bånd rundt pumpen og heng på et koselig kort <3

 

14 kommentarer

Siste innlegg