Ovnspannekake med havre og bær – uten sukker og gluten

God søndag og god første søndag i advent! Jeg skjønner meg ikke på kroppen min om dagen, den har begynt å bli syk igjen! Dett er tredje gangen jeg har hatt vond hals og vond kropp på en måned og det er ikke normalt for meg. Jeg pleier å være frisk som en fisk og i god form, så jeg vet ikke om dette er hormonene eller hva jeg. Nå blir det legetime på meg til uken, og frem til det er det sofa, te og næringsrik mat som gjelder.

Etter at jeg fikk plan av Børge har disse pannekakene blitt en favoritt, ikke bare hos meg, men hos mange av dere. Jeg har ikke tall på hvor mange snaps og meldinger jeg har fått med bilder av disse herlighetene. Da jeg fikk beskjed om å spise havregryn til frokost måtte jeg skape en ny pannekakeoppskrift som passet til, og med litt bløtleggingsmagi ble denne lettfordøyelige og veldig mettende frokosten til.

Min bestis Maria hadde testet å lage en variant av denne som ovnspannekake, og da ble jeg også fristet til å prøve. Mamma laget det da vi var små, i langpanne med sukker på. Denne passer like bra til frokost som til kvelds, men særlig siste synes jeg. Legger du havregrynene i bløt på morgenen kan du steke denne som den perfekte kveldskos.

Ovnspannekake med havre og bær

1,5 dl havregryn (du kan bruke glutenfrie)

1 dl melk (vanlig, mandel, havre eller cashew)

1/2 ts surdeig eller surdeigspulver (eventuelt en ts sitronsaft)

2 egg

1 klype salt

1-2 ss fibersirup, sukrin gold, et par dråper stevia eller annen søtning

En dl bær

Bland havregryn, melk og surdeig i en skål laget av glass eller plast og dekk til med et håndkle eller plast. La denne stå i 8-12 timer og godgjøre seg. Da brytes havren ned og blir lettere å fordøye. Du må ikke gjøre dette trinnet, opp til deg 😉

Bland inn resten av ingrediensene og hell i en liten form. Fordel bærene utover formen og press dem litt nedi pannekaken hvis de ikke synker selv.

Stek pannekaken i ovnen på 180 grader i ca 25-30 minutter.

Selv spiste jeg denne rett fra formen med en gaffel, nam <3
 

15 kommentarer
    1. Så fælt at du er syk hele tiden. Hvordan merker du at dette ikke er ME tilbakefall? Hadde du andre symptomer da du var syk?

    2. Oj, dette har jeg aldri spist før. Må prøves!! 😀
      Huff, trasig at du er så mye syk for tiden :/ Det kan jo kanskje virke som det har en sammenheng med hormonbehandling. Uansett greit og få tatt en prat med legen!
      Sender over en stor klem!

    3. Hei! Jeg la merke til deg på gravid uke for uke og følger slavisk med på hver eneste episode ❤️ Jeg måtte bare inn på bloggen din for å se hvordan det hadde gått og jeg synes det er så trist at det ikke gikk denne gangen. Du er virkelig verdens søteste jente og jeg krysser fingrene for deg og heier masse! Fast leser har jeg også blitt, og jeg elsker virkelig bloggen din 😊 Masse fine oppskrifter, tips og bilder. Jeg elsker at du setter et personlig preg på bloggen og er så åpen og ærlig ❤️❤️ God bedring, håper du blir frisk snart 😘

    4. julie: Syrene i sitronen vil bidra til nedbrytelse, men det er ikke nøyaktig det samme nei. Jeg har ikke testet det selv, men jeg vil ikke tro at det gir mye smak. Det kommer også an på hvor sensitiv en er 😉 <3

    5. K: Tusen takk <3 det er ikke så lett dette nei, tusen følelser i sving og mye jeg ikke kan styre. Jeg er likevel ved godt mot og kan jo ikke gi meg! Tusen takk for så gode ord, det setter jeg veldig pris på <3 stor klem <3

    6. Yngvild: Jeg tror det, kroppen blir sikkert litt satt ut av å få tilført hormoner. Heldigvis merker jeg at kostholdet hjelper mye, mange av de andre jeg kjenner er sykemeldt fordi de er så dårlige 🙁 greit å holde ham oppdatert, hehe! Stor klem og ha en nydelig dag <3

    7. Hva er surdeigspulver?
      Dette er en blogg jeg nylig har oppdaget, og jeg kjenner at jeg liker den allerede. Den er så ekte og ærlig. Rett og slett troverdig!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg