Sliten? Slik finner du energien igjen!

Slitenhet har blitt den nye folkesykdommen, noe som bekymrer meg. Det er hverken morsomt eller produktivt å gå rundt og føle at en er tappet for krefter, nettopp fordi overskudd er selve definisjonen på god helse (i hvert fall for meg). Som tidligere ME pasient vet jeg godt hva sliten er, men det er ikke dette jeg snakker om her. Jeg snakker ikke om å være så sliten at du ikke orker å flytte kroppen i sengen, det tar det litt lengre tid å fikse som regel. Det er hverdagsslitenheten jeg snakker om her, den kan du nemlig fikse raskt! Her er 7 årsaker til slitenhet og hvordan du kan finne energien igjen:

Du har sittet på rumpa hele dagen

Har du merket at du blir sliten av å sitte mye stille? Det er faktisk de dagene jeg sitter forran datan hele dagen at jeg føler meg tung i kroppen og trening frister minst. Hvis du merker at du er på vei inn i en ond sirkel der du stadig beveger deg mindre er det viktig å snu vanen. Ta små avbrekk i arbeidet og beveg deg! Gå en tur, hvis du ikke rekker en ordentlig tur kan du ta deg en sving i trappen. Gjør ti knebøy en gang i timen eller ta et par pusjups mens kaffen traktes.

Du har sovet for lite

Visste du at kun en natt med dårlig søvn påvirker deg negativt? Ikke bare blir du slapp, trøtt og i dårlig humør, søtsuget vårt øker faktisk når vi har sovet for lite. Sett deg en leggetid og hold den! Jeg vet at du har tusen unnskyldninger, jeg kjenner dem alle. Den eneste du lurer er deg selv. Jeg har bestemt meg for å være i seng senest 22.30 fremover da jeg kjenner at kroppen min trenger det. Du trenger heller ikke ha dårlig samvittighet om du unner deg en powernap i løpet av dagen.

Du har akkurat vært syk

Etter en forskjølelse tar det en stund for immunforsvaret å komme seg til hektene, derfor gjør du lurt i å ta ekstra vare på kroppen i tiden etter sykdom. Kjenn etter på formen om du orker hard trening eller om du burde holde deg til gåturer og kortere økter. Ikke la deg friste til å hvile deg i form, det er nemlig viktig å få i gang sirkulasjonen. En god balanse mellom aktivitet og hvile er perfekt 😉

Du har ikke trent på lenge

En uke uten trening blir fort til to, så har det plutselig gått en måned. Believe me, I know! Ikke vent til du er “i gang igjen” med å trene, bare gjør det! Hopp på hesten og kom deg i aktivitet igjen, og sett listen lavt slik at dørstokkmilen ikke blir for lang. En rask gåtur frem og tilbake til jobb eller en liten styrkeøkt på gulvet hjemme kan gi deg fantastiske resultater så lenge du gjør det ofte nok.

Du trener for mye

Overtrening sliter på immunforsvaret og øker risiko for skader. Hvis du merker at du gruer deg til trening, at du blir sliten etter øktene i stedet for å få energi utover dagen og ikke orker andre ting fordi du må trene kan det hende at du trener for mye. Da bryter du ned kroppen i stedet for å bygge den opp. Kutt ned på treningen et par uker og se hvordan du føler deg, du vil ikke ese ut, jeg lover!!

Du spiser feil (for deg)

Kanskje spiser du for lite karbohydrater, kanskje spiser du for mye. Jeg vet at mange synes det er fryktelig vanskelig å finne denne balansen. Vi er individer, med ulike behov, ulike liv og ulik smak. Derfor finnes det ikke noen perfekt oppskrift. Du må selv finne balansen som fungerer for deg, gjerne sammen med en som kan veilede deg. Det hele handler ikke om mindre mat, men riktig mat, husk det. Føler du deg sliten ville jeg økt næringsinntaket, og kuttet ut matvarer som kun tapper kroppen din.

Du er stresset eller har det ikke bra

Av en eller annen merkelig grunn er det mange som tror at psyken vår ikke kan påvirke oss fysisk, til tross for at forskning viser det motsatte. Når vi fokuserer på hvor slitne vi er føler vi oss ikke bedre, stikk motsatt faktisk. Hvis du ikke har det bra eller stresser er det viktig at du gjør noe aktivt for å få det bedre. Selv er jeg glad i avspenning, det får meg ned igjen når jeg kjenner at stresser jager i kroppen. Når jeg har det tøft passer jeg på å øke godfølelsen i hverdagen min. Jeg er mer med venner, jeg trener mer, jeg ser en morsom film og koser meg mer. Det høres sikkert dumt ut, men det hjelper faktisk! Prøv selv <3

Disse tipsene funker i hvert fall for meg! Nå skal jeg hvile litt mer, jeg jobber i intervaller, men denne kroppen trenger virkelig ro nå. Jeg håper du har hatt en god 1. desember <3

 

    1. Du burde kanskje bekymret deg mer over hvor sliten du faktisk er om dagen? Det er ikke “normalt sliten” å såvidt orke å vaske eget hår feks. Provoserende lesning i Allers, du forsøker godt å høste klikk på ME-historien din. Du kommer til å skjemmes når det kommer for en dag hva ME egentlig er.. men da kommer det vel også for en dag at du ikke hadde ME, heller et problem mellom ørene:-)

    2. Dette innlegget passet fint nå! Du har virkelig en inspirerende blogg 🙂
      Jeg har vært uvanlig sliten de siste månedene. Sover ca. 8 timer, men sliter med å stå opp på morgenen. Sovner noen ganger på sofaen og har heller ingen problemer med å legge meg igjen på kvelden. Jeg har ikke trent på omtrent to måneder fordi jeg ikke har hatt overskudd til det. Jeg synes det er utrolig frustrerende å ha det slik, men tenker at mørketiden kan ha en innvirkning. Jeg spiser sunt, men lurer på om jeg skal begynne og utforske litt mer, kanskje jeg bør spise annerledes.. Har du noen tips til hvordan/hvor man kan starte for å bli klokere på dette området? 🙂

    3. Så fine tips! Tror mange kan slite med lite energi på denne tiden av året… Vi er alt for flinke til å si ja til ting og å ta bedre vare på andre enn oss selv. Det er helt lov å være sliten, men det er også lov å ønske å snu den vonde sirkelen. Takk for tips! Jeg er veldig glad i å bare tøye ut litt eller gjøre litt yoga når jeg har lite energi. Da sliter jeg ikke ut kroppen, men beveger meg nok til at blodsirkulasjonen kommer godt i gang :))
      Ha en fin dag!!

    4. Martine: Takk! Du finner jo mye info her hos meg da 😉 ellers anbefaler jeg selvfølgelig veiledning hvis du vil legge om kostholdet eller gjøre små endringer for å få mer energi. Ønsker du veiledning kan du sende meg en mail på [email protected] 🙂

    5. Til deg som kommenterte her over.. det er vel ikke noe å skamme seg over om ME sitter mellom ørene. Det viktigste er at man blir frisk. Selv om ME i aller høyeste grad nok er en fysisk sykdom, så kan mange ha effekt av å jobbe kognitivt. Bekymring og indre stress vil ofte forverre symptomer. Kroppen og psyken er kompleks. Man kan ikke splitte det og si at man ikke har ME hvis man blir frisk eller bedre av kognitiv jobbing.
      Slik jeg har forstått, så er ME en eksklusjons diagnose. Det er en sekkesamling av symptomer uten noen klar årsak. Jeg forstår ikke de som blir fornærmet når noen sier de er blitt frisk av ME. Slik det er idag, så er ikke diagnosen kun forbeholdt de som har en ren fysisk lidelse. Det er eksperter som setter diagnose etter grundig undersøkelse, og det finnes mange veier til bedring.
      Også personer med leddgikt kan oppleve bedring, da sykdommen med tid og stunder “brenner ut”.
      Jeg vil for øvrig anbefale boken: “Energityvene – utmattelse i sykdom og hverdag” av Berge, Dehli pg Fjerstad. Boken tar for seg utmattelse i mange ulike situasjoner, også ME. Boken har mange gode tips og god forståelse av tilstanden.

    6. mk: Takk for kommentaren din mk <3
      Jeg tror ikke det er så lett å nå inn til alle, det er rett og slett ikke alle som har lyst til å endre sitt eget liv. Jeg føler meg faktisk heldig som klarer det!! God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

Siste innlegg