Hvorfor må vi ha hjelp til å få barn?

Jeg får så mange spørsmål om hormoner, PCO, PCOS og manglende eggløsning, hva som er “galt” med meg og hvordan dette skjedde. Jeg tenkte jeg kunne forklare litt rundt situasjonen, siden det også er mange andre jenter som opplever tilsvarende.

PCO står for polycystiske ovarier og det vil si at en har cyster i eggstokkene. I stedet for egg utvikles foliklene seg til cyster og blir liggende igjen i eggstokken. Da kan en få manglende eggløsning eller uregelmessig eggløsning, og uregelmessig menstruasjon.

Bilde lånt fra pinterest

Hver måned går kvinner gjennom en spesiell hormonell rytme. Fra mensen til eggløsning øker blant annet østrogen, noe som stimulerer eggløsningen. Når eggløsningen kommer stimuleres progesteron og dette hormonet øker frem mot mensturasjonen igjen. Dette er veldig enkelt forklart, men det for å vise et poeng.

Når eggene blir liggende igjen blir ikke progesteron stimulert slik det skal, og hormonene kan komme i ubalanse. Østrogen blir høyt i forhold til progesteron og mannlige kjønnshormoner kan øke. For meg har det aldri blitt vist på prøver og jeg har derfor ikke fått diagnosen PCOS, kun funn av PCO. Dette er jo et syndrom, ikke en sykdom, så det er ikke like strenge diagnosekriterier. Jeg kunne nok utviklet syndromet om jeg ikke hadde behandlet kroppen min så godt som jeg gjør. De fleste får plager når de spiser dårlig, lar være å bevege seg og har det dårlig, det er bare ulikt hvordan det slår ut.

Jeg sluttet på p-pillen for over to år siden, og det tok lang tid før jeg kom meg til gynekolog. Jeg hadde svært uregelmessig mensen, hver 3-4 måner, men legen min ville se det an en stund før han henviste meg videre. Jeg begynte hos Frøyaklinikken for å få naturlig hjelp til å balansere syklus så jeg kunne bli gravid, og Anette tipset meg om fertilitetssenteret. Jeg begynte behandlinger der med en gang, men jeg måtte gjennom mange runder med medisiner før jeg fikk eggløsning.

På to år har jeg nesten ikke hatt eggløsning, kanskje ikke i det hele tatt. Flere ganger har eggløsningen vært dårlig, uten slimhinne osv. Derfor har jeg ikke blitt gravid. Da jeg sluttet på p-pillen følte jeg meg veldig bra, utrolig bra faktisk. Helsen min var god, jeg hadde masse energi og jeg følte meg topp. Jeg tror nå at jeg på mange måter var i et adrenalin rush, og det voldsomme tempoet jeg holdt kunne ikke opprettholdes. Dette var ikke fordi jeg trente mye eller leste mye til skole, men på grunn av store utfordringer som jeg opplevde i familien min. Dette kombinerte med skyhøye krav til meg selv kan ha vært utløsende, men det er vanskelig å si. Heldigvis har jeg ikke opplevd et eneste ME-symptom, jeg føler meg fortsatt 100% frisk.

Jo lenger jeg gikk uten eggløsning, jo mer kom kroppen min i ubalanse. I tillegg til de fysiske forandringene er det kanskje ikke så vanskelig å forstå at det å ikke bli gravid har vært en stor belastning. Jeg innstilte meg på noe også ble det ikke slik. Det er tungt, og vanskelig, og umulig å virkelig forstå når du ikke har opplevd det selv. Jeg snakker ikke om å prøve i et par måneder, nå snakker jeg om år.

Stresset kommer ganske fort, det innrømmer og skjønner jeg selvfølgelig. Men den karusellen jeg har vært gjennom, den kan du ikke se for deg hvis du ikke har vært i mine sko. Jeg merker det på de som skriver til meg, de som bare forstår. De har hatt de samme tankene, de var eller er meg på en måte. Vi forstår hverandre bare <3

Heldigvis er det veldig mye en kan gjøre med kosthold, tilskudd, trening og stressmestring. Nå har jeg laget en plan til meg selv rett og slett, jeg har lagt opp dagene mine bedre og jeg kjenner med en gang at det hjelper. Kroppen føles bedre, humøret blir lettere og jeg takler hverdagen bedre. Uansett vil et supert kosthold være bra når jeg blir gravid, det har nemlig mye å si for barnets helse hvordan mor har spist. Dette skal jeg skrive mer om etter at jeg blir gravid, akkurat nå orker jeg ikke skrive så mye om det kjenner jeg.

Mange lurer på hva som skjer nå, når vi skal prøve igjen osv. Akkurat nå måtte jeg bare ha en pause fra den tette delingen, da det ble litt for mye for meg. Jeg fikk så mange spørsmål om når jeg skulle teste, om jeg var gravid og når jeg skulle dele. Jeg kunne aldri rømme fra det. Det er jo bare fordi dere bryr dere, noe jeg setter enormt pris på! Likevel ble det for mye. Særlig da skuffelsen kom og noen kommenterte typ “bedre lykke neste gang”. Jeg var bare ikke klar for det, jeg måtte få sørge en dag eller to. Jeg vil fortsatt dele, men akkurat nå orker jeg ikke fortelle hvilken dag jeg har eggløsning eller når jeg skal teste.

Tusen takk for at du leser og heier på oss i denne prosessen. Det å dele har gitt meg en viss mening oppi det hele, fordi jeg får tilbakemeldinger på at det hjelper andre. Ikke minst har jeg fått kontakt med så mange fantastiske damer som har opplevd eller opplever det samme. Sammen er vi så sterke, og tenk så ønsket disse barna er <3

27 kommentarer
    1. Veldig interessant, mensen er så sykt undervurdert og mer viktig enn mange tror føler jeg.. Jeg føler hvertfall på det som har vært uten mensen over et år nå og kjenner meg nok igjen i frustrasjonen. Prøver jo å gjøre mitt for å få den tilbake igjen. Haha det er litt sånn at den ene dagen tror jeg at om jeg bare spiser masse egg så kommer den tilbake !! Og den neste dagen er det fett og fisk og avokado som er løsningen og den tredje så er det fordi jeg bare må spise jevnt og så stabilt som mulig og så blir jeg stresset over om jeg kanskje trener for mye og nå er jeg sånn at det sikkert er fordi jeg stresser over alle grunnene til at den ikke har kommet tilbake… Ahhrg og da går timene på nettet til research om stressmestring haha… Håpløst dette… 🙁

    2. Skjønner godt at du trenger å fordøye ting selv før du deler 🙂 Jeg heier masse på dere ❤️

    3. Er ikke adrenalinrush og det å yte over evne et typisk ME symptom? Trodde det var en av de mest vanligste symptomene på ME. Håper du lykkes snart, så dere får babyen deres 🙂

    4. Lykke til ❤️ ❤️ Det er som å lese om meg selv.. Jeg har også PCO (uten syndromet) og er i gang med diverse hormonkurer. Fikk ikke regelmessig syklus med Provera en gang (føler jeg feiler allerede der) og må prøve sterkere saker før vi kan teste Femar.. Forsøker å ikke tenke, analysere og vente for mye. Kroppen gjør så godt den kan og belønningen kommer nok når jeg endelig klarer å gi slipp og roe ned..

    5. Veldig fint å følge bloggen din. Ærlig og åpen, og den gir så masse inspirasjon i hverdagen 🙂 Skjønner veldig godt at det ble tøft dele så tett og at det er vanskelig. Samme situasjon selv, og på 3. året prøving. Men, gir ikke opp! Som du sier, sammen får vi være sterke og stole på at dette vil løse seg <3

    6. Så fint innlegg! Som jeg har skrevet her tidligere har jeg pcos. Har du fortsatt cyster på eggstokkene som ligger i veien? Jeg vil anbefale laparoskopi da. Opererte i september, og har hatt eggløsning av med selv så å si på dagen i de tre månedene etter det. Men ikke blitt gravid da, og frustrasjonen og skuffelsen jobber jeg jo med. Jeg er så lei av å høre at folk sier jeg ikke må tenke på det, men da legen min sa i går at han trodde tankene er mer påvirkede enn man tror ble jeg litt “engstelig”. Jobber med å ikke tenke nå, men har ikke funnet en bra metode enda. Hehe. Men det hjelper at det er jul og skjer masse gøy – blir verre i januar:/
      Ha en fin dag!

    7. Fortsett å holde det tett til ditt bryst, Helene! Det er jo faktisk sånn at det egentlig er en greie mellom deg og din kjære og du har derfor ingen meldeplikt til andre. Nå skriver ikke jeg noen blogg, men vi har valgt å holde våre ivf-forsøk skjult, kun foreldrene våre og et par av våre nærmeste venner som har vist noe. Sist forsøk sa vi faktisk ingenting til foreldrene våre en gang, det pga alt for stor belastning på meg i forhold til alle spørsmål. Også hadde jeg en dårlig magefølelse hele veien da. Så hold det blant dine nærmeste og overrask oss andre den dagen du sitter der med en liten spire 🙂 Det går for oss snart og vet du 😉 <3

    8. Så PCOS har man föratt man spiser dåligt? Vet att man helst skall hålla insulinet på en jämn nivå det är bra för oss m pcos, men inte att det nästan bara “skyldes för att vi äter dåligt”. Man lär sig nått nytt varje dag 🙂

    9. Minna: Ikke nødvendigvis, vi vet faktisk ikke helt hvorfor det kommer. Det finnes likevel endel kosthold og livsstilsråd for de med PCO og PCOS da insulinresisens ser ut til å være sentralt 🙂

    10. Anbefaler deg å lese boken “bedre uten brød”. Den er veldig informativ og gir en god forståelse for hvorfor man bør velge lavkarbohydratholdig kosthold ved hormonsykdommer som feks PCOS. Tror det du gjør feil er at du spiser for mye karbohydrater og dermed går rundt med kronisk forhøyet insulinnivå i blodet som igjen påvirker hormonene negativt. verd å forsøk strengere lavkarbodiett en periode? Kanskje slipper du unna så mange infeksjoner da også:-)

    11. Line: Jeg har gått på lavkarbo i flere år, og kjenner godt til den boken. Det er faktisk ikke vist at en ketogen diett er nødvendig for PCOS, kun en reduksjon av karbohydrater. Jeg spiser allerede langt mindre karbohydrater enn de fleste 😉

    12. Takk för svar. Har lust å pröva bli gravid naturligt med nr2 senare så då är det lchf (men inte nödvändigtvis strikt/ketogen) kost som gäller? 🙂

    13. Jeg tenkte bare at en ytterligere reduksjon av karbohydrater kanskje kunne hjelpe deg siden du fremdeles sliter med eggløsning og naturlig syklus. Men det gjør du jo som du vil, håper dere lykkes denne måneden:) spennde å følge deres ferd

    14. Line: Lavgvarig lavkarbo kan faktisk i seg selv føre til hormoner i ubalanse fordi det stresser kvinnekroppen. Det er ikke forsket nok på dette, men jeg tenker at siden jeg gikk såpass lenge med et ganske lavt karbohydratinntak uten at det hjalp, så er det ikke løsningen. Knaskje var det også skadelig. Jeg merker at jeg raskt går i forsvar, så jeg må bare beklage om jeg hørtes krass ut. Det bunner i at jeg rett og slett ikke vet helt hva som er best, selv etter så mange år med veldig bra kosthold har det ikke løst alt, og dermed reagerer litt når jeg får råd som får det til å høres enkelt ut. Takk for gode tanker 🙂

    15. Det er så utrolig å lese om hva du går igjennom og hvordan du virker som person! <3 Du ser utrolig bra ut og du må virkelig ha et varmt, godt hjerte! For en blogg! 🙂

    16. “tenk så ønsket disse barna er ” det har jeg tenkt på veldig mange ganger når jeg har lest her inne, og det gjør meg varm langt inn i hjerterota <3 Og selv om jeg ikke prøver å bli gravid nå selv, så må jeg si at den overordnede styrken du viser er så inspirerende! Den påvirker i hvert fall meg på helt andre arenaer, og det er verdifullt.
      Stor og god klem til deg, flotte jente! 🙂

    17. Jeg har så vidt lest bloggen, men jeg heier på dere. Kan selv sette meg i dine sko. Vi gikk igjennom en MA (missed abortion) på denne tiden i fjor. Vi har nå prøvd siden mars/april. Jeg var i dag hos gynekolog og blir satt på pergotime pga uregelmessig menstruasjon, jeg håper dette virker. Jeg har selv slitt med mye depresjon fordi jeg ikke har blitt gravid igjen, sorg for å ha mistet og blitt sint på de som ber meg slappe av. Det går ikke an å slappe av, som du skriver i din blogg. Når du vil og ønsker noe så sterkt, så går det ikke å slappe av. Håper det en dag klaffer for dere, og ønsker dere masse lykke til :-*

    18. Jeg er i samme situasjon som deg og forstår veldig godt hva du går gjennom ❤ jeg skal til behandling på nyåret så krysse bare fingrene å håper alt jeg kan ! Ønsker deg også utrolig mye lykke til videre i prosessen frem mot en graviditet ❤❤

    19. Får tårer i øyekroken av å lese dette innlegget ditt! Kjenner meg så igjen. Det er så utrolig sårt. Du er sterk som klarer å dele dette vanskelige og såre temaet. Gjør litt “godt” å lese at man ikke er alene om problemet. Så tusen takk til deg for at du deler! Ønsker deg alle gode lykkeønskninger videre♡

    20. Christina: Tusen takk Christina <3 Det er veldig godt for meg å høre fra andre også, så jeg har følt meg mindre alene av å dele! Jeg skal skrive litt mer om hvor vi står nå snart, men i det siste har det vært så godt å ha fri fra hele prosjektet. Stor klem til deg og masse lykke til <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg