Følg denne regelen for et sunt kosthold

God morgen solstråler, og god Saint Lucia <3

Da jeg våknet i dag tenkte jeg på alle barnehagene som i dag er fylt med forventningsfulle barn og foreldre, lys og lussekatter. Jeg gleder meg sånn til å bli mamma og ha småbarnstilværelsen!

Enn så lenge utnytter jeg tiden til å få gjort masse jobb. Jeg har satt store mål for meg selv neste år, og de skal jobbes mot allerede nå!

I dag vil jeg dele noe med dere, til ettertanke. Det er så lett å henge seg opp i karbohydrater, proteiner og fett, mengder, kalorier og når vi skal spise. Det er rett og slett lett å bli overveldet når du skal følge en sunn livsstil. Når jeg har slike perioder går jeg alltid tilbake til regel nummer en; å gi kroppen min næringsrik mat.

For det er faktisk ikke så vanskelig, det er ikke så komplisert eller tidskrevende. Velg den maten som gir kroppen din mye næring i forhold til kalorier.

Da velger du naturlig matvarer som grønnsaker, bær, frukt, egg, kjøtt, fisk, meieriprodukter, nøtter og frø. Også spiser du mindre sukker, godteri, potetgull, brød, bakverk, ris og pasta.

Surdeigsbrød med eggerøre, smør og fermenterte grønnsaker.

I løpet av en dag trenger du karbohydrater, fett, proteiner, vitaminer, mineraler, antioksidanter og andre plantekjemikalier. Da er du avhengig av at maten du spiser inneholder disse tingene. Trener du mye, er stressa, er et barn, er gravid eller ammer trenger du mer næringsstoffer.

Som jeg pleier å si; “vi kan ikke putte monopolpenger i banken”, og vi kan heller ikke leve på tomme kalorier.

Bare et lite (stort) tips fra meg i en tid med mye matforvirring og stress rundt mat <3

PS. Bli med på facebook live om balanse i julen, sunn mat i møte med familie og venner og hvordan du kan senke skuldrene! Lik facebooksiden min og gå inn på den klokken 20 på torsdag 🙂

7 kommentarer
    1. Et så godt poeng du kommer med her Helene! Det er så altfor fort gjort å havne i fellen hvor man henger seg opp i kalorier osv, og det er så slitsomt! Etter jeg begynte å fokusere på næringstoffer fremfor kalorier er jeg mye mer avslappet i forhold til mat 🙂

    2. SMART TIPS!
      Jeg startet å “slanke meg” igjen (hadde 10 overflødige gravidkilo) i sommer, og levde en stund på Rivita kekkebrød med magerost.. Kiloene forsvant relativt fort de, men det gjorde også energien :-/
      Heldigvis oppdaget jeg Kostholdsdamene og Ingefør podccast før det ble for ille, og bestemte meg for å gjøre noen grep.
      Og fordi om jeg fortsatt er påpasselig med kaloriene jeg spiser, så velger jeg matvarer som gir meg masse energi i stedet. Egg, eggeplommer i smoothie, nøtter, frø, bulletproof kaffe, ordentlig smør og helfete produkter. Og jeg kjenner det er er dette som virkelig er BRA for kroppen. Jeg fortsetter å gå sakte med sikkert ned i vekt og har massevis av overskudd og energi til å trene og leke med sønnen min på 1,5 år <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg