Mettende, lavkarbo mandelgrøt

Adlinks

Nå har jeg vært på trening og har endelig tid til å si hei til deg! Det er så mye gøy som skjer på jobb om dagen, men det føles som om jeg ikke har nok timer i døgnet. Det er vel slik det er å være gründer, heldigvis jobber jeg med noe jeg elsker og føler meg veldig bra om dagen. En god kombinasjon!!

Den beste starten på dagen får du med en mettende frokost som stabiliserer blodsukkeret og får hormonene dine i sjakk. Selv er jeg alltid vært et frokostmenneske og jeg er helt avhengig av en solid frokost. Dessuten synes jeg frokost er et beste måltidet for dagen, uten tvil!

Inspirasjon til denne oppskriften har jeg funnet i boken lavkarbo- frokost og lunsj av Hexeberg og Storaker, kjempe fin bok!

Denne grøten er ganske mektig så den holder deg god og mett i mange timer. Den kan enkelt lages melkefri også, hvis du bytter fløten med vanlig kokosmelk og smør med kokosolje.

Mandelgrøt

20 gram smør

25 gram mandelmel

10 gram fiberfin

1 dl laktosefri fløte eller kokosmelk

1 dl vann

1/2 ts johannesbrødkjernemel

Noen dråper stevia eller en ss sukrin gold

Smelt smøret i en gryte og rør inn mandelmel og fiberfin når det er smeltet. Tilsett fløte eller kokosmelk til det er glatt. Ikke bli bekymret hvis det er klumper, de kan du fjerne etterpå. Ha vann og johanneskjernemel i et lite glass eller plastboks og rist godt. Hell blandingen forsiktig inn i grøten mens du rører. Tilslutt tilsetter du ønsket søtning og stavmikser eventuelle klumper.

Jeg toppet min grøt med sukrin da jeg ikke tilsatte søtning underveis, men i ettertid liker jeg best å tilsette søtningen til selve grøten og toppe grøten med hakkede mandler.

Jeg anbefaler deg virkelig å teste denne altså, den holder deg mett så lenge!

Hvis du ønsker flere tips til å bli kvitt søtsuget kan du lære alle mine triks her <3

19 kommentarer

Siste innlegg