Kefir – hvem, hva, hvorfor?

Jeg får så mange spørsmål om kefir at jeg synes den trengte sitt helt egne innlegg der jeg svarer på de vanligste. Kefir kan kjøpes på butikken, den finnes kun i en variant, den økologiske fra Tine. Du kan også lage kefir selv, det gjør jeg. Det som er så spesielt med kefir er at bakteriene som brukes for å lage kefir er svært bredspektrede, det vil si at det finnes mange ulike bakteriestammer i ferdig kefir. Dette er veldig bra for tarmen din, for som jeg har sagt så mange ganger så er bakteriene i tarmen ekstremt viktige for hvordan du føler deg.

For at du skal bli en kefirdronning du også har jeg samlet de vanligste spørsmålene. Hvordan du lager kefir kan du lese i dette innlegget.

Er kefir fra butikken det samme og like bra som hjemmelaget kefir?

Nei, det er den ikke. Når du lager kefir hjemme inneholder den langt flere av de gode bakteriene, altså både flere bakteriestammer og flere av hver bakteriestamme. Den på butikken er ok, men den er ikke så super som hjemmelaget.

Hvor kan jeg få tak i kefirkorn?

Den letteste måten å få tak i korn er ved å få dem av en annen kefirdronning (eventuelt konge). Dette kan du finne på facebook, for eksempel i gruppen melkesyregjæring. Jeg har dessverre ikke mulighet til å sende korn eller gi bort korn per dags dato 😉

Bruker jeg de samme kefirkornene til vannkefir og melkekefir?

Nei, det er to ulike korn, altså ulike bakteriekulturer.

Er kefir laktosefritt, kan jeg lage kefir av laktosefri melk?

Når vi lager kefir spiser bakteriene opp laktosen, melkesukkeret. Denne prosessen skjer jo mer og mer jo lenger kefiren får stå. Helt laktosefri blir den nok ikke, det er i hvert fall ikke noe jeg kan garantere. Jeg vet om mange (inkludert meg selv) som tåler kefir langt bedre enn produkter med laktose. Noen sier at kjøpekefir inneholder mer laktose enn den du lager hjemme. Da melkesukkeret (laktosen) er maten for bakteriene kan du ikke bruke laktoseredusert eller laktosefri melk.

Kan jeg lage kefir av noe annet enn melk?

Du kan lage kefir av plantemelk, men bruker du kefirkorn er det lurt å gi dem vanlig melk innimellom da det er det de egentlig lever av. Får de kun kokosmelk vil du til slutt sulte (stakkars kefirkorn).

Hvordan skal hjemmelaget kefir smake?

Det smaker nydelig – frisk og syrlig! Den skal ikke smake sur melk, gjæret, kumøkk eller vondt i det hele tatt. Kefir er “surt” ikke søtt, men det skal ikke smake noe annet enn syrlig i min mening.

Hvordan skal jeg spise kefir?

Jeg blander hjemmelaget kefir i smoothie eller blander med cottage cheese, stevia og bær. Sistnevnte er en av mine favoritter. Jeg vet om folk som drikker kefir rent, men det er liksom ikke noe mål for meg.

Jeg håper du fikk svar på det su lurte på – hvis ikke kan du stille spørsmål i kommentarfeltet 😀

Happy kefirlaging <3

34 kommentarer

Siste innlegg